SmallSat Europe 2025
Na konferenci SmallSat Europe 2025 v Amsterdamu představila italská společnost SITAEL Empyreum , svou platformu malých družic nové generace vybavených vlastním elektrickým pohonným systémem Spark .
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Na konferenci SmallSat Europe 2025 v Amsterdamu představila italská společnost SITAEL Empyreum , svou platformu malých družic nové generace vybavených vlastním elektrickým pohonným systémem Spark .
Společnost Enpulsion oznámila představení systému Nexus, svého dosud nejpokročilejšího pohonného systému. Nexus, navržený pro družice do 500 kilogramů, nabízí výrazně zvýšený tah a vylepšené možnosti zvyšování oběžné dráhy.
Společnost ExoTerra Resources se sídlem v Coloradu dodala společnosti York Space Systems 21 pohonných modulů pro družice Agentury pro vesmírný rozvoj (SDA).
Společnost Rocket Lab oznámila akvizici společnosti Geost, dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných v amerických vojenských družicích.
Společnost Apex 28. května oznámila, že nyní přijímá objednávky na Comet, družicový tahač, který je výrazně větší než stávající produkty Aries a Nova. Comet se vyznačuje plochým tvarem, který se vejde do pětimetrového krytu nosné rakety a dokáže generovat více než pět kilowattů energie.
Společnost Moog Inc. oznámila, že získala zakázku od Výzkumné laboratoře letectva (AFRL) na vývoj vícerežimového pohonného systému, který by zvýšil schopnosti družic používaných pro vesmírné mise národní bezpečnosti.
Společnost SpaceX se připravuje na vynesení družice globálního pozičního systému (GPS) pro americkou armádu dne 30. května z vesmírné základny Cape Canaveral na Floridě. Vynesení družice GPS III SV-08 bylo původně přiděleno společnosti United Launch Alliance.
Americké vesmírné síly objednaly od společnosti Lockheed Martin další dvě družice globálního pozičního systému (GPS). Kontrakt v hodnotě 509,7 milionu dolarů se týká družic GPS III 21 a 22, které jsou součástí pokročilé konstelace GPS III Follow-on.
Čínský výrobce komerčních družic MinoSpace získal zakázku na výstavbu konstelace družic pro dálkový průzkum Země v rámci projektu schváleného nejvyšší ekonomickou autoritou země NDRC.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
V řádu hodin kolem vydání minulého dílu vydal portál Ars Technica článek, ve kterém zveřejnil rozhovor s Jonem Olansenem, manažerem programu Gateway. Olansen se v rozhovoru rozpovídal o možnostech snížení hmotnosti spojených modulů PPE a HALO, aby jejich vynesení zůstalo v možnostech rakety Falcon Heavy. Mnohá z těchto rozhodnutí není podle Olansena nutné dělat ihned. Klíčovou prioritou je navržení optimální kosmické stanice, schopné splnit požadavky na oběžné dráze Měsíce.
Společnost MDA Space, která pro Gateway staví robotický systém Canadarm3, na konferenci o výsledcích hospodaření 8. května uvedla, že se prozatím soustředí na pokračování práce na systému Canadarm3. Dle společnosti by technologie mohla být znovu využita k jiným účelům, pokud by byl schválen návrh rozpočtu Bílého domu.
Nadpis tohoto článku může na první pohled působit přehnaně, ale bohužel není vůbec daleko od pravdy. 2. května představený návrh rozpočtu NASA na následující fiskální rok navrhuje zrušení celé řady vědecky i technicky významných projektů, protože počítá se snížením rozpočtu agentury o skoro jednu čtvrtinu. V minulých týdnech občas na veřejnost prosákly střípky informací o tom, že NASA čekají krušné časy. Nyní se tyto vize zhmotnily v ještě děsivější formě, než se původně zdálo. V případě schválení návrhu by zrušení čekalo raketu SLS a loď Orion (po misi Artemis III), stanici Gateway i program Mars Sample Return. Za sebe mohu říct, jen to, že nezbývá než věřit, že Kongres zachrání alespoň něco. Následující odstavce tohoto článku jsou již překladem článku, který k tématu vydala agentura NASA na svém webu.
Modul HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway byl 31. března odeslán letounem An-124-100 z letiště Torino-Caselle Airport (Itálie) a po mezipřistáních v Shannon Airport (Irsko) a Portsmouth International Airport at Pease (New Hampshire) byl 1. dubna dopraven na letiště Phoenix-Mesa Gateway Airport (Arizona). Zbývajících 22 kilometrů do výrobního závodu společnosti Northrop Grumman v Gilbertu zajistil tahač. Na náhledové fotografii z 3. dubna je modul vykládán z přepravního kontejneru. Po otevření průlezů bude zahájena instalace vnitřních systémů modulu.
