sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

NASA

NASA 23. ledna oznámila, že vybrala devět společností pro smlouvy v celkové hodnotě 24 milionů dolarů na studium logistiky potřebné pro pozdější lidské mise na Měsíci.

Boeing

V tiskové zprávě z 23. ledna Boeing poskytl předběžné finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2024. Boeing očekává, že u programu CST-100 Starliner utrpí další ztráty.

Andøya

Spojené státy americké a Norsko podepsaly dohodu, která umožní vývoz amerického vesmírného hardwaru do Norska. Dohoda pokrývá záruky amerických nosných raket a družic, které jsou vyváženy do Norska za účelem tamních startů.

U.S. Space Force

Kancelář pro komerční družicovou komunikaci (CSCO) U.S. Space Force oznámila kontraktační příležitosti v hodnotě přibližně 2,3 miliardy dolarů na komerční družicové služby v nadcházejícím roce.

QKD

Společnost Thales Alenia Space a španělský operátor Hispasat zajistily vládní financování na vývoj geostacionární technologii, která využívá kvantovou technologii k distribuci šifrovacích klíčů. QKD využívá kvantové vlastnosti fotonů k vytvoření šifrovacích klíčů, které nelze zachytit beze změny jejich stavu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: První stupeň Falconu čeká na transport

První stupeň rakety Falcon 9, který 8. dubna úspěšně přistál na mořské plošině připlul minulý týden do přístavu, kde technici v průběhu několika dní odčerpali pohonné látky i chemikálie, které se používají jako zápalná směs. Následovalo postupné odpojení výsuvných teleskopických pístů, které zajišťují otevření přistávacích nohou a nakonec došlo i na demontáž samotných přistávacích nohou. Dalším logickým krokem bude sklopení celého stupně a jeho umístění na speciální transportér. Jelikož se dá očekávat, že k tomuto kroku dojde již v nejbližších hodinách, rozhodli jsme se Vám tuto událost zprostředkovat pomocí aktualizovaného článku.

Připravili jsme pro Vás psaný online přenos, který bude velmi podobný tomu, na co jste zvyklí během česky komentovaných přenosů. Nebudete tedy muset stránku obnovovat – systém Vám nové příspěvky zobrazí automaticky. Jelikož se dá očekávat, že manévry potrvají několik hodin, budou se i naše příspěvky objevovat s různými časovými rozestupy.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://www.portcanaveralwebcam.com/

Zdroje obrázků:
http://www.portcanaveralwebcam.com/

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Samo
Samo
8 let před

som nečakal že to tak rýchlo sklopia 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Samo

Po těch hodinách příprav jsem také čekal volnější tempo. Takhle by to mohlo utéct někomu, kdo se třeba několik hodin díval, ale potřeboval si na půl hodiny odběhnout. 🙂

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Aha, díky! Zkusím si o tom něco přečíst a doplním to tam.

Amper
Amper
8 let před

Ty trubky jsou na 99% nadrze na plyn. Osobne bych to odhadnul na dusik kterym by natlakovali nadrze pro zlepseni integrity. Ale na druhou stranu – kdyz se ta nadrz nezlomila pri pokladani tak prevoz by ji vadit nemel.

Delaj se v ruznych velikostech priklad je treba zde : http://blog.fibatech.com/wp-content/uploads/2012/11/cng-tube-trailer-fiba.jpg

Amper
Amper
8 let před
Odpověď  Amper

aha, helium ma mnohem vetsi smysl vzhledem k tomu ze cela raketa je tim ovladana.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Amper

Díky, na těchto momentech doslova miluju, že se člověk pokaždé přiučí něco nového. 😉

Amper
Amper
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, ja si je pamatuju z detstvi 🙂 Kdyz se chodilo do nemocnice na kontrolu po zloutence (kazdy tyden ober krve, bezva zpusob jak znechutit doktory kazdemu diteti 🙂 ) tak podobne vleky stali na parkovisti. Jako militantni dite 🙂 jsem si myslel ze to jsou protiletadlove rakety ktere chrani nemocnici pred naletem zlych Pershingu (komunisticka vychova 😀 ) a az pozdeji jsem zjistil co to vlastne je.

To se cloveku zapise pomerne hluboko 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Díky, dám to do přenosu.

Fuji
Fuji
8 let před

Zajímavý formát zpravodajství! Chválím. Napínavější než sportovní klání a dokonce i s obrázky (řečeno klasikem). Fakt povedené, díky…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Fuji

Děkujeme, snažíme se čtenářům přinášet zajímavé informace a pokaždé řešíme, který formát je nejlepší. Jelikož jde o velkou událost, rozhodli jsme se po psaný přenos. 🙂
Těší nás, že se tento formát čtenářům líbí.

maro
maro
8 let před

Tak on ten dusík je zatraceně levnější než helium. Je to taky inertní plyn a pro zajištění pevnosti po natlakování stupně je to ekonomické řešení. U SpeceX se neplýtvá. To je na nich skvělé. Všechno promyšlené, aby to stačilo právě tak akorát na splnění úkolu.

kolemjdoucí
kolemjdoucí
8 let před

…trochu z jiného soudku
Zdá se, že X-Ray dalekohled Hitomi (ASTRO-H) je na pět kusů 🙁
Podrobněji zde – http://global.jaxa.jp/projects/sat/astro_h/topics.html

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  kolemjdoucí

Díky za informaci, je to smutné.

dolph1888
dolph1888
8 let před

Experimenty zajímavé, jistě je náročné s tím přistát, ale v tom případě musí být u paliva počítáno i s tím, čímž klesá hmotnost nákladu (pochopitelně i podpůrné zařízení má svůj vliv) a další věc. I u raketoplánu měl jeho návrat mimo jiné šetřit náklady, nakonec se ukázalo, že obnova modulů SRB a nakonec i vždy nutná výměna (s generálkou) SSME k žádných úsporám nevedl.
> Raketa vypadá dost zbědovaně a docela jsem nikdy neslyšel v jakém stavu je motor.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  dolph1888

Raketa vypadá docela dobře, je jenom trochu očouzená od sazí. Stav motorů odhalí až zkušební zážehy. U stupně, který přistál na pevninu vloni v prosinci se zážeh podařil, ale netrval dlouho kvůli nečistotě v palivu. Uvidíme, jak to bude nyní. Zážehů má být asi deset, pak by měla být jistota, že je stupeň schopen znovupoužití.

Radovan Kubrt
Radovan Kubrt
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

To že onen zážeh netrval dlouho rozhodně nebylo kvůli nečistotě v palivu. Byla to plánovaná délka zážehu. Se stejně dlouhými ověřovacími zážehy se počítá minimálně zpočátku i u tohoto stupně.

Mimoto zápalná směs se obvykle neodčerpává, nýbrž spaluje při posledním zážehu motoru.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Radovan Kubrt

Měl jsem dojem, že kvůli té nečistotě byl zážeh ještě o chlup kratší, než měl původně být.

Samo
Samo
8 let před

13:35 SLEČ odvoz stupňa

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Samo

Přesně tak, hned jsme k tomu vydali článek. 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.