Blue Ring
Blue Origin nabízí verzi svého zařízení Blue Ring jako možnou komunikační družici pro mise na Marsu.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Blue Origin nabízí verzi svého zařízení Blue Ring jako možnou komunikační družici pro mise na Marsu.
Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.
Norská společnost Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) se připravuje na expanzi působnosti malých družic nad Arktidou.
NASA vybrala několik společností, aby prozkoumaly proveditelnost opětovného restartu astrofyzikální družice Swift.
Vesmírné síly převezmou do 1. října kontrolu nad všemi vesmírnými misemi, které v současnosti zajišťují jednotky Národní gardy letectva.
Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.
Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.
Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.
Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Američtí poslanci sněmovny reprezentantů chtějí, aby NASA prozkoumala alternativy k novému hornímu stupni EUS pro Space Launch System.
Předsedovi senátního výboru pro obchod, vědu a dopravu Tedu Cruzovi se podařilo dostat pozměňovací návrh, jehož detaily jsou uvedeny na konci minulého dílu našeho seriálu, do rozpočtového zákona na současný fiskální rok. Zákon byl schválen oběma komorami Kongresu a 4. července ho podepsal Donald Trump. Americká část kosmické stanice Gateway a příprava dvou pilotovaných misí nyní mají uzákoněné financování po celé současné prezidentské funkční období. Jde o financování přidělené agentuře NASA z prostředků federálního rozpočtu fiskálního roku 2025 s odloženým uvolňováním na financování programu od 1. října 2025 do 30. září 2029. Celkem jde o 2,6 miliardy dolarů pro Gateway a 4,1 miliardy dolarů pro nosné rakety SLS Block 1B pro Artemis IV a Artemis V.
Modul HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway byl 31. března odeslán letounem An-124-100 z letiště Torino-Caselle Airport (Itálie) a po mezipřistáních v Shannon Airport (Irsko) a Portsmouth International Airport at Pease (New Hampshire) byl 1. dubna dopraven na letiště Phoenix-Mesa Gateway Airport (Arizona). Zbývajících 22 kilometrů do výrobního závodu společnosti Northrop Grumman v Gilbertu zajistil tahač. Na náhledové fotografii z 3. dubna je modul vykládán z přepravního kontejneru. Po otevření průlezů bude zahájena instalace vnitřních systémů modulu.
Stennisovo středisko, které se nachází ve státě Mississippi blízko Bay St. Louis, dosáhlo během minulého týdne velmi důležitého milníku v rámci přípravy na zkoušky nového raketového stupně pro raketu SLS (Space Launch System). Ten má v rámci programu Artemis létat k Měsíci a dále. 10. října začala zhruba dva týdny trvající etapa, v rámci které se zdejší pracovníci věnovali zvedání a instalaci takzvaného simulátoru mezistupně na pozici B-2 na testovacím stanovišti Thada Cochrana. Zmíněný simulátor mezistupně je potřebný pro budoucí zkoušky vylepšeného horního stupně EUS (Exploration Upper Stage). Reálný mezistupeň (nikoliv jeho usazený simulátor) bude na raketě spojovat centrální a horní stupeň a zároveň bude v jeho útrobách ochráněna část horního stupně.
Thales Alenia Space v srpnu úspěšně dokončila ve svém výrobním závodě v italském Turíně statické zátěžové testy obytného modulu HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway. Při zkouškách bylo potvrzeno, že konstrukce modulu odolá silám, kterým bude vystavena při vynesení na oběžnou dráhu a provozu v kosmickém prostoru. Modul byl během strukturálních zátěžových zkoušek umístěn v testovacím stanovišti vertikálně, s bočními uzly ve spodní polovině, tedy stejně jako při startu. Thales Alenia Space nyní pokračuje v instalaci letových svazků datových a napájecích kabelů a dalších komponent. Po přepravě modulu do výrobního závodu hlavního dodavatele, společnosti Northrop Grumman v texaském Gilbertu, bude zahájena instalace kapalinového potrubí a dalších subsystémů. Modul bude podroben testům v tepelně vakuové komoře a poté se bude pokračovat v montáži vybavení. Připravenost ke společnému vynesení s modulem PPE raketou Falcon Heavy je odhadována na konec roku 2027.
