SLEDUJEME: Přípravy na první pilotovaný Crew Dragon

Dámy a pánové, okamžik, na který jsme se těšili dlouhé roky, konečně klepe na dveře. 27. května ve 22:33 našeho času odstartuje z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon na špičce. V jejích útrobách najdeme dva americké astronauty – Robert Behnken a Douglas Hurley budou usazeni v anatomických křeslech a zamíří na ISS, kde v rámci testovací mise stráví několik měsíců. Vzhledem k mimořádné důležitosti tohoto startu jsme se rozhodli vydat týden před plánovaným startem tento článek, ve kterém najdete psaný online přenos. Do něj budeme v průběhu dalších dní přidávat všechny informace, které se týkají tohoto ostře sledovaného startu – i ty drobné, abyste měli zajištěn perfektní informační servis.

Sestava pro misi DM-2

Sestava pro misi DM-2
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Rozhodli jsme se také tento článek připnout. To znamená, že dokud v den startu nevydáme článek s komentovaným přenosem, bude tento článek s psaným online přenosem neustále na nejvyšší pozici naší hlavní stránky. Tak bude zajištěno, že se k aktuálním informacím dostanete včas a snadno. Více než kdy jindy si navíc dovolím doporučit sledovat naše sociální sítě – ať už Facebook, Twitter, nebo Instagram. Celá naše redakce udělá maximum pro to, abyste dostali informační servis, jaký odpovídá významu této mise, na kterou se těšíme stejně jako Vy.

Co nás v nejbližších dnech čeká?

  • 21. května: Zhodnocení připravenosti k letu
  • 22. května – Tisková konference a statický zážeh  Falconu 9
  • 23. května – Kompletní nácvik startovního dne (příprava posádky, přesun na rampu, usazení do lodi)
  • 25. května – Zhodnocení připravenosti ke startu
  • 27. května 22:33 SELČ – Start

Pokud nedojde k odkladu, bude tento psaný přenos aktivní do 27. května 18:00. Pak bude psaný přenos ukončen a článek odepnut z nejvyšší pozice na hlavní stránce našeho webu. Ve stejnou chvíli vyjde článek s přenosem ze startu, ve kterém bude nový psaný online přenos.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.gannett-cdn.com/…1600&height=800&fit=bounds
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=46109.0;attach=1917642;image

SLEDUJEME: Přípravy na první pilotovaný Crew Dragon, 5.0 out of 5 based on 25 ratings
Pin It
(Visited 60 456 times, 12 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (25 votes cast)
(Visited 60 456 times, 12 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


146 komentářů ke článku “SLEDUJEME: Přípravy na první pilotovaný Crew Dragon”

  1. Kamil napsal:

    Přichází další nová éra kosmického věku. Expanze. Kosmický věk začal vypuštěním Sputniku v roce 1957, po kterém začala éra průkopníků s mnoha prvenstvími, rekordy a průlomy. V polovině 70.let se staly kosmické lety běžnými a tehdy cca od roku 1977 začala éra budovatelů, budovatelů orbitálních stanic, navigačních systémů, telekomunikačních sítí a mapovacích družic, s plejádou skvělých meziplanetárních sond či kosmických dalekohledů.
    To, že se v kosmonautice začaly dít nové věci, je jasné už dlouho. Například téměř exponenciálně roste posledních 5 let počet nových družic, přicházejí nové firmy, nové projekty. Mění se kvalita i kvantita. Někteří by ten dějinný zlom umístili k jinému datu, ale já si myslím, že první pilotovaný start první z nové generace kosmických lodí je natolik sílný okamžik, že je vhodný k označení právě za takový dějinný zlom. Je to na jednu stranu vyvrcholení dlouhého úsilí ve vývoji lodi a rakety a zároveň je to počátek éry nových raket a lodí, jejich misí a projektů, kde očekávanými vrcholy jsou návrat na Měsíc a výprava na Mars, to vše doprovázené novými orbitálními stanicemi, zvyšujícím se počtem lidí v kosmu, jak profesionálů, tak turistů, novou generací komunikačních družic i kosmických dalekohledů, s projekty pokročilého výzkumu sluneční soustavy s návratem vzorků z Marsu, průzkumu Titanu nebo landeru na Europu.
    Takový dějinný okamžik přichází jednou za generaci, je to taková ta chvíle, na kterou se nás budou ptát vnoučata, co jsme tehdy dělali a co si mysleli. A věřím, že tenhle let je natolik výjimečný a zlomový, že si zaslouží pozornost a zapamatování.

