Kosmotýdeník 177. díl (1.2. – 7.2.2016)

Pravidelný souhrn zajímavých událostí, které přinesl právě uplynulý týden v kosmonautice, vám již tradičně shrne Kosmotýdeník. Dnes se podíváme na dokončení primárního zrcadla pro dalekohled Jamese Webba. Zjistíme něco o dalších plánech společnosti SpaceX a také jak pokračují přípravy na osmou zásobovací misi k ISS. Nevynecháme ani start severokorejského satelitu, který se uskutečnil dnes nad ránem a zavítáme i do Číny, kde jim z nebe pršely raketové stupně. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.

Primární zrcadlo JWST dokončeno

Instalace posledního segmentu zrcadla

Stavba dalekohledu Jamese Webba prošla důležitým milníkem. Třetího února bylo dokončeno osmnácti segmentové primární zrcadlo teleskopu o průměru 6,5 metru. Stavba byla dokončena v NASA Goddard Space Flight Center v Marylandu. Montáž primárního zrcadla probíhala tři měsíce a všech osmnáct segmentů bylo skládáno na rozkládací kostru zrcadla dalekohledu pomocí speciálního robotického ramene. Každý ze segmentů má tvar šestiúhelníku o průměru 1,3 metru a váze přibližně 40 kg. Výrobce zrcadel je Ball Aerospace & Technologies Corp. z Colorada. Na twitteru se můžete podívat na timelaps kladení jednotlivých segmentů.

Nyní, když je primární zrcadlo dokončeno, čeká dalekohled dodání dalších menších optických prvků a sekundárního zrcadla. Dokončená optická část dalekohledu pak bude podrobena vibračním a zátěžovým testům, při kterých se vyzkouší, jak konstrukce zvládne start na raketě Ariane 5. Poté čeká zrcadlo spojení s dalšími konstrukčními prvky a přístrojovým vybavením. Jako komplet čeká teleskop ještě kryogenní zkouška. Ke startu by teleskop měl být připraven v roce 2018 a bude startovat z Francouzské Guyany na špici rakety Ariane 5 z rampy ELA-3. Konfiguraci rakety a teleskopu si můžete prohlédnout zde.

Přesouvání modulu Beam do trunku lodi Dragon

Zdroj: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/

Tento týden vyšlo na světlo světa několik zajímavých poznámek a detailů ohledně dalších plánů SpaceX. Na svém twitterovém profilu je zveřejnil Jeff Foust. Zaznělo například, že rampa LC-39A, která původně sloužila raketoplánům a nyní jí upravila SpaceX pro své účely je již připravena na start jak Falconu 9, tak i Falconu Heavy. Dále se zdá, že by ještě tento rok mohlo dojít k letu lodi Dragon, která již jednou letěla. Bude se jednat zřejmě o některý z použitých Dragonů pro zásobování ISS, nicméně NASA si objednala výrobu nového exempláře pro každou misi, takže je otázkou, kam použitý Dragon poletí, nebo zda NASA svolí k použití letěné kapsle. Další zpráva se týkala harmonogramu letů. Na další start Falconu 9 se můžeme těšit v druhé polovině února, kdy bude vynesen satelit SES-9. Po tomto startu by se mělo startovat každých několik týdnů. A poslední informace mluvila o prvním stupni Falconu 9 v1.2, který se jako první vrátil zpět. Po krátkém testovacím zážehu, který prodělal před pár týdny, nyní SpaceX vyhodnocuje, jaké úpravy budou ještě provedeny na dalších Falconech.

A jedna informace ze SpaceX k dobru. Do trunku lodi Dragon, která poletí v březnu v rámci mise CRS-8 k Mezinárodní kosmické stanici, byl uložen nafukovací modul Beam od společnosti Bigelow Aerospace.

Dnes v 1:30 SEČ vypustila Severní Korea raketu Unha se satelitem na palubě. O plánovaném startu informovala již před týdnem. Satelit Kwangmyongsong-4 by měl být špionážní s životností čtyři roky. Vypuštění již potvrdil i NORAD, satelit je na dráze s parametry 466 x 501 km a sklonem 97.52°. V minulých letech prošla odpalovací rampa na kosmodromu Tonghae přestavbou a umožňuje nyní vypouštět větší rakety. Záznam ze startu si i s korejským komentářem můžete pustit zde.

Start rakety Unha-3

Zdroj: youtube

V pondělí odstartovala z čínského kosmodromu Xichang raketa CZ-3B, která vynášela jeden ze satelitů čínského navigačního systému Beidou. Samotný start i satelit jsme vám popsali a článek naleznete v přehledu, ale nedávno se objevily velmi zajímavé fotografie míst, kam dopadly trosky urychlovacích boosterů rakety. Raketa CZ-3B používá dva urychlovací bloky, které odpadly v čase 2 minuty a 20 sekund po startu. Pokračovaly dále po balistické křivce a dopadly do obydleného území, asi 370 kilometrů od místa startu. Naštěstí armáda včas vyklidila oblast a nejsou hlášeny žádné ztráty na životech. Fotografie z místa dopadu ukazuje nad lesem do oranžova zabarvený stoupající oblak kouře. Motory urychlovacích boosterů spalují jako palivo asymetrický dimethylhydrazin, který jako okysličovadlo používá prudce jedovatý oxid dusičitý. Právě okysličovadlo způsobilo to silné oranžové zabarvení kouře. Dokud Čína nezprovozní svůj nově budovaný kosmodrom, budou odpadávající první stupně raket stále končit v obydlených oblastech a díky tomu budou vznikat tyto výjimečné snímky. Podívejte se na další fotografie z místa dopadu.

