sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Let k Marsu v roce 2033? NASA představila vize

Americká kosmická agentura NASA představila svou vizi vývoje pilotované kosmonautiky v dalších letech. Podle očekávání budou hlavní roli hrát nová raketa SLS a vyvíjená kosmická loď Orion. A co přesně nás od NASA čeká? Plány vypadají více než zajímavě – agentura pokračuje v přípravách nástupce Mezinárodní vesmírné stanice a stále hlasitěji mluví i o pilotované výpravě k Marsu. Vizi představil zástupce administrátora NASA, Bill Gerstenmaier, který má na starosti pilotovanou kosmonautiku.

Ve Fázi 0 hraje klíčovou roli výzkum na ISS.
Ve Fázi 0 hraje klíčovou roli výzkum na ISS.
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com

Celá vize je rozdělena do tří fází, které spolu úzce souvisí. První z nich se označuje jako Fáze 0 a probíhá v současnosti a dá se očekávat, že bude ještě několik let pokračovat. Jejím pilířem je udržování provozu ISS do doby, dokud to bude přínosné (bez bližšího upřesnění). V tomto období má NASA připravovat systémy, které budou nutné pro cestu člověka k Marsu (především systémy podpory života). Kromě toho se má pracovat i na různých scénářích cesty a zvažování jejich přínosů, silných i slabých stránek. NASA by měla v rámci Fáze 0 podpořit komercionalizaci nízké oběžné dráhy. ISS je chápána jako katalyzátor vedoucí k závěrečnému cíli – komerční udržitelnosti provozu na nízké oběžné dráze bez nutnosti dohledu od NASA.

Navazující fáze označované čísly 1 a 2 už nízkou oběžnou dráhu opouští a přesouvají se do tzv cislunárního prostoru (oblast mezi geostacionární dráhou a oběžnou dráhou Měsíce). V tomto období se počítá s tím, že by od roku 2023 měla minimálně jednou ročně startovat raketa SLS s lodí Orion a od roku 2027 má každý rok letět jedna nepilotovaná SLS se zásobami.

Ke stanici DSG přilétá loď Orion.
Ke stanici DSG přilétá loď Orion.
Zdroj: https://cdn.arstechnica.net/

Raketa SLS má používat inovativní aerodynamický kryt s průměrem 8,4 metru, se kterým má být spojena nová metoda zadávání veřejných zakázek, která by měla přinést pozitiva i pro vývoj jiných aerodynamických krytů. V těchto dvou fázích by se lidé měli přesunout do cislunárního prostoru a vybudovat zde základnu. Jedním z důležitých dílů bude i přechodová komora, jejíž funkce má být ověřena ještě před osídlením stanice. STMD (Space Technology Mission Directorate) má vyvinout solárně-elektrický pohon (de facto iontový) s příkonem 40 kW. Pro mise, které budou trvat déle, než 14 dní, bude potřeba mít na palubě cvičící zařízení, přičemž vybavení stanice má odpovídat zájmům a možnostem mezinárodních a komerčních partnerů.

Stanice vybudovaná v cislunárním prostoru je v nových dokumentech označována jako Cislunar Gateway, přičemž slovo Gateway můžeme přeložit jako brána, což demonstruje nové možnosti, které otevře. Důležité je, že novou stanici nemůžeme srovnávat s ISS. Nečekejme, že bude velká a trvale obydlená. V rámci Fáze 1 bude provoz stanice udržovat čtyřčlenná posádka během misí, které budou trvat déle, než 21 dní. Stanice má být schopna udržet podmínky pro přítomnost posádky po dobu cca. 30 dní, ale zároveň má být schopná pracovat i v samostatném režimu bez posádky a připojené lodi Orion.

Jízdní řád raket SLS ve Fázi 1 (do roku 2026)
Jízdní řád raket SLS ve Fázi 1 (do roku 2026)
Zdroj: http://images.spaceref.com

Někomu možná připadá třicet dní málo, ale je potřeba si uvědomit, že stanice bude představovat první zkušenost s novým prostředím a je potřeba postupovat opatrně. Navíc ze stanice budou proudit vědecká data i v době, kdy na ní nebude posádka. Délka pobytu se navíc bude s největší pravděpodobností postupně prodlužovat. Cislunar Gateway (též Deepspace Gateway – DSG) má podporovat zájmy komerčních a mezinárodních partnerů – řeč je třeba o možnosti vykonávat cesty na povrch Měsíce.

