Dámy a pánové, okamžik, na který jsme se těšili dlouhé roky, konečně klepe na dveře. 27. května ve 22:33 našeho času odstartuje z floridské rampy 39A raketa Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon na špičce. V jejích útrobách najdeme dva americké astronauty – Robert Behnken a Douglas Hurley budou usazeni v anatomických křeslech a zamíří na ISS, kde v rámci testovací mise stráví několik měsíců. Vzhledem k mimořádné důležitosti tohoto startu jsme se rozhodli vydat týden před plánovaným startem tento článek, ve kterém najdete psaný online přenos. Do něj budeme v průběhu dalších dní přidávat všechny informace, které se týkají tohoto ostře sledovaného startu – i ty drobné, abyste měli zajištěn perfektní informační servis.
Rozhodli jsme se také tento článek připnout. To znamená, že dokud v den startu nevydáme článek s komentovaným přenosem, bude tento článek s psaným online přenosem neustále na nejvyšší pozici naší hlavní stránky. Tak bude zajištěno, že se k aktuálním informacím dostanete včas a snadno. Více než kdy jindy si navíc dovolím doporučit sledovat naše sociální sítě – ať už Facebook, Twitter, nebo Instagram. Celá naše redakce udělá maximum pro to, abyste dostali informační servis, jaký odpovídá významu této mise, na kterou se těšíme stejně jako Vy.
Co nás v nejbližších dnech čeká?
- 21. května: Zhodnocení připravenosti k letu
- 22. května – Tisková konference a statický zážeh Falconu 9
- 23. května – Kompletní nácvik startovního dne (příprava posádky, přesun na rampu, usazení do lodi)
- 25. května – Zhodnocení připravenosti ke startu
- 27. května 22:33 SELČ – Start
Pokud nedojde k odkladu, bude tento psaný přenos aktivní do 27. května 18:00. Pak bude psaný přenos ukončen a článek odepnut z nejvyšší pozice na hlavní stránce našeho webu. Ve stejnou chvíli vyjde článek s přenosem ze startu, ve kterém bude nový psaný online přenos.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
https://www.gannett-cdn.com/…1600&height=800&fit=bounds
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=46109.0;attach=1917642;image
Přichází další nová éra kosmického věku. Expanze. Kosmický věk začal vypuštěním Sputniku v roce 1957, po kterém začala éra průkopníků s mnoha prvenstvími, rekordy a průlomy. V polovině 70.let se staly kosmické lety běžnými a tehdy cca od roku 1977 začala éra budovatelů, budovatelů orbitálních stanic, navigačních systémů, telekomunikačních sítí a mapovacích družic, s plejádou skvělých meziplanetárních sond či kosmických dalekohledů.
To, že se v kosmonautice začaly dít nové věci, je jasné už dlouho. Například téměř exponenciálně roste posledních 5 let počet nových družic, přicházejí nové firmy, nové projekty. Mění se kvalita i kvantita. Někteří by ten dějinný zlom umístili k jinému datu, ale já si myslím, že první pilotovaný start první z nové generace kosmických lodí je natolik sílný okamžik, že je vhodný k označení právě za takový dějinný zlom. Je to na jednu stranu vyvrcholení dlouhého úsilí ve vývoji lodi a rakety a zároveň je to počátek éry nových raket a lodí, jejich misí a projektů, kde očekávanými vrcholy jsou návrat na Měsíc a výprava na Mars, to vše doprovázené novými orbitálními stanicemi, zvyšujícím se počtem lidí v kosmu, jak profesionálů, tak turistů, novou generací komunikačních družic i kosmických dalekohledů, s projekty pokročilého výzkumu sluneční soustavy s návratem vzorků z Marsu, průzkumu Titanu nebo landeru na Europu.
Takový dějinný okamžik přichází jednou za generaci, je to taková ta chvíle, na kterou se nás budou ptát vnoučata, co jsme tehdy dělali a co si mysleli. A věřím, že tenhle let je natolik výjimečný a zlomový, že si zaslouží pozornost a zapamatování.
Jsem docela překvapený tou fotkou z montáže. Vedle nové, skoro sterilní rakety, dva očouzené letěné stupně.
Napadlo mě to samé. Přístup SpaceX byl, no vždy trochu progresivní. 🙂
Asi nemají moc místa, kde je rozumně skladovat nebo je chtějí mít po ruce pro další starty. Ale když se podíváte na odlesky světel, které jsou vidět i na očouzených místech, tak je zřejmé, že si někdo dal práci s důkladným očištěním.
Mě na téhle fotce zaujalo, že se ten očouzený povrch leskne stejně jako u neletěné rakety. Zajímalo by mě, jak Falcony po letu „čistí“.
