sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Enfant terrible horních stupňů opět v akci

Horní stupeň Briz-M

Znovu se ukázalo, že dokud jsou vysloužilé kusy techniky celistvé, je vše v pořádku. Nejhorší ale je, pokud dojde k jejich výbuchu, jako se tomu stalo právě minulý týden. Podle zprávy, kterou zveřejnilo Joint Space Operations Center, došlo na oběžné dráze 20. ledna k explozi ruského horního stupně Briz-M. Pozemní středisko totiž odhalilo minimálně deset úlomků, které se pohybují po dráze, jejíž parametry odpovídají hornímu stupni. Ten se použil 13. prosince loňského roku pro vynesení vojenské komunikační družice Garpun-2, označované též Kosmos 2513.

Horní stupeň Briz-M se tehdy použil deset minut po startu rakety Proton-M a pomocí čtyř zážehů během devíti hodin umístil tajný satelit na geostacionární dráhu. Kosmická agentura tehdy oznámila úspěšné vynesení, ale vzhledem k tajnému zaměření nákladu neupřesnila detaily dosažené oběžné dráhy. Pozemní sledovací střediska ostatních států však během týdne nový satelit odhalila.

Start rakety Proton-M s družicí Garpun
Start rakety Proton-M s družicí Garpun
Zdroj: spaceflight101.com

Stejně tak se podařilo vypátrat také horní stupeň Briz-M, který měl být podle původních informací umístěn na tzv. hřbitovní oběžnou dráhu, která se nachází dále od geostacionární dráhy a kam se uklízí vysloužilé kusy techniky z geostacionární dráhy. Podle dat z pozemních středisek byl  Briz-M na dráze s nejnižším bodem 33 400 kilometrů vysoko a nejvyšším 35 800 km nad Zemí.

Jeho dráha tedy byla lehce protáhlá a nejvyšším bodem se dotýkala geostacionární dráhy. Za běžného stavu horní stupeň Briz-M po skončení hlavní služby otevře ventily palivových i tlakovacích nádrží, aby v nich vlivem ohřívání slunečními paprsky nevzrůstal tlak. Tomuto procesu se říká bezpečnostní pasivizace, nebo jen pasivizace.

20. ledna ve 20 hodin našeho času zaznamenala pozemní střediska rozpad tohoto objektu – deset menších útvarů se pohybovalo po dráze velmi podobné té, kde ještě nedávno obíhal Briz-M. S pomocí speciálních algoritmů se podařilo dopočítat okamžik rozpadu na 16. ledna 4:50 SEČ +/- 4 minuty. Úlomky zatím nebyly katalogizovány, jelikož je potřeba delší pozorování pro přesnější stanovení parametrů jejich oběžných drah. Evropská kosmická agentura už se nabídla, že by mohla k pozorovací kampani poskytnout svůj teleskop na Tenerife.

Rozložení trosek na oběžné dráze po explozi Briz-M v roce 2012
Rozložení trosek na oběžné dráze po explozi Briz-M v roce 2012
Zdroj: spaceflight101.com

Horní stupně Briz-M jsou celkově docela problematické kusy techniky. Nejenže jejich selhání v poslední době odneslo několik nákladů, ale za posledních deset let způsobily tyto horní stupně hned tři nehody, které zvýšily množství kosmického smetí. V srpnu 2012 tento typ stupně zanechal dva vynášené satelity Ekspress MD-2 a Telkom-3 na oběžné dráze 265 x 5000 km (detaily zde). Třetí zážeh ze čtyř měl trvat 18 minut, ale motor zhasnul po 7 sekundách. V nádržích tehdy zbylo okolo tuny pohonných hmot.

Nikdo tehdy nedokázal potvrdit, zda se větrací ventily otevřely, či nikoliv. Odpověď přišla 16. října téhož roku, kdy Briz-M explodoval při průletu perigeem a dal tak vzniknout téměř 700 úlomků, které je možné zaměřit. NASA tehdy provedla několik posudků, které ověřovaly, jak tato událost ovlivní bezpečnost ISS. Výsledky byly naštěstí pozitivní – riziko se zvýšilo jen částečně, hlavně díky nízkému perigeu došlo k jejich relativně rychlému zániku v průběhu jednoho roku.

