Eutelsat-172B je na svém místě

Eutelsat-172B vypadá jako normální telekomunikační družice jen na první pohled. Ve skutečnosti jde o první evropský komunikační satelit vybavený pouze elektrickým (iontovým) pohonem. Tato družice vyrobená firmou Airbus vstoupila v minulých dnech na svou operační oběžnou dráhu nad Tichým oceánem. Na své palubě nese nové technologie, které poskytla Evropská kosmická agentura. Iontové motory tak mohou být ještě přesnější a účinnější.

Eutelsat-172B při testování

Eutelsat-172B při testování
Zdroj: http://www.esa.int

Družice s pomocí iontových motorů vystoupala z dráhy přechodové ke geostacionární na geostacionární dráhu a nyní je bude používat k jemnému manévrování a udržování pozice. „Elektrický pohon je oproti standardnímu chemickému řádově efektivnější,“ popsal Jose Gonzalez Del Amo z ESA a dodal: „Palivo se elektricky nabije a urychlí – použije elektrickou energii ze solárních panelů a při každém výdechu vydá mnohem více energie.“

Díky tomu by mělo být v budoucnu možné snížit hmotnost družic, které by tak mohly létat na menších raketách. Nebo naopak může být větší množství hmotnosti věnováno užitečnému nákladu a nikoliv palivu. Nevýhodou je nízký tah, takže dosažení geostacionární dráhy trvá mnohem déle, než u klasického chemického pohonu.

Eutelsat-172B je prvním ze šesti satelitů na plně elektrické platformě Eurostar E3000 od firmy Airbus, který dosáhl oběžné dráhy. Stalo se tak 4 měsíce po startu, ke kterému došlo 2. června na raketě Ariane 5. Družice nese i technologie vyvinuté v rámci programu Advanced Research in Telecommunications Systems pod křídly ESA i v rámci podobného programu Plan d’Investissements d’Avenir programme, který rozvíjí francouzská agentura CNES.

Robotická paže s iontovým motorem.

Robotická paže s iontovým motorem.
Zdroj: http://www.esa.int/

„Elektrické telekomunikační satelity jsou v provozu od roku 2015, ale Eurostar E3000 nabízí novinku – třímetrové rameno se třemi klouby, které má na konci trysky,“ vysvětluje strukturální inženýr Mario Toso a dodává: „Místo toho, aby družice měla v rozích umístěno několik trysek, její dvě ramena se mohou otočit libovolným směrem. Velkou výhodou je, že trysky jsou vždy perfektně orientovány vůči těžišti družice, což šetří palivo.“ Další výhodou je, že rameno eliminuje možnost, že by „spaliny“ zasáhly antény nebo solární panely, k čemuž může u dřívějšího způsobu docházet.

Small Plasma Facility - největší vakuová komora, kterou ESA používá k testování pohonů - její průměr činí dva metry a dlouhá je pět metrů. Vejdou se do ní celé díly družic, takže se může testovat vliv zážehů na okolní struktury. Měření probíhá s přesností v řádu mikronewtonů.

Small Plasma Facility – největší vakuová komora, kterou ESA používá k testování pohonů – její průměr činí dva metry a dlouhá je pět metrů. Vejdou se do ní celé díly družic, takže se může testovat vliv zážehů na okolní struktury. Měření probíhá s přesností v řádu mikronewtonů.
Zdroj: http://www.esa.int/

Druhou novinkou je jednotka zpracování energie v samotném motoru. Jde o rozhraní mezi motorem a elektrickým systémem družice. „Motory pracují s vysokým napětím, ale z družice dostávají jen nízké napětí,“ popisuje elektroinženýr Michail Tourloukis z ESA a dodává: „Tato jednotka pomůže zajistit, aby elektrický šum z těchto operací nevnikl zpět do satelitu.“

Obě novinky – rameno i energetická jednotka jsou nyní zapracovány do nové generace platformy firmy Airbus – Eurostar Neo, která vzniká v rámci programu ESA Neosat. „Tento přelomový elektrický pohon na evropských komerčních i vědeckých družicích je výsledkem více než dvacetiletého vývoje v ESA, který je podpořen silnou spoluprací s národními agenturami a evropskými firmami. Úspěch družice Eutelsat-172B je oceněním role, kterou hraje ESA a její partneři ve snaze o konkurenceschopnost evropských produktů,“ uvedl Giorgio Saccoccia.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://news.eutelsat.com/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/2017/10/eutelsat-172b/17208210-1-eng-GB/Eutelsat-172B.jpg
http://www.esa.int/…/10/satellite_in_testing/17208291-1-eng-GB/Satellite_in_testing.jpg
http://www.esa.int/…/2017/10/robotic_arm/17208254-1-eng-GB/Robotic_arm.jpg
http://www.esa.int/…/Vacuum_chamber_in_Propulsion_Lab.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

5 komentářů ke článku “Eutelsat-172B je na svém místě”

  1. Racek napsal:

    Zrovna včera večer jsem se koukal na americkou hitparádu v roce 1962. Asi dva týdny tam vladla instrumentálka skupiny Tornados Telstar, na počest první družice co přenášela televizi přes atlantik. Pokoušel jsem se tehdy jí vybrnkat na nové kytaře, co jsem dostal k narozeninám, ale nic moc to nebylo. Holt hudební talent mě minul. No a podívejme se, jak jsme dnes daleko.
    No jo, to víte, stařecký kecy….

  2. pbpitko napsal:

    „Palivo se elektricky nabije a urýchlí”
    To palivo mi nesedí. Palivo sa spaľuje. U ionových motorov sa nič nespaľuje, v tomto prípade sa ionizuje a urýchlí. Namiesto palivo by som navrhoval termín pohonné médium sa ionizuje a urýchlí.
    pb 🙁

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.