A palec nahoru redakci za tohle pokrytí startu. Je svátek a pěkný nervák. S tímhle článkem to snad přežiju ;-D
A pokud se týká jejich umístění, tohle není sklad, ale „montážní linka“. Jsou to tedy stupně v finálních fázích připravy pro dalsí mise. To vysvětluje i ten lesklý, ošetřený, povrch letěných stupňů. Kontaminace tedy nehrozí. V těchto prostorách se manipuluje i s nákladem a jsou proto dostatečně sterilní.
Hangár HIF (Horizontal Integration Facility) není určitě sterilní, slouží pouze k integraci nákladu (většinou již uzavřeného v aerodynamickém krytu) s nosnou raketou a usazení celé sestavy na TEL (Transporter, Erector, Launcher). Pro dlouhodobé uskladnění a renovaci použitých prvních stupňů F9 a FH slouží jiné hangáry pronajaté na CCAFS, ne tato hala. Taktéž uzavírání nákladu (družic) do aerodynamického krytu probíhá v jiné budově, kde je zajištěno klimatizované a velmi čisté prostředí, opět hala HIF na toto není uzpůsobena a tato činnost se tu neprovádí.
Průběžný článek je vynikající, nejen, že sleduje co se děje, ale pohromadě jsou i realizované a budoucí kroky.
Díky, jak jsem psal v článku – chceme poskytnout maximální informační servis.
Mne sa uz par dni zdalo, ze na to, aka je to velka udalost je (vsade) dost ticho. Takze to vitam.
Ticho je jen zdánlivé 🙂
Přípravu této mise sledujeme průběžně už několik let na diskusním fóru našeho portálu tady: http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=87&t=2684&start=210
Nějak mě zarazilo to, že posádka bude trávit čas před odletem v domku u pláže jako tradice.
Lze to chápat tak, že i jejich rodiny jsou izolovány s dostatečným předstihem před misí? Navíc stále v době koronaviru.
A na fotkách, kde je přístup k crew dragonu, ze dvou stran protichůdně, z jakého je to důvodu-servisní přístup k nějakým částem? Vstup do lodi je pouze jeden, ale vidím tam na povrchu lodi bílé části co něco zakrývá a nelícuje to s povrchem, takže se pak odstraní? Zvláštní…
Pokud vím, tak v onom domku nějaký čas stráví jen posádka – když létaly raketoplány s posádkou např 7 osob, tak by se tam všichni i s rodinami/manželkami určitě nevešli. 🙂
Přístup ke Crew Dragonu z obou stran je kvůli přípravě a kontrole lodi ze všech stran. Ty výstupky, o kterých píšete, to jsou přelepené výstupní trysky motorků Draco, aby se do nich před startem nedostaly žádné nečistoty. Během startu ten polep odpadne a trysky jsou volné.
Beach House sloužíval jako útočiště pro astronauty, když měli chvilku volna a „plné kecky“ novinářů. Je ale pravda, že se tam konávala také rozloučení s rodinami před startem, při nichž se grilovalo, lehce popíjelo a lidí tam bylo poměrně dost. Občas v domku někdo přespal, ale bylo to spíše výjimečně.
Řekl bych, že rodiny budou opakovaně testovány a pokud se chtějí s Dougem a Bobem vidět, jsou nyní podle mého názoru v karanténě.
Děkuji! On-line psané články mám rád, můžu se k nim několikrát denně vracet a stále tu bude něco nového. Jak v aktualitách, tak v komentech. Jen aktualita v čase 0:31 Tradice mi přijde trošičku neskromné “za 60 let teprve pátá loď”. Jako by Tu byl někdo, kdo lítá na 13. typu lodi za posledních…let.
Tím se chce jen vyjádřit, o jak výjimečný okamžik jde – že nastává jen průměrně jednou za více než dekádu.
Jasně. A taky bych si sobecky přál, aby to bylo častěji
S tou vlaječkou, neumím si představit, co by bylo, kdyby ji fakt nenašli! Dovezli by si Doug s Bobem potajmu jinou?
Během hledání „ztracené“ vlaječky z STS-135 astronauti našli několik dalších vlaječek USA, ale nebyli schopní určit, která je „ta pravá“. Takže kdyby tu pravou nenašli, asi by dolů dovezli nějakou jinou, co už na ISS je. 🙂
Super přenos, díky všem co se na něm podílejí. Jen nevím, jestli mi to to čekání na start bude zkracovat nebo naopak prodlužovat, protože už se těším jak dítě na Vánoce 🙂
Jsme rádi, že mají lidé o přenos zájem. A hlavně si myslím, že se opravdu nebudeme nudit, protože do startu DM-2 proběhne celá řada úžasných momentů. 😉
Zájem čtenářů nás všechny těší. Věřte, že i my jsme mnohdy v roli netrpělivých diváku a těšíme se podobně.