Prostor kolem Měsíce je pro NASA velmi zajímavý, protože zdejší podmínky jsou plně srovnatelné s meziplanetárním prostředím a zkušenosti zde nabyté se mohou uplatnit, až se lidé vydají k Marsu. Nová stanice ale bude mít výhodu, že v případě problémů nebude návrat trvat týdny, nebo měsíce jako u skutečné meziplanetární mise, ale pouze dny. První fáze má využívat současných technologií a jejím hlavním úkolem je sbírání zkušeností s dlouhodobým pobytem dále od Země, než dříve. Tyto mise umožní NASA vyvinout nové technologie a použít inovativní přístupy k řešení problémů, které se mohou vyskytnout u meziplanetárních misí.

Solar Electric Propulsion
Solar Electric Propulsion
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Deepspace Gateway se má skládat z energetického modulu, malého obytného modulu, který umožní prodloužení pobytu posádky, dále z dokovacího zařízení, přechodové komory a logistických modulů, kde bude probíhat výzkum. Nová stanice má k pohonu používat výkonné iontové motory pro udržování pozice i pro změny dráhy – stanice by tak mohla měnit svou oběžnou dráhu – u Měsíce je jich k dispozici spousta! Když bude potřeba vysadit robotického průzkumníka na Měsíc, stanice klesne na blíže k Měsíci, pokud by bylo potřeba vyslat zařízení do meziplanetárního prostoru, může stanice vystoupat na eliptickou dráhu kolem Měsíce.

Tři základní prvky Deepspace Gateway – energetický, obytný a logistický modul mají startovat na raketě SLS s lodí Orion, Přechodový modul by mohl být vynesen samostatnou raketou. Sestavování stanice by nemělo být složité – technici mohou čerpat ze zkušeností získaných při budování ISS. Ačkoliv obě stanice budou na různých drahách, základní principy budou přenosné. Nová stanice přitom nebude čistým projektem NASA, ale budou se na něm podílet i zahraniční partneři a možná i soukromé firmy.

Deep Space Transport u stanice DSG.
Deep Space Transport u stanice DSG.
Zdroj: https://cdn.arstechnica.net/

Stanice má díky tomu podpořit výpravy na jiné oběžné dráhy a na jiné cíle. S tím souvisí i další úkol – Cislunar Gateway by měla umožnit stavbu , odlet a návrat dalšího zařízení, které je označováno jako Deep Space Transport. Ten přijde ve Fázi 2 a je označován též jako Mars Transit Vehicle. V této fázi bude Cislunar Gateway podporovat průzkumné mise společně s projekty, které mají dostat lidské posádky do blízkosti Marsu. Má dojít k vývoji planetoletu, který by zajišťoval služby při přeletové i orbitální fázi.

Zařízení má být schopné dostat lidi k Marsu, přičemž jedna mise má trvat zhruba 1000 dní. Jeff Foust k tomu na Twitteru přidal informaci, že by k takové cestě mělo dojít už v roce 2033 s tím, že by posádka zároveň jako bonus dostala oblet Venuše. K tomu je samozřejmě potřeba zajistit životní prostor a logistiku pro čtyřčlennou posádku – jde především o spolehlivost systémů podpory života. Mars Transit Vehicle (jiný název pro Deep Space Transport – DST) má být kompatibilní s nákladní verzí rakety SLS a jejím aerodynamickým krytem o průměru 8,4 metru. Hlavním úkolem druhé fáze je potvrdit, že agentura má schopnosti postavit pilotované zařízení pro výzkum mířící dál, než k Měsíci. Ke startům se použije až závěrečná verze rakety SLS označovaná jako Block 2. Ta má disponovat nejen velkým aerodynamickým krytem, ale i potřebnou nosností – být schopná poslat k Měsíci náklad o hmotnosti 45 tun.

Jízdní řád raket SLS ve Fázi 2 (po roce 2027)
Jízdní řád raket SLS ve Fázi 2 (po roce 2027)
Zdroj: http://images.spaceref.com

Raketa SLS by tak měla vynést plně sestavené komponenty (obytný a pohonný modul) o hmotnosti 41 tun. Druhá fáze má vrcholit na konci dvacátých let, kdy sestava podstoupí roční testování v cislunárním prostoru, což má ověřit její spolehlivost při provozu nezávislém na Zemi, což je příprava pro plánovanou 1000 dní dlouhou misi k Marsu. DST má být znovupoužitelný, protože se do atmosféry nebude vracet. Jeho úkolem má být pendlování mezi blízkostí Marsu a cislunárním prostorem, kde by mohlo docházet k jeho údržbě. Planetolet má disponovat duálním komunikačním systémem. Kromě klasického komunikačního pásma Ka by mělo být možné posílat údaje i s pomocí optického (laserového) systému.

