Firma Blue Origin předložila americkému letectvu návrh, kterým de facto vstoupila do souboje s dalšími konkurenty. Nejde o nic menšího než o to, že americké letectvo bude financovat vývoj nových kosmických nosičů. Společnost Jeffa Bezose tak učinila významný krok v dlouhodobé snaze o vstup na trh s armádními starty. Proti Blue Origin budou stát návrhy SpaceX, Orbital ATK a United Launch Alliance – právě ta bude možná pro svou raketu Vulcan používat motory BE-4, které vyvíjí právě Blue Origin.
Společnost má šanci, že by se její nová raketa New Glenn mohla dočkat od letectva certifikace pro mise zajišťující národní bezpečnost. ULA uspěla v první fázi iniciativy, která měla pomoci firmám vyvinout nové motory na kapalné palivo, aby skončila závislost na ruských motorech RD-180, které létají na raketách Atlas V. Část financí, které firma dostala v roce 2016 měla jít na úpravy, které zajistí, aby byly motory BE-4 kompatibilní s prvním stupněm Vulcanu. Mluvčí Blue Origin na otázku reagoval tím, že projekt BE-4 má zajištěné financování ze soukromých zdrojů s podporou ULA. V roce 2016 dostaly finanční podporu i SpaceX, Orbital ATK a Aerojet Rocketdyne.
SpaceX použila finance od letectva na vývoj metanového motoru Raptor, který by měl pohánět budoucí superraketu BFR. Orbital ATK vyvíjí vlastní raketu pro armádní mise, která má v první fázi letu používat motory na tuhé palivo a následně má využívat kyslíkovodíkový motor pro dosažení finální dráhy. Aerojet Rocketdyne připravuje motor AR1, který funguje jako záložní varianta pro motor Vulcanu na prvním stupni.
Atlas V momentálně vynáší většinu nákladů, které souvisí s národní bezpečností Spojených států. Středně silná konfigurace raket Delta IV odešla vloni do výslužby a zůstává tak jen Delta IV Heavy, která zůstane v provozu minimálně do začátku dvacátých let, aby mohla obsloužit mise, které využijí její velkou nosnost.
Letos v létě by mělo letectvo přidělit finance nejméně třem společnostem. Na konci roku 2019 by mělo dojít k výběru dvou firem, které postoupí do finální fáze. Letectvo chce mít k dispozici dva certifikované poskytovatele, kteří pro své rakety použijí pohonné jednotky vyráběné ve Spojených státech. Díky tomu by mělo mít letectvo zajištěný přístup do vesmíru pro své náklady všeho druhu – od vyhrazených komunikačních družic, přes průzkumné a navigační družice až po systémy včasného varování. Pro tyto mise mají momentálně certifikaci dvě raketové rodiny od ULA a Falcon 9 od SpaceX.
Delta IV však již stojí na konci své éry a k ukončení jejího provozu vedou hlavně vysoké ceny. Atlas V má zase mínus v podobě ruského motoru RD-180 a letectvo chce mít všechny motory pro své nosiče vyráběné ve Spojených státech. ULA proto připravuje raketu Vulcan, která by mohla mít znovupoužitelné motory a měla by být levnější a výkonnější než Delta IV nebo Atlas V. Falcon Heavy od SpaceX by mohl být pro tento typ misí certifikován nejdříve v roce 2019, až absolvuje další mise a letectvo dokončí přezkoumání jeho konstrukce.
Jak jsme si již řekli, první kolo finanční podpory v roce 2016 se zaměřilo na pohonné systémy. Letos v létě by letectvo chtělo postoupit o úroveň výše a financování by se už mělo týkat celých raket. V rámci této výzvy se tak proti ULA postaví dva její budoucí dodavatelé – Blue Origin a Orbital ATK. Blue Origin připravuje raketu New Glenn, která by mohla poprvé letět na konci roku 2020. Nosič má být k dispozici ve dvou verzích – dvoustupňová by měla odbavit většinu zakázek a třístupňová poslouží k vynášení nákladů na únikové dráhy.
