První stupeň rakety Falcon 9, který 8. dubna úspěšně přistál na mořské plošině připlul minulý týden do přístavu, kde technici v průběhu několika dní odčerpali pohonné látky i chemikálie, které se používají jako zápalná směs. Následovalo postupné odpojení výsuvných teleskopických pístů, které zajišťují otevření přistávacích nohou a nakonec došlo i na demontáž samotných přistávacích nohou. Dalším logickým krokem bude sklopení celého stupně a jeho umístění na speciální transportér. Jelikož se dá očekávat, že k tomuto kroku dojde již v nejbližších hodinách, rozhodli jsme se Vám tuto událost zprostředkovat pomocí aktualizovaného článku.
Připravili jsme pro Vás psaný online přenos, který bude velmi podobný tomu, na co jste zvyklí během česky komentovaných přenosů. Nebudete tedy muset stránku obnovovat – systém Vám nové příspěvky zobrazí automaticky. Jelikož se dá očekávat, že manévry potrvají několik hodin, budou se i naše příspěvky objevovat s různými časovými rozestupy.
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.portcanaveralwebcam.com/
Zdroje obrázků:
http://www.portcanaveralwebcam.com/
som nečakal že to tak rýchlo sklopia 😀
Po těch hodinách příprav jsem také čekal volnější tempo. Takhle by to mohlo utéct někomu, kdo se třeba několik hodin díval, ale potřeboval si na půl hodiny odběhnout. 🙂
Podle fóra NSF se jedná o tahač s heliem: https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=40002.msg1520489#msg1520489
Aha, díky! Zkusím si o tom něco přečíst a doplním to tam.
Ty trubky jsou na 99% nadrze na plyn. Osobne bych to odhadnul na dusik kterym by natlakovali nadrze pro zlepseni integrity. Ale na druhou stranu – kdyz se ta nadrz nezlomila pri pokladani tak prevoz by ji vadit nemel.
Delaj se v ruznych velikostech priklad je treba zde : http://blog.fibatech.com/wp-content/uploads/2012/11/cng-tube-trailer-fiba.jpg
aha, helium ma mnohem vetsi smysl vzhledem k tomu ze cela raketa je tim ovladana.
Díky, na těchto momentech doslova miluju, že se člověk pokaždé přiučí něco nového. 😉
No, ja si je pamatuju z detstvi 🙂 Kdyz se chodilo do nemocnice na kontrolu po zloutence (kazdy tyden ober krve, bezva zpusob jak znechutit doktory kazdemu diteti 🙂 ) tak podobne vleky stali na parkovisti. Jako militantni dite 🙂 jsem si myslel ze to jsou protiletadlove rakety ktere chrani nemocnici pred naletem zlych Pershingu (komunisticka vychova 😀 ) a az pozdeji jsem zjistil co to vlastne je.
To se cloveku zapise pomerne hluboko 😀
Vskutku je to dusík – http://forum.nasaspaceflight.com/xindex.php,qaction=dlattach,3Btopic=40002.0,3Battach=1111379,3Bimage.pagespeed.ic.idwkFMGo9d.webp
Díky, dám to do přenosu.
Zajímavý formát zpravodajství! Chválím. Napínavější než sportovní klání a dokonce i s obrázky (řečeno klasikem). Fakt povedené, díky…
Děkujeme, snažíme se čtenářům přinášet zajímavé informace a pokaždé řešíme, který formát je nejlepší. Jelikož jde o velkou událost, rozhodli jsme se po psaný přenos. 🙂
Těší nás, že se tento formát čtenářům líbí.
Tak on ten dusík je zatraceně levnější než helium. Je to taky inertní plyn a pro zajištění pevnosti po natlakování stupně je to ekonomické řešení. U SpeceX se neplýtvá. To je na nich skvělé. Všechno promyšlené, aby to stačilo právě tak akorát na splnění úkolu.
…trochu z jiného soudku
Zdá se, že X-Ray dalekohled Hitomi (ASTRO-H) je na pět kusů 🙁
Podrobněji zde – http://global.jaxa.jp/projects/sat/astro_h/topics.html
Díky za informaci, je to smutné.
Experimenty zajímavé, jistě je náročné s tím přistát, ale v tom případě musí být u paliva počítáno i s tím, čímž klesá hmotnost nákladu (pochopitelně i podpůrné zařízení má svůj vliv) a další věc. I u raketoplánu měl jeho návrat mimo jiné šetřit náklady, nakonec se ukázalo, že obnova modulů SRB a nakonec i vždy nutná výměna (s generálkou) SSME k žádných úsporám nevedl.
> Raketa vypadá dost zbědovaně a docela jsem nikdy neslyšel v jakém stavu je motor.
Raketa vypadá docela dobře, je jenom trochu očouzená od sazí. Stav motorů odhalí až zkušební zážehy. U stupně, který přistál na pevninu vloni v prosinci se zážeh podařil, ale netrval dlouho kvůli nečistotě v palivu. Uvidíme, jak to bude nyní. Zážehů má být asi deset, pak by měla být jistota, že je stupeň schopen znovupoužití.
To že onen zážeh netrval dlouho rozhodně nebylo kvůli nečistotě v palivu. Byla to plánovaná délka zážehu. Se stejně dlouhými ověřovacími zážehy se počítá minimálně zpočátku i u tohoto stupně.
Mimoto zápalná směs se obvykle neodčerpává, nýbrž spaluje při posledním zážehu motoru.
Měl jsem dojem, že kvůli té nečistotě byl zážeh ještě o chlup kratší, než měl původně být.
13:35 SLEČ odvoz stupňa
Přesně tak, hned jsme k tomu vydali článek. 🙂