sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

D-Orbit

Italská společnost D-Orbit, která se zabývá vesmírnou logistikou, oznámila 6. listopadu ukončení soutěže CTRL+Space, první evropské soutěže v kybernetické bezpečnosti Capture-the-Flag (CTF) na oběžné dráze.

EchoStar

Provozovatel geostacionárních družic EchoStar prodává další část rádiových frekvencí, aby pomohl zlepšit služby SpaceX pro přímou komunikaci s buňkami ve Spojených státech, výměnou za akcie společnosti v hodnotě 2,6 miliardy dolarů.

Sceye

Společnost Sceye vyvíjející stratosférické platformy pro telekomunikace a související aplikace získala ocenění od agentury NASA za využití této platformy pro monitorování životního prostředí.

BlackSky

Společnost BlackSky, která se zabývá satelitními snímky, 6. listopadu uvedla, že tržby společnosti ve třetím čtvrtletí nedosáhly očekávání. Důvodem je úprava výdajů americké vlády v rámci důležité zpravodajské smlouvy, ve které došlo ke škrtům ze strany Bílého domu.

ESA

Evropská kosmická agentura upřesnila svůj plán pro program European Resilience from Space (ERS) a nastínila rozsah programu v hodnotě 1 miliardy eur, který přímo propojí pozorování Země, telekomunikace a navigaci s rostoucími potřebami Evropy v oblasti obrany a bezpečnosti.

Astranis

Společnost Astranis 5. listopadu oznámila plány na spuštění mobilní ad-hoc síťové služby s názvem Vanguard, která bude využívat její malé geostacionární družice k rozšíření dosahu komunikace typu point-to-point pro pomoc při katastrofách nebo pro bezpečné obranné operace.

Čínský institut

Čínský institut nedávno dokončil pozemní testy toho, co popisuje jako rekonfigurovatelnou flexibilní výrobní platformu na oběžné dráze, zaměřenou na budoucí velkoobjemovou a nízkonákladovou výrobu ve vesmíru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropská přístrojová skříň pro modul Columbus

Když koncem května dorazila k Mezinárodní kosmické stanici japonská zásobovací loď HTV-9, dovezla sem 6,3 tuny nákladu. Kromě jídla, vědeckých experimentů, nových akumulátorů či systémů k provozu stanice, byla na palubě také skříň velikostí srovnatelná s lednicí, kterou na základě dohody vyrobily evropské firmy pro Evropskou kosmickou agenturu. Jedná se o druhou generaci přístrojové skříně European Drawer Rack 2 (EDR-2), která bude umístěna v evropském laboratorním modulu Columbus. Jakmile dojde k jejímu umístění, poskytne ještě více možností k provádění vědy na palubě stanice.

European Drawer Rack 2 (EDR-2)
European Drawer Rack 2 (EDR-2)
Zdroj: http://www.esa.int/

ISS vstupuje do 20. roku provozu (stanice je trvale obydlena od 2. listopadu 2000) a EDR-2 je součástí důkladné modernizace modulu Columbus, která má za úkol nabídnout flexibilní přístup k výzkumným pracovníkům. Rack byl vyvinut týmem, který vedla italská společnost Thales Alenia Space sídlící v Turíně. Jak už název naznačuje, tato skříň poskytne prostor k podpoře a provozu nejrůznějších experimentů – těm zajistí dodávky energie, datové komunikační připojení, chlazení, přívod dusíku či odvod nežádoucích plynů.

Přístrojové skříně standardizovaných rozměrů pasují do všech laboratoří na ISS. HTV díky své kapacitě dokáže dopravit najednou i několik těchto skříní. O vykládku se postarají astronauti, kterým pomáhá skutečnost, že jsou v prostředí mikrogravitace. Úkolem EDR-2 není nahradit existující skříň EDR (European Drawer Rack) – ten bude provozován souběžně s EDR-2, čímž dojde k navýšení výzkumných možností a technologických demonstrací na oběžné dráze. Tyto výzkumy budou profitovat i z modernizovaného systému hospodaření s daty, či systémem pro rychlejší odesílání údajů k vědcům, kteří své experimenty řídí z pozemských laboratoří.

EDR-2 a většina jeho experimentů se budou ovládat z komplexu CADMOS, což je řídící středisko umístěné v Toulouse. Součástí tohoto střediska je i inženýrský model EDR-2 v životní velikosti. Právě na něm budou moci inženýři otestovat své přístroje a připravit je na reálné podmínky na ISS. Inženýrský model ale může posloužit i k experimentům, které se budou současně provádět na ISS, aby bylo možné tyto údaje porovnat.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.raumfahrer.net/news/images/ColumbusESALParmitanoCCBYSA30IGO2k.jpg
http://www.esa.int/…/european_drawer_rack-2/22023253-1-eng-GB/European_Drawer_Rack-2.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MikeUniform
MikeUniform
5 let před

EDR-2 prevezme miesto po FSL (Fluid Science Laboratory) v lete buduceho roku.
FSL odleti s HTV a zhori v atmosfere. EDR-2 bude cakat kym skonci misia FSL a kym dopravia experimenty pre EDR-2.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  MikeUniform

Díky za doplnění zajímavých informací.

Michal Václavík
Michal Václavík
5 let před
Odpověď  MikeUniform

Je to malinko komplikovanější a taky jinak. EDR-2 je dočasně umístěný v modulu Columbus v pasivní pozici 1D4, kde byl původně ETC. ETC je nyní v HTV-9, se kterým shoří v atmosféře. FSL je stále ve své pozici 1O1. Kdy bude ukončen provoz FSL bude záležet na přípravě experimentů pro EDR-2 (jako první 3D kovový tisk a Flumias). Zatím se počítá s koncem tohoto roku 2020. Pak někdy do první poloviny března 2021 by měla být provedena opět škatulata hejbejte se a do pozice 1O1 bude umístěn EDR-2 namísto FSL. A FSL bude přesunut do pozice 1D4, kde vyčká až do příletu první nové lodi HTV-X. Někdy mezi únorem a dubnem 2022 bude FSL naložen do HTV-X s shoří v atmosféře.

Kolisko
Kolisko
5 let před

Dobrý den,

Aparatura téhle velikosti se předpokládám dostala na stanici pres CBM port. Protahovat to přes PMA by byl asi docela ježek v kleci.

Jak to ale bude s budoucí verzí HTV-X případně (cargo) Dragonu. Ty by měly dokovat u ISS automaticky, jestli se nepletu. Je CBM port na automatické dokování připravený nebo budou náklaďáky nově dokovat u PMA?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Kolisko

Každý port umožňuje buďto automatické připojení nebo připojení paží – nikdy oboje. Osobně se domnívám, že k dopravě těchto rozměrných dílů budou využívat Cygnus.

Michal Václavík
Michal Václavík
5 let před
Odpověď  Kolisko

HTV-X se bude připojovat úplně stejně jako HTV. Není třeba hledat problém tam, kde není 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.