  2. Petes napsal:

    Jsem docela překvapený tou fotkou z montáže. Vedle nové, skoro sterilní rakety, dva očouzené letěné stupně.

    • Karel Zvoník napsal:

      Napadlo mě to samé. Přístup SpaceX byl, no vždy trochu progresivní. 🙂

    • Vojta napsal:

      Asi nemají moc místa, kde je rozumně skladovat nebo je chtějí mít po ruce pro další starty. Ale když se podíváte na odlesky světel, které jsou vidět i na očouzených místech, tak je zřejmé, že si někdo dal práci s důkladným očištěním.

    • Radim Pretsch napsal:

      Mě na téhle fotce zaujalo, že se ten očouzený povrch leskne stejně jako u neletěné rakety. Zajímalo by mě, jak Falcony po letu “čistí”.

      A palec nahoru redakci za tohle pokrytí startu. Je svátek a pěkný nervák. S tímhle článkem to snad přežiju ;-D

    • Radim Pretsch napsal:

      A pokud se týká jejich umístění, tohle není sklad, ale “montážní linka”. Jsou to tedy stupně v finálních fázích připravy pro dalsí mise. To vysvětluje i ten lesklý, ošetřený, povrch letěných stupňů. Kontaminace tedy nehrozí. V těchto prostorách se manipuluje i s nákladem a jsou proto dostatečně sterilní.

      • Miroslav Pospíšil napsal:

        Hangár HIF (Horizontal Integration Facility) není určitě sterilní, slouží pouze k integraci nákladu (většinou již uzavřeného v aerodynamickém krytu) s nosnou raketou a usazení celé sestavy na TEL (Transporter, Erector, Launcher). Pro dlouhodobé uskladnění a renovaci použitých prvních stupňů F9 a FH slouží jiné hangáry pronajaté na CCAFS, ne tato hala. Taktéž uzavírání nákladu (družic) do aerodynamického krytu probíhá v jiné budově, kde je zajištěno klimatizované a velmi čisté prostředí, opět hala HIF na toto není uzpůsobena a tato činnost se tu neprovádí.

  3. Vaclav napsal:

    Průběžný článek je vynikající, nejen, že sleduje co se děje, ale pohromadě jsou i realizované a budoucí kroky.

  4. shot77 napsal:

    Nějak mě zarazilo to, že posádka bude trávit čas před odletem v domku u pláže jako tradice.
    Lze to chápat tak, že i jejich rodiny jsou izolovány s dostatečným předstihem před misí? Navíc stále v době koronaviru.
    A na fotkách, kde je přístup k crew dragonu, ze dvou stran protichůdně, z jakého je to důvodu-servisní přístup k nějakým částem? Vstup do lodi je pouze jeden, ale vidím tam na povrchu lodi bílé části co něco zakrývá a nelícuje to s povrchem, takže se pak odstraní? Zvláštní…

    • Miroslav Pospíšil napsal:

      Pokud vím, tak v onom domku nějaký čas stráví jen posádka – když létaly raketoplány s posádkou např 7 osob, tak by se tam všichni i s rodinami/manželkami určitě nevešli. 🙂

      Přístup ke Crew Dragonu z obou stran je kvůli přípravě a kontrole lodi ze všech stran. Ty výstupky, o kterých píšete, to jsou přelepené výstupní trysky motorků Draco, aby se do nich před startem nedostaly žádné nečistoty. Během startu ten polep odpadne a trysky jsou volné.

