Kosmotýdeník 256 (7.8. – 13.8.)

Další týden uplynul a s tím logicky připlul Kosmotýdeník. Na co se v něm můžete těšit? Podíváme se na dokončení jednoho ze sedmi dílů tlakové kabiny lodi Orion určeného pro první misi s posádkou. Dále zamíříme do Japonska, kde byl odložen start rakety, podíváme se na extrémní počasí v jižní Evropě a nevynecháme ani tradiční rubriky jako je snímek a video týdne. Přeji vám hezké čtení a pěknou neděli.

Okna pro první pilotovaný Orion

Mise EM-2 má být první pilotovaná mise kosmické lodě Orion. Ta poletí na raketě SLS a zamíří k Měsíci. Při této misi se má dostat nejdál, kam se kdy pilotovaná výprava podívala. Měřeno je to však na kilometry od Země, jinak se letí k Měsíci, jen se bude létat výše nad Měsícem.

Slavnostní předání kusu kabiny Orion s okny

Slavnostní předání kusu kabiny Orion s okny
Zdroj: NASA

Firma AMRO Fabricating Corp. z Kalifornie dokončila panel lodi Orion, ve kterém jsou umístěna okna. Tato okna při misi EM-2 najdou vůbec poprvé uplatnění, protože je bude využívat první posádka, která využije služeb lodi Orion. Dokončení tohoto panelu proto bylo slavnostní a je mu věnována vyšší pozornost. Samotná firma AMRO je rodinný podnik, který již funguje po tři generace. Od počátku se firma soustřeďuje na výrobu kovových konstrukcí pro kosmické lodě, satelity a rakety. Kromě konstrukcí pro loď Orion dodává firma také konstrukční kovové prvky pro hlavní stupeň rakety SLS. Dříve se firma podílela na výrobě některých komponent pro raketoplány.

Čtyři okna kosmické lodě Orion jsou umístěna na jednom ze tří panelů, které po svaření vytvoří jeden z prstenců, z kterých je pak svařena celá loď Orion. Firma AMRO odesílá tyto panely společnosti Lockheed Martin, která je dodavatelem lodi Orion pro NASA. Samotná tlaková kabina lodi má pak sedm dílů včetně tří panelů, které dodává AMRO. Tento konkrétní panel poputuje na začátku srpna do Michoudova střediska v New Orleans, kde bude dovybaven tenzometry a dalšími senzory, které budou kontrolovat jeho stav při letu lodi. Pak už bude následovat svaření celé přetlakové kabiny.

„Mnozí dodavatelé NASA již začali vyrábět jednotlivé komponenty pro loď Orion určenou k první pilotované misi EM-2. Díky mnoha menším dodavatelům můžeme pomýšlet na posouvání hranic průzkumu vesmíru,“ dodal k této příležitosti Paul Marshall, asistent programového manažera Orionu. Právě on byl přítomný na slavnostním předání panelu s okny ve firmě AMRO.

Detailní pohled na segment přetlakové kabiny Orionu s okny

Detailní pohled na segment přetlakové kabiny Orionu s okny
Zdroj:https://www.nasa.gov/

Zajímavostí je, že přetlaková kabina bude hmotnostně i konstrukčně shodná s tou, která poletí na misi EM-1. Při této misi ještě nebudou na palubě lidé a bude se testovat komplexní fungování celé lodi včetně zajištění životních podmínek. Loď pro EM-2 již nebude konstrukčně odlišná. Velké rozdíly jsou však mezi loděmi pro EM-1 a 2 a mezi lodí, která letěla v roce 2014 na krátký let do vesmíru v rámci zkušební mise EFT-1. Loď byla tehdy hodně těžká a nové Oriony jsou nyní značně odlehčeny.

Kosmický přehled týdne:

V sobotu měla startovat japonská raketa H-2A, která měla vynést navigační satelit QZS-3. Start byl však dvě hodiny před startem odvolán. Důvodem odkladu byl únik hélia z tlakových nádrží rakety. Na únik se přišlo při zkouškách plnění paliva. Nový pokus o start by mohl proběhnout v noci na zítřek, pokud se podaří opravit zmíněný únik. Vynášený navigační satelit je japonského původu a má být pomocníkem při navigaci japonské armády a zdravotnických složek. Pracovat má v kooperaci s americkým systémem GPS.

