sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (červenec 2020)

Od našeho červnového dílu uplynul měsíc a v projektu kosmické stanice Gateway na oběžné dráze Měsíce došlo k dalšímu posunu. Rada ESA se sešla 24. června na 290. zasedání, aby přijala několik rozhodnutí. Jedním z nich bylo schválení Memoranda o porozumění s NASA o spolupráci na Gateway. Toto rozhodnutí je současně vnímáno jako krok k vyslání prvního Evropana na Měsíc. Riccardo Fraccaro, tajemník Rady ministrů Itálie, následující den vyzdvihl italský příspěvek pro mise Artemis díky mezinárodně uznávaným průmyslovým kapacitám. „Naše země bude poskytovat obytný modul a průzkumné technologie; pevně jsme v tento projekt věřili, a proto jsme jako vláda na ministerském zasedání v Seville 2019 podepsali důležité finanční prostředky“.

12. března NASA oznámila první dva vědecké přístroje, které budou umístěny na povrchu modulu PPE. Jedním z nich je přístroj pro monitorování radiace, který postaví ESA. Díky němu bude studována radiační zátěž působící na astronauty pobývající na stanici. Experiment obdržel v červnu název ERSA (ESA Radiation Sensors Array). V řecké mytologii byla bohyně rosy Ersa dcerou Dia a bohyně Měsíce Selene, a nevlastní sestrou boha Herma. Název byl vybrán záměrně, protože HERMES (Heliophysics Environmental and Radiation Experiment Suite) je název sady pro studium vlivu Slunce na prostor u Měsíce, kterou pro Gateway zajistí NASA. HERMES bude sledovat sluneční vítr, což je proud nabitých částic, který vychází ze Slunce. Velké exploze na Slunci jsou nepředvídatelné a mohou mít za následek prudké výbuchy záření a energetického slunečního větru, které by mohly zasáhnout astronauty vně ochranné atmosféry Země.

Vnitřní uspořádání modulu HALO, který má být vynesen společně s PPE
Vnitřní uspořádání modulu HALO, který má být vynesen společně s PPE
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Radiační průzkum začne již během průletu Van Allenovými radiačními pásy, kde jsou vysokoenergetické částice zachyceny magnetickým polem naší planety. Při průzkumu budou sledovány změny protonů, elektronů, těžkých iontů a neutronů po dopadu na měřicí přístroje. Experimenty ESA a NASA budou spolupracovat a vytvářet databázi zdrojových informací pro tvorbu předpovědí radiačních událostí, využitelných k efektivnější ochraně astronautů na Měsíci a v jeho blízkosti. V budoucnu budou vybrány další vědecké experimenty pro umístění na palubě Gateway, které nelze provádět na Zemi ani na Mezinárodní kosmické stanici.

Samotný modul PPE (Power and Propulsion Element) má fungovat jako servisní modul Gateway. Pomocí solárně elektrického pohonu má provádět úpravy dráhy a jeho panely solárních baterií mají stanici zásobovat elektřinou. V nedávném rozhovoru pro portál NASASpaceflight.com poskytl viceprezident společnosti Maxar Technologies Al Tadros bližší informace o pokroku ve vývoji modulu. PPE má být vynesen s dostatečným množstvím pohonných hmot pro patnáctiletou misi. Na podporu možnosti prodloužení životnosti stanice je plánováno orbitální tankování dalšího paliva. Pokud by došlo k nouzové situaci v podobě nemožnosti dodávání elektřiny ze solárních panelů ROSA, lze po omezenou dobu používat záložní baterie.

Koncem tohoto roku má proběhnout předběžný přezkum PDR a do konce příštího roku podrobný přezkum CDR. Maxar již objednal více než 90 % klíčových položek hardwaru. NASA také dodala Maxaru rané počítačové emulátory Gateway pro podporu počátečního prototypování softwaru PPE. V zájmu snížení rizik v harmonogramu spojených s pokročilým elektrickým pohonným systémem Maxar přistupuje k vývoji alternativních řešení, která vychází z běžně používaných komerčních technologií a přitom stále splňují požadavky NASA na PPE. V souvislosti s kombinovaným společným startem s modulem HALO a souvisejícími požadavky na misi došlo k určitým úpravám v designu PPE. Maxar nyní již není zodpovědný za vynesení PPE do vesmíru. Zodpovědnost za výběr a zajištění komerční nosné rakety pro vynesení kombinovaného zárodku stanice v listopadu 2023 převzal NASA Launch Services Program.