U obou verzí by se měl použít stejný znovupoužitelný první stupeň se sedmi motory BE-4, které budou spalovat směs kapalného kyslíku a zkapalněný zemní plyn (převážně metan). Tah prvního stupně bude při plném výkonu všech motorů 1 746 tun, po pár minutách dohoří a pokusí se o přistání na plovoucí plošinu v Atlantiku.
Firma již testuje motory BE-4 na zkušebním stanovišti v Texasu, kde od loňského října provádí statické zážehy. Na druhém stupni měl být původně motor BE-4U, což měl být upravený motor BE-4, který by byl restartovatelný a optimalizovaný pro chod ve vakuu. Informace z minulého měsíce však hovoří o tom, že firma tyto plány opustila a na druhém stupni New Glenn by se měly používat dva motory BE-3U. Půjde o upravené verze kyslíkovodíkových motorů BE-3, které se používají na suborbitálním zařízení New Shepard.
Změny by měly zjednodušit konstrukci rakety New Glenn, protože bude potřeba vyvinout jen dva typy motorů místo tří. Motor BE-3 má tah 49 895 kg, což je výrazně méně než kolik zvládne BE-4 (249 475 kg). Na druhou stranu se však může BE-3 pochlubit vyšším specifickým impulsem, který ukazuje efektivitu motoru. Dvoustupňová verze rakety by splňovala všechny požadavky amerického letectva – zvládla by vynést náklady požadované hmotnosti na oběžné dráhy specifikované v armádních dokumentech.
Motor BE-3U by měl být použit i na třetím stupni rakety New Glenn při letu do hlubšího vesmíru. Vloni navíc došlo k úpravám návrhu rakety New Glenn, když se firma rozhodla pro použití sedmimetrového aerodynamického krytu už při premiérové misi. Původně se totiž měl při premiéře rakety použít menší kryt s průměrem pět metrů. Oficiální místa zdůvodnila rozhodnutí tím, že širší kryt umožní snazší uložení více družic, což by se dalo využít při budování družicových megasystémů na oběžné dráze. Vědci by naopak mohli takový kryt využít pro vynášení teleskopů s většími zrcadly.
Do premiérového startu zbývají necelé tři roky, ale firma už má pro raketu pojmenovanou po prvním Američanovi na oběžné dráze, Johnu Glennovi, dojednáno vynesení několika komerčních nákladů. Zákazníky se staly třeba společnosti OneWeb, Eutelsat a SKY Perfect JSAT Corp. Raketa by se měla vyrábět v nové továrně, kterou Blue Origin buduje hned za branami Kennedyho střediska na Floridě. Právě zde se mají vyrábět nádrže, nosné struktury a aerodynamické kryty.
Startovat by New Glenn měl primárně z floridského startovního komplexu číslo 36, který dříve sloužil raketám Atlas-Centaur. Firma rampu momentálně upravuje a připravuje na provoz. Firma původně avizovala, že by z Floridy netradičně vynášela i náklady mířící na polární dráhu (například satelity firmy OneWeb). Nakonec si to však rozmyslela, jelikož by nosiče létaly nad obydlenými oblastmi. Před pár dny oznámil tiskový mluvčí firmy, že Blue Origin zahájila předběžný průzkum využívání Vandenbergovy základny v Kalifornii.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/04/blueorigin-678×522.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CtQYMI4VIAAJY2N.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/02/Delta-4-NRO-Launch-Pad20.jpg
https://assets.cdn.spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2017/04/18223221/vulcan_art.png
https://pbs.twimg.com/media/C6PVqvpWMAIDq4V?format=jpg&name=large
http://www.newspacejournal.com/wp-content/uploads/2013/12/be3-test.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/04/IMG-5982-678×410.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DY6vvcKVMAUwqbv?format=jpg
Dokud Jeff nedosáhne oběžné dráhy, řadim ho mezi plkaly typu Bronson či Rutan
Myslím, že má slušně nakročeno. Vzhledem k tomu, že na BE-4 čeká i ULA, tak už to nemůže jen tak odpískat. A když bude mít kvalitní motory, tak už se na orbitu nějak dostane (i když raketa silnější než FH je dost velké sousto). Spíš čekám na to, jak mu bude fungovat znovupoužitelnost.
