sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 44. díl (15.7. – 21.7.2013)

Pokud k Vašemu typickému nedělnímu poledni patří kromě svátečního oběda a televizních politických debat i čtení Kosmotýdeníku, jsme velice rádi. I tento týden Vám přinášíme souhrn aktuálních událostí, které přineslo posledních sedm dní. Kdo by čekal, že s letními prázdninami přijde „okurková sezóna“, ten se teď asi hodně diví. Zajímavých témat je totiž opravdu hodně. Budeme se věnovat nebezpečné poruše, která ukončila výstup do volného kosmu, rozebereme možnou příčinu havárie rakety Proton a na závěr se podíváme do lehké budoucnosti – konkrétně bude řeč o přípravách prvního letového kusu americké lodi Orion.

Fjodor Jurčichin (v červeném tričku) právě podává savé ručníky.
Fjodor Jurčichin (v červeném tričku) právě podává savé ručníky.
Zdroj: NASA TV

Voda ve skafandru ukončila výstup

„V kosmonautice neexistuje něco jako rutina, nic není předem jisté a zaručené,“ takto trefně okomentoval na svém blogu poslední výstup do volného prostoru z paluby ISS známý popularizátor kosmonautiky Tomáš Přibyl. O co šlo? V úterý 16.7. ve 13:57 SELČ začal běžný, skoro by se dalo říct „rutinní“ výstup do volného kosmu. Luca Parmitano a Chris Cassidy měli na svém seznamu několik drobných úkolů – třeba instalace nových kabelů atd.  Problém ale nastal po necelých 40 minutách, kdy Luca Parmitano ucítil na své hlavě netypickou vlhkost. Po poradě s Chrisem Cassidym, který se nejprve domníval, že se na Italově čele leskne pouze pot, se ukázalo, že skutečnost je horší. Odněkud unikala voda, která vlivem povrchového napětí ulpívala nejen na astronautově obličeji, ale i na vnitřní straně helmy, hledí nevyjímaje. Parmitanovi tak musel do přechodové komory pomoci Chris Cassidy, protože kvůli vodě nebylo dobře vidět ven. U modulu Quest se zatím shromáždil zbytek posádky, který okamžitě po vyrovnání tlaků stáhnul Lucovi helmu a osušil mu tvář ručníky.  Události se věnoval tento článek na našem blogu. Otázkou je, co mohlo stát za únikem cca. litru a půl vody. V prvních hodinách se spekulovalo buďto o nádobce, ze které astronauti během výstupu pijí, nebo o chladícím okruhu, kterým cirkuluje voda. Momentálně se zdá, že viníka je potřeba hledat jinde. V době, kdy tento článek vzniká to vypadá, že se rozbil klimatizační systém skafandru. Konkrétně by mělo jít o subsystém zajišťující odebírání vody ze vzduchu. Jisté je, že tato závada, která mohla snadno ohrozit astronautův život, způsobí dočasnou stopku pro všechny výstupy do volného kosmu, při kterých jsou potřeba skafandry EMU. Je potřeba závadu odhalit a pokud možno i opravit. Je samozřejmě otázkou zda to bude možné provést přímo na oběžné dráze, nebo zda bude nutné přepravit poškozený kus dolů na Zemi.

Tahle malá součástka možná způsobila zkázu rakety Proton
Tahle malá součástka možná způsobila zkázu rakety Proton
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Mohl za havárii Protonu šlendrián?

Havárii nosné rakety Proton se třemi družicemi navigačního systému Glonass jsme na našem blogu popsali v tomto článku. Nyní se zdá, že vyšetřovací komise odhalila možnou příčinu selhání. A upřímně řečeno, skoro se tomu ani nechce věřit. Kosmonautika je právem vnímaná jako špičkový technický obor. Jak je tedy možné, že zkázu nosiče zřejmě způsobily obráceně namontované senzory úhlové rychlosti? Právě to totiž ukazovaly trosky rakety, které se podařilo najít na místě nehody. Vyšetřovací týmy proto nezahálely a schválně zkusily nasimulovat, jestli by to vůbec šlo. Ukázalo se, že zapojit senzor obráceně sice jde, ale jen za použití neobvyklých nástrojů, se kterými by se na tomto stanovišti nemělo zacházet, dále je potřeba porušit několik předpisů a vrcholem všeho je, že takovéto „obrácené zapojení“ způsobí poškození okolí snímačů. Test ale ukázal, že poškození získané při simulovaném testu se shoduje s tím, co se našlo na místě nehody. Skoro se ani nechce věřit tomu, že by někdo mohl při aplikaci senzorů takto zachybovat a místo logického úsudku by použil hrubou sílu. Komise zároveň rozhodla o kontrole všech již dokončených raket Proton. Rychlá prohlídka ukázala, že tento problém nikde jinde není. Na jednu stranu je dobře, že za havárii nemohla samotná raketa, na druhou stranu je varující zjištění, že raketu sestavují lidé, kteří jsou schopní provádět podobné zrůdnosti.