Schopnosti robotického systému Canadarm3
Schopnosti robotického systému Canadarm3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

V září 2019 jsme informovali o uzavření smluv mezi Kanadskou kosmickou agenturou a společností MacDonald, Dettwiler and Associates Inc. (MDA) na fázi A projektu GERI (Gateway External Robotics Interfaces), která se týká koncepčních a technických vývojových aktivit externích standardizovaných bodů pro kanadský inteligentní robotický systém Canadarm3, tedy pro velké robotické rameno XLA (eXploration Large Arm) a malé rameno XDA (eXploration Dexterous Arm). Tato rozhraní určená k připojení ramen budou poskytovat přístup k energii a datům, a také umožní odložení nepoužívaných nástrojů.

Ovládání velkého ramene systému Canadarm3
Ovládání velkého ramene systému Canadarm3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

26. června 2020 oznámila Kanadská kosmická agentura úmysl uzavřít se společností MDA i smlouvu na samotnou stavbu robotického systému Canadarm3, který je příspěvkem Kanady ke kosmické stanici Gateway. Canadarm3 má být schopen provádět inspekci, údržbu a opravy Gateway, zachycovat kosmické lodě, přemisťovat moduly, pomáhat astronautům během vycházek ze stanice a pomáhat při provádění vědeckých experimentů. Bude se skládat z 8,5 metru dlouhého manipulačního ramene, malého obratného ramene a sady odnímatelných specializovaných nástrojů.

Kamery na velkém rameni systému Canadarm3
Kamery na velkém rameni systému Canadarm3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Díky pokroku v umělé inteligenci a špičkovému softwaru bude tento vysoce autonomní robotický systém schopen provádět úkony bez zásahu člověka. Autonomní funkce jsou nezbytné, protože Gateway bude pracovat i v režimu bez posádky a v důsledku vzdálenosti od Země bude komunikace zpožděná. Navzdory vestavěné autonomii bude možné ovládat Canadarm3 jak posádkou Gateway, tak v případě potřeby i z řídicího střediska na Zemi. Malé rameno bude také schopno provádět údržbu a opravy velkého ramene. Canadarm3 bude dokonce schopen oddělit jednotlivé sekce, které pak mohou být opraveny uvnitř stanice.

Sada specializovaných nástrojů systému Canadarm3
Sada specializovaných nástrojů systému Canadarm3
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Canadarm3 bude mít stejně jako Canadarm2 sedm stupňů volnosti, což je velmi podobné lidské paži. Bude mít tři ramenní klouby, jeden loketní kloub a tři zápěstní klouby. Každý kloub se bude moci otáčet téměř o 360 stupňů. Canadarm3 bude vybaven systémem automatického vyhýbání se kolizi s mapováním okolních objektů. Na rozdíl od čtyř barevných kamer na rameni Canadarm2 bude Canadarm3 vybaven šesti barevnými kamerami v rozlišení 4K.

Demokraty ovládaný rozpočtový výbor Sněmovny reprezentantů schválil 14. července návrh zákona, kterým bude ve fiskálním roce 2021 financována mimo jiné i NASA. V dalším kroku bude o návrhu hlasovat celá Sněmovna. Harmonogram obdobného procesu rozpočtového výboru Senátu je zatím nejasný.

Společnost AMRO Fabricating dokončila v červnu výrobu dílu Orionu s okny pro Artemis III. Při této misi se má Orion v říjnu 2024 spojit s lunárním landerem.
Společnost AMRO Fabricating dokončila v červnu výrobu dílu Orionu s okny pro Artemis III. Při této misi se má Orion v říjnu 2024 spojit s lunárním landerem.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Návrh na financování Orionu ve výši 1,400 miliardy USD odpovídá úrovni z prezidentské žádosti z 10. února. Na SLS Block 1 bylo prezidentskou administrativou požadováno 2,257 miliardy USD, práce na nové verzi SLS Block 1B s výkonným horním stupněm EUS bylo požadováno odložit.