Znamená to, že Dragon stále nemá certifikaci CoFR, nebo se mýlím ?
Co je to CoFR certifikace, prosím? Máte na mysli Certificate of Financial Responsibility vyžadovaný pro tankery a další olejářské lodě?
Pokud si všimnete název této mise, jde o druhý demonstrační/testovací let nové kosmické lodi. Certifikační proces podle pravidel CCP programu stále běží a bude dovršen až po úspěšném dokončení této mise.
Cer of Fin Res bude nepochybně potřebovat Musk až bude posílat tankery ke svým superlodím pro 100 cestujících, tento případ to ale není.
Měl jsem na mysli Cer of Flight Readines, bez něhož se zřejmě nepoletí, mohu se ovšem mýlit.
Není to certifikace, ale zhodnocení – Flight Readiness Review – FRR. 😉
O zhodnocení, které bylo přerušeno bude na závěr podepsáno osvědčení a to by mělo být právě CoFR. Na pojmenování ostatně nezáleží hlavně pokud bude kladné.
Super počin. Díky !
To máme radost, díky, že jste s námi. 😉
Myslím, že má tento článek šanci stát se nejčtenějším na Kosmonautixu.
Těžko říct, ale to zřejmě neklapne. Ano, bude hodně navštěvovaný, velmi pravděpodobně se dostane do TOP10, ale nejčtenější asi nebude. Za první den udělal skoro šest tisíc návštěv. Když bude na nejvyšší pozici šest dní, matematicky by to vycházelo na cca 36 tisíc přečtení. I kdybych bral, že s blížícím se startem poroste zájem, tak se můžeme dostat třeba na 50 tisíc přečtení. Rekord ale drží komentovaný online přenos z prvního startu Falconu heavy – aktuálně 75 557 přečtení.
To je ale trocha iny format. Tento clanok s pisanym prenosom mam otvoreny v prehliadaci v jednom tabe trebars dva dni a raz za hodku sa pozrem, co je nove. To ale asi bude zaznamenane len ako jedna navsteva, nie?
To bohužel nejsem schopen posoudit. Netuším, jak to systém počítá.
Pomalu se v těch zkratkách začínám ztrácet. Mohl by mi někdo objasnit zkratku SN4?
SN4 = Serial Number 4 = Sériové Číslo 4
Na NASA jdou pořád nějaké drony, to se mi nelíbí, aby nebyl nějaký problém.
Schvalovací proces se trochu protáhl, ale to je vzhledem k rozsahu té mise očekávatelné.
Co už může být jednodušší než let na LEO. Mám dojem, že NASA přehání, škoda, že nebyla tak pečlivá u raketoplánů.
Už toho fakt nechte! Přestaňte bagatelizovat složitost jakýchkoliv letů do kosmu! Není to nic lehkého a je potřeba zhodnotit tisíce drobností.
V současné době se připravuje přistání amerických astronautů na Měsíci a Musk chystá loď pro 100 cestujících na Měsíc, Mars a dále do Sluneční soustavy. Let několikačlenné posádky na LEO je v tomto kontextu zcela jistě podstatně méně složitý.
Ale to neznamená, že je jednoduchý. To, že je něco supersložité – třeba let lidské posádky na Mars – neznamená, že cokoliv, co je třeba o trochu jednodušší, je brnkačka.
Suborbitalni, atmosfericky let….
Chce to trochu fantazie…
ono kdyz si poskocite, tak vlastne teke chvilku letite a je to velmi jednoduche… dokonce naprosto banalni ve srovnani s letem na LEO…
Bývalý francouzský prezident jednou vyslovil myšlenku, která se v dané situaci hodí k vašemu komentáři: promeškal jste skvělou příležitost mlčet…
Oni si všichni stěžují na přílišnou opatrnost pak se něco pokazí. Začne se více kontrolovat. Cyklus se poté znovu opakuje. Lidé jsou vždycky připravení na minulou katastrofu.
Je to první pilotovaný let CD, proto je opatrnost NASA na místě, určitě i pro SpaceX.
Mám pár otazek. Bude se Falcon po statickém zážehu a sobotní zkoušce ještě vracet do hangáru nebo už zůstane na rampě? Během dne se objevily fotky skafandrů s logem NASA, jsou to nové skafandry nebo poletí v těch, ve kterých trénovali? Pokud jsou nové, liší se nějak od těch stávajících?
Kdy začnou výstupy do kosmu na výměnu baterií? Prý jich má být 5, to by Bob mohl udělat národní rekord v počtu i délce výstupů. Na zkušební let solidní zápřah.
