sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První start Falconu po nehodě se blíží

Už více než půl roku uplynulo od chvíle, kdy se raketa Falcon 9 rozpadla ve vzduchu. Už tehdy bylo jasné, že se budou muset výrazně odkládat starty, nejméně o několik týdnů, mnohem pravděpodobněji ale v řádu měsíců. Postupně se objevovaly spekulace o tom, kolik by mohla SpaceX stihnout letos startů, číslo se pomalu snižovalo, až jsme nakonec zůstali pouze na start jediný. Pojďme sitedy říci, jak by mohl vypadat návrat Falconů do služby a na co se můžeme těšit v prvních dnech roku 2016.

SpaceX již na mys Canaveral doručila první exemplář prvního stupně, který je díky vylepšením schopen vynášet i těžší náklady a u těch slabších mít naopak dostatečnou rezervu pro motorická přistávání. Momentálně společnost při výběru termínu pro start míří na polovinu prosince. Technici už připravují flotilu malých družic Orbcomm, které by měly být při tomto startu vyneseny na oběžnou dráhu. Jejich úkolem je například monitorování pohybu lodí, nebo přenášení zpráv.

Archivní snímek z června 2014 - raketa Falcon 9 v1.1 tehdy vynesl na oběžnou dráhu šest družic Orbcomm
Archivní snímek z června 2014 – raketa Falcon 9 v1.1 tehdy vynesl na oběžnou dráhu šest družic Orbcomm
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Podle ředitele společnosti Orbcomm, Marka Eisenberga, by mohlo ke startu dojít 15. prosince v deset hodin večer místního času – Středoevropané mohou „jásat“, protože to by znamenalo start ve 4:00 16. prosince našeho času. Ovšem termín startu zatím není oficiální, SpaceX musí nejprve raketu sestavit, přepravit na startovní rampu, tady vykonat statický zážeh devíti motorů Merlin a pak se pustit do finálních příprav na start.

První družice z jedenáctidílné zásilky satelitů Orbcomm začaly opouštět výrobní halu firmy Sierra Nevada Corporation v Coloradu na konci října a po necelém měsíci byly družice na Floridě. První stupeň Falconu 9 dorazil na kosmodrom v listopadu a druhý stupeň by měl na stejné místo dorazit v průběhu tohoto týdne – před pár dny totiž opustil testovací středisko firmy SpaceX v Texasu.

Příjezd prvního stupně Falconu 9 na mys Canaveral
Příjezd prvního stupně Falconu 9 na mys Canaveral
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Asi je zbytečné zdůrazňovat, jak je tahle mise pro SpaceX důležitá. Každý návrat do služby po havárii je ostře sledovaný, ale v tomto případě se k tomuto faktoru přidává ještě jeden, který jsme nakousli už na začátku. Družice Orbcomm poletí na prvním exempláři vylepšené rakety Falcon, která prošla úpravami zajišťujícími větší výkon. Tady se ještě sluší poznamenat, že úpravy  byly plánovány ještě předtím než došlo k havárii Falconu na konci června. Obě události spolu tedy nesouvisí a jejich souběh je dílem náhody.

Nákres držáku, který zřejmě způsobil havárii
Nákres držáku, který zřejmě způsobil havárii
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Jak jsme již oznámili v tomto článku, příčinou byly nekvalitní držáky, které vyráběla subdodavatelská firma, která ale nedodržela výrobní specifikace. Po zlomení podpěry došlo k prasknutí heliové nádrže, což vedlo ke zničení kyslíkové nádrže ve druhém stupni a následně celé rakety. SpaceX tedy musela zkontrolovat a vyměnit držáky a kromě toho se věnovala vylepšením rakety Falcon.

U ní zatím není úplně jisté, jak se bude oficiálně označovat. Zatím se hovoří o raketě Falcon 9 v1.2, což by bylo logický pokračováním dosavadní tradice označování v1.0 a v1.1. Druhou možností, jak vylepšený Falcon označovat je „Full Thrust“, což bychom mohli přeložit jako „plný výkon“. Každý motor na prvním měl až doposud tah na hladině moře zhruba 67 tun, nyní bude generovat celých 77 tun, což ve výsledku dělá tah prvního stupně necelých 700 tun.

Horní stupeň s lehce upraveným motorem Merlin vyvine ve vakuu tah 95 tun a oproti minulým modelům se liší prodlouženou tryskou a také zvětšenými nádržemi. Upravit se musel i spojovací adaptér mezi prvním a druhým stupněm – aby bylo možné do něj schovat prodlouženou trysku horního stupně. Všechny tyto úpravy měly za následek, že raketa povyrostla o metr a půl, takže je vysoká 69,7 metru. Hlavní ale je, že výkon rakety stoupl o 30%. Díky tomu bude moci Falcon vynášet na dráhu přechodovou ke geostacionární i těžší náklady a přitom bude mít dostatečnou palivovou rezervu pro motorická přistávání.

Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Zdroj: http://i.imgur.com/
Překlad: Autor

V průběhu týdne se objevila zpráva z NASA, která naznačovala, že by SpaceX ráda při prosincovém startu zkusila měkce přistát s prvním stupněm na pevnině a nikoliv na plovoucí plošině jako doposud – tuto zprávu jsme zveřejnili v tomto článku. Carol Scott, která v NASA zodpovídá za komerční program tuto informaci zveřejnila před novináři z Florida Today. SpaceX samotná odmítla tyto informace potvrdit, nicméně Elon Musk na svém Twitteru nepřímo naznačil, že firma stále pokračuje v přípravách na znovupoužitelnost prvních stupňů. Je to klasická diplomatická odpověď, ze které se toho nedá mnoho vyčíst. Možná až další dny ukáží, kde je vlastně pravda.

Portál americaspace.com naznačil, že SpaceX stále jedná s federálním leteckým úřadem FAA (Federal Aviation Administration) o dvou věcech – jednak o samotném návratu do provozu, tak i  o posuzování přistání na pevnině, nebo na plovoucí plošině. Souhlasné stanovisko úřadu je přitom v tomto případě nezbytné.

Zatím to tedy vypadá, že SpaceX letos stihne jediný start, při kterém by měla vypustit jedenáct družic Orbcomm. Po novém roce by ale mohlo být docela živo – na 4. ledna je zatím naplánován start poslední původní verze Falcon 9 v1.1 s družicí Jason-3. K tomuto startu by mělo dojít na Vandenbergově základně v Kalifornii, takže souběžně s tím by mohly na floridském kosmodromu probíhat přípravy na vypuštění osmé zásobovací lodě Dragon. Její termín startu je zatím neoficiálně stanoven na 8. ledna. Kdyby v tomto případě došlo k větším odkladům, musel by se start Dragona kvůli obdobím s nevýhodným beta-úhlem a také s ohledem na rotaci posádek na stanici odložit až na duben / květen.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflightinsider.com/
http://www.kosmo.cz/
http://www.americaspace.com/
http://www.kosmo.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/…/2015/12/16855243811_74a3e1357c_k-939×400.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/16856277485_46ee89fef1_z.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CUQtZVZWcAAEgwo.jpg:large
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/07/2015-07-21-000734-350×246.jpg
http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
9 let před

„Podle ředitele společnosti Orbcomm, Marka Eisenberga, by mohlo ke startu dojít 15. prosince v deset hodin večer místního času – Středoevropané mohou „jásat“, protože to by znamenalo start ve 3:00 16. prosince našeho času.“
Nenech se zmást chybou v článku na SFN v přepočtu na GMT. Deset hodin večer východního standarního času znamená 4:00 CET.
Start bude pak konkrétně v 3-hodinovém okně začínající NET 16.12. ve 3:54 CET.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Radovan Kubrt

Aha, díky za info! Je to sice o chlup lepší termín, ale pořád nic extra. 🙂

zvejkal
zvejkal
9 let před

No – nakoniec som mal pravdu s tym poctom startov do konca roku. Aj ked ani to este nie je 100% Len dufam, ze sa splni aj druha cast mojho odhadu a tou je prianie USPESNEHO startu.

Otazka: Viem, ze by to bolo drahe, ale nebolo by lepsie vyskusat najprv novu verziu rakety bez nakladu? Ide o to, ze vzhladom na konkurencne tlaky, v pripade havarie, moze SpaceX v podstate skoncit…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  zvejkal

Teoreticky by to možné bylo, ale i verze 1.1 se zalétávala naostro – tehdy byla na palubě družice Cassiope.

roman hronza
roman hronza
9 let před

Snad se jim podaří s FAA vyjednat přistání na pevné Zemi. Když se podíváte na „tanečky“ v polední fázi návratu New Shepard, tak mít pevnou a velkou plochu k přistání je docela důležitý faktor.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Bezesporu, nedá se to srovnávat s přistáváním na poměrně malé plošině v moři.

tom11111
tom11111
9 let před

Pořád mi není úplně jasné, jak dosáhnou té palivové rezervy pro návrat prvního stupně. To, že zvýší výkon motorů prvního stupně znamená, že se také zvýší spotřeba paliva (o tom, že by nějak zvýšili výkon vyšší efektivitou motorů se nikde nepíše). Mohou tak sice naložit raketu na startu právě palivem navíc, ale to už se asi nevejde do prvního stupně, který v tomto ohledu zůstal beze změny. Do druhého stupně se víc paliva vejde díky zvýšení objemu nádrže a podchlazení.

Znamená to tedy, že ve výsledku první stupeň může ukončit svou práci dříve, než doposud, protože to za něj odtáhne objemově posílený druhý stupeň? A první stupeň skončí o tolik dříve, že přestože startuje s větší zátěží než v minulosti, zůstane mu více paliva na návrat?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  tom11111

Vaše myšlenky se ubírají správným směrem. Ale mám dojem, že se zlepšila i efektivita práce s palivem, tedy že motory s výkonem zvýšeným o x% nemají o x% vyšší spotřebu, ale ten poměr je o něco výhodnější.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.