Bylo však zřejmé, že Kongres, který loni přidal na EUS 300 milionů USD, udělá stejný krok i letos. Rozpočtový výbor Sněmovny podle očekávání opět zamítl návrh Trumpovy administrativy a schválil návrh na 2,600 miliardy USD s výhradním využitím 400 milionů USD na EUS a související systémy.

Schválený rozpočet FY20Prezidentská žádost FY21Rozpočtový výbor Sněmovny FY21
Exploration601887626018
- Orion140714011401
- Space Launch System (SLS)258622572600
- Exploration Ground Systems (EGS)590385460
- Exploration Research and Development (R&D)143547191557
o Gateway450739?
o Human Landing System (HLS)6003370628
o Human Research Program140140?
o Advanced Exploration Systems245258?
o Advanced Cislunar and Surface Capabilities0212?

Návrh rozpočtového výboru dále přikazuje NASA, aby ve fiskálním roce 2021 provedla veškerou práci nezbytnou k dokončení verze Block 1B rakety SLS, “jako by Block 1B byl v kritické cestě pro Exploration Mission-3“. Použití původního označení mise, kterou NASA nyní nazývá Artemis III v kombinaci se snahou o připravenost horního stupně EUS by mohlo signalizovat odmítnutí harmonogramu Artemis 2024 rozpočtovým výborem. Návrh dále přikazuje NASA provést nezbytnou přípravu pozemní infrastruktury v Kennedyho vesmírném středisku (položka EGS) na podporu letů rakety SLS Block 1B. Za tímto účelem výbor navýšil požadovanou částku 385 milionů USD na EGS o 75 milionů, výhradně určených na stavbu nové mobilní vypouštěcí plošiny Mobile Launcher 2 (ML2), určené pro starty SLS Block 1B.

Obslužné rameno EUSU
Obslužné rameno EUSU
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Tato mobilní plošina bude na základě smlouvy se společností Bechtel National z 25.6.2019 postavena severně od haly VAB. Na Kennedyho vesmírné středisko již dorazilo pozemní podpůrné vybavení pro stavbu plošiny a také první díly pro plošinu samotnou. Pro obsluhu horního stupně EUS vyrábí JP Donovan obslužné rameno Exploration Upper Stage Umbilical (EUSU). Smlouva na EUSU byla podepsána 13. září 2019 se smluvní cenou ve výši 7,8 milionu USD. Smluvní datum dodání EUSU k testování na zařízení Launch Equipment Test Facility (LETF) je do 16.2.2021.

Příjezd kamionu s podpůrnými sloupky VSP do haly VAB
Příjezd kamionu s podpůrnými sloupky VSP do haly VAB
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Precision Fabrication & Cleaning, hlavní dodavatel podpůrných sloupků VSP určených pro usazení vzletových stupňů SRB na plošině ML2, dodal do dílny v montážní hale VAB osm těchto sloupků a dva náhradní sloupky. Každý sloupek je vysoký 1,5 m se základnou 1,09 x 1,24 m a je vyroben z lité oceli se stěnami tlustými 10 cm. V dílně budou sloupky vybaveny tenzometry a kabeláží a po dokončení budou odeslány do LETF ke kalibraci přístrojového vybavení. Termín předání kompletní plošiny kosmické agentuře je podle smlouvy stanoven na konec února 2023.

Aktuální stav smluv s příslušnými dodavateli pro očekávaný náběh výroby dalších lodí Orion a nosných raket  SLS jsme popsali v minulém dílu. Koncem června NASA podepsala se společností Northrop Grumman kontrakt s potenciální hodnotou 49,5 milionu USD a dobou plnění 150 dnů na počáteční financování přípravy boosterů pro čtvrtou SLS. Kontrakt poskytuje společnosti Northrop Grumman oprávnění, aby u svých subdodavatelů objednala položky s dlouhou dobou dodání a nečekala na podpis plné smlouvy. Detaily plné smlouvy mají být dohodnuty v příštím roce. Očekává se, že plná smlouva bude uzavřena na dodání segmentů a související technickou podporu integrace boosterů pro SLS č. 4 až 9 s dobou plnění po celé desetiletí. Dosavadní informace uváděly, že zásoba segmentů SRB z doby raketoplánu vystačí jen pro osm SLS. Devátá raketa SLS měla debutovat s novými postranními vzletovými motory. Aktuální zpráva neuvádí, zda segmenty pro devátou SLS mají být vyrobeny starou technologií nebo z kompozitů na základě programu BOLE.