„Spíš čekám na to, jak mu bude fungovat znovupoužitelnost.“
S New Shepardem už se něco naučili.
To zvládnou. Budou zdatným konkurentem 🙂
Úplně bych New Sheparda nebral, jako správný příměr, ale ano. Umí restartovat motor a zpomalit ve vhodný okamžik na vhodnou rychlost. Mě ty jejich plány jinak taky přijdou dost nabubřelé. Ale na malé cíle by těžko sehnal podporu no.
No, ač se na NG hodně těším a držím mu palce, tak bych nebral NS jako příklad. Napsal to už Mirek, je to suborbitální stroj, startuje kolmo a z výšky 100 km se relativně pomalu vrací do atmosféry. F9 odpojuje první stupeň při cestě na orbit a po 20 sekundách už začíná nabírat boční rychlost. NS dosáhne maximálně 3 machy, teď to nebudem rozebírat, že to nejni úplně optimální údaj, ale budiž. Naproti tomu, ač se 1. stupen F9 nevrací z orbity, dosahuje cca 5,5-7,5machu. Tudíž namáhání je větší. NS se dostal cca do 100km, plus minus, 1. stupeň falcon při misi Formosat daleko výš. Srovnávat návrat NS s návratem NG (ten už bude srovnatelný minimálně trajektorií a rychlosti s F9, velikostně bude jinde, samozřejmě) prostě nejde.
Budu moc rád, když budou zdatným konkurentem. Fakt je NG krásný.
Tak ve SpaceX „spotřebovali“ dva grasshoppery a desítku prvních stupňů, než se to přistávání jakž tak naučili. A trvalo jim to čtyři roky.
ad Jirka
Ten problém s velkou návratovou rychlostí jsem chtěl dopsat.
Dík za doplnění.
Čeká je dlouhá cesta, ale dají to.
Pokud jde o New Shepard, tak tam mi přijde skoro jako zázrak, že dokázali BE-3 zregulovat tak, že dokáže odstartovat i přistát bez kabiny na ten samý motor. Jde o přiškrcení na nějakých 10% maximálního výkonu. Pokud předvedou podobně dobrou práci s BE-4, tak budou mít přistávání snazší než SpaceX, i když má NG o dva motory méně než F9. Ale rozhodně to nebude nic snadného.
Pokud nepředpokládáme, že za úspěchem SpaceX je nějaká magie, a pokud předpokládáme stejný přístup do archivů NASA pro všechny soukromníky, tak s Bezosovými penězi a s jeho NÁSKOKEM v oblasti vývoje velkého metalox motoru (motor dělá polovinu rakety) může New Glenn létat dřív, než třeba BFR
Na co se zapomíná, každá rodina raket je samostatná záležitost – že má SpaceX spolehlivý Falcon, ještě neznamená, že zprovoznění nové BFR bude rutina (rusové i američané by mohli vyprávět)
BFR nepoletí s lidmi na palubě dřív než za patnáct let. Je to prostě něco tak šíleně jiného, že tomu fakt nelze dělat moc velké naděje.
Až tak by som to nepreháňal vieme že SpaceX má KnowHow, pontenciál, 7000 zamestnancov a príjmy. BFS ako najkomplexnejší prvok začne skákať po Texase možno už budúci rok, pilotovaný let podľa mňa 2028 najneskôr 10 rokov je myslím viac než dosť a nestavajú na technológiach ktoré by boli totálne nové.
Souhlasím, že BFS je šílenost. Aby fungovala, musí SpaceX dokázat několik věcí které před ní ještě nikdo ani nezkusil.
Ale pokud nebude funkční do deseti let, nebude vůbec. Podobně jako Dyna Soar, VentureStar, Skylon a podobné sny.
Samo2: Myslím že to co začne skákat po Texasu bude mít ještě hooodně daleko k BFS. Možná jako první Falcony 1 ke kompletu F9 block5 s pilotovaným Dragonem na špici. BO staví jen nákladní nosič, proto mi příjde mnohem pravděpodobnější že bude dříve než BFR/BFS.
