Štítek ‘SpaceX CRS-12’

StatistiX: 6. díl – SpaceX v roce 2017

StatistiX

Minulý rok byl pro firmu SpaceX nebývale úspěšný. Po dvou těžších letech, kdy raketa Falcon 9 coby vlajková loď firmy prodělala dvě vážné havárie, byl rok 2017 bez nadsázky prvním skutečně vytíženým rokem. Vždyť raketa Falcon 9 absolvovala téměř stejné množství startů jako v předchozích třech letech dohromady! A nejen to. V uplynulém roce SpaceX neusnula na vavřínech a nadále posouvala své dílo vpřed mílovými kroky a stejně jako v minulých letech jsme tak mohli být svědky několika významných světových premiér. Pojďme si tedy vše hezky postupně shrnout a naposledy se poohlédnout za rokem 2017 tak, jak jím prošla firma SpaceX.

Jak ulovit fotku Dragonu

Kosmická loď Dragon se v neděli odpoledne našeho času vrátila na Zemi, když přistála do vln Tichého oceánu západně od Kalifornie, čímž skončila mise SpaceX CRS-12. Kosmické plavidlo vylovila loď na palubu a zamířila s ním do přístavu Los Angeles (San Pedro). Využili jsme tedy služeb Michaely Pavlik, manželky Davida Pavlíka, který pracuje ve SpaceX a požádali ji, zda by nemohla vyrazit na místo. Cílem měl být kromě fotografií i návod pro případné zájemce, kteří by se při návštěvě Kalifornie chtěli podívat, jak vypadá manipulace s Dragonem po vyložení na pevninu. Jenže se to trochu zkomplikovalo.

Dragon je zpátky doma

Kosmická loď Dragon z mise SpaceX CRS-12 se úspěšně vrátila na Zemi a přistála ve vlnách Pacifiku. Zdroj 17 září 19:53

Týden utekl jako voda a i když byl především ve znamení smutného loučení se sondou Cassini, přinesl toho mnohem více. Jako obvykle tedy přichází Kosmotýdeník, který se pokusí všechny důležité momenty zrekapitulovat, aby našim čtenářům neunikla žádná zajímavá informace. V hlavním tématu se podíváme na dalekohled Jamese Webba a na nenápadnou, ale velmi důležitou osobu, která o něj momentálně pečuje. V menších zprávách se podíváme třeba k Marsu, nebo nový termín startu rakety Atlas V s tajnou družicí. Podíváme se také na blížící se sondu OSIRIS-REx, na čínskou loď Tiančou, soukromou loď Dragon i na možný odklad premiéry Falconu Heavy.

Dragon je volný

Jen před pár minutami uvolnila staniční robotická paže dvanáctou zásobovací loď Dragon. Ta za několik hodin přistane v Tichém oceánu u Kalifornie. 17. září 10:49

CREAM opustil trunk Dragonu

Staniční robotická paže vyjmula z nákladového prostoru lodi Dragon přístroj CREAM, který bude umístěn na modul Kibó – časosběrné video. 22. srpna 10:16

Jaký byl právě uplynulý týden v kosmonautice? Byl plný zajímavých událostí. Na některé z nich se dostane i v Kosmotýdeníku. Krom shrnutí zpráv, o kterých jsme vás již informovali, přijde na řadu i jedna opravdu pečlivě izolovaná nádrž, která má otevřít okno náročným úpravám dráhy v hlubokém vesmíru. Podíváme se také na fotografie ze startu Atlasu 5, na přistání Falconu 9 a na řadu přijdou i další události. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

ŽIVĚ: Dragon dorazil k ISS

Kosmická loď Dragon od firmy SpaceX se do vesmíru dostala v pondělí večer našeho času a v dalších hodinách s pomocí svých motorů vystoupala na vyšší oběžnou dráhu a postupně začala pronásledovat Mezinárodní vesmírnou stanici. V tuto chvíli vstupují přípravy na zachycení Dragonu do závěrečné fáze. Astronauti Jack Fischer a Paolo Nespoli jsou již připraveni u dálkového ovládání robotického ramene a k záchytu by mělo dojít dnes okolo jedné hodiny odpoledne našeho času. NASA TV si nikdy nenechá ujít přílet nové zásobovací lodi a výjimku nechceme dělat ani my.

Povedené fotky ze startu Falconu s Dragonem

Firma SpaceX včera večer našeho času úspěšně vypustila na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon pro ISS a první stupeň rakety Falcon 9 dokázal měkce přistát na pevnině. Společnost jako vždy umístila na startovní rampu i do okolí mnoho fotoaparátů, které měly za úkol zachytit prchavé okamžiky startu. Tak jako při každém startu trvalo jen pár hodin, než se snímky objevily na oficiálním Fickru SpaceX a jelikož jde o opravdu povedené fotky, rozhodli jsme se, že Vám je zprostředkujeme formou krátkého článku.

ŽIVĚ A ČESKY: SpaceX vyráží opět k ISS

Více než měsíc dlouhá pauza určená k modernizaci techniky na floridském kosmodromu je u konce. Falcon 9 byl poslední raketou, která odsud startovala a bude i nosičem, který kosmodrom „znovuotevře“. Už dnes večer by měly na rampě 39A zaburácet motory Merlin a téměř 70 metrů vysoká raketa se vydá k obloze. Jejím úkolem je vynést na oběžnou dráhu zásobovací loď Dragon, která poletí na Mezinárodní vesmírnou stanici. Budeme rádi, když budete celou událost sledovat na našem živě a česky komentovaném přenosu.