Na této koncepci je mimořádně zajímavé to, že se jedná o oficiální výstup od NASA, nejsou to tedy žádné teoretické spekulace třetích stran. Je potěšující, že NASA odhalila plány, které nás možná čekají. Ano, je to ještě daleko, ale raketa SLS už přestává být jakýmsi vzdáleným zjevením, které má schválené sotva dva starty a pak bude bůhvíco. Plány se budou zcela jistě dále měnit a upřesňovat, ale je dobře, že NASA má směr a vizi, kterých se může držet. A mimochodem, představené termíny jsou v částečné shodě s více než rok a půl starou studií. Ta počítala s tím, že by lidé mohli v roce 2033 dorazit k marsovskému měsíci Phobos. Tématu jsme se věnovali ve dvou článcích (zdezde).

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
http://www.thespacereview.com/
https://arstechnica.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://earthandsolarsystem.files.wordpress.com/…4d3e3d4f15108f4c85e490dd005cf3a3.jpg
http://1.bp.blogspot.com/…Johannes+Kepler+and+Space+Shuttle+Endeavour.jpg
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/03/Gerst1-1.jpg
http://images.spaceref.com/news/2017/slschart1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/solar_electric_propulsion_0.jpg
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2017/03/Gerst4.jpg
http://images.spaceref.com/news/2017/slschart2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
52 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ondra
Ondra
7 let před

Je ale mile, ze na tom poslednim slidu nakreslili jako Cislunar Support Flight docela jasne rovnou raketu podonou Falconu 9 😀 a rovnou bez noziček, asi bez sance na zachranu centralniho stupne 😀 Pokud jina raketa nyni na trhu vypada stejne, tak se omlouvam 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ondra

Taky jsem si toho všiml. 🙂
Možná chtěli udělat jen nějakou generickou raketu 🙂

josr
josr
7 let před
Odpověď  Ondra

Falcon 9 vyvinula SpaceX také na zásobovaní ISS, dle smlouvy CRS s NASA, která jeho vývoj i financovala. Tak určité počítá s jeho dalším využitím, stejně nemá moc na výběr. Pro lehčí náklady bude zbytečně použivat raketu SLS.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  josr

Gerstenmaier řekl, že jedna mise SLS ročně nebude pro DSG stačit a že komerční lety budou pro logistiku nutné.

Štěpán
Štěpán
7 let před

Díky za článek, ale mám otázky: Nepochopil jsem to prohlášení s aerokrytem. Jak tomu mají pomáhat soukromé firmy a v čem bude inovativní? A bude na SLS vyvíjen i ten 10m kryt?

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Štěpán

Z prezentace jsem pochopil, že 8,4 m kryt bude vyvíjen brzy, protože má být použit již cca v roce 2022 pro let SLS 1B Cargo se sondou Europa Clipper.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Štěpán

Ještě k tomu krytu. V prezentaci není slovo „inovativní“ použito ve spojení s krytem, ale se způsobem zadávání veřejných zakázek. Zdá se, že bude aplikován model partnerství veřejného a soukromého sektoru NextSTEP, který poskytuje příležitosti pro NASA a zároveň podporuje plány komercializace. K otázce na 10m kryt jsem našel pouze to, že i pro Deep Space Transport se počítá s 8,4m krytem.

Alois
Alois
7 let před

Saturn 5 před padesáti lety poslal k Měsíci 50 tun.

Martin Gembec
Martin Gembec
7 let před
Odpověď  Alois

Uniká mi smysl příspěvku…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Souhlasím, diskuse vedená tímto směrem by byla zbytečná a nesmyslná.

Peter P
Peter P
7 let před
Odpověď  Martin Gembec

Ja to chapem cely projekt SLS, ako cestu spat do 60-rokov. Raketoplany sa aspon pokusali o zmenu aj ked efekt bol uplne iny nez sa ocakavalo. SLS je cesta spat a neprinasa nove riesenia. Nedokazem si predstavit, ze za 10 rokov bude politicky priechodne, aby sa prve stupne SLS za stovky milionov dolarov po par minutach letu sa mali znicit o hladinu oceana. To bude doba ked Falcon Heavy a mozno raketa New Glenn budu bezne vynasat doslova obrovske naklady na obeznu drahu.

Co sa tyka clanku, cislunárna stanica je velmi rozumny napad, kde sa da nazbierat mnoho infomacii pre dalsi vyvoj. Zapojenie sukromneho sektora by bolo velmi rozumne. Jak SpX tak Blue Origin avizovali, ze maju zaujem o servisovanie tejto stanice. SLS to sama nekoza za rozumnu cenu. Jednoducho na to NASA nema financie. Jeden start rocne je malo.

