Po týdnu je tu opět nové vydání Kosmotýdeníku, který vám opět přináší souhrn těch nejzajímavějších událostí, které přineslo uplynulých sedm dní v kosmonautice. Hlavním tématem bude tentokrát překonání důležitého milníku v přípravách na misi Artemis I. Loď Orion se totiž přesouvá z přípravné budovy do budovy, kde bude započata její příprava na start, která obnáší zejména plnění provozními a pohonnými látkami. Podíváme se i na novinky při testování prototypu lodi Starship a nevynecháme ani let malého raketového stroje New Sheprad. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.
Začalo tankování lodi Orion pohonnými látkami
Program Artermis a zejména příprava lodě Orion právě nyní překračuje důležitý milník, který upevňuje naději, že se ještě v letošním roce dočkáme startu super rakety SLS, která vynese loď Orion na cestu kolem Měsíce – v bezpilotním režimu. Čtrnáctého ledna byla loď Orion vyzvednuta z výstrojového boxu, ve kterém byla vybavena většinou součástek nutných k letu a čeká jí převoz z Neil Armstrong and Checkout Building (O&C) na Kennedyho kosmickém středisku do budovy MPPF, kde loď čeká načerpání pohonných hmot. Tato časově citlivá událost je důležitým krokem nejen ke startu, ale také podstatným krokem, který nám napovídá, že bychom se letu SLS a Orionu opravdu mohli dočkat letos. Pokud ovšem sobotní ne úplně vydařený zážeh centrálního stupně určeného právě pro tuto misi, neodhalí nějaký závažný problém.
Nicméně okamžik ukončení prací v O&C byl symbolicky ukončen předáním klíče od lodi Orion hlavním dodavatelem lodi – firmou Lockheed Martin. Orion tak přešel ze stavu výroby do budovy, kde loď zahájí předstartovní přípravy. „Jsem hrdá na mimořádné odhodlání a úsilí mnoha členů týmu z USA a Evropy, kteří společně pracovali na vybudování lodi Orion pro misi Artemis I. Význam tohoto monumentálního úspěchu si uvědomujeme, když úspěšně postupujeme všemi procedurami k plánovanému letošnímu startu rakety SLS,“ uvedla programová manažerka programu Orion Cathy Koerner. „Poznatky získané touto cestou zajistí, že kosmická loď při dalších letech bezpečně vyšle astronauty na mise k Měsíci a později i dále do kosmického prostoru, kde zatím žádní lidé nebyli.“
Výroba tohoto exempláře lodi Orion začala ve společnosti Lockheed Martin svařením hliníkových dílů základní konstrukce kabiny v Michoud Assembly Facility NASA v New Orleans v roce 2015. Na počátku roku 2016 pak byla základní struktura lodi poslána do výše zmíněné budovy O&C, kde inženýři začali s vybavováním lodi všemi potřebnými zařízeními a přístroji. Mezi klíčové okamžiky patřilo například připevnění tepelného štítu, který bude loď chránit během návratu a letu skrz pozemskou atmosféru. Dalším důležitým okamžikem bylo první aktivování systému lodi, při kterém se ověřilo, že všechny systémy mezi sebou komunikují a fungují správně. Další velkou událostí byl příjezd evropského servisního modulu (ESM), který bude pohánět loď Orion, zajišťovat energii a dodávat většinu potřebných provozních látek. Tímto okamžikem se vůbec poprvé stalo to, že americkou kosmickou loď pohání evropský servisní modul.
Orion se servisním modulem se také vydal do Plum Brook Station v Ohiu, kde prošel více jak tříměsíčním zevrubným testováním v místní vakuové komoře, kde se testoval v podmínkách podobných těm, které potká v kosmickém prostředí a to včetně teploty a elektromagnetického prostředí. Po návratu z Plum Brook začalo závěrečné testování a montáž lodi. Byly nainstalovány všechny kryty, připevněny solární panely a také adaptéry, které budou loď chránit během letu na raketě SLS. „I přes výzvy spojené s technickými zádrhely, instalací všech komponent, ale také řádící světovou pandemií koronaviru, dokázal tým správně sestavit tisíce jednotlivých komponent v loď připravenou k letu k Měsíci,“ řekla Amy Marasia.
