sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Eutelsat-172B je na svém místě

Eutelsat-172B vypadá jako normální telekomunikační družice jen na první pohled. Ve skutečnosti jde o první evropský komunikační satelit vybavený pouze elektrickým (iontovým) pohonem. Tato družice vyrobená firmou Airbus vstoupila v minulých dnech na svou operační oběžnou dráhu nad Tichým oceánem. Na své palubě nese nové technologie, které poskytla Evropská kosmická agentura. Iontové motory tak mohou být ještě přesnější a účinnější.

Eutelsat-172B při testování
Eutelsat-172B při testování
Zdroj: http://www.esa.int

Družice s pomocí iontových motorů vystoupala z dráhy přechodové ke geostacionární na geostacionární dráhu a nyní je bude používat k jemnému manévrování a udržování pozice. „Elektrický pohon je oproti standardnímu chemickému řádově efektivnější,“ popsal Jose Gonzalez Del Amo z ESA a dodal: „Palivo se elektricky nabije a urychlí – použije elektrickou energii ze solárních panelů a při každém výdechu vydá mnohem více energie.“

Díky tomu by mělo být v budoucnu možné snížit hmotnost družic, které by tak mohly létat na menších raketách. Nebo naopak může být větší množství hmotnosti věnováno užitečnému nákladu a nikoliv palivu. Nevýhodou je nízký tah, takže dosažení geostacionární dráhy trvá mnohem déle, než u klasického chemického pohonu.

Eutelsat-172B je prvním ze šesti satelitů na plně elektrické platformě Eurostar E3000 od firmy Airbus, který dosáhl oběžné dráhy. Stalo se tak 4 měsíce po startu, ke kterému došlo 2. června na raketě Ariane 5. Družice nese i technologie vyvinuté v rámci programu Advanced Research in Telecommunications Systems pod křídly ESA i v rámci podobného programu Plan d’Investissements d’Avenir programme, který rozvíjí francouzská agentura CNES.

Robotická paže s iontovým motorem.
Robotická paže s iontovým motorem.
Zdroj: http://www.esa.int/

„Elektrické telekomunikační satelity jsou v provozu od roku 2015, ale Eurostar E3000 nabízí novinku – třímetrové rameno se třemi klouby, které má na konci trysky,“ vysvětluje strukturální inženýr Mario Toso a dodává: „Místo toho, aby družice měla v rozích umístěno několik trysek, její dvě ramena se mohou otočit libovolným směrem. Velkou výhodou je, že trysky jsou vždy perfektně orientovány vůči těžišti družice, což šetří palivo.“ Další výhodou je, že rameno eliminuje možnost, že by „spaliny“ zasáhly antény nebo solární panely, k čemuž může u dřívějšího způsobu docházet.

Small Plasma Facility - největší vakuová komora, kterou ESA používá k testování pohonů - její průměr činí dva metry a dlouhá je pět metrů. Vejdou se do ní celé díly družic, takže se může testovat vliv zážehů na okolní struktury. Měření probíhá s přesností v řádu mikronewtonů.
Small Plasma Facility – největší vakuová komora, kterou ESA používá k testování pohonů – její průměr činí dva metry a dlouhá je pět metrů. Vejdou se do ní celé díly družic, takže se může testovat vliv zážehů na okolní struktury. Měření probíhá s přesností v řádu mikronewtonů.
Zdroj: http://www.esa.int/

Druhou novinkou je jednotka zpracování energie v samotném motoru. Jde o rozhraní mezi motorem a elektrickým systémem družice. „Motory pracují s vysokým napětím, ale z družice dostávají jen nízké napětí,“ popisuje elektroinženýr Michail Tourloukis z ESA a dodává: „Tato jednotka pomůže zajistit, aby elektrický šum z těchto operací nevnikl zpět do satelitu.“

Obě novinky – rameno i energetická jednotka jsou nyní zapracovány do nové generace platformy firmy Airbus – Eurostar Neo, která vzniká v rámci programu ESA Neosat. „Tento přelomový elektrický pohon na evropských komerčních i vědeckých družicích je výsledkem více než dvacetiletého vývoje v ESA, který je podpořen silnou spoluprací s národními agenturami a evropskými firmami. Úspěch družice Eutelsat-172B je oceněním role, kterou hraje ESA a její partneři ve snaze o konkurenceschopnost evropských produktů,“ uvedl Giorgio Saccoccia.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://news.eutelsat.com/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/2017/10/eutelsat-172b/17208210-1-eng-GB/Eutelsat-172B.jpg
http://www.esa.int/…/10/satellite_in_testing/17208291-1-eng-GB/Satellite_in_testing.jpg
http://www.esa.int/…/2017/10/robotic_arm/17208254-1-eng-GB/Robotic_arm.jpg
http://www.esa.int/…/Vacuum_chamber_in_Propulsion_Lab.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
6 let před

„Palivo se elektricky nabije a urýchlí”
To palivo mi nesedí. Palivo sa spaľuje. U ionových motorov sa nič nespaľuje, v tomto prípade sa ionizuje a urýchlí. Namiesto palivo by som navrhoval termín pohonné médium sa ionizuje a urýchlí.
pb 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  pbpitko

O tomhle jsme tu už několikrát mluvili. Myslím, že to není nic proti ničemu.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  pbpitko

Pracovní látka?

Racek
Racek
6 let před

Zrovna včera večer jsem se koukal na americkou hitparádu v roce 1962. Asi dva týdny tam vladla instrumentálka skupiny Tornados Telstar, na počest první družice co přenášela televizi přes atlantik. Pokoušel jsem se tehdy jí vybrnkat na nové kytaře, co jsem dostal k narozeninám, ale nic moc to nebylo. Holt hudební talent mě minul. No a podívejme se, jak jsme dnes daleko.
No jo, to víte, stařecký kecy….

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Racek

Ano, už jsme se o ní také zmínili – https://kosmonautix.cz/2016/07/top5-hudba-a-kosmonautika/

https://kosmonautix.cz/2017/10/22/eutelsat-172b-je-na-svem-miste/