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Peter P

Na druhou stranu pokud vím, tak New Glenn bude mít jen 7m aerodynamický kryt. Pokud někdo nepřijde s něčím větším, může být SLS potřeba z tohohle důvodu-

maro
maro
7 let před
Odpověď  Alois

Dnes Měsíc nikoho nezajímá. Cíl je Mars. Stanice u Měsíce tam nebude kvůli Měsíci, ale kvůli získání zkušeností pro let na Mars. Měsíc má pro ni význam jen jako dobrý kus šutru, kolem kterého se dá kroužit a od kterého se dá vyrazit k Marsu nebo k jiným planetám. Je to z této měsíční oběžné dráhy energeticky snadnější než přímo ze Země.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Mám moc rád názvy, které jsou opravdu úderné a jejichž vyslovení je zážitek 🙂 Proto bych potlačil Cislunar Gateway a hlasuji pro Deepspace Gateway. Podobně jsem rád třeba za Europa Clipper ve srovnání s předchozím příliš dlouhým a formálním názvem.

Jirka
Jirka
7 let před

NASA je zřejmě šťastná, že má díky lunární stanici konečně pořádné využití pro SLS do doby, než se zmaterializují její mlhavé plány na let k Marsu (na rozdíl od ARM). Jediné, co tedy vize naznačuje o letech k Marsu je jakýsi shuttle pendlující mezi oběžnou drahou Měsíce a Marsu. Myšlenka, že by létal sem a tam bez návratu do atmosféry má malý háček: nemůže využít aerocapture, takže potřebuje spustu pohonných hmot na brždění! A v případě letu s posádkou se nedá využít iontový pohon, ten je jen pro nákladní lety…

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Jirka

No, taky mě to napadlo. Kdysi NASA vyvíjela kosmický tahač v rámci projektu využití technologie Apollo. Ukázalo se, že tahač bez jaderného pohonu by byl značně neefektivní. Nicméně, dnešní možnosti máme značně vyšší a sama kosmická loď bude tak drahá, že opakované použití i za cenu nutnosti zajištění logistiky pro trvalý provoz již efektivní asi bude.
Nu, konečně představili něco, co má smysl pro využití SLS. Opět jste mě potěšili, pánové. Sice stručný, ale nesmírně zajímavý a inspirující článek.

marian
7 let před

Vcelku rozumná vízia, páči sa mi ten organizovaný plán postupných krokov, časovo to vyzerá realisticky. Možno sa síce javí v porovnaní s inými „hurá na Mars“ víziami menej úderná, o to viac je ale realistickejšia. Trošku ma však mrzí že sa tam nič nehovorí o návrate ľudí na mesačný povrch (len o vysadení robotických prieskumníkov) a priamo ani o pristání ľudí na Marse, ale len o dostaní sa do jeho blízkosti (prinajlepšom teda môžme v polke 30. rokoch počítať len s tým pristátím na Fobose). Tak ale ako napísal Dušan, hlavné je že projekt SLS/Orion konečne dostal konkrétnejšiu dlhodobejšiu víziu. Niečo čo predošlá administrativa nebola celé roky schopná poskytnúť.

Jiří Matějka
Jiří Matějka
7 let před
Odpověď  marian

Třeba nebude muset NASA vyvíjet přistávací modul… Třeba se o něj postará soukromý sektor. Pokud by se SpaceX podařilo s Red Dragonem na Marsu přistát. Budou mít určitě hodně našlápnuto a spoustu motivace vyrobit něco co by se dokázalo z povrchu vrátit. Ale to ukáže až čas co bude tou dobou reálné. Taková spolupráce by byla fajn nemusí si přeci všichni hrát jen na to svém pískovišti a pokoušet se dělat stejné bábovičky.

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  marian

První mise mířící k marsovským měsíčkům dává smysl – spálíte méně paliva (které musíte dostat ze Země), design s méně kritickými body má menší riziko selhání.

Měsíčky jsme stejně tak jako tak chtěli prozkoumat (teorie o vzniku, současném stavu a jejich budoucnosti jsou doslova divoké, je potřeba do toho empiricky říznout).

Oproti obyčejnému parkování na oběžné dráze je tady výhoda stínící hmoty proti radiaci – oba měsíčky mají vázanou rotaci a základna by byla na straně přivrácené k Marsu (z jedné strany bude stínit Mars, z druhé měsíček)

Michal Václavík
7 let před

Drobná poznámka – 40 kW je příkon SEP, nikoli jeho výkon.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Díky za upozornění, opravím to.

Kamil
Kamil
7 let před

Musím říct, že koncept Deep space transport vehicle, který bude pendlovat mezi základnou u měsíce a oběžnou dráhou Marsu mi příjde praktičtější a výhodnější než koncept ITS od SpaceX. Přistávat a vzlétat pouze s menší lodí pro posádku by mělo být i energeticky výhodnější než to dělat s celou meziplanetární sestavou nebo se platu?

