SLEDUJEME: Přípravy na první pilotovaný Crew Dragon

Dámy a pánové, okamžik, na který jsme se těšili dlouhé roky, konečně klepe na dveře. 27. května ve 22:33 našeho času odstartuje z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon na špičce. V jejích útrobách najdeme dva americké astronauty – Robert Behnken a Douglas Hurley budou usazeni v anatomických křeslech a zamíří na ISS, kde v rámci testovací mise stráví několik měsíců. Vzhledem k mimořádné důležitosti tohoto startu jsme se rozhodli vydat týden před plánovaným startem tento článek, ve kterém najdete psaný online přenos. Do něj budeme v průběhu dalších dní přidávat všechny informace, které se týkají tohoto ostře sledovaného startu – i ty drobné, abyste měli zajištěn perfektní informační servis.

Sestava pro misi DM-2

Sestava pro misi DM-2
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Rozhodli jsme se také tento článek připnout. To znamená, že dokud v den startu nevydáme článek s komentovaným přenosem, bude tento článek s psaným online přenosem neustále na nejvyšší pozici naší hlavní stránky. Tak bude zajištěno, že se k aktuálním informacím dostanete včas a snadno. Více než kdy jindy si navíc dovolím doporučit sledovat naše sociální sítě – ať už Facebook, Twitter, nebo Instagram. Celá naše redakce udělá maximum pro to, abyste dostali informační servis, jaký odpovídá významu této mise, na kterou se těšíme stejně jako Vy.

Co nás v nejbližších dnech čeká?

  • 21. května: Zhodnocení připravenosti k letu
  • 22. května – Tisková konference a statický zážeh  Falconu 9
  • 23. května – Kompletní nácvik startovního dne (příprava posádky, přesun na rampu, usazení do lodi)
  • 25. května – Zhodnocení připravenosti ke startu
  • 27. května 22:33 SELČ – Start

Pokud nedojde k odkladu, bude tento psaný přenos aktivní do 27. května 18:00. Pak bude psaný přenos ukončen a článek odepnut z nejvyšší pozice na hlavní stránce našeho webu. Ve stejnou chvíli vyjde článek s přenosem ze startu, ve kterém bude nový psaný online přenos.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://www.gannett-cdn.com/…1600&height=800&fit=bounds
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=46109.0;attach=1917642;image

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

146 komentářů ke článku “SLEDUJEME: Přípravy na první pilotovaný Crew Dragon”

  1. Lada Pospisil napsal:

    Půjčil jsem si pár údajů ze SpaceX.com – COUNTDOWN SEQ
    MIN/SEC EVENT
    – 45:00 SPACEX LAUNCH DIRECTOR VERIFIES GO FOR PROPELLANT LOAD
    – 42:00 CREW ACCESS ARM RETRACTS
    – 37:00 DRAGON’S LAUNCH ESCAPE SYSTEM IS ARMED
    – 35:00 RP-1 (ROCKET GRADE KEROSENE) LOADING BEGINS
    – 35:00 1ST STAGE LOX (LIQUID OXYGEN) LOADING BEGINS
    – 16:00 2ND STAGE LOX LOADING BEGINS
    – 07:00 FALCON 9 BEGINS ENGINE CHILL PRIOR TO LAUNCH
    – 05:00 DRAGON TRANSITIONS TO INTERNAL POWER
    – 01:00 COMMAND FLIGHT TO BEGIN FINAL PRELAUNCH CHECKS
    – 01:00 PROPELLANT TANK PRESSURIZATION TO FLIGHT PRESSURE BEGINS
    – 00:45 SPACEX LAUNCH DIRECTOR VERIFIES GO FOR LAUNCH
    – 00:03 ENGINE CONTROLLER COMMANDS ENGINE IGNITION SEQUENCE TO START
    – 00:00 FALCON 9 LIFTOFF

    Nahoře v online píšete, že by se už teď měly tlakovat nádrže. Myslel jsem si, že je tlakují až po nástupu posádky (viz T-35)

  2. Mejlis. napsal:

    Chtěl bych se přimluvit za opačné řazení komentářů, nejnovější nahoře. Děkuji.

