Jako již tradičně, naservírovali jsme vám k nedělnímu obědu pravidelný souhrn nejzajímavějších zpráv z kosmonautiky, které se udály za poslední týden. Kosmotýdeník vám tentokrát nabídne pohled na přípravy testu únikového systému soukromé lodi Starliner od Boeingu. Podíváme se také na návrat Sojuzu MS-12 a na velmi osobní výpověď amerického astronauta Nicka Hagueho. Zamíříme ale také na Mars a nevynecháme ani tradiční rubriky. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.
Starliner je připraven na únik
Soukromou pilotovanou kosmickou loď Starliner, kterou připravuje společnost Boeing, čeká kritický test únikového systému, který má v případě potíží za úkol odnést loď od rakety a bezpečně přistát s posádkou. Přípravy nyní probíhají v Novém Mexiku, nicméně stále nejsme obeznámeni s datem, kdy k testu dojde. Víme jen, že poté, co před měsícem došlo ke spojení lodi se servisním modulem, jsou přípravy již v závěrečných fázích.
Nyní se očekává, že započne plnění nádrží servisního modulu a lodi palivem, což bude neklamná známka finálních příprav na test. Trysky a únikové motory se postarají o úspěšné odnesení modulu do bezpečné vzdálenosti, a pokud půjde vše dle plánu, měla by loď zhruba 95 sekund od startu aktivace záchranného systému, přistát pod svými padáky.
Boeing aktuálně připravuje tři kosmické lodě v rámci smlouvy s NASA, za kterou získal na vývoj těchto lodí 4,2 miliardy dolarů. Boeing byl společně se SpaceX vybrán NASA v rámci programu komerčních dopravců v roce 2014. Cílem bylo ukončit závislost americké pilotované kosmonautiky na ruských lodích Sojuz. Než však bude možné s těmito loděmi dopravit na Mezinárodní kosmickou stanici posádku, musí oba dopravci provést test únikového systému a zkušební nepilotovaný let ke stanici. SpaceX má za sebou již jeden test únikového systému a také nepilotovaný let k ISS. Boeing často měnil pořadí svých zkoušek a nakonec se tedy zdá, že jeho test únikového systému proběhne ještě před zkušebním letem k ISS, který je aktuálně plánován na konec letošního roku. Zmíněný test však není vyžadován před prvním letem lodi na oběžnou dráhu. Boeing s ním původně počítal až po svém prvním letu. V posledních měsících došlo k podobným změnám pořadí testů lodi Starliner několikrát.
S tím souvisí i to, že NASA a Boeing od letošního dubna neaktualizují a nezveřejňují aktuální plán demonstračního letu, letu s posádkou a ani plán testu únikového systému. NASA v červnu pouze uvedla, že původně plánovaná data byla aktualizována, bez dalších podrobností. Dodejme ještě, že SpaceX krom testu únikového systému z pozemního zařízení, na který se nyní chystá Boeing, provedla stejný test již dříve. Navíc si však v rámci certifikace navrhla ještě test únikového systému lodi přímo za letu rakety. Ten se chystá provést ještě letos. Hardware už je připraven. Tento dobrovolný test si Boeing v rámci svých příprav nezvolil.
Aktuálně připravovaná zkouška Boeingu ve White Sands cílí na vyzkoušení kompletního pohonného a palivového systému, padáků a řídicího systému. Pohonný systém dodala do lodi společnost Aerojet Rocketdyne.
Test bude probíhat jako při skutečném nouzovém úniku. Nejdříve se aktivují čtyři kapalinové únikové motory, které mají za úkol rychle odnést loď od nebezpečí. Tyto motory se budou skutečně používat jen v případě aktivace nouzového úniku. Po jejich vypnutí, které nastane pět sekund po aktivaci, se o další slovo přihlásí dvacet menších orientačních motorů, které se v prvních deseti sekundách postarají o správnou orientaci a řízení modulu během další fáze, kdy jde hlavně o stabilizaci a správné zorientování modulu pro bezpečnou aktivaci padákového systému. Motory budou dále krátkými pulzy správně orientovat loď a řídit její ideální sestup. Během tohoto testu se loď ze Země dostane do výšky 1 370 metrů.
