sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První Block 5 neměl upravené heliové nádrže

Před startem družice Bangabandhu-1 se všude (včetně našeho webu) psalo o tom, že jde o premiéru finální verze Falconu 9, do které se již nebude (až na drobná vylepšení) zasahovat. Takzvaný Block 5 měl disponovat vylepšením všech možných systémů, přičemž jejich cílem bylo kromě usnadnění znovupoužitelnosti i zvýšení bezpečnosti. Necelé dva týdny po startu však vyšlo najevo, že jedna z těchto novinek na palubě nebyla a že se použije až při jednom z pozdějších letů. Jedná se o nádrže se stlačeným heliem, které slouží k tlakování nádrží – právě jejich selhání vedlo v září 2016 ke zničení Falconu 9 s družicí Amos 6.

Nádrže COPV.
Nádrže COPV.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

NASA požadovala úpravu těchto nádob označovaných jako COPV předtím, než Falcony začnou vynášet americké astronauty na ISS. Vyžádala si také, že před prvním pilotovaným letem bude muset Falcon absolvovat nejméně sedm startů v tzv. zmražené konfiguraci. Jinými slovy – rakety použité na těchto sedmi misích se od sebe nesmí konstrukčně lišit. Pokud bude tato podmínka splněna, NASA uzná, že jsou Falcony dost bezpečné pro vynášení astronautů. To, že Falcon na misi Bangabandhu-1 používal staré heliové nádoby, znamená, že se tento start nedá počítat do sedmičky startů, které NASA požaduje.

Podle SpaceX jsou nové nádrže momentálně testovány, aby splňovaly všechny bezpečnostní standardy. Elon Musk před premiérou Blocku 5 uvedl, že množství zkoušek nádob COPV je enormní a že půjde o nejdokonalejší tlakové nádoby v historii lidstva. Tyto vylepšené nádoby by se měly poprvé použít na misi, při které Falcon 9 vynese nepilotovanou loď Crew Dragon. Mise označovaná jako Demo-1 (též DM-1) by měla podle aktuálního harmonogramu startovat letos v srpnu a Falcon 9 Block 5 bude muset po této misi absolvovat dalších šest startů ve stejné konfiguraci, než do něj budou moci usednout lidé.

Zdroje informací:
https://www.theverge.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/967/42025498972_8720104d8a_o.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/07/2015-07-03-223752-350×236.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
34 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samo2
Samo2
6 let před

Hmm ak používajú staré Héliové nádrže prečo začali tankovať rýchlejšie chladnejšie pohonné hmoty? Nieje to väčší risk? Alebo staré niesu až tak staré a aj tie prešli úpravou ktorá zabráni nehode typu Amos 6 no nové majú iný design?

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
6 let před
Odpověď  Samo2

Taky me to napadlo,tankovali prece tesne pred startem,

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Samo2

Tak troška som hľadal a dopracoval som sa k tomu že Block 3 mal na tankovanie LOX 45 minút Block 4 a Block 5 po 35 minút (anomália Amos 6 sa týka výlučne nádrží na LOX) zmenilo sa iba tankovanie RP-1 so 70 minút pre Block 4 na 35 minút pre Block 5, takže to súvisí s nejakou inou zmenou ma Block 5. To by sa hodilo pridať k článku potom to troška mätie a nie som jediný 🙂

Štěpán
Štěpán
6 let před
Odpověď  Samo2

Ano, tvrzení Samo2 je logické, ale tato informace není ověřená, takže souhlasím s Dušanem, nepřidával bych to do článku. Tam spekulace nepatří 🙂

Radovan Kubrt [Raul]
Radovan Kubrt [Raul]
6 let před
Odpověď  Samo2

To není tak úplně pravda, nezměnilo se pouze tankování RP-1.
Nezapomeň na to, že tankování LOX do druhého stupně se změnilo na 16minut pro Block 5 při misi Bangabandhu-1. Anomálie Amos 6 se týká LOX nádrží druhého stupně.

Petr Kasan
Petr Kasan
6 let před
Odpověď  Samo2

Myslím, že prosté porovnání časů potřebných pro natankování nestačí: po incidentu Amos 6 psali tuším na Arstechnica, že SpaceX dělala některé operace současně – tankování + tlakování heliových nádrží, což vedlo k nepředvídatelnému chování v dynamice rozpínání (část COPV již zanořená a současně probíhá její tlakování). Myslím, že i ve výsledcích následných testování po havárii se psalo, že se podařilo najít „sekvenci“, při které nasimulovali stejnou chybu.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Samo2

Netušíme, je to čerstvá zpráva, takže souhlasím. Nad spoustou věcí si jen drbeme hlavu a nevíme, jak přesně je interpretovat.