1) Měl by tam zůstat. Respektive nikde jsem nenašel informace o tom, že by se měl vracet. Ale situace se může změnit.
2) Informace o množství vyrobených skafandrů není k dispozici. Ani nevíme, kolik jich je tréninkových a kolik letových.
3) Výměna baterií měla začít v průběhu června. Upřesněno to nebylo.
Ještě pár otázek. Jaká je aktuální hmotnost Dragonu DM-2 a jak a proč se liší od DM-1?
Budou mít nějaký náklad na palubě? Kolik ho vlastně může být a bude ho teď víc, když letí jen dva? A může být či je náklad i v trunku?
DM2 nejako náklad nehrotí, bude sa niečo málo viezť, no hlavne od náladu pre túto misiu tam je nákladiak HTV-9 ktorá už z Tanegashimy k ISS odštartovala. Niečo viac by ale mali viezť po ceste napäť keďže Cargo Dragon 1 už dolietal a Cargo Dragon 2 ešte nie je pripravený a do jesene okem Soyuzu a CD od ISS nebude nič schopné dopraviť experimenty na Zem. Soyuz má veľmi malú kapacitu.
Hmotnost nebyla uvedena, ale nečekám velký rozdíl.
Na palubě mají mít jen pár osobních věcí, nic velkého. Prý ale při návratu z ISS odvezou nějaké hotové experimenty.
V trunku náklad nebude.
Údaje uvádí nosnost CD až 6 tun nákladu, takže teoreticky by měl uvézt v případě potřeby uvnitř i v trunku opravdu docela dost. Trunk je velká výhoda Dragonu oproti Starlineru.
Je znam termin na ktery by start DM-2 pripadne odkladal?
30.5.
Na snímcích jdou ve skafandrech bez příruční klimatizace. Skafandry mi připadají zvláštní, když to napíši opatrně. Dovolím si přirovnání a doufám, že se nikdo neurazí : připomínají mi dva včelaře na cestě k úlům.
To jako vážně? Skafandry mají připojení na pravém stehně. Je zde pouze jeden port na vše a pokud se podíváte pořádně na dostupné info, tak například v automobilu Tesla už mají port zapojený.
https://pbs.twimg.com/media/EYuY4M-XsAEzDQK?format=jpg&name=medium
Každému se líbí něco jiného a více než líbivá je důležitá funkčnost a ta už byla několikrát potvrzena. Tento typ skafandru už byl v kosmu dvakrát a vedl si více než dobře. Takže, a promiňte mi to, jste opět vedle jak ta jedle pane Václav.
Bez klimatizace šli jen pár kroků k autu, kde se na klimatizační jednotku zase připojili.
Pan Alois chtěl dát nenápadně najevo, že se mu mnohem víc líbí nadčasové skafandry Sokol 😀
Líbí – nelíbí je otázka vkusu. A ten má každý jiný, nejsme přece v sektě aby nějaký guru diktoval co je správné a co se má komu líbit, či nikoli. Když si vykliknete ochranný oděv včelaře, zjistíte hravě, že moje přirovnání není od věci. V žádném případě jsem nezpochybnil funkčnost, nechápu proč mi to pan K.Z. podsouvá a navíc mne zbytečně poučuje, kam se klimatizace připojuje což je zcela mimo mísu.
Pokud se týče klimatizace, tak ta dle mého soudu slouží k tomu, aby astronauti po opuštění čisté oblékárny nepřišli do styku s vnějším prostředím a oněch “ pár kroků k autu “ nepochybně vnější prostředí je a je zcela nelogická, aby se na “ těch pár kroků “ odpojovali a poté zase připojovali.
Mě osobně se nejvíce líbí skafandry z projektu Mercury.
Celá reakce na můj podiv nad tím, že si astronauti nenesou příruční kufřík klimatizace
Máte naprostou pravdu, včelařský ochranný oblek je taky bílý. Pro let do vesmíru bude ale téměř jistě nedostatečný. 🙂
Ohledně ventilace skafandru, ta slouží za normálních podmínek (mimo havarijní stav) skutečně jen k ventilaci upraveným vzduchem, aby se astronaut v neprodyšném obleku moc nepotil.
Není nutné, aby měli během přesunu na rampu a nástupu do lodě skafandr hermeticky uzavřený a byli trvale pod vnější zásobou dýchatelné atmosféry. To platí nejen pro SPaceX skafandry, ale i pro mnoho dalších, například ruský Sokol, nebo americký ACES.