Již 14. srpna by měl proběhnout po více jak měsíci další start Falconu 9. Odstávka způsobená opravami infrastruktury floridského kosmodromu by tak mohla být u konce. 10. srpna proběhl na rampě 39A statický a úspěšný zážeh Falconu a startu nyní nic nebrání. Start budeme Živě a česky komentovat.

V tomto týdnu byly uvedeny do operačního provozu další dva satelity navigačního systému Galileo. Můžete je naleznout pod označením NAGU 2017029 a NAGU 2017033. Celkový počet dostupných satelitů evropského navigačního systému tak stoupl na 18. Tyto dva satelity jsou ty, které v listopadu 2016 vůbec poprvé vynášela raketa Ariane 5. Další start je naplánován za pár měsíců a měly by být opět vypuštěny čtyři satelity. Pozemní část personálu zatím dále pracuje na operativním řešení problémů s atomovými hodinami.

A nyní zprávy o počasí. Evropská environmentální družice Sentinel-3A nám poskytla zajímavý, níže pořízený snímek, složený z dat snímání teploty povrchu v jižní Evropě. Tyto části starého kontinentu totiž prožívají extrémní teploty a společně s nedostatkem deště způsobují tyto faktory vážné problémy pro lidi i pěstované plodiny. Teplota povrchu Země se někde zvýšila i nad 40 stupňů Celsia, což není obvyklé ani pro tyto oblasti Evropy. Nejvíce se s vysokými teplotami potýkala Itálie a města Řím, Neapol a Florencie. Na Balkáně, ve Španělsku a Portugalsku byla situace obdobná. Některé památky musely být uzavřeny a zemědělci již sčítají škody. Výsledek měření si můžete prohlédnout na níže přiloženém snímku z měření ze 7. srpna.

Teplota povrchu v Jižní Evropě

Teplota povrchu v Jižní Evropě
Zdroj: ESA

Přehled z Kosmonautixu:

Další uplynulý týden a opět jsme vás na našem webu každý den informovali o novinkách a zajímavostech z kosmonautiky. Pojďme se společně podívat, jaké články za uplynulých sedm dní vyšly. Ještě v neděli jsme zamířili na floridský kosmodrom. Dorazily tam kontrolní plošiny pro motory SLS a jsou to pořádné kolosy. Rok 2018 by měl být z hlediska kosmonautiky enormně napěchovaný. A už se to začíná projevovat na kolizi startů. Kdo poletí dříve, Dalekohled Jamese Webba, nebo BepiColombo? Nedávný první start rakety Electron nedopadl úplně dobře. Důvody se snad již povedlo objasnit. V Rusku se připravují na další start z jejich nového kosmodromu Vostočnyj. Od toho prvního už uplynulo hodně času, kdy přijde další? Astronomy napjatě očekávaný cubesat, který měl díky své plachtě házet prasátka na Zemi, nakonec při své misi neuspěl. O dalekohledu Jamese Webba ještě jednou, tentokrát se zaměříme na jeho teplotu a zajištění, aby se příliš neohřál. Start rakety SLS se kradmo stále více blíží. Motory RS-25 tak burácí ostošest. Podívejte se na záznam ze zkoušky dalšího. Cubesaty se začínají tlačit do průzkumu v místech vesmíru, kde je ještě nedávno nikdo nečekal. Například nyní se chystá mise se svázanými cubesaty u Měsíce. Nevíte, co dělat 15. srpna? Něco bychom tu pro vás měli. Letní seriál TOP 5 pokračoval i druhý srpnový týden. Tentokrát jsme se podívali na pět nejsilnějších raketových motorů. Tento týden jsme nevynechali Mars. Podívali jsme se na jemné mraky, které vyfotografovalo vozítko Curiosity. Schází vám kadence startů SpaceX? Tak už se brzy dočkáte. Na závěr týdne vám nabízíme pohled na mapu družic Iridium.