      • Ondřej Šamárek napsal:

        Beach House sloužíval jako útočiště pro astronauty, když měli chvilku volna a “plné kecky” novinářů. Je ale pravda, že se tam konávala také rozloučení s rodinami před startem, při nichž se grilovalo, lehce popíjelo a lidí tam bylo poměrně dost. Občas v domku někdo přespal, ale bylo to spíše výjimečně.
        Řekl bych, že rodiny budou opakovaně testovány a pokud se chtějí s Dougem a Bobem vidět, jsou nyní podle mého názoru v karanténě.

  5. tommy napsal:

    Děkuji! On-line psané články mám rád, můžu se k nim několikrát denně vracet a stále tu bude něco nového. Jak v aktualitách, tak v komentech. Jen aktualita v čase 0:31 Tradice mi přijde trošičku neskromné “za 60 let teprve pátá loď”. Jako by Tu byl někdo, kdo lítá na 13. typu lodi za posledních…let.

  6. tommy napsal:

    S tou vlaječkou, neumím si představit, co by bylo, kdyby ji fakt nenašli! Dovezli by si Doug s Bobem potajmu jinou?

  7. Libor napsal:

    Super přenos, díky všem co se na něm podílejí. Jen nevím, jestli mi to to čekání na start bude zkracovat nebo naopak prodlužovat, protože už se těším jak dítě na Vánoce 🙂

  8. Vaclav napsal:

    Znamená to, že Dragon stále nemá certifikaci CoFR, nebo se mýlím ?

  9. SaturnV napsal:

    Myslím, že má tento článek šanci stát se nejčtenějším na Kosmonautixu.

  10. Nostradamus napsal:

    Pomalu se v těch zkratkách začínám ztrácet. Mohl by mi někdo objasnit zkratku SN4?

  11. Vaclav napsal:

    Na NASA jdou pořád nějaké drony, to se mi nelíbí, aby nebyl nějaký problém.

  12. Vaclav napsal:

    Co už může být jednodušší než let na LEO. Mám dojem, že NASA přehání, škoda, že nebyla tak pečlivá u raketoplánů.

  13. Kamil napsal:

    Mám pár otazek. Bude se Falcon po statickém zážehu a sobotní zkoušce ještě vracet do hangáru nebo už zůstane na rampě? Během dne se objevily fotky skafandrů s logem NASA, jsou to nové skafandry nebo poletí v těch, ve kterých trénovali? Pokud jsou nové, liší se nějak od těch stávajících?
    Kdy začnou výstupy do kosmu na výměnu baterií? Prý jich má být 5, to by Bob mohl udělat národní rekord v počtu i délce výstupů. Na zkušební let solidní zápřah.

  14. Kamil napsal:

    Ještě pár otázek. Jaká je aktuální hmotnost Dragonu DM-2 a jak a proč se liší od DM-1?
    Budou mít nějaký náklad na palubě? Kolik ho vlastně může být a bude ho teď víc, když letí jen dva? A může být či je náklad i v trunku?

  15. KarelT napsal:

    Údaje uvádí nosnost CD až 6 tun nákladu, takže teoreticky by měl uvézt v případě potřeby uvnitř i v trunku opravdu docela dost. Trunk je velká výhoda Dragonu oproti Starlineru.

  16. SFENCE napsal:

    Je znam termin na ktery by start DM-2 pripadne odkladal?

  17. Vaclav napsal:

    Na snímcích jdou ve skafandrech bez příruční klimatizace. Skafandry mi připadají zvláštní, když to napíši opatrně. Dovolím si přirovnání a doufám, že se nikdo neurazí : připomínají mi dva včelaře na cestě k úlům.

  18. Kamil napsal:

    Záběry z vnitřku Dragonu jsou opravdu vzrušující. To fakt vypadá jak kosmická loď a ne jako plechovka se sardinkami. Úplně se tam vidím.