Vraťme se zpátky k rozpočtu, tentokrát k financování komerčních pilotovaných lunárních landerů. Únorová prezidentská žádost o financování rozpočtové kapitoly Exploration ve fiskálním roce 2021 ve výši 8,762 miliardy USD, zahrnující masivní příliv financí do vývoje landerů ve výši 3,370 miliardy USD, zůstala rozpočtovým výborem nevyslyšena. Výbor odmítl žádost na pilotovaný lunární lander jako politicky motivovanou. Žádost byla ignorována a výbor místo ní vyšel ze schváleného rozpočtu na fiskální rok 2020. Celou rozpočtovou kapitolu Exploration doporučil financovat shodnou částkou jako loni, tedy 6,018 miliardy USD, s drobnými přesuny mezi čtyřmi položkami kapitoly. Návrh nespecifikuje členění položky Exploration R&D, ale administrátor NASA Jim Bridenstine tweetoval, že pro Human Landing System (HLS) je navrženo 628 milionů USD.

V loňském roce byl Senát financování HLS nakloněn více než Sněmovna reprezentantů. Z požadovaných 1,408 miliardy USD na lunární lander pro fiskální rok 2020 bylo schváleno 600 milionů, přičemž senátní verze byla 744 milionů a sněmovní verze 363 milionů USD. Proto lze letos navrženou částku 628 milionů USD považovat za dolní hranici rozpětí částky, která se nakonec dostane do zákona o rozpočtových prostředcích.

V článku o třech společnostech vybraných 30. dubna pro zpracování podrobných studií pilotovaných lunárních landerů jsme uvedli oznámenou finanční hodnotu smluv na základní desetiměsíční období, které skončí v únoru 2021 – hodnoty jsou uvedeny v prvním sloupci tabulky. Dne 12. května byly smlouvy podepsány a zapsány do rejstříku vládních smluv. U každé společnosti byly v rejstříku uvedeny tři hodnoty. Závazná základní částka, hodnota uzavřených smluv včetně uplatněných opcí do 27.2.2021 a maximální hodnota při uplatnění všech opcí do 27.2.2025. Hodnota včetně uplatněných opcí do 27.2.2021 je u dvou společnosti nižší než původně oznámená částka. Z rozdílu lze dovodit, že NASA nakonec snížila počet uplatněných opcí.

Hodnota smluv dle oznámení z 30.4.2020Závazná částkaHodnota vč. uplatněných možností do 27.2.2021Hodnota vč. všech možností do 27.2.2025
Blue Origin57921348310 183
Dynetics253922385 273
SpaceX135951352 253
CELKEM96740085617 709

Celkové smluvní hodnoty (základní hodnota a všechny volitelné možnosti, tj. celkem maximální hodnota zakázky) pro pilotovaný lunární lander jsou: Blue Origin 10,183 miliardy USD (smlouva 80MSFC20C0020), Dynetics 5,273 miliardy USD (smlouva 80MSFC20C0035 ) a SpaceX 2,253 miliardy USD (smlouva 80MSFC20C0034). Tyto hodnoty vychází z navržených cen, které jednotlivé společnosti předložily ve svých nabídkách. V příštím roce však může být počet společností snížen. Rozhodnutí bude záviset nejen na pokroku jednotlivých společností, ale i na rozpočtu NASA na fiskální rok 2021. Úhrnnou hodnotu v posledním sloupci 17,709 miliardy USD do 27.2.2025 bude nutno průběžně porovnávat s finančními možnostmi agentury. O výši rozpočtu HLS na fiskální roky 2020 a 2021 jsme psali výše, pro fiskální roky 2022 až 2025 Trumpova administrativa navrhla 4,388; 5,100; 4,971 a 3,428 miliardy USD. V listopadu však budou volby prezidenta USA.