  3. Ondrej_Kvinta napsal:

    To, že mají být piloti v karanténě je správné, ale nevím, jestli to, co jsem viděl na videu o nálepkách na vozy Tesla Model X nebylo její přímé ohrožení.

    1. Žena, která asi v karanténě nebyla, předává z ruky do ruky bez rukavic nálepky.
    2. Po nalepení si jeden z kosmonautů bere zpět do ruky hrnek od nějakého může a chytá ho shora po okrajích rukou, kterou držel nálepky. Takže jednoznačně cesta pro nakažení byla splněna.

    Z tohoto pohledu byla karanténa úplně zbytečná.

  4. Lada Pospisil napsal:

    krásný detail online na rampu (washington post)

  5. Vaclav napsal:

    Nevisí to jen na počasí. Probíhá odpočet kde se kontrolují i technické, spojové a další parametry. Konečné slovo nemají lidé, ale počítač.

  6. Hawk napsal:

    Nez riskovat ,tak radeji odlozit, tech par dni uz nehraje roli, kdyz se cekalo 9 let.

  7. SFENCE napsal:

    To je s tim pocasim napinavejsi nez kdejaky detektivni serial u ktereho se cela rodina do zaverecnych titulku hada o to kdo je pachatel…

  8. Fanda Vnoucek napsal:

    Na Twittru vidim psat Anglicana

    It will launch at 21:33 UK time from Florida USA.
    15 minutes later you will be able to see it fly overhead of us in the UK!
    Then at 22:08 the ISS passes over.
    Get outside and look up!

    Plati ti i pro Prahu?

  9. Roman89 Redakce napsal:

    Budou při startu přítomni i nějací zástupci ostatních agentur?

  10. CoreyTaylor napsal:

    Dobrý den,

    Zajímalo by mě, zdali bude stream z celé 19h cesty? Myslím tím oficiální SpaceX nebo NASA stream.

    Děkuji,
    S pozdravem,

    Corey

  11. Radoslav Karásek napsal:

    Pripravuje sa na tento prenos nejak špeciálne aj mall.tv? Dá sa očakávať, že bude fakt nával, ktorý nebýva bežný.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, jsem s nimi v pravidelném kontaktu a vysvětlil jsme jim význam události a mám informace, že to pojali opravdu zodpovědně. Došlo k zajištění dostatečné kapacity serverů, v akci bude i tým techniků, kteří by v případě nenadálých událostí zasáhli a udělali úpravu. Víc už se udělat nedá. Ale znáte to, jak je to s panem Murphym.

  12. Hawk napsal:

    A netusite zda na CT24 nebo Prima CNN budou nejake bloky ci rozhovory, treba na CT24 v pul sedme je pravidlene nejaky host? Zatim, co jsem zaznamenal, se tato udalost jen obcas mihla ve zpravach.

  13. Roman89 Redakce napsal:

    Bude dnes v živě a česky přítomen také nějaký host?

  14. Roman89 Redakce napsal:

    Těch fotografů tam bývá většinou hodně, co kolem rampy rozmísťuji své přístroje. Zajímalo by mě jen, co to obnáší, za jakých podmínek se tam dostanou?

  15. Vaclav napsal:

    Na NASA právě běžela sekvence zkoušek padáků. Naprosto symetricky jim to funguje, nalévání je krása.

  16. HonzaV. napsal:

    Dobry den, chtel bych se zeptat, co za falcony je v te pripravne hale z prvniho snimku, ten v pravo dost vypada jako novy neleteny, takze me zajimaji spise ty dva v levo, jakou misi leteli a jake meli podminky navratu? zajima me to vzhledem k „opotrebeni“ ohoreni tech stupnu popr.jestli se vi pro ktere mise jsou pripraveny vsechny tri vcetne toho noveho?
    Dekuji za vasi odpoved.

