křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

    krátké zprávy

    stc Group

    Saúdskoarabská telekomunikační společnost stc Group podepsala desetiletou smlouvu, která zahrnuje závazek předem splatit 175 milionů dolarů za využívání plánované vesmírné mobilní širokopásmové sítě společnosti AST SpaceMobile.

    Slingshot Aerospace

    Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

    FCC

    Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

    Iridium Communications

    Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

    MTN

    Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

    Kymeta

    Výrobce družicových antén Kymeta oznámil, že dodá 4. pěší divizi americké armády 138 plochých terminálů Osprey u8 a náhradní díly v rámci pilotního programu na zlepšení pozemní konektivity.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Jak naučit družice dýchat

    Na přiloženém obrázku vidíte vstupní sběrač vzduchu, který je navržen, aby při průletu vrchními vrstvami atmosféry zachytával částice vzduchu, kterými by pak „krmil“ elektrické motory. Cílem je pomocí družicím odolávat odporu atmosféry a bezpečně pracovat i na oběžných drahách s výškou 180 – 250 kilometrů. Náporová technologie byla již dříve Evropskou kosmickou agenturou prověřena jako funkční. Družice pracující na velmi nízké oběžné dráze (VLEO), která je jinak velmi nestabilní, by mohly poskytovat lepší rozlišení při snímkování Země, nebo nižší latenci v případě družic komunikačních.

    Největší technologickou výzvou je navrhnout dostatečně výkonný přívodní sběrač vzduchu, který by dokázal nasbírat co možná nejvíce málo zastoupených, ale silně elektricky nabitých molekul. Ty pak využije iontový pohon, který bude bojovat s odporem atmosféry – bez této kompenzace by odpor rychle převládl a družice by během pár týdnů zanikla v atmosféře. Tento projekt Evropské kosmické agentury proto nyní rozvíjí dvě akademická pracoviště – belgický Von Karman Institute a italský Politechnico di Milano. Jejich experti nyní pracují na sofistikovaných softwarových modelech, které by umožnily vyhodnocovat kvalitu návrhů na takový sběrač. Následně bude možné přistoupit k výrobě kovového prototypu.

    Přeloženo z:
    https://www.esa.int/

    Zdroje obrázků:
    https://www.esa.int/…/22143884-1-eng-GB/Letting_a_satellite_breathe.png

    Rubrika:

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    9 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Jan Jancura
    Jan Jancura
    5 let před

    Zajímavé, jsem zvědavý jak bude zachycovat současně kladné i záporné ionty. Elektřinu pro iontové motory bude vyrábět na solárních panelech, což mne poněkud zaráží, poněvadž ty budou zase sondu brzdit. Ale určitě má velký význam to odzkoušet.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    5 let před
    Odpověď  Jan Jancura

    Solární panely na VLEO už vyzkoušela japonská sonda Tsubame – ta byla vybavena klasickým iontovým pohonem.

    Jan Jancura
    Jan Jancura
    5 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Samozřejmě, asi jiné dosažitelné řešení neí, zřejmě musí řešit natáčení panelů tak, aby kladly co nejmenší odpor při co největším výkonu.

    Jindra
    Jindra
    5 let před
    Odpověď  Jan Jancura

    Solarni panely na nizke obezne draze a kompezace treni o atmosferu iontovym pohonem ukazaka i napr. sonda GOCE (https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_Field_and_Steady-State_Ocean_Circulation_Explorer)
    Nataceni neni potreba pokud je adekvatne zvolena draha (napr.polarni draha podel soumracne linie).

    S polaritou nazbiraneho naboje a vyrovnavanim potencialu ION motorem to bude slozitejsi. (uz i samotny ION motor ma na konci neco co zbira naboj a „uzavira“ elektricky obvod)

    Jan Jancura
    Jan Jancura
    5 let před
    Odpověď  Jindra

    Ano, polární dráha je také řešením. Z odkazu je zřejmé, že ten iontový motor byl jen doplňkovým pohonem, ale i tak asi pomohl prodloužit životnost satelitu.

    David R.
    David R.
    5 let před

    Výše zmíněná heliosynchronní dráha není pro tento pohon vhodná, protože je cca 700 km vysoko. Tam už není co nasávat. A ve výšce 200 km by pro udržení satelitu na soumračné linii motory musely pracovat nejen proti odporu atmosféry, ale i proti příliš intenzívnímu precesnímu stáčení oběžné dráhy.
    Solární panely musí být na těle družice, nebo naklápěné po směru letu. Po směru letu je nutné orientovat nejen panely, ale celou družici.
    Problém tohoto pohonu je v tom, že „násoska“ brzdí družici nepřetržitě, zatímco solární energie je k dispozici pouze 45 minut z 90. Je to tak říkajíc na hraně. Družice musí mít akumulátory, schopné napájet iontový motor těch 45 minut. Teprve pak je bilance pohon versus brždění pozitivní.
    Jsem ale přesvědčený, že právě toto budou nejběžnější družice v budoucnosti. VLEO je čistý prostor – v této výšce žádný kosmický odpad nevydrží déle než hodiny. A když se tam něco srazí, tak do 45 minut shoří 99 procent úlomků v atmosféře. Tyto družice se začnou podobat letadlům – štíhlé, aerodynamické. Bude to radost se na ně dívat.

    racek
    racek
    5 let před
    Odpověď  David R.

    Chtěl jsem napsat něco podobného, ale Vy jste to napsal mnohem lépe. Přesně. Jen bych doplnil, v těchto výškách se projevuje i tzv. „dýchání atmosféry“ vlivem ohřevu během dne či silnými meteorologickými jevy. Pokud se to povede, bude to opravdu velká věc.

    David R.
    David R.
    5 let před
    Odpověď  racek

    Ano. Například sluneční bouře budou představovat riziko. Sice jsem to nikde nečetl, ale je pravděpodobné, že tyto družice budou mít nějaký pomocný motor. Použijí ho v případě, že normální pohon nebude stíhat. Případně použijí ke své záchraně elektrický výkon, který je jinak určený pro vlastní činnost družice.

    racek
    racek
    5 let před
    Odpověď  David R.

    Ano, to asi bude nutné. Právě udržení co nejnižší možné dráhy bude to nejcennější.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.