Společnost Blue Origin zveřejnila nové vizualizace landeru Národního týmu, které označila jako červnový update. Na těchto vizualizacích zaujme na první pohled vertikální orientace kabiny, kterou má dodat Lockheed Martin. V prosinci 2023 chce Blue Origin provést nepilotovaný demonstrační let landeru. Vzletový prvek je vyvíjen jako opakovaně použitelný s doplňováním pohonných hmot. Prvek pro doplňování paliva má být vyvinut na základě přeletového prvku.

Vizualizace landeru Národního týmu včetně přeletového prvku, červen 2020
Vizualizace landeru Národního týmu včetně přeletového prvku, červen 2020
Zdroj: https://www.blueorigin.com
Detailní pohled na vzletový prvek, červen 2020
Detailní pohled na vzletový prvek, červen 2020
Zdroj: https://www.blueorigin.com

Jedním ze způsobů, jak chránit program Artemis, jsou mezinárodní dohody. Jim Bridenstine za NASA podepsal 9. července deklaraci o spolupráci s japonským ministerstvem školství, kultury, sportu, vědy a technologie, zastoupeným ministrem Koichim Hagiudou. Společné prohlášení o záměru spolupráce má název Joint Exploration Declaration of Intent (JEDI).

Využití systémů z Orionu ve vzletovém prvku landeru Národního týmu
Využití systémů z Orionu ve vzletovém prvku landeru Národního týmu
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Obě strany se dohodly, že projednají podrobnosti plánovaného příspěvku Japonska k americkému programu Artemis včetně příspěvků na stanici Gateway. Podrobné diskuse se mají týkat čtyř oblastí spolupráce. Konkrétní témata zahrnují například dodávky nákladu japonskou kosmickou lodí, počet japonských astronautů na Gateway a pověření agentury JAXA vedením vývoje hermetizovaného roveru. Podle japonských vládních zdrojů bude do konce fiskálního roku 2026 na financování projektů ve všech čtyřech oblastech zapotřebí téměř dvě miliardy USD. Ačkoli prohlášení neobsahuje žádné závazky, japonská strana doufá, že na konci 20. let by mohl japonský astronaut vstoupit na Měsíc.

Přeletový prvek od Northrop Grummanu pro lander Národního týmu
Přeletový prvek od Northrop Grummanu pro lander Národního týmu
Zdroj: https://pbs.twimg.com

NASA jedná o spolupráci na stanici Gateway a o účasti v programu Artemis se všemi partnery ISS včetně Ruska. NASA má dlouhodobě zájem o příspěvek ruské strany ve formě přechodového modulu stanice a kosmické lodi Orel. Proces formulace spolupráce s Ruskem však postupuje velmi pomalu. Generální ředitel státní korporace Roskosmos Dmitrij Rogozin si v rozhovoru z 15. července stěžoval na principy spolupráce, se kterými přichází Spojené státy. Návrhy, které jsou nabízeny Roskosmosu, považuje za nedůstojné. Nespecifikoval však, co přesně by mu vyhovovalo. Vyjádřil nezájem o spolupráci na programu průzkumu Měsíce vedeném Spojenými státy. Současně řekl, že preferuje spolupráci s Čínou a že již zahájil rozhovory. Zatím je obtížné posoudit, zda Rogozinova slova představují oficiální ruskou politiku nebo vyjednávací taktiku. Američané budou stěží věřit argumentu rovnoprávné spolupráce s Čínou, pokud je jim touto formou adresován. Možná, že vše, co Číňané potřebují, jsou jim dosud nedostupné zbytky sovětských raketových technologií za symbolickou cenu.

