Elon Musk o víkendu sliboval, že se příští týden dočkáme fotek skafandrů, které obléknou astronauti pro let v připravované lodi Crew Dragon. Šéf SpaceX tentokrát dodržel slovo a na svém Instagramu zveřejnil fotografii horní části skafandru i s přilbou. Skafandr jsme tedy zatím neviděli celý, ale i z této jedné fotky se dá usuzovat, že Musk dostál úvodním slibům, že skafandry budou sexy a vypadat moderně. Zatím bohužel nejsou k dispozici další snímky, ale to by se mělo časem změnit. Stejně tak bychom se měli dočkat i nějakých technických informací, se kterými Vás následně seznámíme formou článku – podobně jako tomu bylo v případě skafandru od firmy Boeing pro loď Starliner. Pro dnešek Vám ale ukážeme jen jediný dostupný snímek.
Zdroje informací:
https://www.instagram.com/p/BYIPmEFAIIn/
Zdroje obrázků:
https://i.pinimg.com/…–astronaut-for-kids-astronaut-helmet-craft.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/SpaceX-Logo.svg/2000px-SpaceX-Logo.svg.png
https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…6687057393160814592_n.jpg
Wow! Oproti tomuto vyzerá ten od Boeingu ako veco na zemiaky 😀 ale to sa dalo čakať 😀
Vypadá skvěle.
tak..ešte by som počkal, treba si uvedomiť, že tento od spX zrejme nie je na fotkách natlakovaný. V tomto prípade som zvedavý ako je to celé technicky poriešené, aby takýto „šik“ a „slim fit“ ( 😀 ) skafander poskytoval aj dostatočnú mobilitu a pohodlie pre človeka v ňom. V tomto odvetví by som estetiku považoval skôr za malé bezvýznamné plus.
Přesně tak.
Docela by mě zajímalo, jak mají vyřešený krk a napojení přilby, protože to navenek vypadá, že tím úzkým otvorem nepůjde prostrčit hlava a vzadu tak musí být něco jako zip. Snad vypustí i nějakou technickou specifikaci a ne jen fotky.
On ani nejak extra natlakovaný nebude kdeže natlakovaný bude celý Dragon tlak v skafandri bude obdobný no nezávislý na tlaku v kabíne pre prípad dekompresie. Áno problém spojiť estetiku a funkčnosť potvrdil aj Elon v popise fotky na Instagrame https://www.instagram.com/p/BYIPmEFAIIn/
no…to len pre to porovnanie Boeing-u a SpX. Aby tlak v skafandry bol nezávyslý na tlaku v kabíne, to by znamenalo, že skafander je z pevného neohybného materiálu – tvoril by škrupinu okolo astronauta. To som len chcel povedať, že ak by bola foto spx skafandru pri „prevádzkovom“ tlaku, tak či by vyzeral inak, alebo nie. Rozumiem, že skĺbyť tie dva svety funkčnosti a estetiky im dalo zabrať. A v podstate ma naozaj zaujíma ako to je poriešené. Na tweetery sledujem aj tohto týpka: https://twitter.com/pacific_space?lang=en a ako vidím ako podrobne pripravuje jeho prototypy, tak mám potom takéto otázky :). Tak hádam nebudeme musieť čakať na viac detailov až kým prvýkrát poletí posádka.
A koniec koncov, aj obleky z éry Mercury boli celkom pohľadné 😀
Boeingacky vyzera ako vreco na zemiaky aj sam o sebe. Ostatne skafandre aspon vyzeraju husto, ich vyzera ako zo silvestrovskej party niekedy v polovici 80. rokov
Pěkný skafandr, děkuji.
Ještě jsem si všiml, že u výše zmíněného článku (https://kosmonautix.cz/2017/01/boeing-blue-skafandr-pro-starliner/) uživatel Miroslav Pospíšil dole v komentářích sdílel 27.1.2017 (13:59) fotku jakéhosi odhadu jak budou vypadat skafandry, kde je vidět celý skafandr.