Cx
Cx
7 let před
Odpověď  Kamil

Ekonomicky vyhodnejsi je jedna velka raketa nez 10 malych. Navic presouvat material v tomto mnozstvi mezi lodemi ve vesmiru je logisticky narocne.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Cx

No to já nerozporuju. Na 10 letů k Marsu potřebuje SpaceX 10 startů velkých raket + 50 tankerů, takže 60 startů velkých raket. Oproti tomu koncept s velkou meziplanetární lodí, která by jen pendlovala mezi oběžnou dráhou Země/měsíce a Marsu by si na 10 letů vyžádal 1 start velké rakety s lodí + 50 tankerů + 10 menších lodí jen s lidmi. Přijde mi zbytečné tahat meziplanetární loď se všemi motory, nádržemi, navíc i tepelným štítem, který pendler nepotřebuje, neustále na Zemi a zpět do vesmíru. Navíc největší opotřebení přichází při startu ze Země a přistání na Zemi. Navíc pendler nepotřebuje mít aerodynamické vlastnosti landeru, takže může být mnohem hmotnostně efektivnější a variabilnější. Každopádně bude zajímavé, pokud budeme mít možnost oba koncepty porovnávat, který bude úspěšnější.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Kamil

Ten výpočet naráží na jednu zásadní věc. Jak si představujete tu jednou velkou loď, u které počítáte s jedním startem? Samotná loď od SpaceX v rámci ITS bude to největší, co jsme kdy vynesli na jedenkrát a pomoci nejsilnějšího Boostru, který zatím vůbec kdo uvažoval.

Tzn. že ta Vaši velkou loď by se mu cela poskládat ve vesmíru, takže potřebujete několik až několik desítek startů a zase pomoci něčeho podobného jako 1st Booster v rámci ITS. SLS má cca 1/4(1/3) výkon.

A u skládanice to strašně dlouho trvá, každý kousek musí mít různé přechody atd atd.
Super zjednodušený příklad:
Představte si, že musíte jet ze zapadlé vesničky na Uralu do vesnice někde ve Španělsku.
1. případě prostě půjdete pěšky do nějaké vesnice, tam třeba dál busem, vlakem a se štěstím dále letadle. Ve Španělsku za vlakem -> busem -> pěšky.
2. stojí vedle Vás auto, do kterého musíte lít jen palivo a trochu se o něj starat a dojedete přímo v něm z Uralu do té vesničky ve Španělsku.

Plán 2 je varianta SpaceX.

Ve variantě 1. je to tolik dalších šílených proměnných, které znemožňují takřka cokoliv plánovat a na něco se polehnout.

Hawk
Hawk
7 let před
Odpověď  Kamil

Pomalu je lepsi vybudovat kosmodrom na Mesici, vcetne vyrobnich hal, technickeho zazemi, ziskavani surovin(hlavni suroviny vody je na Mesici vice nez dost) t.j. kolonie 20000-50000 lidi. Klidne odlozit mise na Mars o 100-200 let. Ono to zase neni strasna doba, na Mesici uz jsme nebyli skoro 50 let.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Hawk

Hezké, ale z technického hlediska momentálně nereálné.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Kamil

On Měsíc je daleko méně zajímavý než Mars. Na Měsíci nikdy nebyly příhodné podmínky ke vzniku života, nikdy nebyla trvale tekoucí voda. Nemá atmosféru – nulové stínění od radiace.

Ten rozdíl v gravitaci je zásadní pro dlouhodobý pobyt. Takže Měsíc má větší negativní dopad než pobyt na Marsu.

Historie Marsu v podobě dlouhodobého prostředí s tekoucí vodou, dává šanci na nalezení vody ve formě ledu ve velmi hutných vrstvách. Měsíc vodu má, ale její bohatost v určité oblasti bude minimální a spíš půjde o těžbu něco na způsob těžby lithia, kterou bychom mohli mít v ČR. Což je dost náročné.

Hawk
Hawk
7 let před
Odpověď  Kamil

Souhlasím, je to běh na hodně dlouhou trať(desítky let). Začalo by se od malé základny, která by se postupně rozšiřovala, jak by se na ni nabalovaly další činnosti(výzkum, rostlinná výroba, průzkum nálezišť atd.).
Pro starty do vesmíru je díky malé gravitaci a absence atmosféry Měsíc ideální. Problémy s trvalým osídlením jsou zejména zdravotní – záření, dlouhý pobyt v prostředí s malou gravitací.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Kamil

Prosim popiste hrubě tu Vaši jednu velkou lod, kterou vyšlete na obežnou drahu na 1x + predstava o nosiči. Kdybych to jen pronasobil, tak to bude 10x větši než ITS, tak to asi neni moc realne 😉 nosič tak 10 x vyssi nosnost nez ITS booster, 30-40 než SLS :). Už Crew ITS je obři.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpověď  Kamil

Představoval jsem si loď velikosti ITS nebo i menší (pořd daleko větší než Orion). Prostě místo toho aby loď velikosti ITS létala z povrchu Země a přistávala na ní a pak i na Marsu, by mohla jen pendlovat mezi orbitami a lidé, zásoby a palivo by se na ni dopravovali jednoduššími a levnějšími prostředky.