  17. medved_David napsal:

    Pěkná grafika trajektorie 🙂
    Nevíte, zda bude přelet CD 27.5. 22:58 nad Rakouskem viditelný pouhým okem / mag? Zatím má být nad námi polojasno.
    Pokud by se let přesunul a byla by k dispozici aktualizace, nahrajete jí sem?
    Díky moc za přenos!

  18. Hawk napsal:

    S ohledem na spatne stredecni pocasi je tedy pripadny nahradni termin v sobotu cca ve stejny cas(22:30)?

  19. Vaclav napsal:

    9 let je dlouhá doba, ovšem jen pokud se nespěchá, jinak může být zatraceně krátká. Nám se zdá dlouhá při pohledu na interval od posledního letu raketoplánu. Před padesáti lety byla zatraceně krátká od projevu JFK k Armstrongovi na Měsíci.
    Dovolil jsem si srovnat co za 9 let dokázali v Americe tehdy s jejich současnými výkony. Vrcholem obou období bylo a doufejme i bude přistání Američanů a Měsíci.
    Tehdy postavili 16 Saturnů 5 – napřesrok dokončí první SLS o polovičním výkonu.
    Tehdy postavili 12 Apoll /CM+SM/ – pozítří poletí první Dragon.
    Tehdy postavili 10 Apoll /LM/ – letos probíhá druhé kolo výběru dodavatele.
    Tehdy ještě stihli souběžně realizovat pionýrské lety v pilotovaných programech : 1x Mercury MR, 4x Mercury MA a 10x Gemini GT vč. 4x GTA.
    Srovnání je provedeno bez ohledu na politické, finanční, technické, technologické a propagandistické vlivy.

    • Michael Voplatka Redakce napsal:

      Porovnáváte jabka s hruškama. Mohl jste si ušetřit čas a nic nepsat, protože to je celé nesmysl a akorát méně znalým čtenářům motáte hlavu a vkládáte do ní bludy.

    • Ondřej Šamárek Redakce napsal:

      Srovnání bez ohledu na politické, finanční, technické, technologické a propagandistické vlivy nemá smysl. Stačí se jen podívat, jaká část HDP tekla do NASA v šedesátých letech ve srovnání s dneškem.
      Pane Václave, skutečně se mi nechce věřit, že dokážete psát stále stejné mimoidní věci pořád dokola. Stále víc mám za to, že prostě trollíte.

    • Kamil napsal:

      V dnešních cenách to stálo 250 miliard dolarů, Space X za celou dobu své existence utratilo za vývoj 10 až 12 miliard. To se jistě projeví.

      • Jiny Honza napsal:

        To je pravda. Ale když vezmeme v úvahu náklady na všechny ty Aresy a Artemisy, už to tak závratný rozdíl není.

        A navíc to Aloisovo srovnání, obávám se, není o nedostatku peněz, ale o nedostatku chuti a odhodlání je dát na kosmonautiku a efektivně je využít.

      • Atlas napsal:

        A kolko stalo vsetko okolo navratu na mesiac?
        Lebo z toho co citam tak od tych 250mld kym sa dokonci gateway asi nasa daleko nebude.

      • Jiří Hošek Redakce napsal:

        Pokud chceme finančně porovnávat návrat na Měsíc se šedesátými roky ve smyslu Vaclavova příspěvku, tak musíme nejprve definovat stejně dlouhé období devíti roků. Kdybychom ve smyslu úvah Jiného Honzy započítali Aresy, tak zřejmě půjde o období let 2004 až 2012. Určitě se dá dohledat, kolik peněz měla NASA v tomto období na návrat na Měsíc k dispozici. Půjde o významně nižší částku než 250 miliard USD.

