Tím Thorem z názvu článku pochopitelně nemyslíme severského boha hromů, ale telekomunikační satelit Thor-7. Ten se spolu se svým kolegou – satelitem Sicral-2 vydá na dráhu přechodovou ke geostacionární s pomocí nejsilnější evropské rakety Ariane 5. Původně mělo ke startu dojít už před pár dny, ale během příprav se objevil problém s konektorem, který propojuje kryogenní horní stupeň se startovní plošinou. Společnost Arianespace neuvedla k problému bližší informace, ale s největší pravděpodobností jde o závadu na systému, přes který do horního stupně proudí palivo, případně tlakovací plyny.
Vývoz na startovní rampu se tedy musel odložit. Satelity pod ochranným krytem nejsou touto závadou nijak ovlivněny a nehrozí jim žádné poškození. Technici v minulých dnech vyměnili vadný konektor a startu tak nestojí nic v cestě. Náš dnešní článek si dává za cíl představit obě družice a zrekapitulovat si jejich úkoly.
Thor 7 je komerční satelit, který provozuje norská společnost Telenor. Družici postavila kalifornská firma Space Systems Loral. Na palubě bychom našli transpondéry v pásmech Ku i Ka a úkolem satelitu je šířit komunikační služby do Evropy a přilehlých oblastí. Družice vznikla na základě osvědčené konstrukce LS-1300, která umožňuje osadit výsledný satelit mnoha přístroji. LS-1300 sice byla poprvé představena už v osmdesátých letech, ale stále je populární – nabízí totiž osazení 12 – 150 transpondéry.
Thor-7 s prázdnými nádržemi váží 1800 kilogramů, přičemž po natankování vzroste jeho hmotnost na 4600 kilogramů. Satelit má tělo ve tvaru kvádru s rozměry 4,7 x 3,4 x 2,7 metru a po rozložení dvojice trojdílných solárních panelů dosáhne rozpětí 24,8 metru. Družice je stabilizovaná ve třech osách a o manévry se starají motory na klasickém chemickém principu. Platforma LS-1300 sice umožňuje integraci elektrického pohonu, ale není známo, že by tato možnost byla na Thoru-7 využita.
Na satelitu najdeme 21 transpondéru v pásmu Ku a 25 v pásmu Ka. Zatímco pásmo Ku bude obhospodařovat střední a východní Evropu – na jihu signál zasáhne Itálii a Řecko a severní hranice bude ležet až za nejsevernějšími výběžky Norska v Barentsově moři, pásmo Ka bude určeno pro mnoho separátních cílů. Má zajišťovat komunikaci v námořní dopravě v Severním, Norském, Baltském, Středozemním a Rudém moři včetně Perského zálivu. Transpondérů je (jak jsme již psali) 25 a tolik je i míst, která družice dokáže obsloužit – celkem má pro potřeby tohoto pásma alokován průtok až 9 Gbps.
Thor 7 má kromě jiného poskytnout spojení polární stanici Troll, která se nachází v Antarktidě. Jelikož ale bude tento satelit na geostacionární dráze nad rovníkem, nemůže polárním oblastem zajistit dobré připojení. Technici proto vymysleli následující plán – Thor bude sbírat data ze satelitů na polárních drahách, přes které výzkumníci běžně komunikují a následně je rozešle do středisek v Evropě. Družice má viset nad 0,8° západní délky a plánovaná životnost je stanovena na 15 let.
Družice Sicral-2 (která se někdy označuje také jako Syracuse 3C) je společným armádním projektem Itálie a Francie, který má zajistit komunikaci na ultravysokých a supervysokých frekvencích. Satelit rozšíří možnosti, které poskytují italské družice Sicral 1 a 1B vypuštěné v letech 2001 a 2009. Stejně tak i na francouzské straně je na co navazovat. Zdejší program Syracuse byl zahájen v roce 1984 a celkem ve třech generacích družic přinesl devět startů, přičemž zatím poslední zástupce se na oběžnou dráhu podíval v roce 2006.
Sicral-2 vyrobily společnosti Thales Alenia Space a Telespazio v rámci kontraktu za 295 milionů euro. Bez přehánění můžeme říci, že nová družice je krokem do budoucnosti, protože má zajistit komunikaci s ozbrojenými silami obou států tak, aby byly naplněny potřeby, které jsou plánovány na blízkou budoucnost. Sicral-2 / Syracuse 3C poskytne pomocnou ruku při taktické komunikaci v domácích/vládních operacích stejně jako na území cizího státu. Signál z družice bude dostupný pozemním, námořním i leteckým jednotkám, které dokáže spojit v jednolitou komunikační síť.