Šestnáctého ledna se loď se servisním modulem a adaptérem vydala na transportéru z budovy O&C do budovy MPPF (Multi-Payload Processing Facility), kde bude Orion umístěn na servisní pracoviště, které umožní přístup k lodi po celém jejím obvodu. To umožňují technikům a inženýrům z EGS a jeho hlavnímu dodavateli Jacobs Technology i dalším podpůrným organizacím začít připravovat celou sestavu k letu. Loď čeká čerpání pohonných a provozních látek. „Jsem neuvěřitelně nadšený, že mohu sloužit u lodi Orion na naší raketové čerpací stanici,“ řekl Marcos Pena, manažer NASA pro kosmické operace. „Jsem připraven na to, aby náš tým převzal štafetu a dostal Orion k odpalovací rampě s plnými nádržemi a na cestu k Měsíci.“
Samotné čerpání pohonných látek, které zahrnuje i nebezpečné palivo pro orientační systém, bude čerpáno na dálku z Launch Control Center (LCC). Technici tak budou moct loď obsluhovat z bezpečného místa a v případě nehody bude nebezpečí vystavena jen technika. Okolní teplota a vlhkost budou přísně regulovány pomocí přenosných čistících jednotek. Právě zde také dostanou krycí panely a loď výzdobu, která bude zahrnovat jako základní logo NASA meatball, logo ESA, tak i červené worm logo NASA.
Poté co budou dokončené operace s čerpáním paliva a provozních látek, bude na Orion nainstalován přepravní kontejner a vydá se do Launch Abort System Facility, kde na něj bude nainstalována záchranná věžička a aerodynamický kryt. „Předání Orionu k přípravě na let je velkým mezníkem pro program Artemis – představuje vyvrcholení mnoha let tvrdé práce týmů Orion i Exploration Ground Systems,“ řekl Mike Bolger, manažer EGS. „Dnes jsem přesvědčen, že tým EGS a pozemní systémy jsou připraveny nachystat Orion na svůj první let na raketě SLS.“
Kosmický přehled týdne:
V sobotu před půlnoci SEČ byl proveden očekávaný statický zážeh centrálního stupně super rakety SLS. Stupeň byl na testovacím standu ve Stennisově středisku, kde se již rok připravoval na vyvrcholení testovací kampaně, kterým měl být právě tento zážeh. V plánu bylo provést zážeh všech čtyř motorů RS-25 a nechat je hořet po dobu osmi minut a pěti sekund. Bohužel však po zážehu pracovaly motory jen 67,7 sekundy. V čase kolem minuty od začátku testu se na motoru č. 4 objevil zatím neupřesněný problém. Řídicí počítač posléze vyslal signál k bezpečnému vypnutí všech motorů centrálního stupně. Bezpečnostní systém tedy pracoval správně. Jak moc závažný problém to byl a co to bude znamenat pro napěchovaný harmonogram pro misi Artemis I není zatím známo. „Sobotní test byl důležitým krokem vpřed, aby se ověřilo, že centrální stupeň rakety SLS je připraven na misi Artemis I, a aby s dalšími podobnými stupni bylo možné vynést posádky budoucích misí,“ uvedl administrátor NASA Jim Bridenstine, který se testu zúčastnil. „Stupeň nepracoval po celou dobu, nicméně tým úspěšně provedl odpočítávání, zapálil motory a získal cenná data. To nám pomůže se zase posunout vpřed.“ Během následné tiskové konference pak bylo konstatováno, že motor číslo 4 bude zřejmě muset být vyměněn. Náhradní kus je přímo ve Stennisově středisku. Výměna jednoho motoru může trvat až čtyři týdny. Dále bylo konstatováno, že start Artemis I v tomto roce je stále možný, ale zvyšuje se pravděpodobnost přesunu na další rok.
Na kosmodromu Boca Chica i nadále probíhají přípravy na let prototypu lodi Starship s označením SN-9. Během týdne se vůbec poprvé během pouhých zhruba tří hodin uskutečnily celkem tři krátké statické zážehy po sobě. Následkem však bylo, že dva motory Raptor ze tří budou muset být vyměněny, jelikož se na nich projevily blíže nespecifikované problémy. Raptor s číslem 44 byl vyjmut a odvezen během pátku a soboty. Mezitím se objevila neověřená informace o tom, že Starship zřejmě poletí nejdříve v únoru, jelikož se přišlo na nějakou větší závadu. Ve výrobní části kosmodromu pak proběhlo namontování spodní aerodynamické plochy pro Starship SN-10 a probíhá i kompletování dalších exemplářů včetně nové testovací nádrže, na které se bude ověřovat slabší ocel (ze 4 na 3 mm). Detailní informace pak již tradičně naleznete na www.elonx.cz.