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  Kamil

Jenže loď ITS není nic jiného než vlastně obří kabina (s pohonem) – tím že tam mají být desítky pasažérů se (teoreticky) stává velmi ekonomickým podnikem – ty pasažéry nějak musíte dostat na zemskou orbitu, a nějak je musíte dostat z marsovské orbity na marsovský povrch. A většina hmotnosti stejně bude právě to palivo. (nemáte tedy téměř co ušetřit.

Z teoretického hlediska – pokud vše půjde podle plánu – je koncept ITS zatím nejrealističtější co se týče MASOVÉHO transportu mezi Zemí a Marsem (nebo jiným cílem kde se dá vyrobit masové množství paliva). Zejména s přihlédnutím k časové preferenci – lidi a citlivý materiál je potřeba dopravit do cíle v řádu týdnů maximálně jednotek měsíců.

Koncept ITS je do velké míry závislý na dostupnosti paliva. Kdyby s tím měly být problémy tak celá věc ztrácí smysl.

kuban
kuban
7 let před
Odpověď  Kamil

Ondra, Hawk – radiace na Měsíci se dá řešit, stejně jako na Marsu – několik metrů hornin (případně v kombinaci s vodou) odstíní EM+neutronovou radiaci na dlouhodobě udržitelnou úroveň
mezi radiací na Marsu a na některých(!) místech na Měsíci zase tak velký rozdíl nebude (což ještě není změřeno)

co se gravitace týče, cca marsových 0,36g(?) není kdo ví co – a řešit se to časem bude muset

to nebude tak inženýrsky náročná záležitost, jak by se mohlo zdát – například „prostá kruhová“ nakloněná dráha (třeba kolejová, ideálně pod povrchem nebo na povrchu, ale zakrytá – opět – několika metry materiálu), po které budou jezdit obytné moduly vyšší rychlostí – a problém s nižší gravitací vyřešen přísunem elektrické energie – ať už na Marsu, nebo na Měsíci, nebo kdekoli jinde, kde bude možné tuto dráhu postavit

předpokládám, že problém s nižší gravitací na jiných tělesech je již desetiletí vyřešen, jako většina takových ne příliš složitých úloh – a určitě mnohem lépe, než jsem zlehka nastínil

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  kuban

Dostavame se na uroven technoblabolu. Rozdil pro kazdou bunku v tele, dlouhodobe osidleni, pestovani rostlin atd. Jeto zcela zasadni. A bydlet pod zemi v centrifuze moc fajn predstava 😀 a tak vlastne na vsechno budeme budeme tam budouvat centrifuhu. Protoze tam kde budou pracovat lide, tak bude muset byt. Takze rostliny, ktere budeme pestovat, budou ve skleniku, ktery bude jezdit v kruhu. Laborator, elektrarna, prumysl. Udelame tam tisice kruhovych drah a tam se budeme tocit jako krecci i se svymi domy 😀 To je dost švihle i na cečkovy sci-fi film 😀 To je pravdepodobnejsi a asinto tak i bude, ze se tam proste budou dalsi generace uz rodit a normalne se prizpusobi, jak nizsi gravitaci, tak radiaci.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Kamil

Řekl bych, že ta centrifuga by tam být mohla, ale lidé by v ní nebyli nonstop. Třeba jen na spaní, část volného času, nějakou práci atd. Popřípadě děti by tam mohli trávit většinu času. To by mohlo na základní udržení organismu schopného teoreticky se vrátit na Zem stačit. Skleníky a různé továrny by určitě mohli být mimo ni. Stejně by pravděpodobně většina věcí byla vykonávána roboty. Ale těžko říct, jaké vedlejší efekty by centrifuga na lidi měla – coriolisova síla, celkový pocit při přesunu by asi taky nějaký byl a těžko říct, zda by si na to lidé zvykli.

Peter P
Peter P
7 let před
Odpověď  Kamil

Koncept od SpaceX spociva v tom, ze doprava nakladu na obeznu drahu sa znizi a to radovo niekolkokrat. To znamena, ze aj ked to bude energeticky narocnejsie jedna lod bude schopna plnit mnozstvo misii. To moze nakoniec byt efektivnejsie.