Jeho veličenstvo, Orion První

Do startu mise EFT-1, tedy prvního ostrého letu nové americké lodi Orion, zbývá ještě něco málo přes rok, takže práce na samotné lodi jsou v plném proudu. Ve výrobním závodě Textron Defense Systems ve městě Wilmington (stát Massachusetts) vzniká tepelný štít, který bude Orion chránit při návratu z oběžné dráhy. Nutno poznamenat, že na misi EFT-1 (Exploration Flight Test-1) ještě nepoletí kompletní kosmická loď – spíše bychom mohli mluvit o jakémsi „finálním prototypu“. Orion nebude mít solární panely, systémy pro udržování života, ani vlastní motory. Tuto funkci bude suplovat horní stupně rakety Delta IV Heavy. Klíčovým prvkem tohoto testu totiž bude vstup do atmosféry a ověření správné funkce tepelného štítu. Orion totiž vyletí až do výšky 17 000 kilometrů a pak vstoupí do atmosféry. Podmínky budou srovnatelné s návratem z míst mimo gravitační pole Země. Na tepelný štít budou působit mnohem větší síly než pokud by se vracel z nízké oběžné dráhy. Na přiloženém videu je vidět, jak se tepelný štít vyrábí, kontroluje a upravuje.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.kosmo.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…Luca_Parmitano_suiting_up_for_EVA_training_fullwidth.jpg
NASA TV
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/420623_orig.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samuel Slavkovský
11 let před

Ak niečo viem oceniť, tak je to dobre odvedená práca.
Super 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před

Moc děkuju 🙂

Karel
Karel
11 let před

Díky za informace. Ohledně havárie Protonu. Je to opravdu zvláštní, že v tak sofistikovaném oboru se udělá taková nedbalost. Všechny nás to asi překvapuje, ALE… tak trochu začínám mít dojem, že je to jen nafouknutá bublina, podobně jako nás společnost nutí si myslet, že známé osobnosti, politikové či šéfové firem, jsou nějaká „vyšší“ sorta. Nadlidi, které si stavíme na piedestály a stavíme si jich do obrazů dokonalosti. Jenže jako každý jednou dojde k tomu že jsou to vlastně všechno obyčejní lidé v lecčems naopak snad ještě horší než vy, tak podobně bych to viděl i s celou kosmonautikou. Jistě jsou to odborníci, ale pořád jen „obyčejní lidé“.

Nejvíc to bylo patrné v některých videích z paluby ISS, či výstupů kosmonautů do volného prostoru. Někde jde vidět jak někdo zakopne o nějaké kabely, jinde mu zase uletí nějaký panel, když s něčím manipulujou či opravují, občas se mi zdá, že jsou to ti nejvíc nešikovní lidé na světě. A říkám si , proboha, to tam do toho kosmu posílají ty největší nešiky, nebo to fakt nemají nikoho lepšího ? :))))

Dušan Majer
Dušan Majer
11 let před
Odpověď  Karel

Jistě, jsou to pořád jen lidé a mohou chybovat, ale takováhle věc není jen o tom, že se někdo splete.- To je pošlapání všech předpisů. Když to hodně přeženu tak je to stejné jako kdybyste si nechal někde v odborné firmě složit počítač a oni by vám dovezli zlomenou základovou desku s tvrzením, že se jim tam nedařilo zapojit grafickou kartu, tak že jí tam zatlačili silou. Stejně tak jsme pořád jenom lidi, můžeme se mýlit, ale v některých oborech jsou chyby – zvlášť takhle velké, nepřípustné. Zkusme si jen představit, že by podobně „zachyboval“ třeba neurochirurg.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.