sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Starship

NASA 28. března oznámila, že přidala vesmírnou loď Starship od společnosti SpaceX do své smlouvy NASA Launch Services (NLS) II. Smlouvu NLS II využívá agentura k získávání služeb startu pro mnoho vědeckých a průzkumných misí.

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kam přistane Schiaparelli?

Přistávací elipsa modulu EDM

Společná evropsko-ruská sonda ExoMars 2016 v minulých dnech provedla nezbytné korekční zážehy, které drobně upravily její dráhu. Nyní bezpečně míří k Marsu, ke kterému dorazí už za devět týdnů. Je proto potřeba se zaměřit na místo, kam by měl 19. října dosednout zkušební modul EDM označovaný též jako Schiaparelli. Jeho úkolem je otestovat technologie nutné pro průchod atmosférou a přistání na Marsu, což se bude hodit, až se v roce 2020 vydá k této planetě druhá fáze programu ExoMars, která bude obsahovat i vozítko. Přistávací oblastí je lokalita nazývaná Meridiani Planum. Vědci ji vybrali především kvůli rovinatému terénu. Přecijen je potřeba sázet na jistotu a bylo by nebezpečné poslat zkušební přistávací modul do hornatých lokalit. ESA už vytyčila i přistávací elipsu, ve které by měl EDM přistát. Tato elipsa měří na délku 100 kilometrů a na šířku 15 kilometrů.

Nyní jsme se dočkali také videa, kde vidíme přelet nad touto elipsou. Snímky zajistila evropská sonda Mars Express, která tuto oblast detailně nafotila. Nejprve v srpnu roku 2005 pořídila tři snímky a čtvrtý, použitý do této mozaiky vznikl v srpnu 2010.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/Mars_Express_image_of_Schiaparelli_s_landing_site_with_ellipse.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Karel
Karel
8 let před

Je to ten samý Endeavour kráter, ve kterém je Opportunity?

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Karel

Že by další cíl pro Opportunity, až se začne u kráteru nudit? No rozhodně by takové setkání bylo opravdový majstrštyk. Pokud Schiaparelli přistane na okraji elipsy u kráteru, tak po zkušenostech z minulých dvanácti let… bylo by to velmi zajímavé a v historii teprve druhé setkání pozemských misí na mimozemských tělesech. Ale to je opravdu jen romantické snění 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Bylo by to jistě velmi zajímavé, ale osobně tomu moc nevěřím. 🙂

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Čo bolo to prvè stretnutie?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Andrej Vrbenský

Apollo 12, které přistálo o Surveyoru 3

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
8 let před

Lander měli stavět Rusové, aby získali propagované zkušenosti a aby dokázali před tím než naloží evropské vozítko, že umí na Marsu řízeně přistát.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Taky si myslím. Ale dnes už jsou technologie v oboru simulací úplně jinde, než v době prvotního průzkumu Sluneční soustavy, kde se jelo hodně pokus-omyl, a navíc je spousta dat od NASA dostupných buď veřejně nebo za nějakou protislužbu (třeba na něco na ISS), tak by to nemuselo dopadnout zle. Na druhou stranu by to vozítko mohli dělat Rusové, kteří mají zkušenosti s Lunochody a podíleli se i na návrhu vozítek NASA, ale ať se i Evropané na něčem pořádně procvičí.

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  Jaroslav Alois

Rusko by snad mělo dodat jen hardware. Software a související věci a také padáky by měly být od ESA.

Je tu samozřejmě ono novodobé memento v podobě posledních dvou ruských pokusů, ale nezapomínejme, že s těmito katastrofami neměly samotné sondy vůbec nic společného. Selhaly nosné rakety a tak se nikdy nedozvíme, jak by Mars 96 nebo Fobos-Grunt (+ čínský pasažér) dopadl. Já být konstruktérem a piplat se s tím tolik let, asi bych nevolil příliš diplomatický postup směrem k rakeťákům. Spíš mám pocit, že jediná věda, která by se v té souvislosti brzy konala, by byla ta lékařská 🙂

Miki
Miki
8 let před

Dobry den,
v clanku pisete, ze video vzniklo na zaklade snimkov MRO, ale v samotnom videu sa pise, ze podkladom boli snimky HRSC z Mars Express. Takze ako to vlastne je?
Vdaka,
m.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Miki

Máte pravdu, byl to ME. Opraveno.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.