sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Satlyt

Startup Satlyt ze San Francisca, který vyvíjí software pro konverzi družic na virtuální datová centra, je mezi čtyřmi společnostmi, které získaly financování z prvního městského pobídkového programu pro umělou inteligenci v San José.

ESA

Evropská kosmická agentura a Evropská komise vybraly společnosti Avio a Isar Aerospace k vynesení prvních misí v rámci iniciativy na podporu technologického rozvoje a evropského průmyslu nosných raket.

Aerospacelab

Belgický výrobce družic Aerospacelab získal 94 milionů eur na rozšíření výrobní kapacity a posílení své nabídky na roli v IRIS², plánované evropské víceorbitální širokopásmové konstelaci.

XTAR

Společnost XTAR, provozovatel družic specializující se na vojenskou komunikaci, se připravuje na přechod ze dvou starších družic v pásmu X na družice nové generace financované jejím menšinovým akcionářem, španělskou společností Hisdesat Servicios Estratégicos.

EchoStar

Společnost EchoStar dne 26. srpna oznámila prodej části svého spektra společnosti AT&T v hodnotě 23 miliard dolarů. Finance plánuje použít pro svou družicovou síť D2D (direct-to-device).

Alpha

Společnost Firefly Aerospace uvedla, že důvodem ztráty rakety Alpha při posledním startu, před čtyřmi měsíci, bylo strukturální selhání spojenému s vyšším než obvyklým zahříváním během letu.

Guowang

Čína v pondělí večer vypustila další sérii širokopásmových družic Guowang a pokračuje tak v sérii misí zaměřených na vybudování národní komunikační megakonstelace na nízké oběžné dráze Země.

Tracking Layer Tranche 1

Americké vesmírné síly se připravují na vypuštění prvních družic určených k poskytování komunikačních služeb v rámci konstelace Tracking Layer Tranche 1 na LEO. Mise, jejíž zahájení je naplánováno nejdříve na 10. září, ponese 21 družic vyrobených společností York Space Systems.

DeepSat

Startup DeepSat z jižní Kalifornie získal kontrakt od amerického letectva v hodnotě 1,25 milionu dolarů na vývoj monitorovacích kapacit na velmi nízké oběžné dráze Země (VLEO).

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Proton-M potkal problém s druhým stupněm

Ve včerejších ranních hodinách odstartovala z kosmodromu Bajkonur nosná raketa Proton-M, která vynášela telekomunikační satelit Intelsat 31. Ten měl startovní hmotnost celých 6450 kilogramů a navíc mířil na supersynchronní přechodovou dráhu, která vyžaduje více energie, než dráha přechodová ke geostacionární. I proto byla tato raketa prvním zástupcem nové vylepšené řady raket Proton-M, zvané Phase IV. Vylepšení spočívá hlavně v použití moderních lehkých kompozitních materiálů a hliníkových slitin, čímž se dosáhlo dalšího zvýšení nosnosti. Start samotný musel být odložen o 24 hodin, kvůli závadě na pozemním zařízení startovní rampy. Ve čtvrtek ráno už bylo všechno připraveno a raketa mohla odstartovat. Let ale nebyl úplně hladký, anomálie způsobila předčasné vypnutí motoru na druhém stupni. Deficit naštěstí dohnal horní stupeň Briz-M a dokázal umístit satelit na správnou oběžnou dráhu.

První stupeň rakety Proton-M
První stupeň rakety Proton-M.
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Raketa Proton-M se skládá ze tří stupňů, navíc při misích směřujících na vyšší oběžné dráhy je ještě přidán horní stupeň Briz-M. Všechny raketové stupně používají jako palivo hypergolickou směs nesymetrického dimetylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. První stupeň pohání šest motorů RD-275M. Konstrukce nádrží prvního stupně je atypická, okysličovadlo je ve společné centrální části, ale palivo je rozmístěno do šesti bočních nádrží, které svým vzhledem mohou připomínat pomocné bloky na tuhá paliva. Druhý stupeň pak pohání celkem čtyři motory, tři RD-0210 a jeden RD-0211, který je RD-0210 velmi podobný, jen navíc obsahuje výměník, který poskytuje stlačený plyn pro udržení správného tlaku v palivových nádržích. Třetí stupeň používá motor RD-0213, který je podobný motoru RD-0210, s tím rozdílem, že RD-0213 nedokáže naklánět svojí trysku pro řízení směru letu. Proto je na třetím stupni přítomen ještě malý motor RD-214 se čtyřmi tryskami, který slouží primárně pro řízení. Druhý i třetí stupeň používají takzvanou metodu „hot staging“, což znamená, že se motory zapalují, ještě když je stupeň spojen s předchozím, stále pracujícím stupněm.