Podle odhadu NASA ze závěru roku 2023, vypočteného s použitím statistických metod v úrovni pravděpodobnosti 70 %, bude lunární lander Starship připravený na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3 v únoru 2028, zatímco moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway budou v té době mít za sebou pouhé dva měsíce z roční přeletové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce. Podle odhadu neměly šanci být během mise Artemis 3 využity. Jak vypadá porovnání stavu příprav v březnu 2025?
V minulém dílu jsme psali, že 20. února se bude ve výrobním závodě společnosti Thales Alenia Space v italském Turíně konat mediální akce před odesláním amerického obytného modulu HALO do Spojených států. Dnešní náhledová fotografie je z této akce. Ukazuje interiér modulu s nainstalovaným poklopem v ose modulu a druhým poklopem v pravém bočním průlezu. Zbývá nainstalovat ještě poklop v levém průlezu a koncovou stěnu v místě fotografa.
Kampaň kosmických misí Artemis nebude mít v letošním roce tak hladký přechod do dalšího prezidentského funkčního období, jako měla v roce 2021. Velké změny by mohly přijít už brzy, ale zatím není úplně jasné, kdy a jak tento proces proběhne. Na možné změny v dosavadním plánu architektury kampaně Artemis jsme se zaměřili v minulém dílu. Nejohroženější je budoucnost nosné rakety SLS. Bylo by však příliš zjednodušující říct, že SLS je drahá a neudržitelná slepá ulička, zralá na okamžité zrušení. Lidé, kteří o tom budou rozhodovat, nemusí uvažovat racionálně jen podle vynaložených částek. Zvlášť architektura mise Artemis 3 může záviset na tom, jestli prezident Donald Trump bude během svého druhého funkčního období chtít telefonicky hovořit z Oválné pracovny s americkými astronauty na povrchu Měsíce. Stažení SLS z architektury mise by vedlo k vyššímu riziku odkladu ze současného cílového data v létě 2027 o víc než rok a půl. Když je NASA tak blízko cílové čáře, mohla by optika „velké Ameriky“ a vesmírné dominance převážit nad finančními argumenty. Ve svém inauguračním projevu však Donald Trump mluvil jinak.
Výsledky prezidentských voleb z 5. listopadu otevřely otázku dalšího směřování misí Artemis. Vzhledem k zapojení Elona Muska v novém poradním orgánu DOGE a nominaci Jareda Isaacmana na nového administrátora NASA bude kampaň Artemis v nové situaci. Až se nová administrativa ujme moci, pravděpodobně začne docházet k přezkumu misí a k velkým změnám v jejich architektuře. Klíčovými slovy mají být efektivita, úspory, rychlost a výsledky. Samotný název Artemis byl představen v době prvního funkčního období Donalda Trumpa v souvislosti s přistáním na Měsíci v nových pilotovaných lunárních landerech, takže by měl být zachován. V ohrožení by ale mohly být všechny programy, které vznikly před Artemis, hlavně nosná raketa SLS a kosmická loď Orion. U kosmické stanice Gateway se nedá vyloučit, že se pro ni nakonec najde jiná destinace než oběžná dráha NRHO.
V minulém dílu jsme informovali o dokončení statických zátěžových testů obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway. Na náhledové fotografii z konce října je HALO zpátky v integračním stanovišti, v pozadí jsou válcové segmenty pro evropsko-japonský modul Lunar I-Hab. K modulu HALO budou nyní zřejmě připojeny obě jeho protilehlé koncové stěny. Přeprava modulu z výrobního závodu Thales Alenia Space do závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v texaském Gilbertu, sklouzla na začátek roku 2025. V Gilbertu bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži vybavení. Připravenost ke společnému vynesení s modulem PPE raketou Falcon Heavy je odhadována na konec roku 2027.
Odborníci z kosmických agentur NASA a ESA i z Thales Alenia Space se letos v létě vydali do Turína, kam zamířili také astronauti Luca Parmitano a Stan Love. Jejich společným úkolem bylo provést soubor testů stanice Gateway, která za pár let začne vyrůstat na oběžné dráze kolem Měsíce. Skupina prováděla takzvané zkoušky lidského faktoru v maketě modulu Lunar I-Hab, což bude jeden ze čtyř modulů stanice, ve kterých budou astronauti žít, provádět vědecký výzkum a připravovat se na výpravy k jižnímu pólu Měsíce. Tyto zkoušky jsou důležitým krokem na cestě k vynesení tohoto modulu, jelikož pomáhají zpřesnit design modulu za účelem co nejvyššího pohodlí a bezpečnosti posádky.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.