Úlomky po explozích horních stupňů Briz-M s družicemi Arabsat 4A a AMC-14
Úlomky po explozích horních stupňů Briz-M s družicemi Arabsat 4A a AMC-14
Zdroj: spaceflight101.com

V roce 2006 explodoval po neúspěšném startu s družicí Arabsat 4A horní stupeň Briz-M s pětí tunami paliva na palubě. V roce 2008 pak došlo k dalšímu výbuchu, kdy se roztrhl stupeň, který nesplnil svou misi při vynášení družice AMC-14. Obě tyto události vytvořily velké množství trosek, které kroužily po drahách s nejnižším bodem ve výšce 300 kilometrů a nejvyššími body ve výšce 10 000 – 16 000 a 25 000 – 29 000 km. Pozemní stanice zaznamenaly z těchto dvou explozí stovky úlomků, ale tak jako při každé takové události jde jen o špičku ledovce, protože menších úlomků, které se nedají zaměřit, je mnohem více a počítají se minimálně na tisíce.

Ale abychom Briz-M nekřivdili – ne ve všech případech selhání dochází k explozi stupně. Důkazem mohou být exempláře, které nedokázaly svou misi splnit v letech 2011 a 2012, stejně tak je tu i jeden Briz-KM z roku 2011 – u nich ale riziko nehrozí. Společnost International Launch Services, která provozuje rakety Proton (které využívají horních stupňů Briz-M), totiž oznámila, že u těchto kusů se podařilo včas otevřít odvětrávací ventily.

Technický nákres horního stupně Briz-M
Technický nákres horního stupně Briz-M
Zdroj: spaceflight101.com/

Ale vraťme se k nejnovější události. Podle všech náznaků jde zřejmě o obvyklý scénář exploze, který se nepodařilo pasivizovat. Druhou možností je, že stupeň Briz-M zasáhlo cizí těleso, leč tato možnost není příliš pravděpodobná. Na veřejnost se nedostala žádná data o pasivizaci horního stupně, ačkoliv to může souviset s tajnou povahou nákladu.

Vytvořené trosky aktuálně neohrožují žádnou konkrétní družici, nicméně všechny podobné jevy v blízkosti geostacionární dráhy nejsou v žádném případě vítané. Zvyšují totiž riziko srážky do budoucna. Jelikož jsou úlomky ve výšce několika desítek tisíc kilometrů, nemůžeme se spoléhat na to, že časem shoří v atmosféře. V této výšce již neexistuje tření o zbytky atmosféry a úlomky tu tak mohou zůstat prakticky nekonečně dlouho.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/sites/19/2016/01/8331424_orig.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/sites/19/2016/01/2015-75-liftoff.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/sites/19/2016/01/2012-briz-explosion.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/sites/19/2016/01/9662102_orig.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/sites/19/2016/01/4659330_orig.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
gg
gg
8 let před

„u nich riziko nehrozí, protože společnost International Launch Services, která provozuje rakety Proton (které využívají horních stupňů Briz-M), oznámila, že u těchto kusů se podařilo otevřít odvětrávací ventily a riziko u nich nehrozí“

Ach ta čeština. 😀

No doufejme, že horní stupeň pro ExoMars vybuchne až po jeho navedení na dráhu k Marsu a ne už před ním. 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  gg

Díky, opraveno. 😉

Jiří Kos
Jiří Kos
8 let před
Odpověď  gg

To mne právě hned napadlo. Skutečně je tento stupeň součástí evropsko-ruských misí k Marsu? Potom: pámbů s námi a zlej pryč!

hansnasa
hansnasa
8 let před

Proč ti Rusové musí dělat binec nejen na zemi,ale i v tom kosmu?