      • Hawk napsal:

        Ale prave Gateway bude zarukou trvale pritomnosti cloveka u Mesice, je to i logicky krok k ceste cloveka na Mars a dale.
        Gateway otevre i nove komercni moznosti.
        Posledni vyvoj udalosti nasvedcuje, ze se na tom bude podilet i SpaceX jako dopravce modulu a po najeti do rutiniho provozu mozna i jako dopravce nakladu(odlehceny Dragon).

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        S tou dopravou nákladu na Gateway to není “možná”, ale “určitě”. SpaceX již byla vybrána. A nepůjde o odlehčený Dragon, ale o nový Dargon XL.

      • Atlas napsal:

        Ja som to nemyslel v zlom.
        Skor ako zaujimavost, ze aj novy program bude v konecnom dosledku podobne drahy. Aj ked rozlozeny do dlhsieho obdobia, a teda vlastne navsteva mesiaca je podobne draha ako v minulosti.
        Samozrejme teraz z toho bude vacsi uzitok, a plan na vyuzitie dlhodobejsie.
        Neratam do toho samozrejme posledne zmeny v nasa ktore extremne zlacnuju dalsi vyvoj.

  20. Vaclav napsal:

    Nevím, jestli neobjevuji Ameriku, ale Doug měl být na palubě posledního raketoplánu STS 135 Atlantis 8.7.2011. Pokud to tu bylo již uvedeno a já jsem to přehlédl, tak se omlouvám. Mě připadá pikantní že astronaut, který symbolickou vlajku USA před devíti lety v kosmu na ISS zanechal ji nakonec přiveze zpět.

  21. Maniak napsal:

    Škoda, že nemohou využít motory Superdraco pro reentry burn.

    • Michael Voplatka Redakce napsal:

      Proč škoda? Slabší Draco se pro tento účel hodí víc.

      • Tovy napsal:

        Taky mi to přijde vhodnější. Byly by podle mne zbytečně moc silné a astronauti by zažívali zbytečně velké přetížení.
        Uvažuju, jestli se po odhození 1. stupně motory Super Draco nezablokují. Přijde mi, že ta úprava po havárii byla spočívala i v jejich deaktivaci (když už nebudou potřeba), ale nevím, jestli jsem to pochopil dobře.

  22. Martin26 napsal:

    Dobrý večšr všem, chtěl jsem se jen zeptat jestli nevíte, jak to vypadá s předpovědí počasí na den startu. Jestli se to zlepšilo? Už se nemůžu dočkat :). Děkuji všem z Kosmonautixu za skvělé články!!!

  23. sumbal napsal:

    Existuje pro tento let také záložní posádka?

  24. Vaclav napsal:

    S tím upečením to nebude tak žhavé. Gagarin a spol. vůbec žádnou přenosnou klimatizační jednotku neměli a totéž platí i pro první skafandry v Sojuzech. “ teplákové “ skafandry Voschodů, Sojuzů a raketoplánů samozřejmě považuji za exces. Ikonický je program Apollo tam zcela jistě plnila přenosná klimatizace mj. i izolaci od vnějšího prostředí.

    • Ondřej Šamárek Redakce napsal:

      Gagarin a spol. klimatizační jednotku neměli, protože prostě nebyla k dispozici. Co se týče ikonického programu Apollo (a stejně tak Gemini), klimatizace byla nutná proto, že astronauti už nějakou dobu kvůli vyplavení dusíku dýchali čistý kyslík, takže museli být izolováni z tohoto důvodu, nikoli jako ochrana před nečistým vnějším prostředím tak, jak naznačujete vy.
      Mimochodem – ještě jste mi nedal link na pašované japonské kamery pro Lunochod. 😉

      • Vaclav napsal:

        Omlouvám se nějak jsem Váš požadavek přehlédl. Co nejdříve se po tom podívám, ale nemám kartotéku, tak musím navštívit více pramenů. Myslím, že to bylo u Přibyla v Rudých hvězdách, nebo u Pacnera v Závodě o Měsíc. V každém případě Vám do několika dnů dám zprávu, doufám že to najdu.