Jak píše Miroslav, všechny skafandry mají ventilační jednotku hlavně proto, aby se kosmonauti uvnitř neupekli. Každý ale jistě zná záběry před startem Sojuzu, kdy má každý přilbu stále otevřenou. O žádnou „čistotu prostředí“ tedy v žádném případě nejde. Výjimkou je skafandr Boeing Blue, jehož konstrukce a použité materiály slibují dostatečnou prodyšnost a tepelný komfort i bez externí ventilace.
Tak zaprvé, nic Vám nepodsouvám. Regaoval jsem hlavně na tyto slova: …bez příruční klimatizace. Skafandry mi připadají zvláštní…
Za druhé, buďte rád, že tu na Vaše bludy vůbec někdo reaguje. Pěkný den.
Admin by mozna mel proverit, zda obsazeni domeny pardon uzivatelskeho jmena „Alois“ nebylo ucelove. Nezaznamenal jsem, ze by ji novy uzivatel vyuzival, je to skoda, jedna se na tomto portale o zavedenou znacku.
Nemám žádnou možnost, jak to prověřit. A abych se přiznal, já o tuhle značku vlastně ani moc nestojím.
Záběry z vnitřku Dragonu jsou opravdu vzrušující. To fakt vypadá jak kosmická loď a ne jako plechovka se sardinkami. Úplně se tam vidím.
Proč astronauty doprovází na cestě k rampě vojenské obrněné vozidlo?
Pokud by posádce na zemi hrozilo jakékoli nebezpečí, třeba požár auta, v kterém jedou, požár nebo únik kapalin a plynů na rampě a podobně, přesednou rychle do obrněnce a odjedou rychle do bezpečí.
S tím upečením to nebude tak žhavé. Gagarin a spol. vůbec žádnou přenosnou klimatizační jednotku neměli a totéž platí i pro první skafandry v Sojuzech. “ teplákové “ skafandry Voschodů, Sojuzů a raketoplánů samozřejmě považuji za exces. Ikonický je program Apollo tam zcela jistě plnila přenosná klimatizace mj. i izolaci od vnějšího prostředí.
Gagarin a spol. klimatizační jednotku neměli, protože prostě nebyla k dispozici. Co se týče ikonického programu Apollo (a stejně tak Gemini), klimatizace byla nutná proto, že astronauti už nějakou dobu kvůli vyplavení dusíku dýchali čistý kyslík, takže museli být izolováni z tohoto důvodu, nikoli jako ochrana před nečistým vnějším prostředím tak, jak naznačujete vy.
Mimochodem – ještě jste mi nedal link na pašované japonské kamery pro Lunochod. 😉
Omlouvám se nějak jsem Váš požadavek přehlédl. Co nejdříve se po tom podívám, ale nemám kartotéku, tak musím navštívit více pramenů. Myslím, že to bylo u Přibyla v Rudých hvězdách, nebo u Pacnera v Závodě o Měsíc. V každém případě Vám do několika dnů dám zprávu, doufám že to najdu.
Budu se těšit. Díky.
Existuje pro tento let také záložní posádka?
Samozřejmě. Záložní posádku tvoří Michael Hopkins a Victor Glover.
Už jsem to našel – odpovídám si sám 🙂
Záložní posádkou jsou Mike Hopkins a Victor Glover z posádky plánovaného USCV-1.
Dovolím si poznamenat, že už před 7 hodinami ti správně odpověděl Michael Voplatka. 😉
Tohle se i dá pochopit, zvlášť pokud uživatel nezavře několik hodin tab. Chybí tu dynamická kontrola nových komentářů, ale to je jako se všemi ajaxy tak trochu nápor na server. Je holt nutný refresh a trocha schovívavosti vůči duplicitám 🙂
Dobrý večšr všem, chtěl jsem se jen zeptat jestli nevíte, jak to vypadá s předpovědí počasí na den startu. Jestli se to zlepšilo? Už se nemůžu dočkat :). Děkuji všem z Kosmonautixu za skvělé články!!!
Zatím stále jen 40% šance na dobré podmínky pro start.
Škoda, že nemohou využít motory Superdraco pro reentry burn.
Proč škoda? Slabší Draco se pro tento účel hodí víc.
Taky mi to přijde vhodnější. Byly by podle mne zbytečně moc silné a astronauti by zažívali zbytečně velké přetížení.
Uvažuju, jestli se po odhození 1. stupně motory Super Draco nezablokují. Přijde mi, že ta úprava po havárii byla spočívala i v jejich deaktivaci (když už nebudou potřeba), ale nevím, jestli jsem to pochopil dobře.
Nevím, jestli neobjevuji Ameriku, ale Doug měl být na palubě posledního raketoplánu STS 135 Atlantis 8.7.2011. Pokud to tu bylo již uvedeno a já jsem to přehlédl, tak se omlouvám. Mě připadá pikantní že astronaut, který symbolickou vlajku USA před devíti lety v kosmu na ISS zanechal ji nakonec přiveze zpět.