Jenomže New Glen je konkurenci pro FH, ne pro BFR. Takže už teď mají „ztrátu“, a nevadí že bude dřív než BFR. A ano, je logické, že bude dřív.
Otázka je, jestli někdy FH bude létat s tak těžkými náklady na LEO. Zatím to stejně neumí protože to neunese adaptér a kolik se dá posadit na současný druhý stupeň netuším. Samozřejmě co bude umět NG taky teprve uvidíme. A jinak dost možná že zpočátku BFR/BFS budou taky „jen“ nákladní. Za náklad se přecijen platí častěji než za pilotované mise.
Zatím jsme ten stroj ještě neviděli ani stát na rampě, ale řekl bych, že New Glenn má být o kus výkonnější než Falcon Heavy
Pokud nejde o klamavou reklamu, tak New Glenn má mít podobný výkon při reusable, jako Falcon Heavy při expendable. (Zda to tak bude doopravdy ví jenom Bezos)
PS: pomíjím že limitem pro Falcon Heavy už stejně dávno není hrubý teoretický výkon, ale:
poddimenzovaný druhý stupeň
rozměry krytu
únosnost adaptéru nákladu
Můžeme jen doufat že Elon vsadil správně, když osekal vývoj rodiny Falconů a vrhl se na BFR
„NÁSKOKEM v oblasti vývoje velkého metalox motoru“
Nevíme s určitostí nic o fázi vývoje Raptoru, prakticky nelze srovnávat, IMHO
Už se těším až to poletí. Je taky zajímavé jak na to jdou obráceně než SpaceX, nejdřív naučili rakety přistávat (New Shepard) a až poté orbitální raketa, rovnou znovupoužitelná (i když na začátku určitě bude třeba vychytat mouchy, přecijen namáhání při návratu bude mnohem větší než u NS). Pokud bude spolehlivá a né moc drahá tak asi vyfoukne i hodně zakázek FH. Ona asi bude vhodnější jak pro těžké náklady na nižší dráhy (velký kryt, pokud vím tak třeba plánované nafukovací moduly Bigelow se do krytu FH nevejdou) i pro ty menší na vysokoenergetické dráhy (účinný horní stupeň, možnost třetího stupně).
Vím že srovnávat není úplně fér, FH už letěl, na NG si ještě dost počkáme, navíc netuším jaká bude cena Glena, takže FH bude třeba ve výhodě i proti němu.
V současnosti se zdá že pro takové rakety nejsou vhodné náklady, ale oni nebyly protože nebyly vhodné rakety, teď se snad bludný kruh prolomí.
Každopádně je dobře že SpaceX bude mít konkurenci i v případě pokud vytlačí ostatní společnosti s tradičním přístupem. Pokud by měla SpaceX časem monopol tak by to taky nebylo dobře i když jim jinak ve všem fandím.
On na to jde Bezos díky své peněžence pěkně od lesa. On nutně nemusí vynášet náklady aby měl na platy zaměstnanců takže mu nehrozí že by musel před sebou hrnout problémy, nebo že by měl problémy s certifikací za pochodu vyvíjených nosičů.
Cítím mezi některými fanoušky kosmonautiky despekt nad „pouhým“ suborbitálním vehiklem, ale Bezos je zdá se spokojený s postupnými kroky
– úspěšný start použitého nosiče při teprve třetím startu svědčí o tom, že ví co dělá
– kabina New Shepard dokáže na vrcholu dráhy poskytovat cca 3 minuty mikrogravitace, což vzbudilo docela velký ohlas mezi US univerzitami – pro hodně experimentů a pro testování vybavení na ISS je to víc než luxusní doba za velmi rozumnou cenu
Tady se ukazuje, jak bude ULA v nevýhodě. Ostatní konkurentni pojedou na svých motorech. ULA na motorech konkuretnů. Už jen z toho musí vyplývat, že v tomhle boji nemůže moc uspět.