argus
argus
8 let před
Odpověď  hansnasa

Tvoj komentar smrdi politikou navyše nielen Rusko ale vsetky štaty ktore vypušťaju satelity ma podiel na odpade, ved najstaršim odpadom vo vesmire je americka družica Vanguard. A čo sa jedna o politiku prosim ak nechapes svetove geopoliticke diania tak sa do toho nemontuj , čo ja viem tak vdaka Rusku je terorizmus v Syrii na upadku a jediny kto tu robi bordel su politici v USA a EU ktori podporuju fašizaciu Ukrajiny. Važne ukludni sa a nerob shitstorm

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  argus

Nefunkční družici s velkou výdrží na dráze bych přímo s odpadem nesrovnával. Ať je to jmenovaný Vanguard nebo třeba nějaký Kosmos. Ve své době měly svůj účel, ten splnily a holt teď jsou v moci gravitace.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  argus

Ja si myslím, že ste jeden za 18 a druhý bez 2 za 20. Oba komentáre smrdia politikou ako 3 dňová skapatá ryba.

Kenny007
Kenny007
8 let před
Odpověď  Jaro Pudelka

Pokud mohu poprosit pánové, politiku si nechte jinam, ano ?

hansnasa
hansnasa
8 let před
Odpověď  argus

Ajáj,příjdu ke kompu a vidím,že jsem naštval nějakého rozumbradu přes politiku.Pánové mír,slibuji,že s politikou je v mém případě na tomto serveru konec.Byl to jen takový povzdech nad nastálou situací ohledně odpadu na oběžné dráze.

Asdf
Asdf
8 let před
Odpověď  argus

Nech si tu svoji ruskou stupidní propagandu na servery typu novinky apod. Tam máš dostatek publika, které nepoužívá mozek…

Spytihněv
Spytihněv
8 let před

Ach jo. Tak nejen, že TGO+Schiaparelli budou pokusní králíci, tedy první náklad, který Briz-M pošle dál od Země, ale koukám, že má i docela pestrý trestní rejstřík. 🙁 Opravdu nechápu, proč tu sondu nemohli posadit na meziplanetárně osvědčený Sojuz Fregat.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Spytihněv

Fregat, Fregat…není to je ta věc, co zabila Fobos-Grunt? 😉

Spytihněv
Spytihněv
8 let před
Odpověď  gg

Měl jsem na mysli Mars Express a Venus Express, které vynášel Sojuz-FG Fregat. Fobos-Grunt měl na svědomí Fregat-SB se Zenitem. A navíc se jednalo jen o softwerovou chybu, žádný výbuch. Prostě se nezapálil motor, co měl sondu definitivně odeslat k Marsu a ta zůstala na nízké dráze kolem Země. Údajně šlo o nějaké levnější komponenty, aby se ušetřilo, nebo tak něco. Což je sice taky na zabití odpovědného činitele, ale přece jen něco jiného než exploze. Tedy podle mého názoru. Jo a vlastně také Gaiu dostal do L2 Sojuz-Fregat.

vh
vh
8 let před

Vypuštění Eutelsat 9B pomocí Proton M (horní stupeň Briz M)
bylo přesunuto z 28.1. na 30.1.2016 z důvodu
„špatné počasí,mající vliv na logistiku;
žádné technické nesprávnosti se neukázaly“
viz http://www.federalspace.ru/21963/

Racek
Racek
8 let před

Pokud je tonv této výšce, je pravděpodobnost kolize mnohonásobně nižší než v blízkosti země. Na sruhé straně tam ty úlomky budou pořád. No, chce to fakt výrazně zlepšit kontrolu kvality … a rekonstrukce kritických míst by se taky hodila, že. Obojí je možné, otázka je, zda na to rusové teď mají peníze. Měli by mít, tyhle rakety jim vydělávají. Ale to víte..

Jakub
Jakub
8 let před

Co má Rusko nějaký program na odstranění smeti protože amici jo stějně rusove zachvilku nebudou mit na rohlik natož střilet rakety

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Jakub

Ako sa volá ten americký program na deorbit vyradených satelitov? Síce viem že plánujú v budúcnosti doplňovať palivo a to by sa dalo použiť aj na deorbit ďalej viem že chce upratovať orbitu aj ESA čo je asi najbližšie k realizácii.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Samo

Myslím, že americký program vyvíjený agenturou DARPA zatím nemá oficiální jméno.

