Dnes by měl proběhnout dlouho očekávaný start čínské vesmírné stanice Tiangong-2. Čína většinou své starty nevysílá v přímém přenosu, dnešní mise je ale výjimkou. Televize CCTV-News potvrdila na tiskové konferenci, že bude naživo vysílat jak předstartovní přípravy, tak start samotný. K němu by mělo dojít zhruba v 16:04 našeho času, pokud půjde vše podle plánu. Tiangong-2 je jednomodulová stanice, velmi podobná svému předchůdci Tiangong-1. Hmotnost celé stanice bude pouze okolo 8,5 tuny (pro porovnání, ISS má hmotnost zhruba 420 tun) a vynese jí, stejně jako stanici Tiangong-1 a pilotované lodi Shenzhou, raketa Dlouhý Pochod 2F, která spaluje hypergolická paliva ve všech stupních. Ta bude startovat z kosmodromu Jiuquan Satellite Launch Center, stejně jako předchozí stanice i pilotované lety.
Stanici Tiangong-2 by měly navštívit celkem dvě pilotované lodi, Shenzhou-11 a Shenzou-12. Oproti misím Shenzhou-9 a Shenzhou-10, které navštívily Tiangong-1 s trojčlennou posádkou, budou mít mise na Tiangong-2 pouze dvoučlennou posádku. To by mělo umožnit až 30-denní pobyt, tedy třikrát delší než minulé mise. Dalším velkým úkolem stanice Tiangong-2 bude vyzkoušet automatické spojení s novou zásobovací lodí Tianzhou, která je sama konstrukcí odvozena od stanicí Tiangong. Přenos předstartovních příprav a startu samotného můžete sledovat živě na youtube kanálu CCTV-News:
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflightinsider.com/…/tiangong-2-cntv-june-2016.png
Už to beží! A v angličtine!
Super,těším se,dík za odkaz na přenos!!Zajímalo by mě,jak budou překládat náklad z nákladní lodi do stanice,když má jen jeden stykovací uzel a při spojení nebudou na ní taikonauti?Nebo to bude víceméně zkouška jen stykovky a přečerpání paliva a plynů automaticky a žádné kusové náklady nebudou?Máte nějaké zprávy v tomto směru?
To ještě není úplně jisté, sám se kloním k variantě že vyzkouší jen automatické dokování a přečerpání paliva, ale existuje ještě možnost, že jeden thaikonaut zůstane na stanici, zatímco druhý poodletí s lodí Shenzhou, což umožní připojení nákladní lodi, vyložení zásob a pak opětovné připojení Shenzhou. Tahle varianta je samozřejmě mnohem nebezpečnější, takže i asi málo pravděpodobná, ale uvidíme jak se Čína rozhodne.
Ale tedy spíš to vypadá že druhá posádka přiletí až po zásobovací lodi, takže první varianta bude asi správná.
Mám otázku – ako viete že druhá posádka priletí až po zásobovacej lodi?
Čo sa týka nákladu myslím si že zásobovacia loď bude plne naložená(aj s kusovým nákladom). Ak by to tak nebolo nevidím dôvod prečo by zásobovaciu loď mala vynášať nosná raketa CZ-7. V pohode by to zvládla aj raketa CZ-2F.
P.S.: Ešte sa chcem poďakovať za promptné zaradenie živého prenosu na blog.
Mám taky otázku (na ptpc).
Proč myslíte, že by to mělo být jinak, než je uvedeno ve zdrojovém článku?
Čo myslíte tým inak(na Jiří Hošek)?
Na NSF píšou, že by Shenzhou-12 měla startovat až v druhé půlce roku 2017, zatímco zásobovací loď by měla startovat už v dubnu. Jestli se tomu dá úplně věřit nevím, ale lepší informace nemám.
Ještě k nosné raketě, Tianzhou vychází ze stanice Tiangong, ale je to nákladní loď. Takže její hmotnost i s nákladem může dosáhnout až 13,5 tuny. A CZ-2F dostane na LEO maximálně okolo 8,6 tuny. Proto musí být použita raketa CZ-7.
„Čo myslíte tým inak(na Jiří Hošek)?“
V článku na NSF je napsáno, že v říjnu 2016 poletí SZ-11 na rekordně dlouhý, minimálně 30-denní let.
V dubnu 2017 poletí nákladní TZ-1 s palivem a vodou pro TG-1. Tyto zásoby budou automaticky přečerpány, čímž bude stanice připravena přijmout další posádku. Ani zmínka o kusovém nákladu. Nosič CZ-7 má být nosičem příštích nákladních lodí řady TZ, takže mi připadá logické jeho použití pro TZ-1 i při nevyužití kapacity.
Pokud vše dopadne dobře, dá se očekávat start SZ-12 ve druhém pololetí 2017 s tříčlennou posádkou na krátký let k TG-1, jehož primárním úkolem bude kosmická vycházka z orbitálního úseku SZ-12 na vnější povrch TG-1. Při ní by mohly být z TG-1 sejmuty vzorky materiálů k návratu na Zemi, případně provedeny nějaké úkony demonstrující práce na budoucí modulární stanici. Pro krátký let postačuje kusový náklad vezený v SZ (viz třídenní let SZ-7 s tříčlennou posádkou v roce 2008 – první EVA).
Celé mi to připadá logické. Tím „jinak“ jsem myslel prohozené pořadí TG-1 a SZ-12 a kusový náklad v TZ-1.
Daniel Heřt:
Ja som vychádzal z mylného(môjho) predpokladu že nosnosť CZ-2F má väčšiu nosnosť ako 8,6 tony na LEO. Tým pádom je možné že hmotnosť TZ-1 aj bez kusového nákladu bude vyššia ako uvedená nosnosť rakety CZ-2F a bude sa musieť použiť nosná raketa CZ-7.
Jiří Hošek:
Máte pravdu. Aj keby nebola využitá kapacita nákladnej lode TZ-1 naplno je logické že na jej vynesenie sa použije nosná raketa CZ-7. Použiť(aj keď iba teoreticky) na jeden štart nosnú raketu CZ-2F pre nákladnú loď TZ-1 nedáva zmysel.
Čo sa týka kusového nákladu to bola čisto moja špekulácia.
A čo sa týka tej zmeny chronológie štartov zle som sa vyjadril. Pýtal som sa na to že či kozmická loď SZ-12 priletí k orbitálnej stanici TG-2 až potom čo sa zásobovacia loď TZ-1 odpojí od TG-2 a zanikne v atmosfére. Tým pádom by bola prekládka kusového nákladu vylúčená. Bolo mi jasné že nákladná loď TZ-1 bude štartovať pred kozmickou loďou SZ-12. Za mätúcu otázku sa ospravedlňujem.
Čínský hlasatelky jsou docela kočky.
Tak politika se tu řešit nesmí a tohle jo? Možná proto, že v tomhle případě bude vzácná shoda názorů. 🙂
Jo, nevím, na co se mám soustředit víc 🙂
Super. Dostal jsem se k PC doslova v posledních vteřinách před startem. Už odpočítávali.
8 minut pozde 🙁 Grrr
Ještě by byla možnost po připojení nákladní lodi a přečerpání tekutin v aut.režimu odpojit servisní část nákl.lodi a orbitální ůsek nechat připojen(s kusovým nákladem) a na uvolněný styk.uzel připojit loď Šen čou 12.Pokud to je takhle možné,když to jde u pilotované lodi,mohlo by to jít i u nákladní.
to je podobný systém jako ruské moduly Pirs, které jsou vlastně udělané z Progressu. Tak možná číňané udělají dva v jednom, nákladní loď i malý modul