9 let je dlouhá doba, ovšem jen pokud se nespěchá, jinak může být zatraceně krátká. Nám se zdá dlouhá při pohledu na interval od posledního letu raketoplánu. Před padesáti lety byla zatraceně krátká od projevu JFK k Armstrongovi na Měsíci.
Dovolil jsem si srovnat co za 9 let dokázali v Americe tehdy s jejich současnými výkony. Vrcholem obou období bylo a doufejme i bude přistání Američanů a Měsíci.
Tehdy postavili 16 Saturnů 5 – napřesrok dokončí první SLS o polovičním výkonu.
Tehdy postavili 12 Apoll /CM+SM/ – pozítří poletí první Dragon.
Tehdy postavili 10 Apoll /LM/ – letos probíhá druhé kolo výběru dodavatele.
Tehdy ještě stihli souběžně realizovat pionýrské lety v pilotovaných programech : 1x Mercury MR, 4x Mercury MA a 10x Gemini GT vč. 4x GTA.
Srovnání je provedeno bez ohledu na politické, finanční, technické, technologické a propagandistické vlivy.
Porovnáváte jabka s hruškama. Mohl jste si ušetřit čas a nic nepsat, protože to je celé nesmysl a akorát méně znalým čtenářům motáte hlavu a vkládáte do ní bludy.
Srovnání bez ohledu na politické, finanční, technické, technologické a propagandistické vlivy nemá smysl. Stačí se jen podívat, jaká část HDP tekla do NASA v šedesátých letech ve srovnání s dneškem.
Pane Václave, skutečně se mi nechce věřit, že dokážete psát stále stejné mimoidní věci pořád dokola. Stále víc mám za to, že prostě trollíte.
V dnešních cenách to stálo 250 miliard dolarů, Space X za celou dobu své existence utratilo za vývoj 10 až 12 miliard. To se jistě projeví.
To je pravda. Ale když vezmeme v úvahu náklady na všechny ty Aresy a Artemisy, už to tak závratný rozdíl není.
A navíc to Aloisovo srovnání, obávám se, není o nedostatku peněz, ale o nedostatku chuti a odhodlání je dát na kosmonautiku a efektivně je využít.
A kolko stalo vsetko okolo navratu na mesiac?
Lebo z toho co citam tak od tych 250mld kym sa dokonci gateway asi nasa daleko nebude.
Pokud chceme finančně porovnávat návrat na Měsíc se šedesátými roky ve smyslu Vaclavova příspěvku, tak musíme nejprve definovat stejně dlouhé období devíti roků. Kdybychom ve smyslu úvah Jiného Honzy započítali Aresy, tak zřejmě půjde o období let 2004 až 2012. Určitě se dá dohledat, kolik peněz měla NASA v tomto období na návrat na Měsíc k dispozici. Půjde o významně nižší částku než 250 miliard USD.
Ale prave Gateway bude zarukou trvale pritomnosti cloveka u Mesice, je to i logicky krok k ceste cloveka na Mars a dale.
Gateway otevre i nove komercni moznosti.
Posledni vyvoj udalosti nasvedcuje, ze se na tom bude podilet i SpaceX jako dopravce modulu a po najeti do rutiniho provozu mozna i jako dopravce nakladu(odlehceny Dragon).
S tou dopravou nákladu na Gateway to není “možná”, ale “určitě”. SpaceX již byla vybrána. A nepůjde o odlehčený Dragon, ale o nový Dargon XL.
Ja som to nemyslel v zlom.
Skor ako zaujimavost, ze aj novy program bude v konecnom dosledku podobne drahy. Aj ked rozlozeny do dlhsieho obdobia, a teda vlastne navsteva mesiaca je podobne draha ako v minulosti.
Samozrejme teraz z toho bude vacsi uzitok, a plan na vyuzitie dlhodobejsie.
Neratam do toho samozrejme posledne zmeny v nasa ktore extremne zlacnuju dalsi vyvoj.
S ohledem na spatne stredecni pocasi je tedy pripadny nahradni termin v sobotu cca ve stejny cas(22:30)?
30. května je určitě záložní termín, ale přiznám se, že konkrétní čas neznám. Ale řekl bych, že se o pár desítek minut posune.
Diky, hlavne ze je to vecer :-), pres den budu pryc.
Záložní startovací okna (instantní) jsou:
sobota 30.5. v 15:22 EDT (21:22 SELČ)
neděle 31.5. v 15:00 EDT (21:00 SELČ)
Pěkná grafika trajektorie 🙂
Nevíte, zda bude přelet CD 27.5. 22:58 nad Rakouskem viditelný pouhým okem / mag? Zatím má být nad námi polojasno.
