sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-6)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

U.S. Space Command

U.S. Space Command dne 6. listopadu oznámilo, že rozšiřuje svou iniciativu pro sdílení komerčních zpravodajských informací a přidává pět nových společností do programu, který pomáhá koordinovat reakce na vesmírné hrozby a družicové anomálie.

Virgin Galactic

Virgin Galactic navrhuje získat 300 milionů dolarů dodatečného kapitálu na urychlení výroby suborbitálních kosmických letadel a druhého nosného letounu.

IFT-6 Super Heavy/Starship

Společnost SpaceX dne 6. listopadu oznámila, že na odpoledne 18. listopadu plánuje šestý integrovaný let sestavy Starship/Super Heavy ze své základny v Boca Chica v Texasu. Oznámení se časově shodovalo s oznámenín o omezení vzdušného prostoru.

Latitude

Společnost Latitude oznámila 5. listopadu, že najala Aurélie Bressollette jako novou výkonnou ředitelku. Nahradí Stanislase Maximina, spoluzakladatele společnosti, který přešel do role výkonného předsedy.

Anuvu

Americký specialista na mobilní konektivitu, společnost Anuvu, minulý týden oznámila partnerství se společností D-Orbit USA, nově založenou dceřinou společností italské vesmírné logistické společnosti D-Orbit.

Gilmour Space

Společnost Gilmour Space 5. listopadu oznámila, že obdržela od Australské vesmírné agentury povolení ke startu pro první let své malé nosné rakety Eris z Bowen Orbital Spaceport. První let by se mohl uskutečnit do konce roku.

Wideband Global Satcom

Japonsko a Polsko se chystají získat přístup k satelitní síti Wideband Global Satcom (WGS) americké armády. Satelity WGS, postavené Boeingem a provozované americkými vesmírnými silami, poskytují vysokokapacitní komunikační služby pro vojenské operace.

SpX-31

Ze vzletové rampy LC-39A na kosmodromu KSC odstartovala raketa Falcon 9 s nákladní kosmickou lodi Dragon2 k misi SpX-31. Na Mezinárodní kosmickou stanici ISS veze celkem 2762 kg nákladu.

Antaris

Společnost Antaris™, přední softwarová platforma pro vesmírné mise, oznámila spolupráci se společností SEAKR Engineering, která je součástí společnosti RTX. Spolupráce zahrnuje integraci produktů SEAKR do cloudové platformy Antaris.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První start Falconu po nehodě se blíží

Už více než půl roku uplynulo od chvíle, kdy se raketa Falcon 9 rozpadla ve vzduchu. Už tehdy bylo jasné, že se budou muset výrazně odkládat starty, nejméně o několik týdnů, mnohem pravděpodobněji ale v řádu měsíců. Postupně se objevovaly spekulace o tom, kolik by mohla SpaceX stihnout letos startů, číslo se pomalu snižovalo, až jsme nakonec zůstali pouze na start jediný. Pojďme sitedy říci, jak by mohl vypadat návrat Falconů do služby a na co se můžeme těšit v prvních dnech roku 2016.

SpaceX již na mys Canaveral doručila první exemplář prvního stupně, který je díky vylepšením schopen vynášet i těžší náklady a u těch slabších mít naopak dostatečnou rezervu pro motorická přistávání. Momentálně společnost při výběru termínu pro start míří na polovinu prosince. Technici už připravují flotilu malých družic Orbcomm, které by měly být při tomto startu vyneseny na oběžnou dráhu. Jejich úkolem je například monitorování pohybu lodí, nebo přenášení zpráv.

Archivní snímek z června 2014 - raketa Falcon 9 v1.1 tehdy vynesl na oběžnou dráhu šest družic Orbcomm
Archivní snímek z června 2014 – raketa Falcon 9 v1.1 tehdy vynesl na oběžnou dráhu šest družic Orbcomm
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Podle ředitele společnosti Orbcomm, Marka Eisenberga, by mohlo ke startu dojít 15. prosince v deset hodin večer místního času – Středoevropané mohou „jásat“, protože to by znamenalo start ve 4:00 16. prosince našeho času. Ovšem termín startu zatím není oficiální, SpaceX musí nejprve raketu sestavit, přepravit na startovní rampu, tady vykonat statický zážeh devíti motorů Merlin a pak se pustit do finálních příprav na start.