Zdroje informací:
https://www.esa.int/
https://formiche.net/
https://blogs.esa.int/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://appropriations.house.gov/
https://spacepolicyonline.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.canada.ca/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.asc-csa.gc.ca/
https://www3.nhk.or.jp/
https://www.kp.ru/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/np-2020-06-2885-hq-draw-artemis-gateway.pdf
https://pbs.twimg.com/media/EdDrjPTXoAIhcMW?format=png&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Ea5WmJCXgAQ5lN6?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/Ea5WmJEWsAA6RqD?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/Ea5WmJDWAAEthzl?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/Ea5W0zPWAAAIvv_?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/Ea6KYcAWsAERLLy?format=jpg&name=large
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/07/19.jpg
https://www.blueorigin.com/…/blueorigin_hls_lander_de_ae_moon.jpg
https://www.blueorigin.com/…/blueorigin_hls_lander_juneupdate.jpg
https://www.blueorigin.com/assets/hls_integrated_docking_new_web.jpg
https://www.blueorigin.com/assets/ascent_element_vertical.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EbXyjUaX0AAuOcX?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/EbXt4YnWkAAXcV-?format=jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
4 let před

Zaráží mne nesoulad s cenou, kterou nabízí S-X s obrem, kterého chce dopravit na Měsíc. Oslabení penězotoku pro Artemis je deprimující, podle toho je návrat na Měsíc 2024 nereálný a pokud Trump nevyhraje volby bude nereálný minimálně v celém tomto desetiletí. Zatím se stále má se letět a prakticky za tři roky by mělo být vše připraveno. To asi nebude, neboť místo toho aby se LM konečně stavěl, přešlapuje NASA na místě a v poklidu, beze spěchu zdlouhavě „vybírá“ dodavatele a ze škrcených peněz ještě ke všemu dotuje S-X sci-fi.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Vaclav

Tenhle vyvoj se dal ocekavat, termin je sibenicni a vse kolem Artemis se priserne vlece. Donny je tluchuba, ale zjevne fanda kosmonautiky,jeho vitezstvi by bylo zarukou kontinuity lunarniho programu. V opacnem pripade nezbyva nez doufat, ze mezinarodni zavazky pomohou zabranit celkovemu odpiskani projektu.
Jinak usetrene 2.5 mld. dolaru mohou jit treba na bohulibe genderove multikulturni studie a diky nim se pristi zadost zpropaguje tak, ze na Mesic vstoupi jako prvni zastupce tretiho pohlavi korektniho puvodu s uvodnim sloganem ve stylu BLM a rozpoctovy vybor to rad odkyve.

KarelT
KarelT
4 let před

Super článek se spoustou informací, děkuji !!!

Jinak malá částka na lander pro S-X naprosto odpovídá realitě, protože NASA musí oprávněně pochybovat o termínech super-megaprojektu Starship. Naopak nemá žádný problém s nákladním Dragonem pro gateway, který je naopak bezkonkuenční.
A Rusko plácá nesmysly o nějaké „důstojnosti“, když má problémy s financováním skoro celého kosmického programu a všichni ví že větší příspěvek na lunární program by v termínech nezvládli aniž by jim někdo nalil další peníze.

Samo2
Samo2
4 let před
Odpověď  KarelT

Tá teória by bola pekná keby NASA mala niečo spoločné s tými čiastkami, súkromíci ich navrhli sami… Nemyslím že NASA nedôveruje SpX, SpaceX má reálny HW v podobe Raptoru, sub-optimálnych demonštrátorov Starship a šepká sa že SpaceX už pravdepodobne testuje vákuový raptor. Rovnako na orbitálnom tankovaní SpaceX spolupracuje s NASA. Skepsa na mieste je, no SpaceX projekt Starship myslí vážne a NASA nemá moc dôvodov im neveriť.

Ivo
Ivo
4 let před

No bude to ještě sranda jak to všechno dopadne. Už kdysi jsem psal, že termíny SLS jsou stále nereálné a ono to tak nějak i bude. Zásadní problém SLS je však v tom, že nemá žádnou budoucnost a již dneska je to technologie stará 50 let. Otázka je tedy kdo a kdy to konečně zařízne. Myslím si, že těch letů bude tak akorát na prsty na jedné ruce a zbytek hardwaru půjde to muzeí, takže se máme na co těšit. Bohužel firmy se zatím stále nepoučily, takže ULA jde vcelku slepou cestou a tak nezbývá než doufat, že alespoň BO konečně něco vytáhne z hangáru a pokusí se o první start.

steaph
steaph
4 let před
Odpověď  Ivo

Jasne, že SLS nemá budúcnosť – o to snáď ani nešlo. Išlo o to získať reálny silný nosič v dohľadnej dobe. Že sa to predražilo a pretiahlo je fakt, ale ak by začali úplne na zelenej lúke – stálo by to podstatne viac a trvalo podstatne dlhšie. Takže v najbližších rokoch si SLS odlieta svoje, NASA vyprázdni sklady a kým skončí, budú tu (takmer isto) zabehnuté silné komerčné nosiče. A hurá, NASA môže konečne pustiť rakety z hlavy a robiť výskum.

