S oblibou tvrdím, že fanoušci kosmonautiky zažívají velmi podobné pocity, jako fanoušci sportovních týmů – radují se ze startů, či nových objevů, které jim vynahrazují góly a získané body do tabulky, stejně tak těžko nesou havárie nebo odklady projektů, což je jakýsi ekvivalent prohraných zápasů a sestupů do nižších soutěží. Pokud bych tedy měl současné dění kolem SpaceX pojmenovat pomocí sportovní hantýrky, pak bych řekl, že tohle utkání se hraje stylem nahoru dolů, šance se přelévají ze strany na stranu a fanoušci se rozhodně nenudí. Okamžiky smutku střídají optimistické náznaky. Dnešní článek se pokusí zrekapitulovat události z posledních dní.
O co přesně jde? Předevčírem jsme Vám v článku přinesli aktuální informace o stavu, ve kterém se SpaceX nachází z hlediska nejbližších startů. Avizovaná závada na aerodynamickém krytu, která několik hodin před startem zrušila vypuštění tajné mise Zuma totiž značně zamotala hlavu všem, kteří se o SpaceX zajímají. Raketa byla sklopena do horizontální polohy a převezena do hangáru HIF u rampy 39A. Následnou neoficiální informaci o tom, že Zuma už do konce listopadu neodstartuje, si mnoho lidí vyložilo jako definitivní potvrzení toho, že se přípravy na premiérový let Falconu Heavy v letošním roce nestihnou.
Uplynulé hodiny však přinesly nečekaný zvrat – na rampu 39A vyjela konstrukce TEL, která zajišťuje oporu sklopené raketě a která ji podpírá během vztyčování. Zajímavé však bylo, že na TELu nebyla žádná raketa. To znamená, že technici v minulých dnech z TELu demontovali Falcon 9 připravený pro misi Zuma. Můžeme pochopitelně pouze spekulovat nad tím, co k tomu SpaceX vedlo. Jako nejpravděpodobnější (byť stále oficiálně nepotvrzená) možnost se jeví, že firma využívá nečekaně vzniklé pauzy k finálním úpravám TELu pro Falcon Heavy.
Z toho by vyplývalo, že start mise Zuma nás v nejbližší době nečeká a proto je možné přikročit k úpravám, které podle odhadů zaberou 7 – 10 dní (detailně jsme je rozebírali v tomto článku). Nabízí se však otázka, jak chce SpaceX v závěru roku vyřešit logistiku startů, pokud připravuje TEL pro Falcon Heavy. Tato raketa se totiž na rampu před premiérovým startem vydá hned několikrát – na zkoušku tankování, na statický zážeh (možná dva) a pak na start. To znamená, že TEL i rampa 39A budou v plné permanenci a mise Zuma odsud nebude moci odstartovat, ani pokud by se vyřešily problémy s aerodynamickým krytem.
Fandové SpaceX však přišli na možnost, která by dávala smysl. Zuma by totiž mohla letět z opravené rampy 40, která si odbude obnovenou premiéru 4. prosince v rámci startu Falconu 9 s lodí Dragon. Jenže tato myšlenka naráží na několik otazníků. Nevíme, jak náročné by bylo transportovat kompletně sestavený Falcon 9 i s tajným nákladem na jinou rampu. Podle některých starších informací by dokonce muselo při změně rampy pro jakoukoliv misi dojít i k recertifikaci celého startu. Je samozřejmě otázka, jak rychlý by takový proces byl a co vše by obnášel. Na druhou stranu TEL pro rampu 40 je již hotový a momentálně prochází zkouškami před svou premiérou v rámci mise CRS-13.
Pokud si tedy během prosince rezervuje rampu 39A Falcon Heavy a mise Zuma by startovala z rampy 40, nedojde k tomuto startu dříve, než v polovině měsíce. SpaceX totiž dokáže stlačit rozestup mezi dvěma starty z jedné rampy těsně pod 14 dní. To však platí pro rampu, která je již zavedená a jsou na ní vychytané mouchy. Rampa 40 se však 4. prosince teprve vrátí do provozu po dlouhodobé opravě. Je tedy pravděpodobné, že její příprava na další start bude trvat trochu déle. Samostatnou kapitolou je pak vypuštění čtvrté desítky družic Iridium NEXT plánované na 23. prosince. Tento Falcon 9 má startovat z Vandenbergovy základny na západním pobřeží USA, takže na něj nebudou mít čachry s floridskými rampami vliv. Ovlivnit jej může pouze situace kolem aerodynamických krytů.
Ve výsledku se tak můžeme v prosinci za ideálních podmínek dočkat hned čtyř startů – ve hře je CRS-13, Zuma, Iridium NEXT – 4 a premiéra Falconu Heavy. Je ale potřeba říct, že takový nářez není moc pravděpodobný a minimálně jeden start nám sklouzne na leden roku 2018. Situace z posledních dnů sice mnoho lidí zklamala, ale nové zprávy ukazují, že naděje stále žije.