První družice z jedenáctidílné zásilky satelitů Orbcomm začaly opouštět výrobní halu firmy Sierra Nevada Corporation v Coloradu na konci října a po necelém měsíci byly družice na Floridě. První stupeň Falconu 9 dorazil na kosmodrom v listopadu a druhý stupeň by měl na stejné místo dorazit v průběhu tohoto týdne – před pár dny totiž opustil testovací středisko firmy SpaceX v Texasu.

Příjezd prvního stupně Falconu 9 na mys Canaveral
Příjezd prvního stupně Falconu 9 na mys Canaveral
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Asi je zbytečné zdůrazňovat, jak je tahle mise pro SpaceX důležitá. Každý návrat do služby po havárii je ostře sledovaný, ale v tomto případě se k tomuto faktoru přidává ještě jeden, který jsme nakousli už na začátku. Družice Orbcomm poletí na prvním exempláři vylepšené rakety Falcon, která prošla úpravami zajišťujícími větší výkon. Tady se ještě sluší poznamenat, že úpravy  byly plánovány ještě předtím než došlo k havárii Falconu na konci června. Obě události spolu tedy nesouvisí a jejich souběh je dílem náhody.

Nákres držáku, který zřejmě způsobil havárii
Nákres držáku, který zřejmě způsobil havárii
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Jak jsme již oznámili v tomto článku, příčinou byly nekvalitní držáky, které vyráběla subdodavatelská firma, která ale nedodržela výrobní specifikace. Po zlomení podpěry došlo k prasknutí heliové nádrže, což vedlo ke zničení kyslíkové nádrže ve druhém stupni a následně celé rakety. SpaceX tedy musela zkontrolovat a vyměnit držáky a kromě toho se věnovala vylepšením rakety Falcon.

U ní zatím není úplně jisté, jak se bude oficiálně označovat. Zatím se hovoří o raketě Falcon 9 v1.2, což by bylo logický pokračováním dosavadní tradice označování v1.0 a v1.1. Druhou možností, jak vylepšený Falcon označovat je „Full Thrust“, což bychom mohli přeložit jako „plný výkon“. Každý motor na prvním měl až doposud tah na hladině moře zhruba 67 tun, nyní bude generovat celých 77 tun, což ve výsledku dělá tah prvního stupně necelých 700 tun.

Horní stupeň s lehce upraveným motorem Merlin vyvine ve vakuu tah 95 tun a oproti minulým modelům se liší prodlouženou tryskou a také zvětšenými nádržemi. Upravit se musel i spojovací adaptér mezi prvním a druhým stupněm – aby bylo možné do něj schovat prodlouženou trysku horního stupně. Všechny tyto úpravy měly za následek, že raketa povyrostla o metr a půl, takže je vysoká 69,7 metru. Hlavní ale je, že výkon rakety stoupl o 30%. Díky tomu bude moci Falcon vynášet na dráhu přechodovou ke geostacionární i těžší náklady a přitom bude mít dostatečnou palivovou rezervu pro motorická přistávání.

Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2
Zdroj: http://i.imgur.com/
Překlad: Autor

V průběhu týdne se objevila zpráva z NASA, která naznačovala, že by SpaceX ráda při prosincovém startu zkusila měkce přistát s prvním stupněm na pevnině a nikoliv na plovoucí plošině jako doposud – tuto zprávu jsme zveřejnili v tomto článku. Carol Scott, která v NASA zodpovídá za komerční program tuto informaci zveřejnila před novináři z Florida Today. SpaceX samotná odmítla tyto informace potvrdit, nicméně Elon Musk na svém Twitteru nepřímo naznačil, že firma stále pokračuje v přípravách na znovupoužitelnost prvních stupňů. Je to klasická diplomatická odpověď, ze které se toho nedá mnoho vyčíst. Možná až další dny ukáží, kde je vlastně pravda.