Pokud by se let přesunul a byla by k dispozici aktualizace, nahrajete jí sem?
Díky moc za přenos!
Osobně si myslím, že v té době už bude docela dlouho po soumraku a loď bude jen nízko nad obzorem + ne nízké dráze. Moc šancí tomu nedávám. Tento článek už v době startu nebude aktualizován, ale někam bychom to určitě dali. 😉
Dobry den, chtel bych se zeptat, co za falcony je v te pripravne hale z prvniho snimku, ten v pravo dost vypada jako novy neleteny, takze me zajimaji spise ty dva v levo, jakou misi leteli a jake meli podminky navratu? zajima me to vzhledem k „opotrebeni“ ohoreni tech stupnu popr.jestli se vi pro ktere mise jsou pripraveny vsechny tri vcetne toho noveho?
Dekuji za vasi odpoved.
Hezký den,
bohužel nevíme, který první stupeň je určen pro kterou misi. Ale tipnul bych si, že ten čistý bude pro navigační družici GPS.
SX udelala simulator dokovani CD u ISS.
Psali o tom i zde – https://www.kosmonautix.cz/2020/05/dokazete-pripojit-crew-dragon-k-iss/
Aha, to mi uteklo. Tak aspon pro ty, co jim to uteklo taky 😀
Na NASA právě běžela sekvence zkoušek padáků. Naprosto symetricky jim to funguje, nalévání je krása.
Těch fotografů tam bývá většinou hodně, co kolem rampy rozmísťuji své přístroje. Zajímalo by mě jen, co to obnáší, za jakých podmínek se tam dostanou?
Musíte získat akreditaci NASA Social Media. Podmínky pro udělení jsou zde: https://www.nasa.gov/connect/social/credential.html
Těch fotografů bývá plný autobus. 🙂
Bude dnes v živě a česky přítomen také nějaký host?
Ano, ale myslím, že nikdo neuhodne kdo. 😉
VR? 🙂
MP 😉
Tak napadol mi hneď David Pavlík, ale to není MP ♂️
Davida bych chtěl oslovit na přenos návratu, ale to začnu domlouvat, až budeme znát termín. Už jsme spolu komentovali start DM-1, tak jsem si říkal, že by to tentokrát chtělo změnu.;-)
No hádal bych, že by to mohl být někdo z webu ElonX nebo Michal Václavík.
Nikoliv, ale mohu prozradit, že Michala mám domluveného na (snad) zítřejší připojování. 😉
A netusite zda na CT24 nebo Prima CNN budou nejake bloky ci rozhovory, treba na CT24 v pul sedme je pravidlene nejaky host? Zatim, co jsem zaznamenal, se tato udalost jen obcas mihla ve zpravach.
Na ČT jsem měl dnes v 7:50 na toto téma telefonický vstup a věřím, že redakce vědy ČT tuhle událost určitě pokryje. U CNN Prima News mám informaci o tom, že se tomu chtějí věnovat ve zprávách. Předtáčeli jsme k tomu nějaké rozhovory.
Pripravuje sa na tento prenos nejak špeciálne aj mall.tv? Dá sa očakávať, že bude fakt nával, ktorý nebýva bežný.
Ano, jsem s nimi v pravidelném kontaktu a vysvětlil jsme jim význam události a mám informace, že to pojali opravdu zodpovědně. Došlo k zajištění dostatečné kapacity serverů, v akci bude i tým techniků, kteří by v případě nenadálých událostí zasáhli a udělali úpravu. Víc už se udělat nedá. Ale znáte to, jak je to s panem Murphym.
Dobrý den,
Zajímalo by mě, zdali bude stream z celé 19h cesty? Myslím tím oficiální SpaceX nebo NASA stream.
Děkuji,
S pozdravem,
Corey
Co máme informace, tak NASA TV by to tak snad měla udělat. Jen nesmíme čekat celou dobu záběry na loď. Asi to budou prokládat nějakými infografikami, při předpřipravenými videy.
Super, děkuji za odpověď!
Vy si Dušane neplánujete 24-hodinovku? 🙂
Myslím, že i bez toho budeme v redakci padat na ústa. 😀
Budou při startu přítomni i nějací zástupci ostatních agentur?
Těžko říct, zatím nebylo nic oznámeno.
Na Twittru vidim psat Anglicana
It will launch at 21:33 UK time from Florida USA.
15 minutes later you will be able to see it fly overhead of us in the UK!
Then at 22:08 the ISS passes over.
Get outside and look up!
Plati ti i pro Prahu?
CD by mohl být vidět nad jihozápadním obzorem o pár minut později než v případě UK.