Dopad urychlovacích bloků rakety CZ-3C

Dopad urychlovacích bloků rakety CZ-3C Zdroj: http://spaceflight101.com/

Dopad urychlovacích bloků rakety CZ-3C

Trosky po dopadu urychlovacích bloků rakety CZ-3C

Tento týden byla přepravena přetlaková kabina lodi Orion, určená pro misi EM-1 z výrobního závodu v New Orleans na Floridu, kde bude postupně vybavena a podstoupí testy. Kabina cestovala velkým nákladním letounem Super Guppy s nezapomenutelným vzhledem.

Dnes úspěšně odstartovala raketa Sojuz-2-1b z kosmodromu Pleseck. Na její palubě byl další satelit ruského navigačního systému Glonass. Vypuštěný satelit GLONASS-M n ° 56 je vylepšenou generací předchozích navigačních satelitů, který má delší životnost a přesnější dosah. Satelit má hmotnost 1415 kg a obíhá po oběžné dráze s parametry 19 100 x 19 100 km se sklonem 64,8° k rovníku. Záznam ze startu si můžete prohlédnout zde.

Koncept těžby planetek

Zdroj: https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/

Lucemburský místopředseda vlády Etienne Schneider, třetího února oznámil, že Lucembursko bude podporovat průmyslové využití vesmíru. Podobně jako před rokem a půl byl ve Spojených státech podepsaný zákon, který legalizoval těžbu ve vesmíru a zaručil těžařům, že jejich nálezné zdroje, budou vlastnit a budou s nimi moct nakládat, přidává se ke stejnému závěru jako první evropská země právě i Lucembursko. Tento malý stát se navíc nabídl, že se v případných těžařských vesmírných aktivitách bude finančně podílet na takových projektech. Nerostné bohatství například na blízkozemních planetkách je velkým lákadlem a první kroky k jeho získání již podnikla například americká společnost Planetary Resources, které sice havarovaly dva její satelity Arkyd, ale třetí se již podařilo vypustit z ISS a nyní hledá planetky vhodné k těžbě.

Chcete se podívat na místa na Měsíci, na kterých spočívají svědci lidského dobývání tohoto jediného přirozeného satelitu Země, Podívejte se na tyto stránky.

Ani tento týden jsme vás neochudili o pravidelný přísun zajímavostí a novinek z vesmíru. První zpráva tohoto týdne byla trochu nemilá. Vozítko Curiosity muselo zastavit operace se svojí robotickou paží. Číně se podařilo vyslat do vesmíru další satelit jejich navigačního systému Beidou, rozhovořili jsme se o něm. Při misi EM-1, která v roce 2018 premiérově na raketě SLS vyšle loď Orion k obletu Měsíce, budou cestovat i cubesaty. NASA tento týden oznámila, které to budou. Tento týden se na Mezinárodní vesmírné stanici uskutečnil výstup ruských kosmonautů. Mohli jste ho sledovat s námi. Na stanici ještě zůstaneme. Skvrna na robotické paži Canadarm se musí řešit, protože pro ISS je toto rameno životně důležité. A opět zlobil horní stupeň Briz-M. Náš nový seriál Zlaté české ručičky se zaměřil na české projekty pro vesmírný výzkum. Podívali jsme se také na vědu, kterou dělá Rosetta u komety 67P.

Dnešní čestné místo snímku týdne si vysloužila fotografie svařené přetlakové kabiny lodi Orion s týmem z Neil Armstrong Operations and Checkout Building na Kennedyho vesmírném středisku. Loď se sem tento týden přemístila a nyní ji čeká instalace některých systémů a hlavně mnoho testů. V roce 2018 by se měla na špici rakety SLS v bezpilotním letu vydat k obletu Měsíce.

Svařená kabina lodi Orion na Floridě

Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/

6 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 177. díl (1.2. – 7.2.2016)”

1. Amper napsal:

Je pouziti noveho dragonu resene s NASA smluvne ? Protoze vim ze se stale mluvilo o tom ze NASA si objednava sluzbu a neresi „jak“ tj. zda poleti pouzity Dragon je ciste na triku SpaceX.

Ale na druhou stranu musi mit lod povolen prilet ke stanici takze je mozne ze problem muze byt v tomto povoleni.

2. maiden napsal:

Když vidim tu chemičku, co dopadla v Číně do lesa, tak by mě zajímalo, kde jsou všichni ekologové, který se přivazovali na Šumavě ke stromům kvuli záchraně kůrovce – brouka imperialisty.
    Navzdory všem vyhořelým raketám mi ten les v Číně přijde přeci jen trochu hustší (a dokonce má i jehličí). To u nás nemáme ani v národním parku.

U těch fotek dopadů a přistání na Měsíci je škoda, že se jim tam ještě nepodařilo zapracovat dopad horního stupně Apolla 16. Nedávno ho LRO konečně objevila.