Portál americaspace.com naznačil, že SpaceX stále jedná s federálním leteckým úřadem FAA (Federal Aviation Administration) o dvou věcech – jednak o samotném návratu do provozu, tak i  o posuzování přistání na pevnině, nebo na plovoucí plošině. Souhlasné stanovisko úřadu je přitom v tomto případě nezbytné.

Zatím to tedy vypadá, že SpaceX letos stihne jediný start, při kterém by měla vypustit jedenáct družic Orbcomm. Po novém roce by ale mohlo být docela živo – na 4. ledna je zatím naplánován start poslední původní verze Falcon 9 v1.1 s družicí Jason-3. K tomuto startu by mělo dojít na Vandenbergově základně v Kalifornii, takže souběžně s tím by mohly na floridském kosmodromu probíhat přípravy na vypuštění osmé zásobovací lodě Dragon. Její termín startu je zatím neoficiálně stanoven na 8. ledna. Kdyby v tomto případě došlo k větším odkladům, musel by se start Dragona kvůli obdobím s nevýhodným beta-úhlem a také s ohledem na rotaci posádek na stanici odložit až na duben / květen.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflightinsider.com/
http://www.kosmo.cz/
http://www.americaspace.com/
http://www.kosmo.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/…/2015/12/16855243811_74a3e1357c_k-939×400.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/12/16856277485_46ee89fef1_z.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CUQtZVZWcAAEgwo.jpg:large
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/07/2015-07-21-000734-350×246.jpg
http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
8 let před

„Podle ředitele společnosti Orbcomm, Marka Eisenberga, by mohlo ke startu dojít 15. prosince v deset hodin večer místního času – Středoevropané mohou „jásat“, protože to by znamenalo start ve 3:00 16. prosince našeho času.“
Nenech se zmást chybou v článku na SFN v přepočtu na GMT. Deset hodin večer východního standarního času znamená 4:00 CET.
Start bude pak konkrétně v 3-hodinovém okně začínající NET 16.12. ve 3:54 CET.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radovan Kubrt

Aha, díky za info! Je to sice o chlup lepší termín, ale pořád nic extra. 🙂

zvejkal
zvejkal
8 let před

No – nakoniec som mal pravdu s tym poctom startov do konca roku. Aj ked ani to este nie je 100% Len dufam, ze sa splni aj druha cast mojho odhadu a tou je prianie USPESNEHO startu.

Otazka: Viem, ze by to bolo drahe, ale nebolo by lepsie vyskusat najprv novu verziu rakety bez nakladu? Ide o to, ze vzhladom na konkurencne tlaky, v pripade havarie, moze SpaceX v podstate skoncit…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  zvejkal

Teoreticky by to možné bylo, ale i verze 1.1 se zalétávala naostro – tehdy byla na palubě družice Cassiope.

roman hronza
roman hronza
8 let před

Snad se jim podaří s FAA vyjednat přistání na pevné Zemi. Když se podíváte na „tanečky“ v polední fázi návratu New Shepard, tak mít pevnou a velkou plochu k přistání je docela důležitý faktor.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  roman hronza

Bezesporu, nedá se to srovnávat s přistáváním na poměrně malé plošině v moři.

tom11111
tom11111
8 let před

Pořád mi není úplně jasné, jak dosáhnou té palivové rezervy pro návrat prvního stupně. To, že zvýší výkon motorů prvního stupně znamená, že se také zvýší spotřeba paliva (o tom, že by nějak zvýšili výkon vyšší efektivitou motorů se nikde nepíše). Mohou tak sice naložit raketu na startu právě palivem navíc, ale to už se asi nevejde do prvního stupně, který v tomto ohledu zůstal beze změny. Do druhého stupně se víc paliva vejde díky zvýšení objemu nádrže a podchlazení.

Znamená to tedy, že ve výsledku první stupeň může ukončit svou práci dříve, než doposud, protože to za něj odtáhne objemově posílený druhý stupeň? A první stupeň skončí o tolik dříve, že přestože startuje s větší zátěží než v minulosti, zůstane mu více paliva na návrat?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  tom11111

Vaše myšlenky se ubírají správným směrem. Ale mám dojem, že se zlepšila i efektivita práce s palivem, tedy že motory s výkonem zvýšeným o x% nemají o x% vyšší spotřebu, ale ten poměr je o něco výhodnější.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.