sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Cape Canaveral Then and Now – dokonáno jest

Prototyp stupně CBC rakety Delta IV, vlevo pak raketa Polaris.

Vyhlídkový komentovaný okruh „Cape Canaveral Then and Now“ byl bez diskuse tím nejzajímavějším, co mohl běžný smrtelník vidět z amerických kosmických středisek. Žádné aranžované muzeum, ale dechberoucí cesta skrz nefalšovanou historii na mysu Canaveral. Z důvodu „zpřísněných bezpečnostních opatření“ byl ovšem okruh s okamžitou platností uzavřený. Oč jsme přišli? Namátkou jmenujme možnost projít si startovací rampu 34, kde v lednu 1967 uhořeli astronauti Virgil Grissom, Edward White a Roger Chaffee. Nebo navštívit rampu 14, odkud se na svoji historickou misi vydal John Glenn a další astronauti.

Komplex 34, kde v lednu 1967 uhořeli Grissom, White a Chaffee. V pozadí pak komplex 37, kde probíhá příprava rakety Delta IV.
Komplex 34, kde v lednu 1967 uhořeli Grissom, White a Chaffee. V pozadí pak komplex 37, kde probíhá příprava rakety Delta IV.
Foto autor

Prohlédnout si rampu 26, odkud byla vypuštěna první americká družice Explorer 1. Nebo rampa 5, odkud vzlétl Alan Shepard. V případě dvou posledně jmenovaných byla dokonce i možnost navštívit řídicí středisko startu. A především úžasné muzeum (částečně pod širým nebem, částečně v původních budovách) Space and Missile Museum. A toto je jen velmi, velmi stručný výčet toho, co mys Canaveral návštěvníkům nabízel.

Osobně jsem měl možnost trasu poprvé projet už v roce 1993: tehdy se ještě nazývala „modrá“ (a okružní trasa po Kennedyho kosmickém středisku spojená s programem Apollo a raketoplány zase „červená“). Přitom trasa mysem Canaveral byla mnohem pestřejší, než dnes: zahrnovala například návštěvu původního řídicího střediska programu Mercury (to bylo v roce 2010 srovnáno se zemí). Ke zhlédnutí byla i stojící rampa 26, odkud startoval Explorer 1; dnes je již stržena.

Vypouštěcí rampy, kam až oko dohlédne: v daném případě 17A a 17B.
Vypouštěcí rampy, kam až oko dohlédne: v daném případě 17A a 17B.
Foto autor

Trasu mysem Canaveral jsem pak absolvoval ještě několikrát. Pokaždé byla jiná. Jednak proto, že ji upravoval provoz na základně. Turisté byli zkrátka připuštěni tam, kde to bylo momentálně bezpečné a vhodné. A jednak proto, že zpřísňující se bezpečnostní opatření omezovaly přístup na různá místa. Teď tedy „bezpečnostní důvody“ vedly k definitivnímu uzavření trasy. Na nedostatek zájmu si přitom okruh nemohl stěžovat, protože vstupenky byly vykoupené často na týdny dopředu (denně byl vypravovaný jediný autobus).

Je to obrovská škoda. Jen ten, kdo okruh několikrát projel, pochopí, oč právě přicházíme a co se nám do budoucna uzavírá. Zřejmě definitivně.