      • Ondřej Šamárek Redakce napsal:

        Budu se těšit. Díky.

  25. A_V napsal:

    Proč astronauty doprovází na cestě k rampě vojenské obrněné vozidlo?

  26. Kamil napsal:

    Záběry z vnitřku Dragonu jsou opravdu vzrušující. To fakt vypadá jak kosmická loď a ne jako plechovka se sardinkami. Úplně se tam vidím.

  27. Vaclav napsal:

    Na snímcích jdou ve skafandrech bez příruční klimatizace. Skafandry mi připadají zvláštní, když to napíši opatrně. Dovolím si přirovnání a doufám, že se nikdo neurazí : připomínají mi dva včelaře na cestě k úlům.

    • Karel Zvoník Redakce napsal:

      To jako vážně? Skafandry mají připojení na pravém stehně. Je zde pouze jeden port na vše a pokud se podíváte pořádně na dostupné info, tak například v automobilu Tesla už mají port zapojený.
      https://pbs.twimg.com/media/EYuY4M-XsAEzDQK?format=jpg&name=medium
      Každému se líbí něco jiného a více než líbivá je důležitá funkčnost a ta už byla několikrát potvrzena. Tento typ skafandru už byl v kosmu dvakrát a vedl si více než dobře. Takže, a promiňte mi to, jste opět vedle jak ta jedle pane Václav.

    • Ondřej Šamárek Redakce napsal:

      Bez klimatizace šli jen pár kroků k autu, kde se na klimatizační jednotku zase připojili.

    • Michael Voplatka Redakce napsal:

      Pan Alois chtěl dát nenápadně najevo, že se mu mnohem víc líbí nadčasové skafandry Sokol 😀

      • Vaclav napsal:

        Líbí – nelíbí je otázka vkusu. A ten má každý jiný, nejsme přece v sektě aby nějaký guru diktoval co je správné a co se má komu líbit, či nikoli. Když si vykliknete ochranný oděv včelaře, zjistíte hravě, že moje přirovnání není od věci. V žádném případě jsem nezpochybnil funkčnost, nechápu proč mi to pan K.Z. podsouvá a navíc mne zbytečně poučuje, kam se klimatizace připojuje což je zcela mimo mísu.
        Pokud se týče klimatizace, tak ta dle mého soudu slouží k tomu, aby astronauti po opuštění čisté oblékárny nepřišli do styku s vnějším prostředím a oněch “ pár kroků k autu “ nepochybně vnější prostředí je a je zcela nelogická, aby se na “ těch pár kroků “ odpojovali a poté zase připojovali.
        Mě osobně se nejvíce líbí skafandry z projektu Mercury.
        Celá reakce na můj podiv nad tím, že si astronauti nenesou příruční kufřík klimatizace

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        Máte naprostou pravdu, včelařský ochranný oblek je taky bílý. Pro let do vesmíru bude ale téměř jistě nedostatečný. 🙂
        https://www.vcelarstvi-thomayer.cz/wp-content/uploads/2017/04/vcelarsky-oblek.jpg

        Ohledně ventilace skafandru, ta slouží za normálních podmínek (mimo havarijní stav) skutečně jen k ventilaci upraveným vzduchem, aby se astronaut v neprodyšném obleku moc nepotil.
        Není nutné, aby měli během přesunu na rampu a nástupu do lodě skafandr hermeticky uzavřený a byli trvale pod vnější zásobou dýchatelné atmosféry. To platí nejen pro SPaceX skafandry, ale i pro mnoho dalších, například ruský Sokol, nebo americký ACES.

      • Michael Voplatka Redakce napsal:

        Jak píše Miroslav, všechny skafandry mají ventilační jednotku hlavně proto, aby se kosmonauti uvnitř neupekli. Každý ale jistě zná záběry před startem Sojuzu, kdy má každý přilbu stále otevřenou. O žádnou „čistotu prostředí“ tedy v žádném případě nejde. Výjimkou je skafandr Boeing Blue, jehož konstrukce a použité materiály slibují dostatečnou prodyšnost a tepelný komfort i bez externí ventilace.

