sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-6)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

U.S. Space Command

U.S. Space Command dne 6. listopadu oznámilo, že rozšiřuje svou iniciativu pro sdílení komerčních zpravodajských informací a přidává pět nových společností do programu, který pomáhá koordinovat reakce na vesmírné hrozby a družicové anomálie.

Virgin Galactic

Virgin Galactic navrhuje získat 300 milionů dolarů dodatečného kapitálu na urychlení výroby suborbitálních kosmických letadel a druhého nosného letounu.

IFT-6 Super Heavy/Starship

Společnost SpaceX dne 6. listopadu oznámila, že na odpoledne 18. listopadu plánuje šestý integrovaný let sestavy Starship/Super Heavy ze své základny v Boca Chica v Texasu. Oznámení se časově shodovalo s oznámenín o omezení vzdušného prostoru.

Latitude

Společnost Latitude oznámila 5. listopadu, že najala Aurélie Bressollette jako novou výkonnou ředitelku. Nahradí Stanislase Maximina, spoluzakladatele společnosti, který přešel do role výkonného předsedy.

Anuvu

Americký specialista na mobilní konektivitu, společnost Anuvu, minulý týden oznámila partnerství se společností D-Orbit USA, nově založenou dceřinou společností italské vesmírné logistické společnosti D-Orbit.

Gilmour Space

Společnost Gilmour Space 5. listopadu oznámila, že obdržela od Australské vesmírné agentury povolení ke startu pro první let své malé nosné rakety Eris z Bowen Orbital Spaceport. První let by se mohl uskutečnit do konce roku.

Wideband Global Satcom

Japonsko a Polsko se chystají získat přístup k satelitní síti Wideband Global Satcom (WGS) americké armády. Satelity WGS, postavené Boeingem a provozované americkými vesmírnými silami, poskytují vysokokapacitní komunikační služby pro vojenské operace.

SpX-31

Ze vzletové rampy LC-39A na kosmodromu KSC odstartovala raketa Falcon 9 s nákladní kosmickou lodi Dragon2 k misi SpX-31. Na Mezinárodní kosmickou stanici ISS veze celkem 2762 kg nákladu.

Antaris

Společnost Antaris™, přední softwarová platforma pro vesmírné mise, oznámila spolupráci se společností SEAKR Engineering, která je součástí společnosti RTX. Spolupráce zahrnuje integraci produktů SEAKR do cloudové platformy Antaris.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Chrliče jisker pro SLS

Nová americká raketa SLS vychází v mnoha ohledech z raketoplánů a proto se na ní budou používat velmi podobné technologie – třeba motory na prvním stupni budou téměř stejné jako ty z raketoplánů. To s sebou nese i potřebu bezpečnostních opatření – spalování kapalného kyslíku a vodíku totiž nelze brát na lehkou váhu. Technici v Marshallově středisku ve městě Huntsville (stát Alabama) proto testují chrliče jisker, které se budou používat při startech rakety SLS. Velmi podobné přístroje známe ještě z éry raketoplánů. Navzdory rozšířené představě neslouží jiskry k zapálení motorů – jde o bezpečnostní prvek, který má před samotným zážehem vypálit případná ložiska nahromaděného vodíku v okolí motorů, který by mohl v případě zážehu explodovat.

Zdroje obrázků:
https://fbexternal-a.akamaihd.net/safe_image.php?…Fimage%2Fhboi_.still017.jpg&cfs=1&upscale=1

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JP77
JP77
9 let před

tak jsem čekal že se dozvím jak chrlič jisker funguje a nedozvím.

Vlastimil Svoboda
9 let před

Taky to nevím, ale tipnul bych to na trubku naplněnou nějakou nízkoimpulsní složí (pomalé odhořívání) s částicemi kovu (třeba hliník) kvůli těm jiskrám. Takový horší modelářský motor na TPH…

Ale možná je vše jinak, kdo ví?

gg
gg
9 let před

SpaceX používá hypergolický zapalovač, jeden v turbíně, jeden ve spalovací komoře. J-2 používal o něco vylepšenou elektrickou zapalovací svíčku (http://heroicrelics.org/info/j-2/augmented-spark-igniter.html), a SSME měl něco podobného.

gg
gg
9 let před

Promiňte, to mělo jít pod jiný komentář… :/

MRR
MRR
9 let před

Výborný krátky článok, inak tiež by ma zaujímalo ako to funguje. Pri raketoplánoch to vyzeralo na pyrozmes na báze zirkonu ( hypotéza ) ale toto si netrúfam ani odhadnúť….

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpověď  MRR

Je to skutečně tak. Jiskřiče pro Shuttle byly ve své podstatě klasické raketové motorky, které byly schopny zaplnit určený prostor miniaturními (500 mikronů) a velmi horkými částicemi zirkonu, ty pak zapálily případné vodíkové kapsy.
Tady to asi bude stejné, ale ruku do ohně za to nedám…

MRR
MRR
9 let před

Hliník zhorí plameňom, používa sa k zvýšeniu teploty, rýchlosti odhrievania,Isp ale iskry nehádže. Iskry vytvára titan ( biele ) a zirkón ( červené ) – mimo iného sa používal v armádnyh svetliciach- očami laika tovzerá de facto rovnako ako pri raketopláne, ale neviem….

Karel
Karel
9 let před

Čím se tedy zapalují motory SSME nebo i jiné, také jsem si myslel že je zapalují tyto chrliče jisker.
A čím jsou zapalovány motory na horních stupních raket?
Jak je to vlastně se zapalováním u restartovatelných motorů např. J-2? (samozřejmě nemyslím motory na hypergolická paliva)

gg
gg
9 let před
Odpověď  Karel

SpaceX používá hypergolický zapalovač, jeden v turbíně, jeden ve spalovací komoře. J-2 používal o něco vylepšenou elektrickou zapalovací svíčku (http://heroicrelics.org/info/j-2/augmented-spark-igniter.html), a SSME měl něco podobnéh

gg
gg
9 let před
Odpověď  Karel

Jinak motor SSME by zcela jistě nešlo zapálit chrličem jisker, protože pokud by se kyslík a vodík dostaly přes preburnery do spalovací komory bez hoření a vznítily se až od jisker pod motory, tak by ty motory dost možná vybuchly…

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.