Satelit má rovněž sloužit jako záloha současných družic Sicral a Syracuse pro komunikaci v rámci NATO, přičemž se počítá se zařazením jeho služeb do celkové architektury spojenců. Syracuse 3C vznikl na základě konstrukce Spacebus-4000 B3, má rozměry 5,5 x 2,2 x 3,1 metru a při startu bude vážit 4400 kilogramů. Samotná konstrukce satelitu je z velké části založena na uhlíkových vláknech, která jsou uspořádána do struktury včelích pláství. O přesun na geostacionární dráhu a manévrování se postará tradiční chemický pohon.
Detaily okolo možností palubních UHF/SHF systémů jsou pochopitelně neveřejné, ale víme, že satelit bude pracovat na 37. východním poledníku a měl by fungovat minimálně 15 let. Stejně tak nejsou k dispozici fotografie družice během pozemních příprav ani z připojování k raketě. Pokud se nestane nic mimořádného, mělo by ke startu dojít 24. dubna ve 21:38 SELČ – přímý přenos se Vám pokusíme zprostředkovat formou krátkého článku. Na závěr ještě přidáme časovou osu plánovaného průběhu startu.
Čas | Událost |
---|---|
00:00:00,00 | Zážeh motoru Vulcain |
00:00:07,05 | Zážeh postranních urychlovacích bloků |
00:00:07,30 | START |
00:00:12,48 | Manévr klonění |
00:00:17,05 | Manévr klopení |
00:00:22,60 | Klonění dokončeno |
00:00:32,05 | Klopení dokončeno |
00:00:49 | Rychlost zvuku |
00:01:08 | Maximální dynamické namáhání |
00:02:22,1 | Pomocné bloky vyhořely a jsou odhozeny |
00:03:20 | Odhození aerodynamického krytu |
00:08:14 | Signál přijímá pozemní stanice Natal |
00:08:50 | Centrální stupeň dohořel |
00:08:56 | Odhození prvního stupně |
00:09:00 | Zážeh druhého stupně |
00:13:46 | Signál přijímá pozemní stanice Ascension |
00:18:21 | Signál přijímá pozemní stanice Libreville |
00:23:01 | Signál přijímá pozemní stanice Malindi |
00:24:53 | Vypnutí druhého stupně |
Cílová dráha: 249,4 x 35 934 km se sklonem 6° |
|
00:25:03 | Otočení sestavy pro uvolnění satelitu Thor 7 |
00:28:02 | Uvolnění satelitu Thor 7 |
00:32:33 | Uvolnění adaptéru Sylda 5 |
00:34:23 | Uvolnění satelitu Sicral 2 |
Otočení horního stupně pro úhybný manévr | |
Úhybný manévr | |
Otevření ventilů nádrže kapalného kyslíku | |
00:47:06 | Konec mise pro Ariane 5 |
Článek o satelitu Thor 7 si na našem webu přál čtenář Jiří H. Děkujeme mu tímto za tip a přání rádi plníme.
Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/7005039_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/ariane-5-va222-launch-updates.html
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/7923540_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/3694577_orig.jpg?461
Paráda. Podle názvu článku jsem si říkal, jestli nejde o reinkarnaci slavné řady raket. No, i v tomto případě se částečně jedná o kus historie, i když ne tak dávné.
Přesně! Na „nějakého boha“ jsem si ani nevzpomněl 😀
Jen bych pridal info ze na 0.8W uz jsou druzice Thor 5 a 6 ktere slouzi i zakaznikum z Cech (UPC Direct)
Díky za doplnění.
Díky za článek. Zkuste odkaz http://presenter.qbrick.com/?pguid=3d34c5c6-57c5-4c1b-af76-7b3932e8c207 jestli vám bude fungovat.
Funguje, díky za odkaz!
Dobrý den nevíte za jak dlouho od vynesení se plánuje komerční provoz aneb kdy si z něj naladíme první programy?
Nikde jsem nedokázal dohledat informaci, zda už Thor funguje. Ale jelikož startoval teprve před měsícem, dal bych mu ještě chvíli. Ono pár týdnů trvá, než se vyšplhá na kulatou geostacionární dráhu, do toho ještě testy systémů. Myslím, že bychom se jeho operačního stavu mohli dočkat o prázdninách, ale je to pouze můj odhad. nevím, jak silnými motory disponuje a tak dále.
na parabole psali, že do šesti týdnů tak by to mohlo být brzy závisí na to rozšiřování nabídky freesat proto je to pro mě důležité.
http://www.parabola.cz/zpravicky/23910/telenor-uspesny-start-rakety-se-satelitem-thor-7/
už vysílá první multiplex