NASA včera vydala zprávu, která říká, že došlo k aktualizaci kontraktu CCtCap (Commercial Crew Transportation Capability), který agentura má uzavřený se společností Boeing. Změna má umožnit lepší flexibilitu komerčních testovacích letů k ISS. V rámci této změny by mohl první pilotovaný let CFT (Crew Flight Test) nést tři astronauty místo původně plánovaných dvou. Stejně tak by se mohla prodloužit i jeho délka – ze zhruba dvou týdnů na půl roku. Zajímavé je, že návrh iniciovala sama firma Boeing.
Odborníci stále vyhodnocují nejlepší nastavení daného kontraktu – ve hře je třeba možnost, že by se do testované lodi, která poletí bez posádky, mohl naložit náklad. Stejně by se daly využít i pilotované lodě s posádku, kde by sice nákladu bylo méně, ale pořád lepší než nic. Diskutované změny, především pak přidání třetího člena posádky, by mohly umožnit větší porci výzkumu.
„Modifikace kontraktu poskytuje NASA dodatečný prostor pro změny harmonogramu, pokud budou potřeba,“ zmiňuje William Gerstenmaier, který má na starost pilotované lety a dodává: „Oceňujeme ochotu Boeingu rozvíjet plán letu, abychom mohli zajistit přístup našich astronautů do vesmíru.“ Americká agentura má momentálně půlroční rezervu pro zahájení ostrých misí soukromých lodí s posádkou, které se již budou podílet na rotaci astronautů na ISS. Domluvená křesla v Sojuzech má v současné době do podzimu 2019.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/boeing_starliner_dock_to_iss_co.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2017/01/cst100_hero_lrg_1280x720.jpg
Přemýšlel jsem nejdřív, že by bylo opravdu logické naložit do té testovací mise bez posádky náklad, ale pak jsem si řekl proč. Zásobování ISS je bez problémů (klepu na dřevo), Progress, HTV, Dragon, Cygnus létají docela spolehlivě. Leda by se snad vyskytla potřeba naložit něco hodně aktuálního a nezbytného. Protože ikdyby tam naložili jídlo, nebo něco podobného, tak podle mě musí existovat nějaký logistický plan, který by to mohlo narušit. Dle informací všech lidiček, většinou je na ISS zásoba jídla atd min na půl roku dopředu, a ISS není nafukovací (teda až na malou část).
Jak je to plánováno při těch 14 denních misích? Na ISS bude zrovna přechodné období mezi dvěma expedicemi, tj. 3 lůžka volná, nebo se poletí do plných? Na těch 14 mi přijde logické, že se dá spát I v Starlineru, ale na půl roku? Nebyly by přetížené cvičící zařízení? Zásoba jídla? Hygienické pomůcky? Zásoby kyslíku? Recyklace vody? Ventilace?
Nejaktuálnější informace o příletech a odletech lodí jsou tady:
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=32006.540
No, lodička je to moc pěkná, o tom nic. Já jen že USA vyvíjí tři pilotované lodě, z toho dva pro ISS, zásobovací má dvě a bude mít i třetí a stanice, následnice ISS bude mimo jejich dosah, navíc životnost se krátí. Obávám se, že je to příliš malý koláč pro tolik technologie. No, jsou to jejich peníze, že.
ISS bude určitě fungovat ještě dost dlouho.
No, myslím je to vymyšlené dobře – když použiji příměr odjinud, nebýt AMD, platili bychom za PC s procesory Intel o HODNĚ víc.
Takže 2-3 lodě různých firem vyjdou určitě levněji (dlouhodobě), než 1 výhradní kontrakt.
To platilo v dobach Athlonu Xp, 64 a Pentia 4 .. od dob core 2 duo/quad pres procaky i3/5/7/9 to moc nefunguje… i kdyz je pravda ze po asi 10 letech je AMD konkurenceshopne a mozna diky nemu Intel rozsiril 6 jardove procaky…
Kosmonautika je jina a i kdyby byla jen jedna lod, obavam se ze cena by byla +- podobna… pozitivum vidim spise v tom, ze pokud jedna raketa/lod selze proste to zastoupi konkurence..
Rad bych aby jste mel pravdu vy a ne ja… momentalne to ale tak nevidim bohuzel
Ps: omlouvam se za chyby pisu z mobilu
Mne to prijde ok, Orion na cesty dal a dva taxiky na LEO, presnez duvodu ze kdyz se neco podela tak je zaloha. Krome toho si myslim ze Dragon si na sebe bude vydelavat turistikou.
Tak srovnávat konkurenční boj na relativně volném trhu pro miliardy zákazníků se speciální státní zakázkou uměle rozdělenou pro dva/tři dodavatele je velmi odvážné.
ISS zásobuje pět různých nákladních lodí, čtyři z nich byly komplet vyvinuty jen pro tento účel. A tři z nich nejsou schopné samostatně přistát ani dovézt palivo. Ta jediná která to dokáže končí. Skoro to vypadá, že ta nově plánovaná by mohla vozit na ISS světlo. V pytlích… 🙂
ISS neni uzpusobena pro prijem paliva s vyjimkou ruske sekce. Takze tam ani neni kam vozit palivo. Nakladni lod dokujici na tom ruskem portu, kterym se vsechno musi protahovat slozite a v co nejmensim baleni, neni tak uplne to pravy vorechovy, dost na tom ze opousteji veliky a pohodlny CBM port a prechazi na relativne uzky IDS…
Porad jsem cekal kdy se v dalsi revizi IDS objevi nejake materialove transfery, palivo, kyslik, voda… jenze ono vlastne neni kam, ISS nic takoveho nema.
Mimochodem, ktere lode vozici palivo konci? ATV uz skoncilo davno, coz je samozrejme skoda, a Progresy a Sojuzy letaji porad…
Mimochodem, az vyprsi kontrakt na kresla v ruskych Sojuzech – bude to mit nejaky dopad na ruskou cast? Prijdou o dost velky balik penez a v podstate placene starty svych kosmonautu…
A navic si nejak nedovedu predstavit, jak se tech 6/7 kresel vyuzije…
Konkrétní využití kosmických lodí a harmonogramy jejich letů se zatím stále ladí. V ruských lodích by stále čas od času měl letět nějaký Američan.
Boeing si u NASA chce zajistit kotviště na ISS pro CST-100 Starliner na půl roku aby SpaceX zůstalo mimo hru.
na ISS budou dva dokovací porty IDA pro soukromé pilotované lodě.