Snímek týdne:

Snímkem tohoto týdne je bezpochyby originální fotografie z paluby ISS, která zachycuje, kterak posádka stanice večer po ukončení všech svých úkolů společně sleduje film. K dispozici mají projektor a plátno a dámy si mohou přinést spací vaky ze svých kójí.

Posádka stanice ISS se dívá na film

Posádka stanice ISS se dívá na film
Zdroj: https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/

Video týdne:

Video týdne bude tentokrát gif a video. Na Gifu se podíváme na jemné mraky, které v atmosféře Marsu zaznamenalo vozítko Curiosity. Více jsme o tom psali zde.

Mraky na Marsu

Mraky na Marsu Zdroj: NASA

Ve videu se zase podíváme na tento týden uskutečněný další 500 sekund dlouhý test motoru RS-25. Čtyři tyto motory budou pohánět první stupeň rakety SLS. Více jsme o tom psali zde.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://spaceflightnow.com/
https://www.gsa.europa.eu/
http://www.esa.int/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…825d723d024ba6b65f6a63ba2028b635&oe=5A335EB6
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…5d9231a2cef3a762e422e1c67465cecf&oe=5A2336B7
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…7408bac77f7d981990f34973e67226a5&oe=5A26DEAA
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/amro-pico2-007.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

10 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 256 (7.8. – 13.8.)”

  1. honzo napsal:

    Made in America 🙂 Severni, jizni, nebo stredni? Jsem ponekud zmaten.

  2. MichaelM napsal:

    161 hvězd a 20 pruhů kvůli čtyřem malinkatým okénkám? Není to trochu moc? Některým vašim čtenářům (a mnohým náhodně okolo jdoucím chodcům) by z toho mohly naskočit pupínky. Na to snad stačí další zmínka toho úsměvně pravěkého RS-25 motoru.

    • MichaelM napsal:

      Omlouvám se, je to ještě horší, těch pruhů tam je 38, když nepočítáte pouze ty červené.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To, že někomu naskočí pupínky, je čistě jeho problém, který nás upřímně řečeno nezajímá. Na čtenáře sice bereme ohledy, ale pokud má někdo problém s něčí národní hrdostí, symboly daného státu atd., je to pouze jeho problém.
        Vývoj kosmické lodi pro lidskou posádku, která míří mimo oběžnou dráhu Země je velká událost a je proto pochopitelné, že Američané jsou na tyto pokroky hrdí.
        Vaše zmínka o tom, že je motor RS-25 pravěký mi přijde skutečně trapná. U raketového motoru přece nezáleží na tom, jestli vznikl před 10 nebo 50 lety. Hlavní je, jak je kvalitní, jaké má parametry. Ostatně na světě najdeme i motory, které vznikly dříve než RS-25 a stále spolehlivě slouží. Připadá mi, že se snažíte uměle hledat problémy tam, kde nejsou.

      • Libor napsal:

        Obdivuji vaší trpělivost. Já bych to asi řešil třemi slovy Bo)

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Trpělivost růže přináší. 🙂

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      Američané vyvíjí nové motory na metan/lox, ale zeptám se tě, je skutečně nutné vyvíjet nový motor na H2/Lox? S uzavřeným cyklem? Jeden už mají a skvělý. Chápal bych, kdyby do toho šla jiná společnost, ale NASA už jeden a dobrý má. Co dobrý, skvělý. Budeš vyvíjet nový motor, aby byl stejně dobrý jako ten předchozí? Ne. Budeš ho vyvíjet, aby si měl lepší.
      A co se týka těch pruhů atd. Víš, jsou národy, které jsou hrdí na svůj národ a dávají to najevo. Američané, které opravdu nikdo nenutí ty vlajky vyvěšovat a nejen na 4.7. Rusové taktéž, ať jsem politicky korektní.
      A zpět k těm motorům atd… Rusům se taky nikdo nesměje, že létají na R7. A spolehlivě na nich létají.

    • Asdf napsal:

      Vývoj RS-25 začal v 70 letech a poprvé letěl v r. 1981.
      Když to rovnáme s ruskými motory dnes používanými na Sojuzech a Protonech, tak je to vlastně mlaďoch 😉

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.