sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Nejen Europa má podpovrchový oceán

Voda – čtyři písmena, jejichž vyslovení v souvislosti s jakýmkoliv vesmírným tělesem zaručeně zvýší puls všem zájemcům o vědu. Právem, protože tahle substance je základním předpokladem existence života, tedy alespoň takového, který známe a se kterým máme největší zkušenosti. Každý objev vody ve Sluneční soustavě spustí vlnu zájmu, protože počet míst, kde by mohl existovat život roste. O tom, že voda ve vesmíru je, už víme dávno – ve formě ledu ji najdeme na Merkuru, Měsíci, Marsu, či jupiterově měsíci Europa. Dokonce i o tom, že se oxid vodný v pevném skupenství nachází na saturnově měsíci Enceladus jsme také už tušili, nicméně nová měření přinesla přesvědčivé důkazy o přítomnosti jeho kapalné formy.

Než k Saturnu přiletěla sonda Cassini, měli jsme jen pár fotek z obou Voyagerů, které kolem Saturnu proletěly cestou do vnějších oblastí Sluneční soustavy. Cassini ale už po několika měsících pořídila detailní snímky ledového měsíce. Vědce zaujala především oblast u jižního pólu, která dostala přízvisko Tygří drápy – ze zvrásněného terénu občas unikal materiál, jehož teplota převyšovala teplotu okolí. Měření iontů ukázala, že se jedná o vodu, s největší pravděpodobností slanou. Tehdy se poprvé začalo spekulovat o tom, že by se pod povrchem tohoto měsíce mohly nacházet vodní rezervoáry.

Výtrysky nad měsícem Enceladus

Stále jsme ale neznali nic bližšího. Cassini proletěla kolem tohoto měsíce prozatím 19x, ale tři průlety v letech 2010 a 2012 (dva nad jižní a jeden nad severní polokoulí) nám alespoň trochu odkryly roušku tajemství. Sonda Cassini ve všech případech letěla zhruba 100 km nad povrchem měsíce a vědci se zaměřili na sledování, jak gravitace Enceladu družici urychlí. Změna byla nepatrná – od 0,2 do 0,3 milimetru za sekundu, nicméně i tuto mimořádně drobnou odchylku bylo možné zachytit díky měření radiových vln, které sonda posílala na Zemi.

Jen pro zajímavost – antény systému DSN, přes které signál přišel by dokázaly zachytit i změnu rychlosti o 0,08 mm/s! Jednalo se o měření na principu Dopplerova efektu, který kromě jiných zařízení používají třeba policejní radary měřící rychlost aut.

Sonda Cassini
Zdroj: http://saturn.jpl.nasa.gov

Změna rychlosti během průletu může prozradit důležité informace o vnitřní struktuře měsíce. Kupříkladu – pokud by byla změna rychlosti větší než průměrná, znamenalo by to, že pod sondou byla zrovna hmotná část měsíce se skalami. Pokud by naopak byly naměřené hodnoty menší, znamenalo by to, že v těchto místech skála chybí. Díky výše zmíněným průletům vědci naměřili negativní anomálii u povrchu na jižním pólu. Naopak zachytili pozitivní anomálii v hloubce cca. 30 – 40 kilometrů.

Ukazuje se tedy, že Enceladus má nesymetrickou vnitřní strukturu, na jejíž vysvětlení dokonale sedí možnost, že se pod 30 kilometrů silným ledovým příkrovem nachází možná až 10 kilometrů hluboký oceán kapalné vody. Vyloučit sice nemůžeme existenci podpovrchového oceánu pod celým Enceladem, nicméně s přihlédnutím k již zmíněným rozdílům v teplotách u Tygřích pruhů se zdá, že se jedná pouze o lokální podpovrchový oceán, který se rozkládá od jižního pólu někam k 50. jižní rovnoběžce.

Průřez měsícem Enceladus ukazuje podpovrchový oceán u jižního pólu.
Průřez měsícem Enceladus ukazuje podpovrchový oceán u jižního pólu.

Petr Tomaník

Co je to prosím oxid vodný?

Odpovědět  Petr Tomaník

Oxid vodný je chemický přesný název vody, tedy H2O. Stejně jako se pro N2O používá chemický název oxid dusný. Nechtěl jsem v tom odstavci neustále opakovat slovo voda a tak jsem si pomohl touhle kličkou.

MaG

To sis Dušane asi trochu naběhl, protože chemici nepoužívají ani název oxid vodný, ani dihydrogen monoxid, dokonce prý ani kyselina hydroxylová. Říkají mu prostě voda a možná taky oxidan 🙂

Ale teď vážně. Líbí se mi, že si se taky pokusil článek pojmout vlastními slovy a to se cení.

Martin

Odpovědět  MaG

Díky :-). Prostě mi vadilo pořád tupě opakovat slovo voda a tak jsem si vzpomněl na vtípek, který pro nás před lety připravila naše chemikářka, když se zeptala jak by se mělo podle chemického názvosloví říkat vodě. 🙂

MaG

No zase podle názvosloví je to prostě oxid vodný, to je fakt asi nejblíž 😀

Petr Tomaník

Jsem si chtel – v noci trosek rozjaren – lehce rypnout 😉 voda neni ani oxid, ani kyselina.
Jinac opet vyborny clanek. Jen tak dal!