A zdá se, že se hodně trefil – ten hořejšek vypadá velmi podobně, jako to co teď SpaceX nasdíleli oficiálně ?w=768&s=072b5125982567664648166e2b71305f)
Ano, jednalo se o vývojové prototypy. Ale nikdo nemohl vědět, co všechno se na nich změní do ostrého nasazení. Zdá se, že po designové stránce byly úpravy jen drobné.
Kdo je člověk uvnitř?
Těžko říct, Elon k tomu nic bližšího nenapsal.
Elon Musk on Instagram: „Person in the suit is an engineer at SpaceX.“
Snad se později dozvíme i jméno…
Jak uvedl na fóru Mirek Pospíšil: „Ve skafandru je vyfocen Jason Tenenbaum – šéf vývoje SpX IVA skafandru.
Momentálně zastávající funkce Dragon Mission Director a Space Operations Development Manager.“
Děkuju, na fórum chodím jen sporadicky… 🙁
Chyba, objevuje se tam mnoho zajímavostí.
Tak stare zvesti nelhaly 🙂?w=768&s=072b5125982567664648166e2b71305f Libi se mi ze SpaceX pracuje i na designu a nedba jen na funkcni hledisko. V tomto pripade ma pry design skafandru na svedomi Jose Fernandez jenz navrhoval napr. kostymy pro filmoveho Trona.
By mne zajímalo jak dlouho by v takovémto skafandru lidé přežili ve volném vesmíru? Otázkou směřuji k jiné otázce:
Umožní tyhle lehké skafandry výstup do volného vesmíru za účelem nouzového přestupu z lodi do lodi? Neřeším způsob pohybu, ale dobu přežití.
Ne. slouží jen pro pobyt uvnitř lodi během cesty na ISS a návratu.
Tento skafandr je opravdu určený pouze pro případ náhlé dekomprese v lodi, aby posádka neskončila jako osazenstvo Sojuzu 11. Pro výstupy do volného kosmu není určený.
To, že skafandry této kategorie navržené pouze pro vnitřní prostředí je mi známo a domníval že v mé otázce to bylo dostatečně jasné. Moje otázka se zabývá použitím tohoto skafandru v extrémní situaci, kdy je nutné jeho použití mimo „bezpečný“ prostor uvnitř stanice.
Příklad: na ISS vypukne požár(y) a odřízne skupinu astronautů mimo dosah EVA skafandrů, či jich je v daném místě nedostatek. Mají však k dispozici měkké skafandry z lodí Dragon/Sojuz/CST. Pro evakuaci, ale nemohou loď z nějaké příčiny použít a je potřeba po vnějším povrchu ISS provést přestup do oddělené sekce ISS kde je volná kapacita k záchraně. Je možné tento měkký skafandr použít například pro 5ti minutový výstup vně stanice? Jaká rizika astronautovy hrozí? Je možné do skafandru i za předpokladu nepohodlí astronauta umístit nouzovou zásobu kyslíku z „protipožární“ dýchací soupravy? Budou umět ventily na skafandru upouštet „přebytečný“ tlak kyslíku? Budou mít astronauti nějaké omrzliny či popáleniny? Tohle jsou otázky co mne zajímají.
S tím kyslíkem by byl určitě problém, pak určitě i s tepelnou kontrolou a radiační ochranou.
Tak samozřejmě. Určitou zásobu kyslíku má astronaut v prostoru helmy. Řekněme max na minutu. Pokud by se pod skafandr dala nacpat protipožární souprava (například pouze pootevřená tlaková nádoba), tak by se čas dal prodloužit třeba k deseti minutám. Odolnost proti teplu/zimě by mohla na těch deset minut taky stačit. Věřím že v NASA se touhle otázkou určitě někdo v minulosti zabýval.