  19. A_V napsal:

    Proč astronauty doprovází na cestě k rampě vojenské obrněné vozidlo?

  20. Vaclav napsal:

    S tím upečením to nebude tak žhavé. Gagarin a spol. vůbec žádnou přenosnou klimatizační jednotku neměli a totéž platí i pro první skafandry v Sojuzech. ” teplákové ” skafandry Voschodů, Sojuzů a raketoplánů samozřejmě považuji za exces. Ikonický je program Apollo tam zcela jistě plnila přenosná klimatizace mj. i izolaci od vnějšího prostředí.

  21. sumbal napsal:

    Existuje pro tento let také záložní posádka?

  22. Martin26 napsal:

    Dobrý večšr všem, chtěl jsem se jen zeptat jestli nevíte, jak to vypadá s předpovědí počasí na den startu. Jestli se to zlepšilo? Už se nemůžu dočkat :). Děkuji všem z Kosmonautixu za skvělé články!!!

  23. Maniak napsal:

    Škoda, že nemohou využít motory Superdraco pro reentry burn.

  24. Vaclav napsal:

    Nevím, jestli neobjevuji Ameriku, ale Doug měl být na palubě posledního raketoplánu STS 135 Atlantis 8.7.2011. Pokud to tu bylo již uvedeno a já jsem to přehlédl, tak se omlouvám. Mě připadá pikantní že astronaut, který symbolickou vlajku USA před devíti lety v kosmu na ISS zanechal ji nakonec přiveze zpět.

  25. Vaclav napsal:

    9 let je dlouhá doba, ovšem jen pokud se nespěchá, jinak může být zatraceně krátká. Nám se zdá dlouhá při pohledu na interval od posledního letu raketoplánu. Před padesáti lety byla zatraceně krátká od projevu JFK k Armstrongovi na Měsíci.
    Dovolil jsem si srovnat co za 9 let dokázali v Americe tehdy s jejich současnými výkony. Vrcholem obou období bylo a doufejme i bude přistání Američanů a Měsíci.
    Tehdy postavili 16 Saturnů 5 – napřesrok dokončí první SLS o polovičním výkonu.
    Tehdy postavili 12 Apoll /CM+SM/ – pozítří poletí první Dragon.
    Tehdy postavili 10 Apoll /LM/ – letos probíhá druhé kolo výběru dodavatele.
    Tehdy ještě stihli souběžně realizovat pionýrské lety v pilotovaných programech : 1x Mercury MR, 4x Mercury MA a 10x Gemini GT vč. 4x GTA.
    Srovnání je provedeno bez ohledu na politické, finanční, technické, technologické a propagandistické vlivy.

    • Porovnáváte jabka s hruškama. Mohl jste si ušetřit čas a nic nepsat, protože to je celé nesmysl a akorát méně znalým čtenářům motáte hlavu a vkládáte do ní bludy.

    • Ondřej Šamárek napsal:

      Srovnání bez ohledu na politické, finanční, technické, technologické a propagandistické vlivy nemá smysl. Stačí se jen podívat, jaká část HDP tekla do NASA v šedesátých letech ve srovnání s dneškem.
      Pane Václave, skutečně se mi nechce věřit, že dokážete psát stále stejné mimoidní věci pořád dokola. Stále víc mám za to, že prostě trollíte.

    • Kamil napsal:

      V dnešních cenách to stálo 250 miliard dolarů, Space X za celou dobu své existence utratilo za vývoj 10 až 12 miliard. To se jistě projeví.

      • Jiny Honza napsal:

        To je pravda. Ale když vezmeme v úvahu náklady na všechny ty Aresy a Artemisy, už to tak závratný rozdíl není.

        A navíc to Aloisovo srovnání, obávám se, není o nedostatku peněz, ale o nedostatku chuti a odhodlání je dát na kosmonautiku a efektivně je využít.