Odtud na palubě rakety Redstone startoval Alan Shepard.
Odtud na palubě rakety Redstone startoval Alan Shepard.
Foto autor
Komplex číslo 14, odkud se do vesmíru vydal John Glenn.
Komplex číslo 14, odkud se do vesmíru vydal John Glenn.
Foto autor
„Myčka“ pomocných motorů raketoplánů SRB po jejich vylovení z moře.
„Myčka“ pomocných motorů raketoplánů SRB po jejich vylovení z moře.
Foto autor
Mys Canaveral skutečně nebylo muzeum: k vidění tu bylo třeba ošetřování předních částí motorů SRB po letu (pohled otevřenými vraty hangáru A­F, který možná již letos čeká demolice).
Mys Canaveral skutečně nebylo muzeum: k vidění tu bylo třeba ošetřování předních částí motorů SRB po letu (pohled otevřenými vraty hangáru A­F, který možná již letos čeká demolice).
Foto autor
Vylovení, vysušení, odbahnění – segmenty motorů SRB jsou připravené k odeslání do Utahu.
Vylovení, vysušení, odbahnění – segmenty motorů SRB jsou připravené k odeslání do Utahu.
Foto autor
Raketa Delta II „schovaná“ v konstrukci rampy 17B.
Raketa Delta II „schovaná“ v konstrukci rampy 17B.
Foto autor
Tady se psala historie: řídicí středisko, odkud byl dán povel k vypuštění první americké družice Explorer 1.
Tady se psala historie: řídicí středisko, odkud byl dán povel k vypuštění první americké družice Explorer 1.
Foto autor
Zkušební tankování rakety Atlas V (omluvte sníženou kvalitu snímky – foceno přes kouřová skla z jedoucího autobusu; obláček vzniklý odpařením kapalného kyslíku je ovšem jasně patrný).
Zkušební tankování rakety Atlas V (omluvte sníženou kvalitu snímky – foceno přes kouřová skla z jedoucího autobusu; obláček vzniklý odpařením kapalného kyslíku je ovšem jasně patrný).
Foto autor
Hangár S, který představoval zázemí pro program Mercury: aktuálně jej má pronajatý společnost SpaceX, ale jinak mu hrozí demolice.
Hangár S, který představoval zázemí pro program Mercury: aktuálně jej má pronajatý společnost SpaceX, ale jinak mu hrozí demolice.
Foto autor
Maják na mysu Canaveral se honosí titulem „nejkrásnější maják na východním pobřeží USA“.
Maják na mysu Canaveral se honosí titulem „nejkrásnější maják na východním pobřeží USA“.
Foto autor
„Časová schránka“ programu Mercury, která má být otevřena v roce 2464. Snad se okružní jízda mysem Canaveral znovu otevře o něco dříve...
„Časová schránka“ programu Mercury, která má být otevřena v roce 2464. Snad se okružní jízda mysem Canaveral znovu otevře o něco dříve…
Foto autor

Další informace:
Popis trasy zatím na stránkách společnosti provozující autobusové výlety zůstává, ale jízdenky už není možné zakoupit
Kosmodrom na mysu Canaveral

Zdroje obrázků:
Foto autor

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
edemski
edemski
9 let před

Pecka Tome! A tiše závidím 🙂

Pospíšil
Pospíšil
9 let před

Znovu… U článků ze šuplíku je nutné uvádět datum, ke kterému byly informace aktuálni. Komentovaný prohlídkový okruh „Cape Canaveral Then and Now“ je k dnešnímu dni v provozu https://www.kennedyspacecenter.com/tours/ksc-up-close-then-and-now-tour.aspx

TP
TP
9 let před
Odpovědět  Pospíšil

Není pravda. Trasa není aktuálně v provozu.

Vypadá to ale, že bude obnovena k 6. červnu. Což by byla fantastická zpráva.

Pospíšil
Pospíšil
9 let před
Odpovědět  TP

Prosím zdroj, jasně ukazující, že tato trasa není aktuálně v provozu.
Nemám totiž problém si danou prohlídku online zaplatit a nikde není informace o tom, že by byly prohlídky zastaveny a znovu otevřeny až od 6.6.
https://www.kennedyspacecenter.com/tickets.aspx

Honza
Honza
9 let před
Odpovědět  Pospíšil

A není třeba možné, že online platba je teď v provozu proto, že jde o rezervace prohlídek po 6. 6.? Proč by tam p. Přibyl psal něco, co není pravda?

Karel
Karel
9 let před

Výborně! Moc si vážím vaší práce pane Přibyle a děkuji za výbornou knihu Poklady Kosmonautiky. Trochu mne mrzí, že zůstává zatím bez podpisu. Přeji hodně zdaru v další práci a snad se časem vrátíte také k blogu Kosmonaut. S pozdravem Zvoník.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
9 let před

Byl jsem na Cape Canaveral Then and Now v roce 2011 a musim s TP jen souhlasit: je to bomba. Ale stejne na me nejvic zapusobil Saturn V, ten prvni pohle na motorovou sekci do smrti nezapomenu! Jo a Endeavour na rampe a posleze ve vzduchu, ale to uz je jiny pribeh 🙂

Karel
Karel
9 let před

Zajímavé info,

Mám prosbu a dotaz: Chci jet na výlet na nějaké raketové středisko, a vidět naživo start rakety, a pak třeba projít i nějaká muzea, apod.

