sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pokročilý pohon průzkumníka kovového světa

Vizualizace sondy Psyche zveřejněná v květnu 2017 - sonda dostala pětidílné solární panely.

Sonda Psyche má v roce 2022 vyrazit vstříc světu, který jsme ještě nikdy neviděli – má totiž navštívit kovový asteroid Psyche. Tato mise ale nebude výjimečná jen svým cílem, ale i technologickými novinkami. Dostat se k cíli totiž nebude jednoduché – sonda tedy musí být vybavena pokročilým pohonným systémem s výjimečným výkonem, který je zároveň bezpečný, spolehlivý a úsporný. Splnit tyto protichůdné požadavky není vůbec jednoduché. Konstrukční tým tedy oslovil specialisty z Glenn Research Center, kde již dlouho pracují na pohonu SEP (solar electric propulsion), což je vlastně jen novější označení pro pohon dříve označovaný jako iontový motor.

Princip Hallova motoru
Princip Hallova motoru
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

SEP používá jako palivo xenon, který ionizuje pomocí elektřiny vyrobené solárními panely. Materiál následně opouští trysku a poskytuje slabý, ale dlouhodobý tah. Tento pohon je z hlediska spotřebovaného paliva mnohem ekonomičtější než klasický chemický pohon, který by se pro tuto misi příliš nehodil. Tím, že se sníží objem neseného paliva, bude moci sonda snáze vstoupit na oběžnou dráhu asteroidu a ještě se získá bonusový prostor pro vědecké přístroje, s jejichž pomocí vědci prozkoumají kovový asteroid. Další výhodou při použití SEP je vyšší flexibilita letového plánu – sonda tak může k cíli dorazit mnohem rychleji, než pokud by měla konvenční pohon.

Pro sondu Psyche se použije Hallův motor SPT-140, který společně vyvinuli v JPL a ve firmě Space Systems Loral (SSL). Psyche však obíhá 3× dále od Slunce než Země, čemuž odpovídá i množství slunečního záření, které je k dispozici. Sonda proto bude testovat i provoz tohoto motoru v nízkoenergetickém režimu s malými tlaky. Aby se vše otestovalo, používá se Electric Propulsion Laboratory na Glenn Research Center.

„Při této misi bude Hallův motor poprvé použit dál než u Měsíce, proto tady na Glenn Research Center provádíme zkoušky, které se dříve nedělaly. Potřebujeme ověřit, že motor bude pracovat podle očekávání i v prostředí hlubokého vesmíru,“ popsala Carol Tolbert, projektová manažerka pohonu sondy Psyche. Na Glennově středisku se již dlouhé desítky let testují různé technologie v komorách, které simulují vesmírné podmínky. „Pro vývoj misí je to hodně důležité. Snažíme se držet hesla – Testuj tak jako když letíš a létej tak, jako jsi testoval,“ vysvětlil David Oh, vedoucí systémový inženýr z JPL a dodal: „Na první pohled se zdá, že výsledky potvrzují naše odhady chování motoru a že všechno pracuje podle plánu. Ale budeme muset pokračovat ve zpřesňování našich modulů tím, že provedeme více analýz.“ Tyto modely chování pohonného systému budou následně zapracovány co plánování letových trajektorií.

Zdroje informací:
https://www.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia21499-20170523.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/Wfm_hall_thruster.svg/1052px-Wfm_hall_thruster.svg.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pbpitko
pbpitko
7 let před

Chyba :
palivo xenon, který ionizuje pomocí elektřiny vyrobené solárními panely. Plyn následně opouští trysku.

Plyn po ionizácii už nie je plyn, ale plazma ktorá opustí trysku.
pb 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  pbpitko

Díky, změnil jsem to na materiál. 😉

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Zlatá střední cesta 🙂

gg
gg
7 let před
Odpověď  pbpitko

Hallovy motory již neneutralizují výstupní plyn?

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  gg

Musí se zbavit přebytečných elektronů, ale ta neutralizace dokonalá nebude ani zdaleka. Myslím, že v článku použitý „materiál“ bude nakonec nejvhodnější označení.

gg
gg
7 let před
Odpověď  Vojta

Musí být dokonalá, jinak by vznikal prostorový náboj. To by nakonec pro sondu dopadlo špatně.

ldx
ldx
7 let před
Odpověď  pbpitko

Není to totéž.

Plasma and ionised gases have unique properties and display behaviors unlike those of the other states, although the true technical transition between them is mostly a matter of nomenclature[2] and subject to interpretation. (wikipedie)

Tomáš Hruš
7 let před

Je otázka, nakolik se o xenonu dá vlastně mluvit jako o palivu… 🙂

MarS
MarS
7 let před
Odpověď  Tomáš Hruš

Marně hledám ekvivalent anglického „propellant“, možná pohonná hmota 🙂

Akonitin
Akonitin
5 let před
Odpověď  MarS

Spravny termin je reaction mass. Ale jak to prelozit, aby to neznelo uplne blbe nevim. Je to palivo v tom smyslu, ze bez toho by motor nefungoval a ze se to spotrebovava, ale ne v tom smyslu, ze by to uvolnovalo energii.

Vytvaret obrozenecke terminy, jako „zahazivo“ mi prijde nevhodne.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  Tomáš Hruš

Súhlasím, ale nenapadá ma nič lepšie. snáď
pohonné médium, ale možno aj to je blbosť. proste NEVIEM, ale palivo to rozhodne nie je,
Ale píše sa tiež že slnko a hviezdy spaľujú vodík na hélium, čo je taktiež blbosť, rovnako ako že sa helium spaľuje na uhlík, kyslík, kremík ….
pb : 🙁

ldx
ldx
7 let před
Odpověď  pbpitko

To by myslím mohlo sedět. Spalování = slučování. Chemické hoření je slučování s kyslíkem, jaderná fůze vodíku je slučování vodíku vzájemně za vzniku hélia.

pbpitko
pbpitko
7 let před
Odpověď  ldx

Médium mi pripadá dosť vhodný výraz, médium niečo prenáša, napr. informačné média prenášajú informácie z reálu prostredníctvom novín, rozhlasu, TV čitateľom či divákom.
U ionových motorov xenon slúži ako médium na prenos elektrickej energie na hybnosť.
pb : )

Bystroushaak
Bystroushaak
7 let před

Mohlo by být zajímavé udělat nějaký speciál o tomto pohonu, kde by se šlo pořádně do detailů.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Bystroushaak

Do budoucna to rozhodně nevylučuji. 😉

Martin K.
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak na to se moc těším ! Iontové motory a VASIMR mě velice zajímají a vidím v nich budoucnost – chce to jen o řád zvětšit účinnost a dodávaný el. příkon a bude se moct létat kdykoliv kamkoliv (mimo gravitační studny, tam to bude zřejmě ještě dlouho nějaké chemické palivo).

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin K.

Jen nevím, kdy se k tomu dostaneme. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.