      • Karel Zvoník Redakce napsal:

        Tak zaprvé, nic Vám nepodsouvám. Regaoval jsem hlavně na tyto slova: …bez příruční klimatizace. Skafandry mi připadají zvláštní…
        Za druhé, buďte rád, že tu na Vaše bludy vůbec někdo reaguje. Pěkný den.

      • Hawk napsal:

        Admin by mozna mel proverit, zda obsazeni domeny pardon uzivatelskeho jmena „Alois“ nebylo ucelove. Nezaznamenal jsem, ze by ji novy uzivatel vyuzival, je to skoda, jedna se na tomto portale o zavedenou znacku.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Nemám žádnou možnost, jak to prověřit. A abych se přiznal, já o tuhle značku vlastně ani moc nestojím.

  28. SFENCE napsal:

    Je znam termin na ktery by start DM-2 pripadne odkladal?

  29. KarelT napsal:

    Údaje uvádí nosnost CD až 6 tun nákladu, takže teoreticky by měl uvézt v případě potřeby uvnitř i v trunku opravdu docela dost. Trunk je velká výhoda Dragonu oproti Starlineru.

  30. Kamil napsal:

    Ještě pár otázek. Jaká je aktuální hmotnost Dragonu DM-2 a jak a proč se liší od DM-1?
    Budou mít nějaký náklad na palubě? Kolik ho vlastně může být a bude ho teď víc, když letí jen dva? A může být či je náklad i v trunku?

  31. Kamil napsal:

    Mám pár otazek. Bude se Falcon po statickém zážehu a sobotní zkoušce ještě vracet do hangáru nebo už zůstane na rampě? Během dne se objevily fotky skafandrů s logem NASA, jsou to nové skafandry nebo poletí v těch, ve kterých trénovali? Pokud jsou nové, liší se nějak od těch stávajících?
    Kdy začnou výstupy do kosmu na výměnu baterií? Prý jich má být 5, to by Bob mohl udělat národní rekord v počtu i délce výstupů. Na zkušební let solidní zápřah.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      1) Měl by tam zůstat. Respektive nikde jsem nenašel informace o tom, že by se měl vracet. Ale situace se může změnit.
      2) Informace o množství vyrobených skafandrů není k dispozici. Ani nevíme, kolik jich je tréninkových a kolik letových.
      3) Výměna baterií měla začít v průběhu června. Upřesněno to nebylo.

  32. Vaclav napsal:

    Co už může být jednodušší než let na LEO. Mám dojem, že NASA přehání, škoda, že nebyla tak pečlivá u raketoplánů.

  33. Vaclav napsal:

    Na NASA jdou pořád nějaké drony, to se mi nelíbí, aby nebyl nějaký problém.

  34. Nostradamus napsal:

    Pomalu se v těch zkratkách začínám ztrácet. Mohl by mi někdo objasnit zkratku SN4?

  35. SaturnV napsal:

    Myslím, že má tento článek šanci stát se nejčtenějším na Kosmonautixu.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Těžko říct, ale to zřejmě neklapne. Ano, bude hodně navštěvovaný, velmi pravděpodobně se dostane do TOP10, ale nejčtenější asi nebude. Za první den udělal skoro šest tisíc návštěv. Když bude na nejvyšší pozici šest dní, matematicky by to vycházelo na cca 36 tisíc přečtení. I kdybych bral, že s blížícím se startem poroste zájem, tak se můžeme dostat třeba na 50 tisíc přečtení. Rekord ale drží komentovaný online přenos z prvního startu Falconu heavy – aktuálně 75 557 přečtení.

      • ventYl napsal:

        To je ale trocha iny format. Tento clanok s pisanym prenosom mam otvoreny v prehliadaci v jednom tabe trebars dva dni a raz za hodku sa pozrem, co je nove. To ale asi bude zaznamenane len ako jedna navsteva, nie?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To bohužel nejsem schopen posoudit. Netuším, jak to systém počítá.

