Komplex 37
Ministerstvo letectva schválilo plány na přeměnu bývalého startovacího komplexu 37 využívaného pro rakety Delta IV na Mysu Canaveral na komplex pro raketu Starship společnosti SpaceX.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Ministerstvo letectva schválilo plány na přeměnu bývalého startovacího komplexu 37 využívaného pro rakety Delta IV na Mysu Canaveral na komplex pro raketu Starship společnosti SpaceX.
Společnost Orbex, jedna z pěti společností zapojených do programu European Launcher Challenge organizace ESA, obdržela na ministerské konferenci agentury mnohem méně finančních prostředků než ostatní čtyři poté. Stalo se poté co Spojené království odložilo rozhodnutí o tom, jak rozdělit většinu svého příspěvku.
Společnost Northrop Grumman 4. prosince otestovala raketový motor SMASH! na tuhá paliva v rámci interního programu SMART Demo na rozvoj technologií raketového pohonu na tuhá paliva.
Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.
Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.
Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.
Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.
Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.
Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Až se američtí astronauti v rámci programu Artemis vrátí na Měsíc a poté se vydají někam dál po Sluneční soustavě, setkají se s podmínkami, které jsou tvrdší než cokoliv, co lidé kdy zažili. Aby se prověřilo, že skafandry nové generace ochrání astronauty, musí se začít používat nové verze zkoušek a také jedinečná komora CITADEL (Cryogenic Ice Testing, Acquisition Development, and Excavation Laboratory), která se nachází na Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii.

NASA potvrdila, že seismometr, který navrhuje pro použití na povrchu Měsíce, je již připraven pro stavbu a sestavování. Přístroj LEMS (Lunar Environment Monitoring Station) je jedním z několika vědeckých nákladů, které se vyvíjejí, aby je mohli na povrch Měsíce vysadit astronauti během mise Artemis III. LEMS představuje kompaktní soubor seismometrů, jehož velikost NASA přirovnává k příručnímu zavazadlu. Citlivé senzory mají nepřetržitě monitorovat pohyby lunárního povrchu způsobené „měsícotřesením“. Jak dopady meteoritů, tak i smršťování a chladnutí Měsíce způsobují, že se lunární povrch i podpovrchové vrstvy rozechvějí. Data z přístroje LEMS budou zaznamenávána po dobu několika dní po ukončení přítomnosti mise Artemis III na povrchu a pomohou vědcům lépe porozumět vnitřní struktuře Měsíce, ale i vyhodnotit seismická rizika pro budoucí pilotovaný průzkum.

Modul HALO pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway byl 31. března odeslán letounem An-124-100 z letiště Torino-Caselle Airport (Itálie) a po mezipřistáních v Shannon Airport (Irsko) a Portsmouth International Airport at Pease (New Hampshire) byl 1. dubna dopraven na letiště Phoenix-Mesa Gateway Airport (Arizona). Zbývajících 22 kilometrů do výrobního závodu společnosti Northrop Grumman v Gilbertu zajistil tahač. Na náhledové fotografii z 3. dubna je modul vykládán z přepravního kontejneru. Po otevření průlezů bude zahájena instalace vnitřních systémů modulu.

Další týden se nezadržitelně blíží ke svému konci, ale ještě než z něj uplynou i poslední hodiny, je čas se na chvilku zastavit a zrekapitulovat si, jaký byl. V tradičním čase nedělního oběda Vám proto přinášíme již 656. díl seriálu Kosmotýdeník, který shrne jednak informace, které jsme Vám v průběhu týdne přinesli, ale také informace, na které se zatím nedostalo. V hlavním tématu se tentokrát podíváme na Mars za vozítkem Perseverance, ale řeč bude i o odloženém startu Atlasu V nebo o rampě pro SuperHeavy Starship na Floridě. Pohodlně se proto usaďte, přejeme Vám příjemné čtení.

