sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropská přístrojová skříň pro modul Columbus

Když koncem května dorazila k Mezinárodní kosmické stanici japonská zásobovací loď HTV-9, dovezla sem 6,3 tuny nákladu. Kromě jídla, vědeckých experimentů, nových akumulátorů či systémů k provozu stanice, byla na palubě také skříň velikostí srovnatelná s lednicí, kterou na základě dohody vyrobily evropské firmy pro Evropskou kosmickou agenturu. Jedná se o druhou generaci přístrojové skříně European Drawer Rack 2 (EDR-2), která bude umístěna v evropském laboratorním modulu Columbus. Jakmile dojde k jejímu umístění, poskytne ještě více možností k provádění vědy na palubě stanice.

European Drawer Rack 2 (EDR-2)
European Drawer Rack 2 (EDR-2)
Zdroj: http://www.esa.int/

ISS vstupuje do 20. roku provozu (stanice je trvale obydlena od 2. listopadu 2000) a EDR-2 je součástí důkladné modernizace modulu Columbus, která má za úkol nabídnout flexibilní přístup k výzkumným pracovníkům. Rack byl vyvinut týmem, který vedla italská společnost Thales Alenia Space sídlící v Turíně. Jak už název naznačuje, tato skříň poskytne prostor k podpoře a provozu nejrůznějších experimentů – těm zajistí dodávky energie, datové komunikační připojení, chlazení, přívod dusíku či odvod nežádoucích plynů.

Přístrojové skříně standardizovaných rozměrů pasují do všech laboratoří na ISS. HTV díky své kapacitě dokáže dopravit najednou i několik těchto skříní. O vykládku se postarají astronauti, kterým pomáhá skutečnost, že jsou v prostředí mikrogravitace. Úkolem EDR-2 není nahradit existující skříň EDR (European Drawer Rack) – ten bude provozován souběžně s EDR-2, čímž dojde k navýšení výzkumných možností a technologických demonstrací na oběžné dráze. Tyto výzkumy budou profitovat i z modernizovaného systému hospodaření s daty, či systémem pro rychlejší odesílání údajů k vědcům, kteří své experimenty řídí z pozemských laboratoří.

EDR-2 a většina jeho experimentů se budou ovládat z komplexu CADMOS, což je řídící středisko umístěné v Toulouse. Součástí tohoto střediska je i inženýrský model EDR-2 v životní velikosti. Právě na něm budou moci inženýři otestovat své přístroje a připravit je na reálné podmínky na ISS. Inženýrský model ale může posloužit i k experimentům, které se budou současně provádět na ISS, aby bylo možné tyto údaje porovnat.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.raumfahrer.net/news/images/ColumbusESALParmitanoCCBYSA30IGO2k.jpg
http://www.esa.int/…/european_drawer_rack-2/22023253-1-eng-GB/European_Drawer_Rack-2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MikeUniform
MikeUniform
4 let před

EDR-2 prevezme miesto po FSL (Fluid Science Laboratory) v lete buduceho roku.
FSL odleti s HTV a zhori v atmosfere. EDR-2 bude cakat kym skonci misia FSL a kym dopravia experimenty pre EDR-2.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  MikeUniform

Díky za doplnění zajímavých informací.

Michal Václavík
4 let před
Odpověď  MikeUniform

Je to malinko komplikovanější a taky jinak. EDR-2 je dočasně umístěný v modulu Columbus v pasivní pozici 1D4, kde byl původně ETC. ETC je nyní v HTV-9, se kterým shoří v atmosféře. FSL je stále ve své pozici 1O1. Kdy bude ukončen provoz FSL bude záležet na přípravě experimentů pro EDR-2 (jako první 3D kovový tisk a Flumias). Zatím se počítá s koncem tohoto roku 2020. Pak někdy do první poloviny března 2021 by měla být provedena opět škatulata hejbejte se a do pozice 1O1 bude umístěn EDR-2 namísto FSL. A FSL bude přesunut do pozice 1D4, kde vyčká až do příletu první nové lodi HTV-X. Někdy mezi únorem a dubnem 2022 bude FSL naložen do HTV-X s shoří v atmosféře.

Kolisko
Kolisko
4 let před

Dobrý den,

Aparatura téhle velikosti se předpokládám dostala na stanici pres CBM port. Protahovat to přes PMA by byl asi docela ježek v kleci.

Jak to ale bude s budoucí verzí HTV-X případně (cargo) Dragonu. Ty by měly dokovat u ISS automaticky, jestli se nepletu. Je CBM port na automatické dokování připravený nebo budou náklaďáky nově dokovat u PMA?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Kolisko

Každý port umožňuje buďto automatické připojení nebo připojení paží – nikdy oboje. Osobně se domnívám, že k dopravě těchto rozměrných dílů budou využívat Cygnus.

Michal Václavík
4 let před
Odpověď  Kolisko

HTV-X se bude připojovat úplně stejně jako HTV. Není třeba hledat problém tam, kde není 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.