  36. Vaclav napsal:

    Znamená to, že Dragon stále nemá certifikaci CoFR, nebo se mýlím ?

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      Co je to CoFR certifikace, prosím? Máte na mysli Certificate of Financial Responsibility vyžadovaný pro tankery a další olejářské lodě?

      Pokud si všimnete název této mise, jde o druhý demonstrační/testovací let nové kosmické lodi. Certifikační proces podle pravidel CCP programu stále běží a bude dovršen až po úspěšném dokončení této mise.

      • Vaclav napsal:

        Cer of Fin Res bude nepochybně potřebovat Musk až bude posílat tankery ke svým superlodím pro 100 cestujících, tento případ to ale není.
        Měl jsem na mysli Cer of Flight Readines, bez něhož se zřejmě nepoletí, mohu se ovšem mýlit.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Není to certifikace, ale zhodnocení – Flight Readiness Review – FRR. 😉

      • Vaclav napsal:

        O zhodnocení, které bylo přerušeno bude na závěr podepsáno osvědčení a to by mělo být právě CoFR. Na pojmenování ostatně nezáleží hlavně pokud bude kladné.

  37. Libor napsal:

    Super přenos, díky všem co se na něm podílejí. Jen nevím, jestli mi to to čekání na start bude zkracovat nebo naopak prodlužovat, protože už se těším jak dítě na Vánoce 🙂

  38. tommy napsal:

    S tou vlaječkou, neumím si představit, co by bylo, kdyby ji fakt nenašli! Dovezli by si Doug s Bobem potajmu jinou?

  39. tommy napsal:

    Děkuji! On-line psané články mám rád, můžu se k nim několikrát denně vracet a stále tu bude něco nového. Jak v aktualitách, tak v komentech. Jen aktualita v čase 0:31 Tradice mi přijde trošičku neskromné “za 60 let teprve pátá loď”. Jako by Tu byl někdo, kdo lítá na 13. typu lodi za posledních…let.

  40. shot77 napsal:

    Nějak mě zarazilo to, že posádka bude trávit čas před odletem v domku u pláže jako tradice.
    Lze to chápat tak, že i jejich rodiny jsou izolovány s dostatečným předstihem před misí? Navíc stále v době koronaviru.
    A na fotkách, kde je přístup k crew dragonu, ze dvou stran protichůdně, z jakého je to důvodu-servisní přístup k nějakým částem? Vstup do lodi je pouze jeden, ale vidím tam na povrchu lodi bílé části co něco zakrývá a nelícuje to s povrchem, takže se pak odstraní? Zvláštní…

    • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

      Pokud vím, tak v onom domku nějaký čas stráví jen posádka – když létaly raketoplány s posádkou např 7 osob, tak by se tam všichni i s rodinami/manželkami určitě nevešli. 🙂

      Přístup ke Crew Dragonu z obou stran je kvůli přípravě a kontrole lodi ze všech stran. Ty výstupky, o kterých píšete, to jsou přelepené výstupní trysky motorků Draco, aby se do nich před startem nedostaly žádné nečistoty. Během startu ten polep odpadne a trysky jsou volné.

      • Ondřej Šamárek Redakce napsal:

        Beach House sloužíval jako útočiště pro astronauty, když měli chvilku volna a „plné kecky“ novinářů. Je ale pravda, že se tam konávala také rozloučení s rodinami před startem, při nichž se grilovalo, lehce popíjelo a lidí tam bylo poměrně dost. Občas v domku někdo přespal, ale bylo to spíše výjimečně.
        Řekl bych, že rodiny budou opakovaně testovány a pokud se chtějí s Dougem a Bobem vidět, jsou nyní podle mého názoru v karanténě.

  41. Vaclav napsal:

    Průběžný článek je vynikající, nejen, že sleduje co se děje, ale pohromadě jsou i realizované a budoucí kroky.