Aktuální dění tak přináší mnoho otázek, na které bohužel nejsme schopni přinést odpovědi. Tento článek měl za úkol spíše zrekapitulovat aktuální dění a seznámit čtenáře s možnostmi, které připadají v úvahu. Neměli bychom zapomínat, že nakonec může vše dopadnout úplně jinak. Ze současné situace však můžeme usoudit, že SpaceX neočekává, že by problém s aerodynamickými kryty trval dlouho. Proč by jinak spěchali s úpravou TELu pro Falcon Heavy? Tato těžká raketa totiž při své premiéře musí mít aerodynamický kryt, protože je potřeba tuto konfiguraci certifikovat pro další lety, které již budou pro platící zákazníky. O dalším dění vás pochopitelně budeme rádi informovat.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
Foto: Dušan Majer
https://forum.nasaspaceflight.com/…action=dlattach;topic=44175.0;attach=1460815;image
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…b2e375ba5ca8ff0dffd28d0a56e81363&oe=5AD58D9A
https://upload.wikimedia.org/…/commons/d/d4/Launch_pad_40_awaiting_Falcon_9_rocket.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/Screen-Shot-2017-04-12-at-11.35.37-350×224.png
Mohou využít startu Falconu Heavy jako testu opraveného krytu, když stejně nic důležitého vynášet nebude.
Jako první logicky poletí Dragon, pak bych čekal Falcon Heavy a Zuma s Iridiem nejspíš až v příštím roce po vyhodnocení údajů.
Přidám ještě jednu fantasmagorii – co když nemá problém aerodynamický kryt, ale něco je špatně s nákladem Zumy ? Je to zakázka pro vládu, klidně se mohli domluvit a SpaceX to vzala na sebe. Jen vydržme, však on nám EM tak za 5 let pustí video, jak to všchno bylo… -:)
Konečně rozumnej názor… Kryt je to posledni, co by melo zlobit. Otazka je, jestli vubec existuje Zuma.?
Ze tahaji tam a zpatky ruzny cajky nemuze nikoho prekvapit – spacex je soukroma firma a Elon to tam honi bičem. Cas jsou love a prostoje jsou cas.
Jaká Zuma?
Ne „Zuma“, ten náklad je mediální konstrukcí „z UMA“ (undefinedmadagency.com).
Tajná mise Falconu 9 – https://kosmonautix.cz/2017/11/spacex-miri-vstric-tajemne-misi-zuma/
pro nechápavé:
Otazka je, jestli vubec existuje Zuma.?
A odpověď:
Jaká Zuma?
Prostě jako, že nikdy žádná nebyla. Sranda to měla být.
Jaj, pardon, to jsem nepochopil. 🙂
Ja som to tiez pochopil ako zart 😀 aka zuma? 🙂
Tak jaká Zuma teda? Vy naznačujete, že něco víte. Pochopil jsem to správně? 🙂
Souhlas, celé to je divné… s ohledem na tajný náklad si pořád říkám, že to může být nějaká podivná „hra“, která sleduje cíle o kterých nemáme nejmenší tušení… ale třeba se pletu.
Nesmíme zapomenout na to že jestli chce spacex startovat FH na nějaké vyšší oběžné dráze musí dodělat další 2 drone ship na každé straně USA 2 pro Floridu a 2 pro vandenbergovu základnu
Pokial som cital side boostre na FH maju ist vzdy RTLS. Pre tazke naklady ma zmysel skor znizit tah centralneho stupna, nechat odmakat boostre a potom naplno centralny stupen a pohrat sa s navratovou trajektoriou – napr. bez boostback burn. Takze jediny zmysel dajsieho ASDS vidim pri zvyseni kadencie startov.
niesom expert a tak toto je len moja uvaha:
ale vzhladom na to, ze boostre niesu male motory na pevne palivo, ale su rovnako velke a tazke ako prve stupne, tak pri starte musia bezat vsetky 3 skoro naplno. az ked dostanu raketu do redsieho vzduchu, tak az potom mozu znizit vykon centralneho stupna s cielom predlzit jeho specificky impulz.
Rozmyslal som nad tym, ze ci je ekonomicky vyhodnejsie pri tazsich nakladoch pouzit falcon 9 bez pristania, alebo falcon heavy s pristanim vsetkych 3 troch prvych stupnov.
Pri velmi tazkych nakladoch mozno nebudu zachranovat vsetky 3 stupne ale mozno len 2 bocne.
P.S. sledovat nazivo pristavanie troch stupnov naraz, tak na to sa uz teraz neskutocne tesim.
Žádné motory na pevné palivo tam nejsou.
ved pisem ze tie „boostre“ niesu motory na pevne palivo
Aha, pardon, ztraceno v překladu, záměna niesu a nesu
Taky přidám jednu fantasmagorii :
ZUMA = FH
Nereálné. V dokumentu pro komunikační úřad je jasně uvedeno, že jde o Falcon 9.
ZUMA=Tesla Semi
Takze ted se vlastne vse zmenilo tak ze se nevi o startech ZUMA nebo FH nic ze? 🙂
Přesně tak, vznikl zmatek, ve kterém přežívají pouze spekulace a odhady.