Wild
Wild
7 let před

Dekuji za clanek, u konceptu Deep space transport vehicle nerozumim jedne veci a to kde vezme palivo na sve cesty? Protoze jsem pochopil, ze poleti od mesice k marsu, tam nepouzije aerobreaking, nevstoupi do atmosfery, pravdepodobne tedy nedoplni palivo a poleti zase zpet k mesici, kde bude muset dotankovat palivo co nekdo dovezl ze zeme, je to tak? Pokud ano, prijde mi koncept od spacex sice technicky slozitejsi, ale vyrazne energeticky uspornejsi (samozrejme za predpokladu ze ho spacex dotahne vcetne tankovani na Marsu atd. do konce, ale po dnesku jim verim :))

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Wild

Ano, tankovat by se mělo u Měsíce.

Alois
Alois
7 let před

Cesta na Mars vede přes stálou stanici na Měsíci. Prostředí i gravitace jsou obdobné. Pokud budou habitály dlouhodobě fungovat na Měsíci, budou i na Marsu.Při letu na Mars bude nutná umělá gravitace aby astronauti byli při příletu v dobré fyzické kondici.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Alois

Ta gravitace je o dost jiná.

Na měsíci lidské tělo dostane zabrat ještě více než na Marsu.

Měsíc má nulovou ochranu proti radiaci. Mars alespoň něco.
Nízká gravitace i oproti Marsu ještě více zatěžuje organismus.
I architektura „budou“ má jiné nároky.

Uměla gravitace je celkem nereálná v tomto století. Resp. je šílenost/zbytečnost na to čekat. Takové ty představy otáčejících se lodi kolem své osy, jsou dost nereálné. Loď by musela být obří.

Musk ví, že Měsíc moc k posunu na Mars nepomůže.

Petr Blaschke
Petr Blaschke
7 let před
Odpověď  Ondra

Umělá gravitace není žádný problém! Nechápu, kde se bere tento nápad, že se jedná o technicky neřešitelný úkol. Na internetu jej ale každý opakuje jako nějakou mantru.

Není nutné vyrábět obří kolotoče. Stačí spojit dvě obytné jednotky lanem a ty pak otáčet kolem společného těžiště určitou rychlostí. Záleží jenom, čemu dáváte přednost. Pokud chcete pohodlí, aby se vám netočila hlava je třeba mít lano dlouhé, třeba i kilometr a točit s ním pomalu. Pokud vám trocha počáteční nevolnosti nevadí je možné mít i lano kratší a otáčet rychleji. Každopádně není nutné mít tyto jednotky spojené obrovským tubusem po celém obvodu otáčení.

Jistě že bude chvíli trvat než si člověk zvykne na coriolisovu sílu a podobné jevy, ale když si námořníci ve středověku dokázali zvyknout na pobyt na moři, kde je pohyb nepravidelný a nahodilý nevidím důvod, proč by si astronauti nezvykli na stejnoměrný otáčivý pohyb konstantní rychlostí. Zvláště uvážíme-li jaké zhoubné důsledky má na člověka pobyt bez tíže — řídnutí kostí, oslabení imunity a (u některých) počáteční kocovina. Raději bych bral točení hlavy než dlouhodobý stav bez tíže.

Pokud nevěříte že je možné postavit kilometrové lano, ocel má zlomovou délku 25 km, uhlíková vlákna až 500 km (a to nemluvím o nanotrubičkách s teoretickou zlomovou délkou přes 20 000 km). Pokud se vybere správný materiál takové lano nemusí být ani příliš těžké. Ostatně — jsou lidé jenž vážně uvažují dovést do vesmíru lano dlouhé 36 000 — 100 000 km dlouhé (viz. kosmický výtah).

Peter P
Peter P
7 let před
Odpověď  Alois

Nemozem suhlasit. Prostredie a gravitacie vsetko je odlisne. Mars ma atmosferu z ktorej sa daju priamo odberat plyny. Ma oceany zmrznutej vody celkom dobre dostupne, den 24.5h. Ziskavanie latok na mesiaci je daleko zlozitejsie nez by tomu bolo na Marse. Mesiac je tiez zaujimavy, lenze usilie by malo ist na Mars a az potom na mesiac. Umela gravitacia nie je az tak klucova pri ceste na Mars. Uz niekolko ludi absolvovalo pobyt dlhsi nez rok a po prichode na zem bezne kracali po zemy. Dokazali by to aj na Marske kde je gravitacia len 38% zemskej. +

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  Peter P

Měsíc není nutná zastávka cestou na Mars, ale to neznamená že jde o nudný cíl sám o sobě…

geologové, astronomové (zejména ti z oboru rádiových vln), časem i speciální obory technologií, metalurgie… ti všichni utrhnou ruce první organizaci, která zajistí skutečně TRVALOU základnu na povrchu měsíce. S průzkumem měsíce jsme ještě ani nezačali (viz nedávná zpráva o možnosti podzemních tunelů na měsíci o stametrových až kilometrových průměrech)