Druhý stupeň rakety Proton-M
Druhý stupeň rakety Proton-M.
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Právě druhý stupeň způsobil při posledním letu problém. Jeden z jeho čtyř motorů se vypnul o celých devět vteřin dříve, než bylo v plánu. Po dohoření třetího stupně pak na obrazovce zobrazující telemetrii svítila hodnota -28,2 m/s. O tolik se lišila výsledná rychlost sestavy od plánu. Přitom normální odchylka bývá pouze okolo 1 m/s. To, že není něco v pořádku, musel vědět i komentátor přenosu, který přestal s hlášeními o stavu rakety a oddělení třetího stupně oznámil až se zpožděním třiceti sekund. Vypočítané místo dopadu druhého stupně, které vycházelo z aktuální telemetrie, leželo blíže, než je normální, což byl další z výsledků předčasného vypnutí jednoho z motorů.

Telemetrie ukazuje deficit 28,2 m/s po vypnutí třetího stupně.
Telemetrie ukazuje deficit 28,2 m/s po vypnutí třetího stupně.
Zdroj: spaceflight101.com/

Podobně, jako při startu Sojuzu s družicí Glonass, musel deficit spodních stupňů dohánět stupeň horní. V případě Protonu-M se jedná o Briz-M, který dokáže opakovaně zapalovat svůj hlavní motor a zvládne letové profily dlouhé až 24 hodin.

Proton-M a montáž horního stupně Briz-M.
Proton-M a montáž horního stupně Briz-M.
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Po dohoření třetího stupně se nacházela sestava na suborbitální dráze, první zážeh stupně Briz-M sloužil k dosažení nízké parkovací oběžné dráhy. Právě tento zážeh musel být prodloužen o celých 33 sekund, aby byla napravena anomálie druhého stupně. Druhý zážeh měl za úkol začít postupné zvedání oběžné dráhy. Briz-M totiž nemá dostatečný výkon pro dosažení přechodové dráhy jediným zážehem. Místo toho provádí sérii zážehů, vždy v nejnižším bodě své dráhy. První zážeh zvedl nejvyšší bod dráhy na 6000 kilometrů. Třetí a čtvrtý zážeh zvýšily nejvyšší bod dráhy až na konečných 65 000 kilometrů. Poslední pátý zážeh proběhl teprve až když sestava dosáhla nejvyššího bodu dráhy. Jeho úkolem bylo zvýšit nejnižší bod dráhy na 3500 kilometrů a zároveň snížit inklinaci s původních 50,5° na 29,6°.

Satelit se pak od horního stupně úspěšně oddělil a navázal komunikaci se zemí. Pro dosažení finální geostacionární dráhy bude už manévrovat pomocí svých vlastních motorů. Vše tedy naznačuje, že start byl i přes vážnou chybu úspěšný. Hmotnost vynášeného satelitu byla na hraně možností nosiče, ale i tak dokázal horní stupeň korigovat vzniklou chybu.

Start Protonu-M se satelitem Intelsat 31.
Start Protonu-M se satelitem Intelsat 31.
Zdroj: spaceflight101.com/

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CkZmaJsWEAUB-dT.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/al/1223521078.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/al/1223521086.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/2016/06/activn_0000.png
http://www.khrunichev.ru/img/al/1223521172.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/2016/06/3317104550.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Majkl
Majkl
9 let před

Uaaaa!! Neskutečně krásny fotky :3

ptpc
ptpc
9 let před

Ja len poznámku na okraj – keby bola hmotnosť satelitu na hrane nosnosti rakety asi by už nebola rezerva na dobehnutie výpadku druhého stupňa.

maro
maro
9 let před
Odpověď  ptpc

Přesně jak píše ptpc. Na hraně nosnosti určitě nebyl, když dokázal korigovat dokonce devítisekudový výpadek druhého stupně.

Ričrd
Ričrd
9 let před
Odpověď  maro

Devíti sekundový výpadek byl jen jednoho ze čtyř motorů. Kdyby selhal celý druhý stupěň, tak předpokládám, že ztráta delta-v by byla větší, než 28,2 m/s.

Solmyr
Solmyr
9 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Jak se na orbite urcje rychlost? Jede se podle GPS nebo se pres akcelerometr dopocitava o kolik satelit zrychlil?

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
9 let před

Na podobnú dráhu a ešte dalej už Proton davnejšie dostal odlahčen Sojuz (Zond).
Snad vychytajú tie nedostatky

tonda
tonda
9 let před

Dík Dane za pěkný článek,zase jsem se dověděl něco nového o Protonu,o motorech.Kde dávali přímý přenos?

rado
rado
9 let před

A nevie sa prečo sa vypol skôr ten motor?

pepe
pepe
9 let před
Odpověď  rado

Zrejme selhani cerpadel. Pocitam, ze na vine byla celkem nove vyvinuta elektronika / telemetrie. Dalsi starty budou mene problematicke IMHO.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.