Tory Bruno
Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.
Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.
Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.
Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.
Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.
Tory Bruno, dlouholetý generální ředitel společnosti United Launch Alliance, opouští společnost ULA.
Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.
První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.
Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

V rámci programu Artemis budou k dopravě astronautů na povrch Měsíce a zpět využity pilotované lunární landery z programu HLS (Human Landing System) od firem SpaceX a Blue Origin. Když budou landery přistávat a vzlétat z Měsíce, budou spaliny z jejich raketových motorů ovlivňovat horní vrstvu lunární „půdy“, které se říká regolit. Když se před přistáním zažehnou motory landeru, aby zpomalily jeho sestup, mohou vytvořit v přistávací oblasti krátery a také snížit stabilitu podloží pod landerem. Odvržené částice regolitu pak míří vysokou rychlostí všemi směry.

Až se američtí astronauti v rámci programu Artemis vrátí na Měsíc a poté se vydají někam dál po Sluneční soustavě, setkají se s podmínkami, které jsou tvrdší než cokoliv, co lidé kdy zažili. Aby se prověřilo, že skafandry nové generace ochrání astronauty, musí se začít používat nové verze zkoušek a také jedinečná komora CITADEL (Cryogenic Ice Testing, Acquisition Development, and Excavation Laboratory), která se nachází na Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii.

NASA potvrdila, že seismometr, který navrhuje pro použití na povrchu Měsíce, je již připraven pro stavbu a sestavování. Přístroj LEMS (Lunar Environment Monitoring Station) je jedním z několika vědeckých nákladů, které se vyvíjejí, aby je mohli na povrch Měsíce vysadit astronauti během mise Artemis III. LEMS představuje kompaktní soubor seismometrů, jehož velikost NASA přirovnává k příručnímu zavazadlu. Citlivé senzory mají nepřetržitě monitorovat pohyby lunárního povrchu způsobené „měsícotřesením“. Jak dopady meteoritů, tak i smršťování a chladnutí Měsíce způsobují, že se lunární povrch i podpovrchové vrstvy rozechvějí. Data z přístroje LEMS budou zaznamenávána po dobu několika dní po ukončení přítomnosti mise Artemis III na povrchu a pomohou vědcům lépe porozumět vnitřní struktuře Měsíce, ale i vyhodnotit seismická rizika pro budoucí pilotovaný průzkum.

Modul HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway byl 31. března odeslán letounem An-124-100 z letiště Torino-Caselle Airport (Itálie) a po mezipřistáních v Shannon Airport (Irsko) a Portsmouth International Airport at Pease (New Hampshire) byl 1. dubna dopraven na letiště Phoenix-Mesa Gateway Airport (Arizona). Zbývajících 22 kilometrů do výrobního závodu společnosti Northrop Grumman v Gilbertu zajistil tahač. Na náhledové fotografii z 3. dubna je modul vykládán z přepravního kontejneru. Po otevření průlezů bude zahájena instalace vnitřních systémů modulu.

Další týden se nezadržitelně blíží ke svému konci, ale ještě než z něj uplynou i poslední hodiny, je čas se na chvilku zastavit a zrekapitulovat si, jaký byl. V tradičním čase nedělního oběda Vám proto přinášíme již 656. díl seriálu Kosmotýdeník, který shrne jednak informace, které jsme Vám v průběhu týdne přinesli, ale také informace, na které se zatím nedostalo. V hlavním tématu se tentokrát podíváme na Mars za vozítkem Perseverance, ale řeč bude i o odloženém startu Atlasu V nebo o rampě pro SuperHeavy Starship na Floridě. Pohodlně se proto usaďte, přejeme Vám příjemné čtení.