      • Atlas napsal:

        A kolko stalo vsetko okolo navratu na mesiac?
        Lebo z toho co citam tak od tych 250mld kym sa dokonci gateway asi nasa daleko nebude.

        • Jiří Hošek napsal:

          Pokud chceme finančně porovnávat návrat na Měsíc se šedesátými roky ve smyslu Vaclavova příspěvku, tak musíme nejprve definovat stejně dlouhé období devíti roků. Kdybychom ve smyslu úvah Jiného Honzy započítali Aresy, tak zřejmě půjde o období let 2004 až 2012. Určitě se dá dohledat, kolik peněz měla NASA v tomto období na návrat na Měsíc k dispozici. Půjde o významně nižší částku než 250 miliard USD.

        • Hawk napsal:

          Ale prave Gateway bude zarukou trvale pritomnosti cloveka u Mesice, je to i logicky krok k ceste cloveka na Mars a dale.
          Gateway otevre i nove komercni moznosti.
          Posledni vyvoj udalosti nasvedcuje, ze se na tom bude podilet i SpaceX jako dopravce modulu a po najeti do rutiniho provozu mozna i jako dopravce nakladu(odlehceny Dragon).

          • S tou dopravou nákladu na Gateway to není “možná”, ale “určitě”. SpaceX již byla vybrána. A nepůjde o odlehčený Dragon, ale o nový Dargon XL.

          • Atlas napsal:

            Ja som to nemyslel v zlom.
            Skor ako zaujimavost, ze aj novy program bude v konecnom dosledku podobne drahy. Aj ked rozlozeny do dlhsieho obdobia, a teda vlastne navsteva mesiaca je podobne draha ako v minulosti.
            Samozrejme teraz z toho bude vacsi uzitok, a plan na vyuzitie dlhodobejsie.
            Neratam do toho samozrejme posledne zmeny v nasa ktore extremne zlacnuju dalsi vyvoj.

  26. Hawk napsal:

    S ohledem na spatne stredecni pocasi je tedy pripadny nahradni termin v sobotu cca ve stejny cas(22:30)?

  27. medved_David napsal:

    Pěkná grafika trajektorie 🙂
    Nevíte, zda bude přelet CD 27.5. 22:58 nad Rakouskem viditelný pouhým okem / mag? Zatím má být nad námi polojasno.
    Pokud by se let přesunul a byla by k dispozici aktualizace, nahrajete jí sem?
    Díky moc za přenos!

  28. HonzaV. napsal:

    Dobry den, chtel bych se zeptat, co za falcony je v te pripravne hale z prvniho snimku, ten v pravo dost vypada jako novy neleteny, takze me zajimaji spise ty dva v levo, jakou misi leteli a jake meli podminky navratu? zajima me to vzhledem k “opotrebeni” ohoreni tech stupnu popr.jestli se vi pro ktere mise jsou pripraveny vsechny tri vcetne toho noveho?
    Dekuji za vasi odpoved.

  29. Vaclav napsal:

    Na NASA právě běžela sekvence zkoušek padáků. Naprosto symetricky jim to funguje, nalévání je krása.

  30. Roman89 napsal:

    Těch fotografů tam bývá většinou hodně, co kolem rampy rozmísťuji své přístroje. Zajímalo by mě jen, co to obnáší, za jakých podmínek se tam dostanou?

  31. Roman89 napsal:

    Bude dnes v živě a česky přítomen také nějaký host?

  32. Hawk napsal:

    A netusite zda na CT24 nebo Prima CNN budou nejake bloky ci rozhovory, treba na CT24 v pul sedme je pravidlene nejaky host? Zatim, co jsem zaznamenal, se tato udalost jen obcas mihla ve zpravach.

  33. Radoslav Karásek napsal:

    Pripravuje sa na tento prenos nejak špeciálne aj mall.tv? Dá sa očakávať, že bude fakt nával, ktorý nebýva bežný.