Treba dodat, ze SpaceX je sice dost specificka, ale stale je to sukromna spolocnost, ktora nie je nutena nic zverejnovat, narozdiel od „statnych“ vesmirnych agentur. Ja sa im necudujem, ze nezverejnili podrobnosti ohladom aktualnych problemov s krytom.
To, ze zverejnuju mnoho inych detailov, je len skvele premysleny marketing. Marketing, vdaka ktoremu sa SpaceX dostava k zakazkam od narodnych/vladnych/ agentur. Vdaka ich P.R. ludia miluju vsetko okolo SpaceX a verejna mienka vytvara silny tlak, ktory sa do spaceX vracia v podobe penazi od takychto zakaziek.
Neverim ze PR vobec nejako prispelo k tomu kolko zakaziek spacex dostala, dohodnut vyvesenie nakladu je zlozity proces ktory ma niekolko faz a ziadna z nich nieje ovplyvnenia nejakymi peknymi videami na youtube. Skor mozte pocitat ze z popularity spacex tazi hlavne tesla motors.
napriklad aj nasadenie pouziteho stupna pre zasobovaciu misiu NASA je podla mna krok na ktory pristupila hlavne pre tlak verejnosti.
a s teslou, to ano, suhlasim.
Aha? Takže v tom případě stačí jiným agenturám zlepšit pýár a rázem budou umět přistávat s prvními stupni a opakovaně s nimi vzlétat?
Co všechno dneska ty reklamky nezvládnou!
Pro konkurenci je každý problém ve SpX vítaný, i ten titulní snímek evokuje čtenáře kosmonautix.cz že to jde se SpaceX s kopce. Ale jak víme a věříme že všechno dobře dopadne.
Já bych řekl, že naopak titulní fotka ukazuje stoupavou tendenci. 🙂
A co když sundali Falcon 9. Udělají úpravy na TELu. Pak ho tam, po vyřešení problémů s aero krytem vrátí a odstartuje Zuma…
Ano, i to je možnost.
Není to přímo dotaz k článku ale ke SpaceX ano. Když vidím v anketě možnost hlasovat pro oblet Dragonu s posádkou kolem měsíce.., jak je to s tou posádkou ? U Apolla z toho byla vždy show, představení kandidátů, bojové zkušenosti pilotů, info z náročného tréningu. Pokud má mít Dragoun příští rok nějakou posádku pro oblet měsíce, musí už teď přece dost poctivě trénovat, musí být i záložní team. Žádné info o možných kandidátech ? Ani nějaké spekulace ?
Díky za každý další článek a držím vašemu webu všechny palce ať informuje dál tak dobře jako dosud.
Váš věrný čtenář Vláďa.
Ak sa medzitym nic nezmenilo. Budu to ludia z nasa
zdroj:
http://www.collectspace.com/news/news-070915a-commercial-crew-astronauts.html
Omyl.K obletu Měsíce poletí dva soukromníci,kteří si let zaplatili ze svého!Astronauti z NASA budou létat jen k ISS na Crew Dragonu a F9.K Měsíci se poletí na F9Heavy.
Přesně tak, měli by to být dva majetní lidé, jejichž identitu zatím neznáme. Nedivil bych se však, pokud by došlo k odkladu této mise na rok 2019.
Být na místě SpaceX (Muska) tak si říkám, že je mi jedno jestli tento rok poletí 16 nebo 18 Falconů 9. Nezáleželo by mi na tom tolik. Ten zlatý hřeb, aby byl tento rok ještě úspěšnější, by byl klidný start Falcon Heavy a za tím bych šel. 🙂
Nemaju najmensi dovod ponahlat sa so startom FH, takze ja uz nedufam ze tento rok odstartuje. Tlaci vobec spacex nieco k tomu aby dokoncila FH co najskor ? Ma uz tento nosic realne zakazky ?
No právěže má, pokud se nepletu tak dvě na příští rok. A to už dva jiní zákazníci přešli se svými družicemi na Ariane 5, kvůli skluzu vývoje FH.
A k tomu musi demo mise letet s krytem.
ESA také potřebuje nějaké kšefty. Pokud se nepletu, tak si se SpaceX konkurují pouze v létání na GTO.
..uz si nekdy pripadam jako ufo kdyz jsem jeste neprestal verit,ze FH letos odstartuje..porad nevidim důvod proc neverit..vidim jak se snazi to mi staci..teoreticky tu ta moznost je a nikdy neprestala byt..posledni zavery ze se nestihne staly uz opravdu hodne na spekulacich! ps: vzdy se mi velmi libil optimismus kosmonautixu,tak ho prosim neztracejte..diky:)
Děkujeme, budeme se snažit. 😉
Když nám neletí ten SpaceX , tak jeden magor ce si sestrojil vlastní raketu na parní pohon , aby dokázal , že Země je placatá chce letět znovu ,
první pokus byl neúspěšný , https://youtu.be/fp2q_dKuc-c
tak mu můžeme něco poslat nyní chce pořádné dělo aby se dostal nad 100 km a k tomu prosí o 2 miliony love 😀 😀
Ten pokus vypadá docela úspěšně.
Jj 450m pak to ukončil , ale prostřelil si padák nějakou pěnou tak si při dopadu dost namlel …