Na 21. listopadu byl naplánován start prvního zástupce nově modernizované verze ruské zásobovací lodi Progress. Zatímco v posledních letech létaly ke stanici lodě Progress M-čísloM, nová verze se bude označovat jako Progress MS-číslo. Jenže před několika hodinami ruské úřady oznámily, že start nové lodi odkládají o 4 týdny. Pro důvod tohoto odkladu se musíme vrátit v čase o několik měsíců zpátky – ke ztrátě lodi Progress M-27M.
Rusové se snaží nahradit osvědčený, ale pomalu dosluhující model rakety Sojuz-U modernější verzí Sojuz 2-1A. Právě tato novější raketa odstartovala 28. dubna z kosmodromu Bajkonur s lodí Progress M-27M. nebyl to první start nové rakety s Progressem – vynesení Progressu M-25M v říjnu 2014 dopadlo na jedničku a i nyní běželo všechno podle plánu. Tedy až do posledních milisekund práce třetího stupně.
V rychlém sledu událostí došlo k nepovedenému oddělení lodi od horního stupně, přičemž poškozené byly obě části. Horní stupeň diplomatickou řečí „ztratil strukturální integritu palivových nádrží“ a Progress utrpěl rozsáhlá poškození, která mu neumožňovala přežít. Loď měla po události nefunkční pohonný systém, nešla stabilizovat, takže se komunikace s ní dařila jen občas. Kvůli tomu se rychle vybily palubní baterie a Progress i se všemi zásobami na palubě deset dní po startu shořel v atmosféře. Tématu jsme se věnovali v těchto článcích.
Rusové se okamžitě pustili do vyšetřování a Roskosmos poté oznámil, že hlavní příčina problémů spočívala v chybě při separaci lodi od horního stupně. Horší však bylo, že nešlo o náhodnou událost, ale o chybu v samotném technickém řešení dílů zajišťujících separaci lodě Progress či Sojuz od rakety Sojuz 2-1A. Podle vyjádření státní komise nebyla tato část plně zohledněna ve fázi návrhu, což se potom přeneslo i do výroby. Od té doby se Progressy dočasně přesunuly zpět na osvědčené Sojuzy-U, ale kromě toho proběhlo několik zkoušek celého systému, který má zaručit, že se příští loď dostane na oběžnou dráhu vcelku.
Právě k tomu, aby měli technici více času na dodatečné zkoušky, se o měsíc posouvá vypuštění Progressu MS-1. Pokud se tedy s termínem už nebude hýbat, dojde k němu 21. prosince. Jelikož půjde o novou loď, poletí po osvědčeném dvoudenním profilu, takže na orbitální komplex dorazí těsně před Vánoci.
Lodě Progress začaly fungovat v roce 1978, kdy poprvé zamířily ke stanici Saljut 6. V průběhu let prošly řadou modernizací a vylepšení. Hlavní filosofií výrobců Progressu je zachování základních rysů osvědčené lodi, ovšem s modernizací jednotlivých systémů ruku v ruce s tím, jak se vyvíjí elektronika. Verze MS přináší hned několik novinek.
Jedním z hlavních rozdílů je náhrada komunikačního systému Kvant-V novějším systémem označovaným jako Unified Command Telemetry System. Ten bude využívat ruských retranslačních družic systému Luč na geostacionární dráze. Právě přes ně se bude přenášet telemetrie lodi do pozemních středisek i v době, kdy Progress nebude nad ruským územím. Nezanedbatelnou výhodou pro Rusko je i to, že nový systém zbaví rozlohou největší stát světa závislosti na Ukrajině. Právě ta totiž vyráběla antény a další komunikační elektroniku pro systém Kvant-V.
Nový Progress bude navíc komunikovat s ISS a tato data využije jako další zdroj informací o poloze. Kromě toho bude disponovat i přijímači signálu navigačních družic GPS a Glonass. Díky tomu bude mít loď mnohem lepší přehled o své poloze, čase i orientaci v prostoru. Na základě toho získá představu o své oběžné dráze, takže bude možné přesněji vypočítávat zážehy – a to dokonce i přímo na palubě lodi. Progress tak už nebudou závislé na tom, aby byly v dohledu pozemních radarů.
Důležitou změnou je i modernizace komunikačního systému. Zatím Progressy používají systém KURS-A, ale modernizovaný typ MS využije verzi KURS-NA. Tento radiový systém slouží k výměně informací mezi lodí a stanicí a umožňuje automatické spojení obou těles. KURS-NA má menší hmotnost než jeho předchůdce, poskytuje přesnější údaje a navíc potřebuje méně antén. I v tomto případě se Rusko odklání od používání ukrajinských součástek, které byhcom našli ve starší verzi KURS-A.
Poslední změnu ocení hlavně diváci u počítačů – výše popsané změny umožní přechod z analogového na digitální videopřenos. Díky tomu se můžeme těšit na kvalitnější videa například z připojování lodi ke stanici. Kdo tyto operace sleduje na NASA TV, ten ví, jak často je video z paluby „ozdobeno“ rozpady a dalšími rušivými artefakty.
Všechny výše popsané změny jsou důležité i proto, že Progress v tomto případě funguje jako testovací zařízení. Tyto technologie totiž již brzy najdou uplatnění i v modernizované verzi pilotované lodě Sojuz MS. Je proto jasné, že se všichni snaží, aby všechno klaplo správně. První modernizovaný Sojuz by totiž měl letět už příští rok v březnu.
Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.russianspaceweb.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/iss-expedition-45/wp-content/uploads/2015/10/IMG_0165.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-07-191524-350×243.jpg
http://spaceflight101.com/iss-expedition-45/wp-content/uploads/2015/10/IMG_0145.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/docking/AO753A_kurs_na_antenna_2.jpg