    • Dušan Majer napsal:

      Ano, jsem s nimi v pravidelném kontaktu a vysvětlil jsme jim význam události a mám informace, že to pojali opravdu zodpovědně. Došlo k zajištění dostatečné kapacity serverů, v akci bude i tým techniků, kteří by v případě nenadálých událostí zasáhli a udělali úpravu. Víc už se udělat nedá. Ale znáte to, jak je to s panem Murphym.

  34. CoreyTaylor napsal:

    Dobrý den,

    Zajímalo by mě, zdali bude stream z celé 19h cesty? Myslím tím oficiální SpaceX nebo NASA stream.

    Děkuji,
    S pozdravem,

    Corey

  35. Roman89 napsal:

    Budou při startu přítomni i nějací zástupci ostatních agentur?

  36. Fanda Vnoucek napsal:

    Na Twittru vidim psat Anglicana

    It will launch at 21:33 UK time from Florida USA.
    15 minutes later you will be able to see it fly overhead of us in the UK!
    Then at 22:08 the ISS passes over.
    Get outside and look up!

    Plati ti i pro Prahu?

  37. SFENCE napsal:

    To je s tim pocasim napinavejsi nez kdejaky detektivni serial u ktereho se cela rodina do zaverecnych titulku hada o to kdo je pachatel…

  38. Hawk napsal:

    Nez riskovat ,tak radeji odlozit, tech par dni uz nehraje roli, kdyz se cekalo 9 let.

  39. Vaclav napsal:

    Nevisí to jen na počasí. Probíhá odpočet kde se kontrolují i technické, spojové a další parametry. Konečné slovo nemají lidé, ale počítač.

  40. Lada Pospisil napsal:

    krásný detail online na rampu (washington post)

  41. Ondrej_Kvinta napsal:

    To, že mají být piloti v karanténě je správné, ale nevím, jestli to, co jsem viděl na videu o nálepkách na vozy Tesla Model X nebylo její přímé ohrožení.

    1. Žena, která asi v karanténě nebyla, předává z ruky do ruky bez rukavic nálepky.
    2. Po nalepení si jeden z kosmonautů bere zpět do ruky hrnek od nějakého může a chytá ho shora po okrajích rukou, kterou držel nálepky. Takže jednoznačně cesta pro nakažení byla splněna.

    Z tohoto pohledu byla karanténa úplně zbytečná.

  42. Mejlis. napsal:

    Chtěl bych se přimluvit za opačné řazení komentářů, nejnovější nahoře. Děkuji.

  43. Lada Pospisil napsal:

    Půjčil jsem si pár údajů ze SpaceX.com – COUNTDOWN SEQ
    MIN/SEC EVENT
    – 45:00 SPACEX LAUNCH DIRECTOR VERIFIES GO FOR PROPELLANT LOAD
    – 42:00 CREW ACCESS ARM RETRACTS
    – 37:00 DRAGON’S LAUNCH ESCAPE SYSTEM IS ARMED
    – 35:00 RP-1 (ROCKET GRADE KEROSENE) LOADING BEGINS
    – 35:00 1ST STAGE LOX (LIQUID OXYGEN) LOADING BEGINS
    – 16:00 2ND STAGE LOX LOADING BEGINS
    – 07:00 FALCON 9 BEGINS ENGINE CHILL PRIOR TO LAUNCH
    – 05:00 DRAGON TRANSITIONS TO INTERNAL POWER
    – 01:00 COMMAND FLIGHT TO BEGIN FINAL PRELAUNCH CHECKS
    – 01:00 PROPELLANT TANK PRESSURIZATION TO FLIGHT PRESSURE BEGINS
    – 00:45 SPACEX LAUNCH DIRECTOR VERIFIES GO FOR LAUNCH
    – 00:03 ENGINE CONTROLLER COMMANDS ENGINE IGNITION SEQUENCE TO START
    – 00:00 FALCON 9 LIFTOFF

    Nahoře v online píšete, že by se už teď měly tlakovat nádrže. Myslel jsem si, že je tlakují až po nástupu posádky (viz T-35)

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.