Připravovaná kosmická loď Starliner od společnosti Boeing, která se chystá na svůj opravný nepilotovaný let, otestovala novinku, kterou je kryt, který kryje dokovací zařízení v přední části lodi. Tento kryt se po vynesení do kosmického prostoru odklopí. Podobné řešení již nyní využívá loď Crew Dragon.
Our teams at the @NASAKennedy #Starliner factory installed and tested a new cover designed to protect the system that will connect the spacecraft to @Space_Station's International Docking Adapter. This will help maintain the health of the reusable vehicle and ISS. pic.twitter.com/Zo27VEcgHS
— Boeing Space (@BoeingSpace) January 15, 2021
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice již tradičně naleznete přehled všech článků, které za uplynulý týden vyšly na webu Kosmonautix. Vydáváme alespoň dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní shrnout. Začali jsme nahlédnutím na přípravy na letošní první misi soukromé rakety Electron společnosti RocketLab. Dále jsme se věnovali návratu prvního exempláře druhé generace nákladní lodi Dragon od společnosti SpaceX, která zpět na Zemi vezla i velmi zajímavý vědecký náklad z Mezinárodní kosmické stanice. Dále jsme se zaměřili na evropský teleskop XMM-Newton a na to, jak zachytil jednu neonovou show. Světová kosmonautika prakticky zcela jasně míří na Měsíc a prozkoumali jsme proto nové kamery určené k sledování přistávání landerů na Měsíci. Nabídli jsme vám možnost živě sledovat odlet lodi Cargo Dragon a zároveň i plánovaný zážeh lodi Starship SN-9. Nadcházející mise lodi Cargo Dragon doveze na stanici ISS cenný náklad, kterým budou první dva nové solární panely pro Mezinárodní kosmickou stanici. Podívali jsme se i na Mars, kde americké vozítko Curiosity oslavilo parádní výročí – na Marsu strávilo již 3 000 solů. Projekt nového výkonného přístroje určeného pro sledování kosmického počasí postoupil do návrhové fáze. Významnou událostí týdne byl i čtrnáctý let malého raketového stroje New Shepard, který jste u nás mohli sledovat živě. Stroj úspěšně provedl let do výšky 106,9 km a následně úspěšně přistál. Jelikož skončil rok 2020, vyšel na našem webu další roční souhrn všemožných zajímavých statistik o společnosti SpaceX, který vyšel pod tradičním názvem StatistiX. Evropská kosmická agentura udělala radost tento týden dětem i jejím rodičům, když spustila speciální aplikaci ESA Kids. Očekávaná, leč trochu smutná zpráva dorazila ze sondy InSight, toho času na Marsu. Přístroj přezdívaný krtek nakonec svoji práci neodvede, jelikož se nedokázal protlouct do větší hloubky. V sobotu jsme vás také pozvali na další díl seriálu Vesmírná technika.
Snímek týdne:
Od Mezinárodní kosmické stanice se tento týden úspěšně vrátil první nákladní Dragon druhé generace, který přivezl necelé dvě tuny nákladu a výsledků vědeckých experimentů zpět na Zemi. Loď úspěšně přistála po jednodenním odkladu kvůli špatnému počasí v přistávací oblasti. Snímek zachycuje loď po vylovení na palubě lodi GO Navigator.
Video týdne:
Společnost Blue Origin Jeffa Bezose provedla další let malého raketového stroje, který by měl jednou dopravovat turisty na hranici kosmického prostoru. Raketa New Shepard vynesla kabinu do výšky 106,9 km a následně jak raketový stupeň, tak i samotná loď úspěšně přistály. Na palubě byly jak vědecké experimenty, tak i figurína člověka. Jednalo se o čtrnáctý let a o první let sestavy s označením NS-4, která by měla být tou, která jako první vynese kosmické turisty.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://twitter.com/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://twitter.com/thesheetztweetz/status/1350060308296060932/photo/1
https://twitter.com/RGVaerialphotos/status/1350443990932484096/photo/1
https://twitter.com/thejackbeyer/status/1350197389517344770/photo/1
https://www.nasa.gov/…/files/thumbnails/image/artemis_i_orion_on_crane.jpg
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/artemis_i_orion_on_transporter.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Er29ZI5W8AAkmBt?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/ErxgeG1WMAAgGiD?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/ErzdTndXcAA5NlH?format=jpg&name=4096×4096
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…602820E0
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/04/KSC-20200330-PH-NAS01_0004large.jpg