V čase T+20 sekund začne postupná aktivace padákového systému. Po vystřelení hlavních padáků dojde k odhození servisního modulu a tepelného štítu. Zhruba 95 sekund po aktivaci únikových motorů dosedne loď na povrch. Před dosednutím se ještě vystřelí airbagy, které zmírní dopad.
Připomeňme ještě, že Starliner bude přistávat na pevnině na západě Spojených států, na některém z vybraných míst. Většina letů by však standardně měla směřovat do oblasti White Sands. Josh Barrett, mluvčí společnosti Boeing, také řekl, že všechny hlavní integrační kampaně Starlineru jsou dokončeny. Společnost však řeší zatím blíže neupřesněný problém s palivovým vedením, který je třeba ještě před misí na oběžnou dráhu vyřešit.
Kosmický přehled týdne:
Třetího října v kazašské stepi úspěšně přistála ruská pilotovaná kosmická loď Sojuz MS-12, na jejíž palubě byli tři členové posádky. Posádka však nebyla identická s tou, která v březnu v této lodi k ISS vyrážela. Američanku Christinu Koch nahradil při zpáteční cestě „účastník kosmického letu“ Hazzaa Ali Almansoori, který se na stanici podíval v rámci krátké osmidenní návštěvy. Zbytek posádky byl již nezměněný. Velitelem lodi byl Rus Alexej Ovčinin a doprovázel jej Američan Nick Hague, kteří se oba vraceli po misi, která trvala 203 dní. Právě pro poslední dva jmenované to bylo vysněné šťastné přistání, protože právě oni při letu lodi Sojuz MS-10 zažili nouzové přistání, když selhala nosná raketa Sojuz. To se stalo v říjnu 2018. Nakonec oba dokončili svoji plánovanou misi v rámci letu Sojuz MS-12. „Tento rok byl doslova šílený rok,“ řekl Hague ve středu v rozhovoru pro CBS News. „Když jsme v březnu konečně úspěšně odstartovali, byla jediná moje emoce úleva, že konečně můžeme dokončit svoji misi a své úkoly. Celá situace kolem obou letů byla náročnou zkušeností nejen pro mne samotného, ale i pro moji rodinu. Bylo hodně neobvyklé požádat rodinu, aby poté, co byla svědkem toho, jak se rozpadá raketa s někým, koho milují a který se v té chvíli nachází připoutaný k její špičce, aby se pak po pěti měsících přišli na start podívat znovu. To je ve zkratce něco, čím si prošli. Je to opravdu velmi osobní. Je proto zásadní, aby věděli, že to co děláme nahoře je důležité a chápali proč to všechno stojí za ty nervy a riziko. A oni to chápou.“
Nick Hague se pak ještě rozpovídal přímo o pobytu na oběžné dráze a jeho slova jsou velmi zajímavá, proto je zde ještě přikládám. Nejdříve řekl, že pobyt nahoře je mnohem více dojemný a emotivní, než si dokázal představit. „Nedokázal jsem plně ocenit, jak významná je ta proměna, když se díváme shora přímo na Zemi pod sebou, jak je úžasná a že vypadá jako jeden obrovský organismus, který žije, neustále se mění a my jsme jeho součástí,“ dodal. „Vlastně stačil jeden pohled na Zemi z vesmíru, abych pochopil, že jsme nedílnou a plně závislou součástí tohoto extrémně vzácného místa.“
Pokračoval a popsal Zemi jako „Vzácný ostrov v obrovské propasti temnoty všude kolem,” řekl také, že díky této zkušenosti si uvědomil následující: „Jsme součástí něčeho většího než my samotní, jsme naprosto nedílnou součástí planety Země. Rovněž jsem si uvědomil, že pokud jde o tuto planetu, musíme udělat vše, co je v našich silách, abychom se ujistili, že ji zachováme pro budoucí generace. Změna v perspektivě nahlížení na náš domov, když jste nahoře, je hluboká a můžete ji doslova cítit.“
Americký lander InSight se na povrchu Marsu stále snaží vyřešit problém s uvízlým krtkem, který se původně měl zaklepat až pět metrů pod povrch, ale uvízl už v pár desítkách centimetrů a nyní částečně vyčnívá nad povrch. Problém zřejmě byl, že si kolem sebe vykotlal díru, která mu neumožnila posunout se hlouběji, jelikož neměl oporu okolního materiálu. V té chvíli nastoupily různé pokusy o řešení situace. Jedním z nich bylo i pěchování okolí lopatkou robotické ruky, s nadějí, že materiál napadá do díry a krtek začne postupovat. Tento poslední pokus však nevyšel a tak na řadu nyní přišel další manévr. Robotická ruka se pomocí lopatky snaží ze strany tlačit na krtka, který se zároveň bude snažit klepat a zaklepat se hlouběji, kde by už mohl díky opoře okolního materiálu postupovat sám. Týmu držíme palce.