Když jsem si četl nedávno deník Samanty Christoforetti, tak mě zaujalo, co vše umí lehký skafandr Sokol. A myslím si, že za těmito požadavky rozhodně NASA nezůstane pozadu. 😉
Jirko, prosím o drobný výcuc nebo link na ten článek. Dík.
K povodnej otazke: Skafandre budu dost pravdepodobne ulozene v Dragone a ak by doslo k nudzovej situacii vyzadujucej evakuaciu ISS, tak by zrejme neostali zvysne kapacity v inej lodi, ak by prave Dragon nebol letu schopny. A pre ostatne scenare, napr. havarie pocas vzletu alebo pristania je letovy skafander a cela vesmirna lod koncipovana tak, ze najbezpecnejsie miesto kde mozu astronauti byt je kapsula a v nej ten skafander ma poskytnut zakladnu podporu zivota.
Je tu pár odkazů, zkus se mrknout. Tohle jsou linky přímo na jednotlivé části, kde je zmiňován skafandr, ale hodně těch dalších poznámek přímo v textu různě rozházeno.
https://kosmonautix.cz/2015/04/vyloveni-po-nouzovem-pristani-do-vody/
https://kosmonautix.cz/2015/05/vyroba-skafandru-a-sedadla-na-miru/
https://kosmonautix.cz/2015/06/co-kdyz-sojuz-pristane-do-vody/
https://kosmonautix.cz/2014/11/denik-astronautky-navod-na-obleknuti-skafandru/
Žádný skafandr není úplně vzduchotěsný. K udržení tlaku je třeba dovnitř dodávat kyslík (předpokládám, že provozní tlak bude tak nízký, že vzduch by nestačil). Otázka, jak dlouho by skafandr udržel dost velký tlak, aby astronaut neztratil vědomí, se nedá dost dobře zodpovědět bez znalostí výsledků testů. Jiný problém při nouzové EVA v zásadě nevidím. Skafandr má dost velký vnitřní objem, aby kyslík vydržel na pár nádechů a pak se dá ještě na minutu dvě zadržet dech (a možná má i nouzovou láhev na pár minut). Přehřívání a radiace při tak krátké době než dojde kyslík nebo než skafandr ztratí tlak, jsou ty nejmenší problémy. Před ně bych zařadil i nejspíš mizernou pohyblivost.
myslím, že skôr ako dôjde kyslík, tak bude väčší problém zvýšená koncentrácia CO2.
Myslim ze najvacsi problem pri nudzovom vystupe by bola nahla dekompresia. Pri planovanych EVA kozmonauti hodinu dopredu dychaju cisty kyslik aby znizili objem dusiku v tele. Takisto tlak v kabine sa znizuje. Pri nahlom vystupe a teda aj zmene tlaku by doslo k dekompresnej chorobe. Lahky skafander by pravdepodobe udrzal vnutri este mensi tlak ako EVA skafandre, ktore uz aj tak pouzivaju velmi nizky tlak cca 0,3-0,4 baru.
Zemo: ono to není tak jednoduché. EVA skafandr používá tak nízký tlak, aby v něm kosmonaut vydržel dlouhé hodiny pracovat. Skafandr v lodi nic takového nepotřebuje. Musí umožnit základní pohyblivost pro ovládání lodi a případný přesun do/po lodi/ISS po relativně krátkou dobu…
Celý je to hoax. Vždyť v tomhle by na blízké oběžné dráze slunce shořeli na uhel.
Vo vakuu by zhorali ? 🙂
Na blízku obežnú dráhu okolo slnka v tomto kozmonauti lietať celkom určite nebudú !
Budú lietať iba na nízku obežnej dráhe okolo zeme, najďalej k ISS, možno ešte tak k Mesiacu, ale asi ani to nie.
Na to bude iný skafander. A tak skoro ho zrejme ani nebudú potrebovať.
Skafandry pro vzlet a přistání jsou běžná věc, nebylo by levnější objednat je u zavedeného výrobce, než draze “ objevovat Ameriku“.
