sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Proton-M potkal problém s druhým stupněm

Ve včerejších ranních hodinách odstartovala z kosmodromu Bajkonur nosná raketa Proton-M, která vynášela telekomunikační satelit Intelsat 31. Ten měl startovní hmotnost celých 6450 kilogramů a navíc mířil na supersynchronní přechodovou dráhu, která vyžaduje více energie, než dráha přechodová ke geostacionární. I proto byla tato raketa prvním zástupcem nové vylepšené řady raket Proton-M, zvané Phase IV. Vylepšení spočívá hlavně v použití moderních lehkých kompozitních materiálů a hliníkových slitin, čímž se dosáhlo dalšího zvýšení nosnosti. Start samotný musel být odložen o 24 hodin, kvůli závadě na pozemním zařízení startovní rampy. Ve čtvrtek ráno už bylo všechno připraveno a raketa mohla odstartovat. Let ale nebyl úplně hladký, anomálie způsobila předčasné vypnutí motoru na druhém stupni. Deficit naštěstí dohnal horní stupeň Briz-M a dokázal umístit satelit na správnou oběžnou dráhu.

První stupeň rakety Proton-M
První stupeň rakety Proton-M.
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Raketa Proton-M se skládá ze tří stupňů, navíc při misích směřujících na vyšší oběžné dráhy je ještě přidán horní stupeň Briz-M. Všechny raketové stupně používají jako palivo hypergolickou směs nesymetrického dimetylhydrazinu a dimeru oxidu dusičitého. První stupeň pohání šest motorů RD-275M. Konstrukce nádrží prvního stupně je atypická, okysličovadlo je ve společné centrální části, ale palivo je rozmístěno do šesti bočních nádrží, které svým vzhledem mohou připomínat pomocné bloky na tuhá paliva. Druhý stupeň pak pohání celkem čtyři motory, tři RD-0210 a jeden RD-0211, který je RD-0210 velmi podobný, jen navíc obsahuje výměník, který poskytuje stlačený plyn pro udržení správného tlaku v palivových nádržích. Třetí stupeň používá motor RD-0213, který je podobný motoru RD-0210, s tím rozdílem, že RD-0213 nedokáže naklánět svojí trysku pro řízení směru letu. Proto je na třetím stupni přítomen ještě malý motor RD-214 se čtyřmi tryskami, který slouží primárně pro řízení. Druhý i třetí stupeň používají takzvanou metodu „hot staging“, což znamená, že se motory zapalují, ještě když je stupeň spojen s předchozím, stále pracujícím stupněm.

Druhý stupeň rakety Proton-M
Druhý stupeň rakety Proton-M.
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Právě druhý stupeň způsobil při posledním letu problém. Jeden z jeho čtyř motorů se vypnul o celých devět vteřin dříve, než bylo v plánu. Po dohoření třetího stupně pak na obrazovce zobrazující telemetrii svítila hodnota -28,2 m/s. O tolik se lišila výsledná rychlost sestavy od plánu. Přitom normální odchylka bývá pouze okolo 1 m/s. To, že není něco v pořádku, musel vědět i komentátor přenosu, který přestal s hlášeními o stavu rakety a oddělení třetího stupně oznámil až se zpožděním třiceti sekund. Vypočítané místo dopadu druhého stupně, které vycházelo z aktuální telemetrie, leželo blíže, než je normální, což byl další z výsledků předčasného vypnutí jednoho z motorů.

Telemetrie ukazuje deficit 28,2 m/s po vypnutí třetího stupně.
Telemetrie ukazuje deficit 28,2 m/s po vypnutí třetího stupně.
Zdroj: spaceflight101.com/

Podobně, jako při startu Sojuzu s družicí Glonass, musel deficit spodních stupňů dohánět stupeň horní. V případě Protonu-M se jedná o Briz-M, který dokáže opakovaně zapalovat svůj hlavní motor a zvládne letové profily dlouhé až 24 hodin.

Proton-M a montáž horního stupně Briz-M.
Proton-M a montáž horního stupně Briz-M.
Zdroj: http://www.khrunichev.ru/

Po dohoření třetího stupně se nacházela sestava na suborbitální dráze, první zážeh stupně Briz-M sloužil k dosažení nízké parkovací oběžné dráhy. Právě tento zážeh musel být prodloužen o celých 33 sekund, aby byla napravena anomálie druhého stupně. Druhý zážeh měl za úkol začít postupné zvedání oběžné dráhy. Briz-M totiž nemá dostatečný výkon pro dosažení přechodové dráhy jediným zážehem. Místo toho provádí sérii zážehů, vždy v nejnižším bodě své dráhy. První zážeh zvedl nejvyšší bod dráhy na 6000 kilometrů. Třetí a čtvrtý zážeh zvýšily nejvyšší bod dráhy až na konečných 65 000 kilometrů. Poslední pátý zážeh proběhl teprve až když sestava dosáhla nejvyššího bodu dráhy. Jeho úkolem bylo zvýšit nejnižší bod dráhy na 3500 kilometrů a zároveň snížit inklinaci s původních 50,5° na 29,6°.

Satelit se pak od horního stupně úspěšně oddělil a navázal komunikaci se zemí. Pro dosažení finální geostacionární dráhy bude už manévrovat pomocí svých vlastních motorů. Vše tedy naznačuje, že start byl i přes vážnou chybu úspěšný. Hmotnost vynášeného satelitu byla na hraně možností nosiče, ale i tak dokázal horní stupeň korigovat vzniklou chybu.

Start Protonu-M se satelitem Intelsat 31.
Start Protonu-M se satelitem Intelsat 31.
Zdroj: spaceflight101.com/

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CkZmaJsWEAUB-dT.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/al/1223521078.jpg
http://www.khrunichev.ru/img/al/1223521086.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/2016/06/activn_0000.png
http://www.khrunichev.ru/img/al/1223521172.jpg
http://spaceflight101.com/proton-intelsat-31/wp-content/uploads/2016/06/3317104550.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Majkl
Majkl
8 let před

Uaaaa!! Neskutečně krásny fotky :3

ptpc
ptpc
8 let před

Ja len poznámku na okraj – keby bola hmotnosť satelitu na hrane nosnosti rakety asi by už nebola rezerva na dobehnutie výpadku druhého stupňa.

maro
maro
8 let před
Odpověď  ptpc

Přesně jak píše ptpc. Na hraně nosnosti určitě nebyl, když dokázal korigovat dokonce devítisekudový výpadek druhého stupně.

Ričrd
Ričrd
8 let před
Odpověď  maro

Devíti sekundový výpadek byl jen jednoho ze čtyř motorů. Kdyby selhal celý druhý stupěň, tak předpokládám, že ztráta delta-v by byla větší, než 28,2 m/s.

Solmyr
Solmyr
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Jak se na orbite urcje rychlost? Jede se podle GPS nebo se pres akcelerometr dopocitava o kolik satelit zrychlil?

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
8 let před

Na podobnú dráhu a ešte dalej už Proton davnejšie dostal odlahčen Sojuz (Zond).
Snad vychytajú tie nedostatky

tonda
tonda
8 let před

Dík Dane za pěkný článek,zase jsem se dověděl něco nového o Protonu,o motorech.Kde dávali přímý přenos?

rado
rado
8 let před

A nevie sa prečo sa vypol skôr ten motor?

pepe
pepe
8 let před
Odpověď  rado

Zrejme selhani cerpadel. Pocitam, ze na vine byla celkem nove vyvinuta elektronika / telemetrie. Dalsi starty budou mene problematicke IMHO.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.