Alois
Alois
6 let před

A to chtěli letět, dokonce s turisty, letos okolo Měsíce.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpověď  Alois

…tak uvidíme co bude nahoře dřív, jestli turisti SpaceX u Měsíce, nebo třeba Nauka… 🙂

Alois
Alois
6 let před

Co do nároků na bezpečnost nosičů to NASA poněkud přehání, zdá se, že káže vodu a pije víno. Příkladem je raketoplán. Na videu z kabiny posádky jsou výrazné vibrace, jeden z astronautů prohlásil, že nemohl odečítat na displeji. Příčinou byly boostery na THP, je podivné, že se NASA nepoučila a pro lety s posádkou opět staví supernosič s boostery na THP.
Chudáka Muska současně mučí sedmi starty beze změny / vylepšení/. Každý start po vyhodnocení by měl znamenat impuls pro nějaké vylepšení, že by někdo postavil nosič naprosto bez chyby a tak dokonalý, že by nebylo možné jej vylepšovat, tomu snad nevěří ani autoři tohoto požadavku.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Alois

S drobnými změnami, které vycházejí ze zkušeností z předchozích startů F9 Block 5 NASA počítá. Tam jde spíš o to, aby neměnili nějaké větší nebo pro bezpečnost důležitější komponenty. Jako třeba tu héliovou nádrž. Předpokládám, že kdyby později nastala nutnost udělat výraznější změnu, už by nevyžadovali sedm letů, ale třeba jen jeden. Jako u nového typu letadla: Nejdřív je testovacích letů spousta, ale pak se dělají vylepšení za provozu s cestujícími.

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpověď  Alois

Pokud vím, tak měli na výběr, buď komplet dokumentace, nebo testovací lety

Proto se SLS tak dráze testuje, aby tohle nebylo třeba

Ivo Janáček
Ivo Janáček
6 let před
Odpověď  Alois

Tak si tak říkám, jak to bude se SLS? To bude taky NASA vyžadovat 7 startů než tam někdo vleze? To by asi tento program skončil dříve než by někdo vůbec letěl nahoru. Pro každého jiný metr.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Ivo Janáček

NASA frekvenci startů nahrazuje extrémně důkladným testováním. Právě proto dělají strukturální zkoušky všech dílů. SpaceX také testuje, ale ne takhle superzevrubně – proto to musí vynahradit povedenými starty ve zmražené konfiguraci. Ono upřímně řečeno by u SLS těch sedm startů trvalo také hrozně dlouho. SpaceX to má za chvíli.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ale pořád nemají na SSSR na přelomu 70/80 let. Těch 60 startů R7 za rok 🙂

Zdeněk
Zdeněk
6 let před
Odpověď  Alois

Sakra pravda.

Risa123
Risa123
6 let před
Odpověď  Alois

Tak dříve jste často kritizoval ruskou kosmonautiku a propagoval americkou a těd je tomu naopak. Zajímavá změna.

marian
marian
6 let před

Najviac ma zaráža, že Elon krátko pred štartom tvrdil, že dúfa, že aj tento prvý let „blocku 5“ NASA uzná ako prvý zo siedmych požadovaných. A pritom musel vedieť, že na to nemá požadované nádrže. To čo malo znamenať – úmyselne klamal a čakal že mu na to neprídu? Alebo je už drobátko prepracovaný a občas nevie presne, čo mu to vlastne letí?

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  marian

Určitě by byl blázen podvádět svého největšího a nejoblíbenějšího zákazníka. NASA to bezpečně věděla dopředu. Na druhou stranu, i tak byla na stupni halda dalších úprav. Takže je možné, že to rozdělili na dvě části. COPV jako kritickou komponentu vyjmuli z těchto inauguračních letů a zkoušeli ostatní, a pak přidají i COPV.
V práci taky neměníme 4 věci najednou, ale jen jednu po druhé. Postupně, ať vidíme vliv.

marian
marian
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Jasne, to beriem, ja sa ale zamýšlam nad tým, prečo verejne vyhlási niečo, o čom vie (alebo mal by vedieť), že to nie je pravda.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  marian

V době, kdy vyšla tato zpráva, tak se na FB pod příspěvkem o ní včera mohutně diskutovalo, a Petr Melechin i Dušan byli dost skeptičtí a opatrní a dumali, zda nešlo o nějaký posun v kontextu, nebo špatné pochopení úplně originálního zdroje. A fakt je otázka, co se řeklo o Blocku 5, že v něm bude a co se řeklo o Bangabandhu. Dřív SpaceX kombinovala různé blocky při jednom letu. Pořád musíme vycházet z toho, že část zpráv, které můžeme číst, mohou být jen zevšeobecnění anebo dobře míněné, ale pouze předpoklady a smyšlenky (nic proti tomu prosím).

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  marian

Tak může to celé být novinářský výmysl, informační šum.
Nebo to Elonovi „zapomněli“ říct. Nebo mu to řekli a zapomněl to on.