Čtyři astronauti, kteří se jako první v rámci programu Artemis podívají k Měsíci, společně pomáhali navrhnout emblém, který by symbolizoval jejich misi a spojoval v sobě jako dlouhou cestu, kterou urazí, tak i domov, do kterého se vrátí. Podoba loga mise Artemis II byla odhalena 2. dubna. Posádka také vysvětlila symboliku vybraných motivů a také slovní hříčku se zkratkou Artemis II (AII) takto: „Zkušební let Artemis II začíná, když rozsáhlý tým vypustí první posádku generace Artemis. Tato nášivka označuje misi jako „AII“, což znamená nejen druhý hlavní let programu Artemis, ale také objevitelské úsilí, které se snaží objevovat pro všechny a všemi (All znamená v angličtině všechno, nebo všichni – pozn. překl.). Scéna Země a Měsíce, zarámovaná do podoby slavné fotografie Apolla 8 (východ Země), představuje dvojí povahu lidských letů do kosmického prostoru, přičemž obě jsou stejně působivé: Měsíc představuje náš cíl průzkumu, zaměřený na objevování neznámého. Země představuje domov, zaměřený na perspektivu, kterou získáme, když se ohlédneme na naši společnou planetu a poznáme, co je to být jedinečným člověkem. Oběžná

Po Novém roce se na mobilní vypouštěcí plošině v sekci High Bay 3 montážní haly VAB opět rozběhly práce na sestavení pomocných vzletových stupňů SRB. V důsledku nespecifikovaného problému na levém stupni byla montáž nejprve zaměřena na pravý stupeň. Ve dnech 7., 14. a 22. ledna byl postupně připojen zadní středový, středový a přední středový segment pravého stupně. Práce na levém stupni byly obnoveny teprve v závěru ledna. Dne 27. ledna byl připojen středový segment levého stupně s charakteristickým logem NASA a 30. ledna přední středový segment. Levý přední segment byl připojen 7. února a pravý 14. února. Následovaly aerodynamické kuželové přední sestavy obsahující avioniku. Levá přední sestava byla připojena 17. února a pravá 19. února. Poslední činností bylo propojení kabeláže v systémovém tunelu a uzavírací práce.

Další článek rakety SLS (Space Launch System) pro misi Artemis II je usazen na své místo. Technikům se 23. března podařilo v útrobách haly VAB na Kennedyho středisku spojit centrální stupeň této rakety s dvojicí pomocných motorů na tuhé pohonné látky. Týmy expertů z programu NASA Exploration Ground Systems a hlavního dodavatele, firmy Amentum, využili jeden z pěti jeřábů, které jsou umístěny pod střechou haly VAB, k vyzvednutí tohoto masivního stupně ze středové chodby a jeho přemístění do sekce High Bay 3, kde byl stupeň připojen k oběma pomocným stupňům, které stojí na mobilní vypouštěcí plošině.

Technici z NASA a firmy Lockheed Martin společně připojili na evropský servisní modul kosmické lodi Orion tři odhazovací panely. Tato činnost byla 19. března dokončena v hale Neil A. Armstrong Operations and Checkout Building na Kennedyho středisku na Floridě. Evropský servisní modul je klíčovým zdrojem energie, který bude napájet kosmickou loď mířící k Měsíci. Jeho čtyři křídla fotovoltaických panelů byla na jeho vnější stranu instalována počátkem března. Nejnovější přidání ochranných panelů na servisní modul Orionu bude chránit fotovoltaické panely před teplem, větrem a akustickým namáháním při startu a výstupu a také pomůže přerozdělit zatížení mezi Orion a mohutný tah rakety SLS (Space Launch System) během startu a výstupu. Jakmile se kosmická loď ocitne nad atmosférou, oddělí se od servisního modulu všechny tři krycí panely, což umožní rozvinutí křídel fotovoltaických panelů.

Podle odhadu NASA ze závěru roku 2023, vypočteného s použitím statistických metod v úrovni pravděpodobnosti 70 %, bude lunární lander Starship připravený na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3 v únoru 2028, zatímco moduly PPE a HALO kosmické stanice Gateway budou v té době mít za sebou pouhé dva měsíce z roční přeletové dráhy na oběžnou dráhu Měsíce. Podle odhadu neměly šanci být během mise Artemis 3 využity. Jak vypadá porovnání stavu příprav v březnu 2025?

Technici s pomocí masivních jeřábů, kterými je vybavena montážní hala VAB na Kennedyho středisku vyzvedli centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis II ze sekce High Bay 2 a uložili jej v horizontální poloze do centrální chodby. Tento přesun, který byl dokončen 14. března, má připravit stupeň na integraci se zbytkem rakety, k čemuž dojde v průběhu tohoto měsíce. Celá operace obnášela vertikální zvednutí 64,5 metru vysokého stupně, který váží zhruba 99 tun ze stanoviště, kam byl umístěn v prosinci loňského roku a kde měli technici kolem dokola přístup k jeho externím i interním prvkům, aby jej připravili na inspekční činnosti spojené se skládáním rakety.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.