Alois: nekonzistence vašich komentářů mě opakovaně baví. Jak byste asi komenetoval článek, v němž by bylo uvedeno, že SpaceX si objedná skafandry od NASA? Třeba něco v tomto smyslu (váš červnový komentář u jiného článku)? 😀
„Nechápu proč za padesát let nedokázali postavit speciální zásobovací loď a pořád používají “ vykuchaný“ Sojuz. Kdyby příkladně odpadlo dělení na orbitální a přistávací úsek, který stejně nepřistává, jistě by to podstatně zvýšilo přepravní kapacitu. Řešení vzor “ Progres“ chápu jako “ nouzovku “ v době kdy promrhali miliardy a konstrukční kapacity na neúspěšný měsíční program, ale od té doby uplynuly desítky let a kde nic tu nic, není to k zamyšlení?“
Protože jsou běžné, proto mají Rusi svoje, v shuttlech měli svoje, proto si oba dopravci nechali navrhnout vlastní. Proto např. dělají Amíci při většině příležitostí výběrová řízení. Dodnes se nepřestávám uchechtávat nad vítězstvím ILC Dover při výběrovém řízení na měsíční skafandr. A nad jejich verzí hluboce smekám. A kdy jindy chceš přijít s novou myšlenkou? Co třebas tím, že se toho chopí neokoukaný výrobce, který přijde s vlastním nápadem či novinkou. A třebas z toho vyskočí něco zajímavého a průlomového. Viz ty úzká ramena měsíčního skafandru. Doporučuji pořad Měsíční stroje – Lunární skafandr a Lunární vozidlo (I ty nevítězné byly zajímavé).
SpX má jako konečný cíl dostupnou dopravu lidí na Mars a to v řádu stovek až tisíců osob. Velmi pravděpodobně budou chtít své zákazníky oblékat do skafandrů vlastní provenience a IVA skafandr pro program CCP je ideální příležitostí jak nasbírat důležité zkušenosti pro složitější EVA model(y).
Takhle to připomíná spíše oblečení na motorku než skafandr, teda když odmyslím tu přilbu 🙂 design je fakt povedený, konečně něco, co vypadá jako opravdu hi-tech vesmírné oblečení, a ne velký neforemný pytel, ať už modrý od Boeingu, oranžový z dob raketoplánu nebo Sokol ze Sojuzu.
Já v tom vidím nový druh masky pro potápění, letos toho bylo plné Chorvatsko. Tím to ale vůbec neshazuju. Vypadá to nádherně.
Mně design zase připomíná kostýmy které používali při svých vystoupeních houseoví DJové Daft Punk 🙂 Jenom aby neměla SpaceX problémy s copyrightem. 🙂
Ale vážně, zajímalo by mne, jestli bude skafandry SpaceX vyrábět přímo sama, anebo nějaká externí firma? (mám na mysli přímo produkci, nikoli vývoj)
Skafandr vypadá dost dobře, ale Musk nám to dávkuje opravdu po kapkách.
Jsem zvědavý, kdy se dovíme detaily nejen ke skafandru, ale třeba taky procesu přípravy letěného stupně a Dragonu k novému startu (co se kontroluje, vyměňuje, za jak dlouho a za kolik…).
Musk nastavil hodně vysoký standard pro přenosy ze startů, ale do „kuchyně“ nás pouští zřejmě hodně nerad 😉
… což je tak trochu logické 🙂
Některé věci víme alespoň z náznaků – víme, že motory, nádrže i konstrukce stupňů jsou původní, mění se hlavně elektronika. Dříve platilo, že se mění i nohy a kormidla, ale to už pomalu přestává platit. 🙂
Na jednej strane je vyslysanie chtica fandov, na druhej strane je neprezradit prilis vela, aby sa potencialna konkurencia nedostala k niecomu, co by mohla pouzit, alebo zneuzit. Je v tom niekolko rokov vyvoja a miliarda penazi.