Ale představa, že jsem technik, kterému rupla i poslední verze té slibované dokonalé nádrže a mám to jít oznámit šéfovi, který navíc poslední dobou přespával na gauči v nějaké hroutící se továrně na autíčka. Brrrr… 🙂

maiden
maiden
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Nakonec zjistíme, že jim tu rachejtli stejně někdo prostřelil a heliovým nádržím nic neni… :-)))
Pardon

Petr Melechin
6 let před
Odpověď  marian

Musk tehdy řekl: „Mám za to, že se tenhle start bude počítat, ale můžu se mýlit.“

Alois
Alois
6 let před

Musk je podnikatel, dobře ví k čemu je reklama. A každé veřejné prohlášení, byť jakkoli “ na vodě“ je reklamou.

Duško
Duško
6 let před

Ak tomu dobre rozumiem: Tlakové heliové nádoby sa používajú na druhom stupni, prvý stupeň používa turbo čerpadlá,na ktorých praskali lopatky, a prvý stupeň je Block 5? Takže nevidím problém, alebo sa označuje Block 5 celá raketa?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Duško

Je to jinak. K tlakování nádrží na obou stupních se používá helium. Lopatky turbočerpadel, kde se objevovaly mikropraskliny, se nachází jak na motorech prvního, tak i druhého stupně.
První i druhý stupeň může být v různých vývojových verzích. občas se stalo, že třeba první stupeň byl Block 3 a horní stupeň Block 4. Pokud má raketa oba stupně ve stejné vývojové verzi, pak o ní můžeme říct, že je v dané vývojové verzi. Tedy pokud je horní i první stupeň Block 4, pak můžeme říct, že tento Falcon letí ve verzi Block 4.

Ivo Janáček
Ivo Janáček
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Já bych jen dodal, že jestli praskaly lopatky na druhém stupni nebo ne je jen teorie. Stejně tak mohou praskat lopatky na všech jiných raketách, ale nikdo o tom nemá ani tušení, protože většinou končí na dně oceánu.

Duško
Duško
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

To znamená, že na dopravu paliva sa používajú turbo čerpadlá a jedná sa o otvorený cyklus, viď ten „výfuk“ pri tryske, a nádrž je aj tlakovaná heliom, nieje to zbytočné? alebo sa jedná o noviku? Používajú tento systém dvojitého tlakovania aj iné rakety?

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Duško

Myslím, že nádrže mají tlakované všechny rakety. Určitě kvůli pevnosti, natlakovaná nádrž vydrží mnohem víc. Trochu to pomůže čerpadlu a taky se dovnitř nedostane „bordel“.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Duško

https://space.stackexchange.com/questions/18332/is-the-pressurization-of-propellant-tanks-necessary-for-structural-integrity
plus dodatečně zmíněná otázka a odpověd: why-do-pressure-fed-systems-have-to-be-pressurized-with-helium-or-nitrogen

Duško: podle mě dáváš dohromady dvě různé věci. jedna je roztáčení turbín palivového čerpadla, to je to, co souvisí s otevřeným cyklem.
A druhá věc je, udržení dostatečného tlaku v nádrži, abys měl vůbec co čerpat, protože jak je v odkazu výše zmíněno (plus v několika dalších, které jsou tam zmíněny), jak zapneš motor, klesne ti v nádrži tlak, protože se začne vyprazdňovat, a jak píše autor, moc bys toho pak nenasál. Obvykle používané paliva a okysličovadla by ti nedaly dostatečný tlak v nádrži, aby si měl co nasávat, a samy sebe nenatlakují.
Samozřejmě jak píše Jiný Honza: structurální integrita nádrží je také hodně podstatný důvod.

Tomas Kratochvil
Tomas Kratochvil
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Zdravim, predpokladam, ze tlakovani je potreba pouze u kerosinu. Lox, metan, vodik se natlakuji sami. V cerpani bych takovy problem nevidel, tim, ze raketa zrychluje v radu nekolika G, vytvari zvyseny hydrostaticky tlak, ktery pomaha nasavani cerpadla i bez tlakovani. Hlavni duvod tedy take vidim v udrzeni strukturalni integrity. Jinak me zprava o nadrzich trochu zklamala, myslel jsem, ze uz je ten Falcon B5 hotovy, ale jeste holt bude treba par veci dodelat…

Bohumil Boruvka
Bohumil Boruvka
6 let před
Odpověď  Duško

Nadrze se tlakuji hlavne proto abi se nezhroutily pri odcerpavani paliva turbocerpadly-Palivo nahradi stlacene helium

Geo
Geo
6 let před
Odpověď  Duško

Tlakování je nutné pro let v beztíži/mikrogravitaci , jinak není možné zajistit přesné dávkování paliva.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.