Hawk
Hawk
4 let před
Odpověď  Ivo

Tento argument by byl relevantni, ale zadna alternativa v blizke budoucnosti neni. A dokud tato alternativa nebude bezpecna a USA bude chtit mit lidi na/u Mesice ma SLS budoucnost jistou.
ULA nahradi dve platformz jednou, to podle me smysl ma, ale jinak parametry takove standardni…
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_launch_systems

V souvislosti s lunarnimi misemi
Falcon Heavy by mel mit na TLI cca 25 tun, Vulcan kolem 12.
https://space.stackexchange.com/questions/26155/what-is-falcon-heavys-payload-capacity-to-trans-lunar-injection

steaph
steaph
4 let před
Odpověď  Hawk

Myslím, že najbližších 10-15, možno aj 20 rokov v kozmonautike spadá do blízkej/dohľadnej budúcnosti. To je čas pre SLS, nepochybujem, že po tejto dobe budú aj silné komerčné nosiče dôkladne preverené a SLS môže ísť do dôchodku. Takže SLS určite nie je strata času, ale príležitosť ako vyčistiť sklady a preklenúť obdobie k silným a spoľahlivým komerčným raketám…

Ivo
Ivo
4 let před
Odpověď  steaph

Vy skutečně věříte tomu, že tlaky ve sněmovně budou tak silné, že jim to projde a místo komerčních nosičů za desetinu ceny bude lítat SLS v ceně kolem 3 miliard za jeden start?

Radek
Radek
4 let před
Odpověď  Ivo

Skutečně věříte tomu, že do deseti let budou dostupné komerční nosiče za desetinu ceny s výkonem a kapacitami SLS certifikované pro lidskou posádku?

Radek
Radek
4 let před
Odpověď  Ivo

Osobně si myslím, že než bude taková komerční raketa k dispozici, začne se těžit na Měsíci palivo a taková raketa ani nebude potřeba.

steaph
steaph
4 let před
Odpověď  Ivo

O tom práve hovorím, keď bude lacný a zabehnutý a porovnateľne silný komerčný nosič, SLS skončí. Ale kým to príde, SLS už bude mať x štartov za sebou – o tom sa naozaj pochybovať nedá. A ceny za štart sa môžu prerátať, keď poletí posledný kus – dovtedy sú to len odhady/dohady…

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Ivo

Já jsem taky zvědavej, jak to dopadne. Ale nejsem úplně optimista. Jediný rozdíl proti minulosti je fakticky SpaceX. Pokud oni skončí, vrátí se kosmonautika celosvětově o 50 let zpátky. Pak by naše i vnoučata mohla jednou dvakrát za desetiletí fascinovaně sledovat starty SLS. S příslušnou mediálně ideologickou omáčkou.

Vaclav
Vaclav
4 let před

Vím, e to sem nepatří, ale jak je to s Čínou, ráno by měla letět, ví někdo něco ? Dík a omlouvám se za netrpělivost.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Vaclav

Nic nového.

Vaclav
Vaclav
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

O.K., dík.

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před

Trochu jsem se bál o poslední díly. A úplně zbytečně, je to zajímavější než předtím. I když je to víc o politice a lidské blbosti než o kosmonautice. Každopádně hezky sepsáno, jako vždy. Díky

Jiny Honza
Jiny Honza
4 let před
Odpověď  Jiny Honza

To patřilo k Miru-2, omlouvám se.
I když… 🙂

tom.k
tom.k
4 let před

Zdravim, na slajdu k robotickemu rameni je 8-DOF, v clanku je 7, tak je otazka, jak je to ve skutecnosti, ale to je drobnost. Kazdopadne diky za pekny prehled i kdyz bych taky radeji cetl technicke veci a mene politiky 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.