Úřad pro vládní odpovědnost GAO zveřejnil v červenci zprávu určenou pro vědecké a rozpočtové výbory Kongresu. Zpráva s podtitulem „NASA by měla zdokumentovat a sdělit plány na řešení hmotnostního rizika Gateway“ doplňuje zjištění z červnové zprávy, z níž jsme čerpali v minulém dílu a přidává další zajímavé informace. Projekty modulů PPE a HALO jsou v bodě, kdy se staví hardware, ale dosud není zpracována dokumentace plánu snížení hmotnosti obou prvků.
Americká raketa SLS (Space Launch Systém) ve variantě 1B poprvé odstartuje na misi Artemis IV. Tato vylepšená a silnější verze rakety SLS umožní tomuto nosiči poslat k Měsíci až 38 tun nákladu, v čemž je započítána i kosmická loď Orion s její posádkou. Spolu se zmíněnou lodí však poletí také těžké náklady, které umožní realizovat ještě ambicioznější mise v hlubším vesmíru. Centrálního stupně, pomocných motorů na tuhé pohonné látky ani motorů RS-25 se tato změna nedotkne. Rozdíl mezi aktuální verzí Block 1 a chystanou variantou Block 1B spočívá v tom, že nová verze využije vylepšený horní stupeň EUS se čtyřmi raketovými motory RL-10 a nový adaptér USA, který umožní vynášet větší a objemnější náklady.
V minulém dílu jsme informovali o odkladu vynesení modulů HALO a PPE z října 2025 na pozdější datum. Důvodem je poskytnutí dodatečného času výrobcům obou modulů. HALO a PPE mají být vyneseny společně nosnou raketou Falcon Heavy a na oběžné dráze Měsíce se mají stát základem kosmické stanice Gateway. I nový termín startu má mít dostatečný předstih před misí Artemis 4, plánovanou na září 2028.
V minulém dílu jsme přinesli fotografii, která alespoň částečně ukazovala obytný modul HALO po jeho vyjmutí z přípravku, ve kterém byl svařen. Dne 11. prosince 2023 odvysílal italský zpravodajský kanál Rai News 24 v pořadu Futuro24 reportáž z výrobního zařízení společnosti Thales Alenia Space v Turíně, ve které byly zveřejněny do té doby nevídané záběry z výroby modulu. Z reportáže jsme vybrali několik fotografií. Z nich je zřejmé, že probíhají počáteční práce v interiéru modulu. Obě jeho koncové stěny budou přivařeny až v další fázi. Modul HALO má být vynesen raketou Falcon Heavy společně s energetickým a pohonným modulem PPE, jehož poslední známou fotografii jsme přinesli v říjnu. Na oběžné dráze Měsíce se oba moduly mají stát základem kosmické stanice Gateway.
Pracovníkům na Stennisově středisku se 11. prosince podařilo nainstalovat díly, které jsou nezbytné pro ověřovací zkoušky nového horního stupně EUS (Exploration Upper Stage) pro rakety SLS. Čtyři velké difuzory (každý o hmotnosti 14 tun) byly nainstalovány na testovací stanoviště B-2. Tyto difuzory byly navrženy tak, aby při statickém zážehu pomáhaly odvádět spaliny pryč od stupně EUS, čímž se minimalizuje vystavení citlivých palubních systémů žáru. Horní stupeň EUS se staví na Michoud Assembly Facility v New Orleans a umožní raketě SLS vynášet loď Orion spolu s těžšími náklady, aby NASA mohla pokračovat v odhalování tajemství vesmíru. EUS by měl létat na raketách SLS od mise Artemis IV, ale nejprve musí proběhnout série zkoušek Green run. Půjde o testy integrovaného hardwaru na Stennisově středisku, které prověří připravenost stupně k letu. Celá testovací kampaň vyvrcholí statickým zážehem všech čtyř raketových motorů RL-10, které budou pohánět EUS.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.