Když to řeknu takhle, to nejdůležitější jim už ukázali, že to jde. A na všechno ostatní se vždy najde malinko jiná cesta. Ikdyž se všemi těmi letovými profily, telemetrií prvního stupně (já vím, jen rychlost a výška, ale pořád lepší než nic).. nápověd poskytli hodně.
Ty vole: tak takhle si představuji skafandr. Spacex zase vede.
Říkám si, proč ty tajnosti kolem skafandru. Mé vysvětlení: patentují si desing pro podobné oblečení. A pak si budeme moci koupit bundy či overaly, co budou připomínat skafandry. Myslím, že zájem mezi fanoušky by byl enormní.
Už se vidím ve stylové bundě s nápisem SpaceX na zádech.
A že SpaceX by mohla být i oděvní firma. Každý dolar se bude na cestu na Mars hodit.
K tomu tlakování skafandru.
Kde má asi vstupy/ ventily? Nejpřirozenější místo na hrudi to není. Záda s ohledem na přetížení při startu a dopadu asi taky ne. Na bocích by překážely rukám. Na přilbě moc místa není. Jestli nás Elon tak trochu nevodí za nos…. 🙂
Jelikož v tomhle skafandru už astronauti podstupují zkoušky přistání ve vodě, tak to riziko, že jde jen o chyták, je velmi malé. 😉
kľudne môžu byť na nohách, kľudne môžu byť aj na hrudi/bruchu, ale sú skryté niekde pod vrchnou časťou, a/alebo majú iný tvar/princíp, než všetky ostatné…alebo, netlakujú vzduchom, ale mechanicky, ako boli kdesi už prezentované prototypy?! napr.: https://www.space.com/27210-biosuit-skintight-spacesuit-concept-images.html
Vzhledem k tomu, že by měly být snadno přístupné, bych tipoval, že někde nad koleny. Přilba nabízí dobrý výhled směrem dolů a na dosažení těchto míst není třeba moc ohýbat ruce.
Možná je i trochu bizarní varianta, že by konektory byly integrované v sedačce a skafandr by se připojil pouhým posazením na ně. No, raději to nebudu dál rozvádět 😉
I s odvodem odpadů:-)
Z čeho je asi ta vrchní vrstva? Vypadá to jako kůže/alcantara, alepoň některé části.
Podle náznaků měla probíhat spolupráce s Dainese. A podle designu by to tak klidně mohlo být…
Tak pokud chápu skafandr jako záchranný prostředek, tak mi je celkem jedno, jestli je sexy 🙂 Na módní přehlídku ho nepotřebuji, rozhoduje funkce a funkčnost za jakýchkoliv nepředvídaných situací. A když bude fungovat, bude i sex 🙂 , opačně je mi to k ničemu
Opravdu nechápu lidi, co tu píšou jak „špatně“ vypadá ten skafandr od Boeingu proti skafandru od Space X. Vždyť to co zatím SpaceX představuje je jen kouř a zrcadla. Od extrémně cool návrhů starých pár let k něčemu co vypadá jako kožené oblečení na motorku, ale pořád to není celé a pořád to není natlakované. Je to jako ve stylu „Nikdo vám nedá to co my vám můžeme slíbit“. A zatím jsou to pořád jen průběžně zhoršované sliby. Takže nakonec to stejně bude něco jako ten Boeing v „bledě modrém“.
Jasně, kouř a zrcadla….
citace:
„Garrett Reisman:
This suit is much better than the one I wore in the Shuttle. Lots of great innovations. I wore one today for our post-splashdown safety test.
Tenhle skafandr je mnohem lepší než ten, co jsem nosil v Shuttlu. Hodně skvělých inovací. Měl jsem ho dnes na sobě při testu bezpečnostni při přistání na vodu.“
Tohle je z fóra, kde je taky napsané, že už je plně funkční a testovaný dvojnásobkem provozního tlaku…
Nejlepší na tom je, že vizuálně je téměř stejný, jako starší fotky a úplně stejný jako ve víc jak rok starém videu s Crew Dragonem.