sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skafandr SpaceX v celé kráse

První oficiální snímek skafandrů pro loď Crew Dragon.

Elon Musk na konci srpna sliboval, že se již brzy dočkáme fotek skafandru, který SpaceX vyvíjí pro astronauty, kteří snad už příští rok usednou do křesel lodi Crew Dragon. O několik dní později jsme se dočkali snímku, na kterém byla vidět přilba a část trupu – viz náhledový obrázek dnešního článku. Fanoušci chtěli vědět, kdy se dočkají dalších fotek – třeba z nácviku vystupování z lodi po simulovaném přistání – odpovědí bylo, že další snímky přijdou časem. Nyní přichází další snímek. Rozhodující je, že můžeme vidět kompletní vzhled skafandru. Možná trochu překvapující je, že nikde nevidíme různé konektory, především pak pro hadice s kyslíkem – ty se většinou ke skafandru připojují na břiše. Existuje možnost, že skafandr od SpaceX má tyto systém u přilby, nebo na bocích, kde se setkává horní část obleku a „kalhoty“. Velmi zvědaví jsme i na to, jak se bude skafandr, který připomíná spíše oblečení na závodní motocykl, přesně oblékat.

Důležité upozornění – Tyto skafandry (stejně jako vloni představené Boeing Blue od Boeingu neslouží k výstupům do volného prostoru. Jejich úkolem je poskytnout astronautům ochranu při náhlé dekompresi. Lidově řečeno – pokud by při startu nebo přistání, což jsou kritické fáze letu, při kterých budou skafandry oblečené, začal z kabiny utíkat vzduch, posádka by neztratila vědomí.

Velmi povedený rozbor dostupných informací o tomto skafandru připravil i web elonx.cz.

Celý skafandr v podání SpaceX - v pozadí loď Dragon 2.
Celý skafandr v podání SpaceX – v pozadí loď Dragon 2.
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com

Zdroje informací:
https://www.instagram.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…6687057393160814592_n.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=43619.0;attach=1446912;image

Rubrika:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
7 let před

Asi je to jen nefunkční, vzhledový model, bez vybavení a bez systémů pro zabezpečení života. Na první pohled krom přípojek, chybí sklopné hledí, bajonety na rukavicích a hrudní lanko přilby.

AKA the A
AKA the A
7 let před
Odpověď  Alois

Nezapomínejte že tohle neni pro výstup do prostoru, takže je dost možné že bajonety na rukavice vůbec nejsou, oblek má jen držet tlak, nic víc 😉

Tenhle cost cutting by teoreticky dovoloval značnou redukci ceny i hmotnosti, moderní rukavice pro „plnotučný“ oblek jsou samy o sobě položky za tísice až desítky tisíc dolarů…

Tomáš Vodička
Tomáš Vodička
7 let před

Tak, design je vskutku parádní.

Je ale fakt, že nám to Musk servíruje pěkně pomalu.
Tomu říkám PR, těžko by se našel lepší způsob jak přitáhnout pozornost, než je tohle postupné odhalování.
Nemůžu se dočkat, až skafandr uvidíme natlakovaný a až se dozvíme nějaké konstrukční detaily.

Z fotek to vypadá, že samotné hledí nejspíš nelze zvednout (vzhledem k jeho tvaru by se asi nevešlo do zadní části přilby).
Je ale možné, že se odklápí celá horní „polovina“ přilby, je tam vidět jakási spára po celém obvodu.
Nejvíc mě ale zaujal neobvykle úzký krk, který spojuje přilbu s tělem skafandru a zdá se být vyroben z pružného materiálu.
Bude snad možné naklánění, nebo dokonce pootáčení hlavy i s přilbou?
To by asi bylo něco zcela nového, nebo ne?

Celkově se tenhle skafandr moc nepodobá ničemu, co kdy bylo pro podobný účel vyrobeno, tak doufejme, že to SpX úspěšně dotáhne, protože neprošlapané cesty bývají klikaté…

peter
peter
7 let před

prečo tmavý priezor? z dôvodu veľkých okien na dragone?

Alois
Alois
7 let před

Připomíná to silně kombinézu motocyklového závodníka. Ohromuje mne absence dalších obvyklých prvků, příkladně zipy, šněrování na “ gumovkách“, klouby na kolenou a loktech atd.. To nevypadá na skafandr pro dekompresi, ale na elegantní kombinézu pro předváděcí molo.