Máte někdo k dispozici odkazy na stránky, popř. zájezdy k tomuto tématu? Je jedno o jakou zemi se bude jednat, zda ESA, Rusko, či usa. Ale asi co vyjde nejlevněji a kde bude na co koukat. Dík.

Já se samozřejmě taky podívám co najde strýček Yandex.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
9 let před
Odpovědět  Karel

Pokud vim, tak jedina jednoducha moznost je jet do statu a videt start z KSC a jejiho okoli, tedy Atlasu, F9, nebo Delty. Dalsi moznost je Vandenberg, ale to uz neni tak jednoduche a nejsou tam, pokud vim, muzea k videni. Opet nejvetsim znalcem je Tomas Pribyl, ktery toho (pokud vim) videl z Cechu nejvice a ma projezdene cele staty.

rado
rado
9 let před
Odpovědět  Karel

Daj so do googlu Bajkonur tour. Sám nad tým premýšľam. Aj keď je to pre bežného smrteľníka dosť peňazí, tak zážitok by to bol nezabudnuteľný… Možno raz…..

Petr
Petr
9 let před
Odpovědět  Karel

Ahoj,
co se ESA týče, prohlídka kosmodromu v Kouru je bezproblémová, stačí se předem přihlásit mailem nebo telefonicky…. cesta autobusem na rampy, když jsem tam byl já, tak zastávka na rampě Sojuzů, z dálky Vega a průjezd autobusem kolem rampy Ariane 5. Řídící středisko Vega – Ariane a papaláš středisko Jupiter, známé z televizních přenosů. Bohužel výklad pouze ve francouštině, můj komentář v češtině – angličtině měl IMHO víc posluchačů, než slečna průvodkyvě. Celá prohlidka cca 3 hodiny je zdarma, platí se jen vstupné do muzea…. to je průměrné.
Bohužel Fr. Guyana je z hlediska turistiky zcela bezcenná země, kromě kosmodromu a památek na Motýlka tam není zhole nic. V podstatě se tam nejde ani pořádně vykoupat…. bažiny a mangrove jsou všude…. Surinam je trochu lepší, ale celkově je to všechno hnusná bažina. 🙂

Karel
Karel
9 let před
Odpovědět  Karel

Děkuji všem za info.
Mrknu na ten Baikonur i ostatní!

PS: Byli jste někdo v Praze na Gateway to space? Stojí to za to, nebo než jet na pár modýlků z druhého konce republiky je lepší šetřit penízky na ten baikonur.

Ondřej Šamárek
Editor
9 let před
Odpovědět  Karel

Na Gateway to Space jsme byli (myslím tím i kluky z redakce) a přes rozpačitá hodnocení, která jsem četl před návštěvou výstavy, byly mé dojmy spíše pozitivní. Samozřejmě, je to celé v první řadě zaměřeno na širší veřejnost, nicméně pár zajímavostí a unikátů se tam najít dá (malý hint – například ty oranžové předměty napravo před maketou kokpitu shuttlu ;-D). Pro mě, coby fandu historie, to určitě nebylo ztracené odpoledne, ale také záleží na tom, co si od výstavy slibujete…

Racek
Racek
9 let před

|Byl jsem tam v roce 98, služebně, no návštěvu a ten okruh s autobusem a prohlídkou všeho možnýho jsem absolvoval, no zážitek na celý život. Jediné co jsem neviděl byl Saturn 5, tehdy se snad konzervoval. Ale zato ti aligátoři a kajmanky byly všude. A sáhnout si v aleji raket na Atlas, Redstone, Titan, to bylo splnění klukovského snu.
Prostě, všem to přeju. Je to skvěle udělané …
Jinak dost kosmické techniky je v Mnichově v Deutsche muzeum, ale to je jinak prostě obrovské, od Wattova stroje po družice. Celé to projít za den nelze, já tam musel 4x. No a v Toulose, tam je toho taky dost, o Ariane.

https://kosmonautix.cz/2015/05/23/cape-canaveral-then-and-now-dokonano-jest/