Anna Nova
Anna Nova
8 let před
Odpověď  Dušan Majer
Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Anna Nova

Díky za informaci. Věděl jsem, že se na něčem pracuje, ale název mi unikal.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jakub

Rusko žádný program na likvidaci kosmického smetí nemá. Nejdále je v tomto směru Evropa, nicméně i její první pokusy o stahování vysloužilého hardwaru začnou až po roce 2020.

A k druhé části netahejte, prosím, sem do diskuse podobné jízlivé komentáře.

marian
8 let před

Páni, do stupňu Briz-M sa síce radi všetci navážajú, no často sa zabúda na to, že je výkonný, pomerne lacný a vo väčšine prípadov aj plne spoľahlivý (napr. za roky 2014 a 2015 on samotný nemal na svedomí pri vypúšťaní na orbitu žiadne zlyhanie) a to je dôvod, prečo je často vyberaný aj pri komerčných zákazkach ILS. A ani teraz nemožno hovoriť o jeho zlyhaní pri vypúšťaní nákladu, to že v prakticky už mŕtvom stupni na odkladacej dráhe (aj to len možno, nie istotne) explodovali zbytky paliva, či batérie sa stáva pomerne často, stačí si pozrieť pravidelné reporty na orbitaldebris.jsc.nasa.gov. Avšak nemôžem sa zbaviť dojmu, že pri ruských misiách sa na to (hlavne tu na kosmonautixe) upozorňuje oveľa viac ako pri misiách iných štátov. Pomerne často napr. vybuchujú aj americké vojenské satelity DMSP (naposledy minulý rok, ostalo po ňom vyše 70 úlomkov) a to tu nikto nemal reči o tom, ako „tí američani delají binec nie len na zemi, ale aj v kozmu.“

A ešte k tomu odstraňovaniu odpadu – pokial viem, tak žiadny zo súčasných projektov (ktorých priama realizácia je aj tak stále hodne vo hviezdach) nepočíta s odstraňovaním odpadu z oblasti GEO, odtiaľ je to proste príliš náročné a neekonomické, tam sa aj podľa medzinárodných odporúčaní jednoducho využívajú odkladacie dráhy – vo vzdialenosti min 200 km nad alebo pod chránenou GEO zonou – čo bolo dosiahnuté aj v prípade tohto inkriminovaného Brizu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  marian

Rád bych upozornil, že se všichni redaktoři našeho portálu maximálně snaží být pokud možno co nejobjektivnější. Jinými slovy – neřešíme, komu se to stalo, ale informujeme o události bez ohledu na to, zda šlo o ruský, čínský, nebo americký produkt. Objektivně vzato, pokud se opravdu oprostíme od ideologických předpojatostí, mají Rusové, bohužel, těchto nelichotivých případů na svědomí více. Rozhodně jim to nepřeju, samotného mne to mrzí, leč situace je taková.

Štěpán
Štěpán
8 let před

To fakt poletí Exo Mars na ruské raketě? Já myslel, že evropské jsou úspěšnější.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

ExoMars je společný projekt Evropy a Ruská. Rusové jako součást svého podílu dodají dvě rakety Proton (pro starty v letech 2016 a 2018).

Štěpán
Štěpán
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

není ten start odložený kvůli seizmometru?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Štěpán

Odkládá se start americké sondy InSight, která má zkoumat interiér Marsu – právě na něm je problém s vadným francouzským seismometrem. ExoMars je samostatný a na InSight nezávislý program.

xxxyyy
xxxyyy
6 let před

„V roce 2006 explodoval po neúspěšném startu s družicí Arabsat 4A horní stupeň Briz-M s téměř 11 tunami paliva na palubě. “
Briz-M ma maximalne 5055kg paliva, co je asi tazko oznacitelne za „takmer“ 11ton.
Zrejme zamena libier za kg pri priprave clanku.
https://en.wikipedia.org/wiki/Briz_(rocket_stage)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  xxxyyy

Díky za upozornění, opraveno.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.