  42. Petes napsal:

    Jsem docela překvapený tou fotkou z montáže. Vedle nové, skoro sterilní rakety, dva očouzené letěné stupně.

    • Karel Zvoník Redakce napsal:

      Napadlo mě to samé. Přístup SpaceX byl, no vždy trochu progresivní. 🙂

    • Vojta napsal:

      Asi nemají moc místa, kde je rozumně skladovat nebo je chtějí mít po ruce pro další starty. Ale když se podíváte na odlesky světel, které jsou vidět i na očouzených místech, tak je zřejmé, že si někdo dal práci s důkladným očištěním.

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Mě na téhle fotce zaujalo, že se ten očouzený povrch leskne stejně jako u neletěné rakety. Zajímalo by mě, jak Falcony po letu „čistí“.

      A palec nahoru redakci za tohle pokrytí startu. Je svátek a pěkný nervák. S tímhle článkem to snad přežiju ;-D

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      A pokud se týká jejich umístění, tohle není sklad, ale „montážní linka“. Jsou to tedy stupně v finálních fázích připravy pro dalsí mise. To vysvětluje i ten lesklý, ošetřený, povrch letěných stupňů. Kontaminace tedy nehrozí. V těchto prostorách se manipuluje i s nákladem a jsou proto dostatečně sterilní.

      • Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

        Hangár HIF (Horizontal Integration Facility) není určitě sterilní, slouží pouze k integraci nákladu (většinou již uzavřeného v aerodynamickém krytu) s nosnou raketou a usazení celé sestavy na TEL (Transporter, Erector, Launcher). Pro dlouhodobé uskladnění a renovaci použitých prvních stupňů F9 a FH slouží jiné hangáry pronajaté na CCAFS, ne tato hala. Taktéž uzavírání nákladu (družic) do aerodynamického krytu probíhá v jiné budově, kde je zajištěno klimatizované a velmi čisté prostředí, opět hala HIF na toto není uzpůsobena a tato činnost se tu neprovádí.

  43. Kamil napsal:

    Přichází další nová éra kosmického věku. Expanze. Kosmický věk začal vypuštěním Sputniku v roce 1957, po kterém začala éra průkopníků s mnoha prvenstvími, rekordy a průlomy. V polovině 70.let se staly kosmické lety běžnými a tehdy cca od roku 1977 začala éra budovatelů, budovatelů orbitálních stanic, navigačních systémů, telekomunikačních sítí a mapovacích družic, s plejádou skvělých meziplanetárních sond či kosmických dalekohledů.
    To, že se v kosmonautice začaly dít nové věci, je jasné už dlouho. Například téměř exponenciálně roste posledních 5 let počet nových družic, přicházejí nové firmy, nové projekty. Mění se kvalita i kvantita. Někteří by ten dějinný zlom umístili k jinému datu, ale já si myslím, že první pilotovaný start první z nové generace kosmických lodí je natolik sílný okamžik, že je vhodný k označení právě za takový dějinný zlom. Je to na jednu stranu vyvrcholení dlouhého úsilí ve vývoji lodi a rakety a zároveň je to počátek éry nových raket a lodí, jejich misí a projektů, kde očekávanými vrcholy jsou návrat na Měsíc a výprava na Mars, to vše doprovázené novými orbitálními stanicemi, zvyšujícím se počtem lidí v kosmu, jak profesionálů, tak turistů, novou generací komunikačních družic i kosmických dalekohledů, s projekty pokročilého výzkumu sluneční soustavy s návratem vzorků z Marsu, průzkumu Titanu nebo landeru na Europu.
    Takový dějinný okamžik přichází jednou za generaci, je to taková ta chvíle, na kterou se nás budou ptát vnoučata, co jsme tehdy dělali a co si mysleli. A věřím, že tenhle let je natolik výjimečný a zlomový, že si zaslouží pozornost a zapamatování.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.