Radim
Radim
7 let před

Mi to Elonovo utajování přijde už trochu paranoidní.
Nedovedu si představit, že by SpaceX díky svým úspěchům dokázala vzbudit ještě víc pozornosti a zájmu.

Při srovnání s představením Boeing Blue už to na mě působí trochu komicky. Tohle není katalog od Bosse. Sexy vzhled je velké plus, ale v téhle komunitě jde snad v prvé řadě o technické řešení a technologie.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Radim

Jasně, ale proč tímhle inovativním přístupem nepřitáhnout nové lidi? Nadšení stávajících se zvýšit nedá, ale proč nerozšířit publikum a „nenakazit“ nové. 😉

Radim
Radim
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud to tak zafungovalo, pak to určitě smysl má. Ale já pochybuju, že tohle postupné (ne)odhlalování zaujme někoho, kdo se doposud o kosmonautiku nezajímal, víc než třeba opakované přistání.
Ale možná jsem „postižený“ a laiky „mimo obor“ přeceňuju ;-D

Vojta
Vojta
7 let před

Vypadá to pěkně, ale trochu nerealisticky. Vedle zmiňované absence konstrukčních prvků mi to přijde spíš jako render než reálná fotografie. A to včetně Dragona na pozadí.
Reálné fotky a možná i videa z výcviku si Musk možná nechává na svou kongresovou přednášku koncem září.

Pavel Dvořák
Pavel Dvořák
7 let před
Odpověď  Vojta

Podle té spáry v podlaze, která náhle končí před pravou nohou, se skutečně zdá, že je to fotomontáž.

Oldřich
Oldřich
7 let před

Mám laický pohled na věc, nicméně to, co bylo o skafandrech publikováno vzbuzuje poněkud rozporuplné pocity. A spíše mě to nijak zvlášt nenadchlo. Pokud SpaceX nějak revolučně nemodernizovala technologie pro funkčnost, pak je kombinéza poplatná pouze vvzhledu a čekají ji „dětské“ bolístky. (Např. Jak už zde bylo zmíněno, pohyblivost při pŕetlaku. A dodal bych ještě i komfort při vynuceném delším použití – odpadní produkty. Vzpomeňme třebas i potní koupele astronautů, či čišení chladu v programech Mercury a Gemini a další)
Na první pohled vypadá dost dobře řešení přilby a výhled z ní. Postrádám ale viditelné komunikační prostředky. Možná jsou zabudovány v dolní části, která se zřejmě za letu nesnímá. Obávám se ale, aby nenarazili na hlučnost v kabině. Ne nadarmo byly vymyšleny hrdelní mikrofony a odhlučněná sluchátka.
Připojeni přilby si dovedu představit jako přitlačení pružného roláku bundy vnitří odnimatelnou přírubou zevnitř k přilbě. Ovládáno při sejmutí horní části. Nebo trvalým nafouknutím pružné příruby ( Jako duše kola). Obdobně rukavice. Pokud je zaručena dostatečná pevnost při dekompresi kabiny.
Co mě ale vůbec nesedí, to jsou ty plastové „kozačky“ á la šedesátá léta našich maminek 🙂
Kosmonaut ani nenakopává rychlosti, ani nebrzdí ve škváře stadionu a ani nečvachtá v blátě. Pro nástup a výstup stačí „dupačky“ s protiskluzovou podrážkou. Nač tahat na oběžnou dráhu do beztíži gumáky? Tady design rozhodně ulítl poplaten MGP.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Oldřich

Ty „kozačky“ mají svou funkci v těsnění při přetlaku. Pokud použijete správné materiály a správně upravíte nohavice, pak stačí pořádně zašněrované vysoké boty a nemusíte řešit žádní příruby ani používat „dupačky“, přes které by musely přijít stejně nějaké „galoše“. Je to léty ověřený koncept, tak proč ho nevyužít, když to navíc dobře vypadá?

Karel
Karel
7 let před
Odpověď  Vojta

Ne, nevypadá to dobře. Ty gumáky jsou hrozné :))

Kamil
Kamil
7 let před

Přijde v tom Elon na svou prezentaci na astronautickém kongresu?
Jinak bych řekl, že je to navrženo tak, aby se nefunkční kopie skvěle prodávaly v SpaceXshopech.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Kamil

Aby sa dobre predávali nefunkčné kópie to dáva zmysel na Mars bude potreba každý cent 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.