Mrkněte tady na předpověď přeletů pro svou lokalitu – https://heavens-above.com/PassSummary.aspx?satid=71000
Velmi zajímavé, bohužel v toolu od https://james.darpinian.com/satellites/ , což je asi nejlepší nástroj na sledování satelitů, není Crew Dragon vidět 🙁 Snad se někde jinde budou dát dohledat přesné časy a místa.
Zkuste zde nastavit svou pozorovací pozici. 😉
https://heavens-above.com/PassSummary.aspx?satid=71000
To se mi povedlo, ukazuje to 22:55:36 přelet. Jen ten tool od Jamese je geniální v propojení se Street View, kde i naprostý trouba vidí v kolik a kde to poletí 🙂
Taky jsem s ním spokojen, ale Heavens-above je podrobnější, byť není tolik user-friendly
To je s tim pocasim napinavejsi nez kdejaky detektivni serial u ktereho se cela rodina do zaverecnych titulku hada o to kdo je pachatel…
Přesně tak, nikdo z nás neví, jak to bude. Ale snad už brzy bychom se mohli dozvědět něco bližšího. Kolem čtvrté má být to jednání o počasí.
Nez riskovat ,tak radeji odlozit, tech par dni uz nehraje roli, kdyz se cekalo 9 let.
Tak pokud se splni limiti pro pocasi pro bezpecny start, riskovat se nebude…
A pokud se nesplni, tak se to odlozi…
Nevisí to jen na počasí. Probíhá odpočet kde se kontrolují i technické, spojové a další parametry. Konečné slovo nemají lidé, ale počítač.
Technické kontroly probíhaly už předtím a momentálně není na straně techniky žádná otevřená otázka. Tím neříkám, že se nic nemůže stát, ale není to primární zdroj aktuálních obav.
krásný detail online na rampu (washington post)
https://www.youtube.com/watch?v=daHdNvTxeBM
Super, díky!
ty mraky už moc super nejsou …
To, že mají být piloti v karanténě je správné, ale nevím, jestli to, co jsem viděl na videu o nálepkách na vozy Tesla Model X nebylo její přímé ohrožení.
1. Žena, která asi v karanténě nebyla, předává z ruky do ruky bez rukavic nálepky.
2. Po nalepení si jeden z kosmonautů bere zpět do ruky hrnek od nějakého může a chytá ho shora po okrajích rukou, kterou držel nálepky. Takže jednoznačně cesta pro nakažení byla splněna.
Z tohoto pohledu byla karanténa úplně zbytečná.
Při startech Sojuzu bývá zvykem, že je v karanténě i personál, který kosmonautům pomáhá. Stejné to mohlo být i zde.
Chtěl bych se přimluvit za opačné řazení komentářů, nejnovější nahoře. Děkuji.
Nevím, zda s tím něco dokážu udělat.
Díkes, to rolování je opravdu únavné .-)
Půjčil jsem si pár údajů ze SpaceX.com – COUNTDOWN SEQ
MIN/SEC EVENT
– 45:00 SPACEX LAUNCH DIRECTOR VERIFIES GO FOR PROPELLANT LOAD
– 42:00 CREW ACCESS ARM RETRACTS
– 37:00 DRAGON’S LAUNCH ESCAPE SYSTEM IS ARMED
– 35:00 RP-1 (ROCKET GRADE KEROSENE) LOADING BEGINS
– 35:00 1ST STAGE LOX (LIQUID OXYGEN) LOADING BEGINS
– 16:00 2ND STAGE LOX LOADING BEGINS
– 07:00 FALCON 9 BEGINS ENGINE CHILL PRIOR TO LAUNCH
– 05:00 DRAGON TRANSITIONS TO INTERNAL POWER
– 01:00 COMMAND FLIGHT TO BEGIN FINAL PRELAUNCH CHECKS
– 01:00 PROPELLANT TANK PRESSURIZATION TO FLIGHT PRESSURE BEGINS
– 00:45 SPACEX LAUNCH DIRECTOR VERIFIES GO FOR LAUNCH
– 00:03 ENGINE CONTROLLER COMMANDS ENGINE IGNITION SEQUENCE TO START
– 00:00 FALCON 9 LIFTOFF
Nahoře v online píšete, že by se už teď měly tlakovat nádrže. Myslel jsem si, že je tlakují až po nástupu posádky (viz T-35)
omlouvám se, nevím proč mi zdvojují komentáře, jde to nějak promazat? A jde smazat ta hrubka? stydím se, fuj ….
Odmazáno a opraveno.
Mělo by dojít k tlakování nádrží Crew Dragonu – raketa Falcon se bude tankovat až půl hodiny před startem.