Jediným problémem je nízká gravitace, na rozdíl od základny – pobyt samotných jedinců zatím nemůže být trvalý ani teoreticky (minimálně pokud dotyčný plánuje někdy v budoucnu návrat na Zemi)

3,14ranha
3,14ranha
7 let před
Odpověď  Peter P

PS: PODSTATNÁ výhoda Měsíce je, že je 100x – 1000x blíž než Mars !

doprava materiálů a osob je v řádu dní, komunikace prakticky v reálném čase (měsíc je ve vzdálenosti právě jedné světelné vteřiny).

rhronza
rhronza
7 let před

Výborný článek – informace až mrazí v zádech (není to sci-fi).
Možná je chybně popis u třetího obrázku (Phase1): Ke stanici DSH přilétá loď Orion (nemělo by bát správně DSG?)
Jinak 6.obrázek s rozvinutými panely silně evokuje Skylab 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  rhronza

Díky za pochvalu i za upozornění. Někdy se pro DSG používá označení DSH (Deep Space Habitat), ale raději jsem to opravil.

Hawk
Hawk
7 let před

Logičtější mi připada postup DSG-měsíční základna-pilotovaná výprava na Mars.
Je to ekonomičtější(energie k letu na Měsíc vs Mars), bezpečnější(doba letu, žádné prachové bouře, nemoci, psychika, když se psychicky zhroutí část posádky, z Měsíce se vrátíte „raz-dva“) a komerčně rychle využitelné( zpočátku turistika později průmysl).
Na Měsící též byly objeveny velké zasoby ledu.
http://www.planetary.cz/2014/01/na-mesici-mohou-byt-vetsi-zasoby-vody-nez-se-myslelo/
Nic nebrání tomu, vytvořit tam velkou základnu. I pro kosmickou turistiku je to v krátké době dosažitelný cíl.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Hawk

Podívejte se tady na str. 16 dole:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/march_2017_nac_charts_architecturejmf_rev_3.pdf
Myslím, že stanice má být schopna podporovat i pilotované mise komerčních a mezinárodních partnerů na povrch Měsíce (resp. není to omezeno na robotické mise).

K Vaší první větě – v prezentaci není uvedena pilotovaná výprava na Mars, ale na oběžnou dráhu Marsu. A tomu není měsíční základna nutná. Další období tato studie neřeší.

Radim
Radim
7 let před

Dobrý argument do debaty k čemu NASA vyvíjí SLS, případně Orion.

A zároveň ukázka kam směřuje americká kosmonautika – oběžná dráha – komerce, vesmír od cislunárního prostoru hlouběji – věda.

Gerosimo
7 let před
Odpověď  Radim

Dočetl jsem to do konce, tak mě napadá, k čemu to všechno, lidé mají problémy už jen s dlouhodobým letem mezi kontinenty a změnou časového pásma. Možná budu skeptický, ale co bych dělal na Marsu, nevydržel pokus překonat pobyt v obřím skleníku s recyklovanou atmosférou z psychologického hlediska, ne to ještě pod zemí. Těm vědcům chybí zdravá soudnost, cpát se někam, kde nejsou podmínky k životu. Neumíme si poradit se zabijákem, co střílí po lidech na koncertě, nejsme schopni zvládnout severní koreu, ISIS, hladomor v Africe, čína má problém uživit svůj národ. Místo, aby jsme se starali o svoji planetu za finance, co se cpou do kosmického výzkumu, zajistili si tak přežití na zemi. Je to proti mysli, ale tu diskusi jste rozjeli dobře, ale je sci-fi, kdo ví, jak to bude na zemi za 100-200 let(planeta opic)? Dívejte se radši na sex ve městě, teď právě běží. Pa

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Gerosimo

Někteří lidé mají vyšší cíle než sledování seriálů v televizi. Jde jim třeba o to, aby lidstvo mělo šanci přežít, pokud se se Zemí cokoliv stane.

Honza
Honza
7 let před
Odpověď  Gerosimo

A máte aspoň hrubou představu, kolik peněz se cpe do kosmického výzkumu? Třeba takový Hubblův teleskop, který výrazně posunul naše vědění a rozvinutí znalostí založených na jeho objevech může mít v budoucnu nečekané pozitivní vlivy na celé lidstvo, stál zhruba tolik, co tunel Blanka. Za těch pár šlupek stejně nic nevyřešíte. Zato kosmonautika přináší pokrok, protože je na hraně našich možností. Mars je momentálně za jejich hranou, tedy při jeho dobývání nutně budou zlepšeny. Vás osobně na Mars nikdo netlačí, ale výhoda mít samostatnou kolonii na jiné planetě je nezpochybnitelná, zeptejte se neptačích dinosaurů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.