Čtyři astronauti, kteří se jako první v rámci programu Artemis podívají k Měsíci, společně pomáhali navrhnout emblém, který by symbolizoval jejich misi a spojoval v sobě jako dlouhou cestu, kterou urazí, tak i domov, do kterého se vrátí. Podoba loga mise Artemis II byla odhalena 2. dubna. Posádka také vysvětlila symboliku vybraných motivů a také slovní hříčku se zkratkou Artemis II (AII) takto: „Zkušební let Artemis II začíná, když rozsáhlý tým vypustí první posádku generace Artemis. Tato nášivka označuje misi jako „AII“, což znamená nejen druhý hlavní let programu Artemis, ale také objevitelské úsilí, které se snaží objevovat pro všechny a všemi (All znamená v angličtině všechno, nebo všichni – pozn. překl.). Scéna Země a Měsíce, zarámovaná do podoby slavné fotografie Apolla 8 (východ Země), představuje dvojí povahu lidských letů do kosmického prostoru, přičemž obě jsou stejně působivé: Měsíc představuje náš cíl průzkumu, zaměřený na objevování neznámého. Země představuje domov, zaměřený na perspektivu, kterou získáme, když se ohlédneme na naši společnou planetu a poznáme, co je to být jedinečným člověkem. Oběžná

Po Novém roce se na mobilní vypouštěcí plošině v sekci High Bay 3 montážní haly VAB opět rozběhly práce na sestavení pomocných vzletových stupňů SRB. V důsledku nespecifikovaného problému na levém stupni byla montáž nejprve zaměřena na pravý stupeň. Ve dnech 7., 14. a 22. ledna byl postupně připojen zadní středový, středový a přední středový segment pravého stupně. Práce na levém stupni byly obnoveny teprve v závěru ledna. Dne 27. ledna byl připojen středový segment levého stupně s charakteristickým logem NASA a 30. ledna přední středový segment. Levý přední segment byl připojen 7. února a pravý 14. února. Následovaly aerodynamické kuželové přední sestavy obsahující avioniku. Levá přední sestava byla připojena 17. února a pravá 19. února. Poslední činností bylo propojení kabeláže v systémovém tunelu a uzavírací práce.

Další článek rakety SLS (Space Launch System) pro misi Artemis II je usazen na své místo. Technikům se 23. března podařilo v útrobách haly VAB na Kennedyho středisku spojit centrální stupeň této rakety s dvojicí pomocných motorů na tuhé pohonné látky. Týmy expertů z programu NASA Exploration Ground Systems a hlavního dodavatele, firmy Amentum, využili jeden z pěti jeřábů, které jsou umístěny pod střechou haly VAB, k vyzvednutí tohoto masivního stupně ze středové chodby a jeho přemístění do sekce High Bay 3, kde byl stupeň připojen k oběma pomocným stupňům, které stojí na mobilní vypouštěcí plošině.

Technici z NASA a firmy Lockheed Martin společně připojili na evropský servisní modul kosmické lodi Orion tři odhazovací panely. Tato činnost byla 19. března dokončena v hale Neil A. Armstrong Operations and Checkout Building na Kennedyho středisku na Floridě. Evropský servisní modul je klíčovým zdrojem energie, který bude napájet kosmickou loď mířící k Měsíci. Jeho čtyři křídla fotovoltaických panelů byla na jeho vnější stranu instalována počátkem března. Nejnovější přidání ochranných panelů na servisní modul Orionu bude chránit fotovoltaické panely před teplem, větrem a akustickým namáháním při startu a výstupu a také pomůže přerozdělit zatížení mezi Orion a mohutný tah rakety SLS (Space Launch System) během startu a výstupu. Jakmile se kosmická loď ocitne nad atmosférou, oddělí se od servisního modulu všechny tři krycí panely, což umožní rozvinutí křídel fotovoltaických panelů.

Podle odhadu NASA ze závěru roku 2023, vypočteného s použitím statistických metod v úrovni pravděpodobnosti 70 %, bude lunární lander Starship připravený na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3 v únoru 2028, zatímco moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway budou v té době mít za sebou pouhé dva měsíce z roční přeletové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce. Podle odhadu neměly šanci být během mise Artemis 3 využity. Jak vypadá porovnání stavu příprav v březnu 2025?
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.