sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Chrliče jisker pro SLS

Nová americká raketa SLS vychází v mnoha ohledech z raketoplánů a proto se na ní budou používat velmi podobné technologie – třeba motory na prvním stupni budou téměř stejné jako ty z raketoplánů. To s sebou nese i potřebu bezpečnostních opatření – spalování kapalného kyslíku a vodíku totiž nelze brát na lehkou váhu. Technici v Marshallově středisku ve městě Huntsville (stát Alabama) proto testují chrliče jisker, které se budou používat při startech rakety SLS. Velmi podobné přístroje známe ještě z éry raketoplánů. Navzdory rozšířené představě neslouží jiskry k zapálení motorů – jde o bezpečnostní prvek, který má před samotným zážehem vypálit případná ložiska nahromaděného vodíku v okolí motorů, který by mohl v případě zážehu explodovat.

Zdroje obrázků:
https://fbexternal-a.akamaihd.net/safe_image.php?…Fimage%2Fhboi_.still017.jpg&cfs=1&upscale=1

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JP77
JP77
9 let před

tak jsem čekal že se dozvím jak chrlič jisker funguje a nedozvím.

Vlastimil Svoboda
9 let před

Taky to nevím, ale tipnul bych to na trubku naplněnou nějakou nízkoimpulsní složí (pomalé odhořívání) s částicemi kovu (třeba hliník) kvůli těm jiskrám. Takový horší modelářský motor na TPH…

Ale možná je vše jinak, kdo ví?

gg
gg
9 let před

SpaceX používá hypergolický zapalovač, jeden v turbíně, jeden ve spalovací komoře. J-2 používal o něco vylepšenou elektrickou zapalovací svíčku (http://heroicrelics.org/info/j-2/augmented-spark-igniter.html), a SSME měl něco podobného.

gg
gg
9 let před

Promiňte, to mělo jít pod jiný komentář… :/

MRR
MRR
9 let před

Výborný krátky článok, inak tiež by ma zaujímalo ako to funguje. Pri raketoplánoch to vyzeralo na pyrozmes na báze zirkonu ( hypotéza ) ale toto si netrúfam ani odhadnúť….

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  MRR

Je to skutečně tak. Jiskřiče pro Shuttle byly ve své podstatě klasické raketové motorky, které byly schopny zaplnit určený prostor miniaturními (500 mikronů) a velmi horkými částicemi zirkonu, ty pak zapálily případné vodíkové kapsy.
Tady to asi bude stejné, ale ruku do ohně za to nedám…

MRR
MRR
9 let před

Hliník zhorí plameňom, používa sa k zvýšeniu teploty, rýchlosti odhrievania,Isp ale iskry nehádže. Iskry vytvára titan ( biele ) a zirkón ( červené ) – mimo iného sa používal v armádnyh svetliciach- očami laika tovzerá de facto rovnako ako pri raketopláne, ale neviem….

Karel
Karel
9 let před

Čím se tedy zapalují motory SSME nebo i jiné, také jsem si myslel že je zapalují tyto chrliče jisker.
A čím jsou zapalovány motory na horních stupních raket?
Jak je to vlastně se zapalováním u restartovatelných motorů např. J-2? (samozřejmě nemyslím motory na hypergolická paliva)

gg
gg
9 let před
Odpověď  Karel

SpaceX používá hypergolický zapalovač, jeden v turbíně, jeden ve spalovací komoře. J-2 používal o něco vylepšenou elektrickou zapalovací svíčku (http://heroicrelics.org/info/j-2/augmented-spark-igniter.html), a SSME měl něco podobnéh

gg
gg
9 let před
Odpověď  Karel

Jinak motor SSME by zcela jistě nešlo zapálit chrličem jisker, protože pokud by se kyslík a vodík dostaly přes preburnery do spalovací komory bez hoření a vznítily se až od jisker pod motory, tak by ty motory dost možná vybuchly…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.