Přehled z Kosmonautixu:
Na tomto místě tradičně naleznete přehled všech článků, které vyšli na Kosmonautixu za uplynulých sedm dní. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, tak na ně pojďme. Začali jsme zprávou o tom, že hlavní motor pro novou evropskou raketu Ariane 6 prošel kvalifikačními zkouškami. Připravili jsme pro vás také souhrn zajímavých informací o systému Starship Superheavy, které na své prezentaci prozradil Elon Musk. Vyšel také další díl seriálu Svět nad planetou. Chystali jsme se také na další start rakety Electron, která bude tentokrát ve znamení vrány. Po čtvrt roce jsme připravili opět obsáhlý přehled o změnách, vývoji, výrobě a novinkách při přípravách na mise Artemis 1 a 2. Ani tento měsíc jste nepřišli o pravidelný měsíční video souhrn Vesmírné výzvy. Podívali jsme se také na nadějnou soukromou společnost Relativy Space, která nabírá dech. Data ze sondy Cassini opět překvapila a ukázala, že na Enceladu jsou organické látky. Nabídli jsme vám také pohled na SHERLOCův kalibrační terč. Na Floridu doplul Pathfinder prvního stupně rakety SLS, který byl velmi fotogenický, a jeho fotky jsme vám připravili k nahlédnutí. Připravili jsme také rozhovor s Kailasavadivoo Sivanem z ISRO o misi Chandrayaan 2 a dalších plánech. Podívali jsme se také na výsledky soutěže European Rover Challange pořádané od roku 2014 v Polsku. Na závěr jsme se podívali na začátek maratonu vycházek z ISS.
Obrázek týdne:
Takto plno na ISS už dlouho nebylo. Devět astronautů a tři pilotované lodě (Sojuz MS-12, MS-13 a MS-15). Sojuz MS-12, jak jsme psali už výše, se již vrátil na Zemi. Na jeho palubě vystřídal americkou astronautku Christinu Koch astronaut Spojených Arabských Emirátů Hazza Al Mansouri, který byl na ISS jen na krátké návštěvě. Christina Koch, ačkoli je na své první návštěvě ve vesmíru, nastupuje rekordní misi, která má trvat 335 dní, čímž by překonala i dosavadní rekord Peggy Whitson, která byla na ISS 289 dní.
Video týdne:
Zde se tentokrát podíváme na záznam vytahování obřího Pathfinderu prvního stupně rakety SLS, který na zkoušku dorazil na Floridu. Součástí makety jsou i makety čtyř motorů RS-25. Do floridského přístavu dorazil tento velikán na člunu Pegasus.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://www.flickr.com/photos/nasahqphoto/with/48841803972/
https://pbs.twimg.com/media/EFzc6TeXYAAAFeb?format=jpg&name=large
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/48836743532_ef2d560172_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/48836808542_2a5306e3df_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/08/hr-LAE_Test_01_10_10_16-1024×683.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2019/10/48724636228_ffe62d0763_k.jpg
Pokud vím, tak to není tak, že test úniku za letu je dobrovolný. NASA souhlasila, že místo simulace na počítači, může SX tento test udělat v reálu.
Získat certifikaci pro lety s posádkou zřejmě není tak snadné jak se při vyhlášení vítězů tendru onehdy zdálo. NASA má, jak je vidět velmi dobré informace, když přikoupila místa v Sojuzech. Tehdy to vypadalo jako přehnaná opatrnost a nyní je možné pochybovat a tom, zda to bude stačit. Konec roku na krku a pilotované americké lodi se asi nedočkáme.
Tak zase napřesrok.