sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-77)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Komplex 37

Ministerstvo letectva schválilo plány na přeměnu bývalého startovacího komplexu 37 využívaného pro rakety Delta IV na Mysu Canaveral na komplex pro raketu Starship společnosti SpaceX.

Orbex

Společnost Orbex, jedna z pěti společností zapojených do programu European Launcher Challenge organizace ESA, obdržela na ministerské konferenci agentury mnohem méně finančních prostředků než ostatní čtyři poté. Stalo se poté co Spojené království odložilo rozhodnutí o tom, jak rozdělit většinu svého příspěvku.

Družicové konstelace

Družicové konstelace společností SpaceX a Amazon získají přibližně 4 % z téměř 20 miliard dolarů, které státy navrhly na výstavbu venkovských širokopásmových sítí, což představuje zhruba 21 % lokalit v rámci federálního programu BEAD.

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Závod o návrat na Měsíc (říjen 2025)

Pokud nedojde k vážným problémům při misi Artemis II, lze očekávat, že další SLS a Orion budou k dispozici pro Artemis III s přistáním na Měsíci dřív než CZ-10 a Mengzhou. Letošní informace o přípravě lunárního landeru Starship jsou však znepokojivé. Také o pokroku na lunárních skafandrech AxEMU je málo informací. Zvyšuje se riziko, že američtí astronauti budou i v době 60. výročí Apolla 11 umisťovat vlajku jen na dno bazénu ve výcvikovém zařízení Neutral Buyoancy Laboratory a další slova pronesená z Měsíce budou v čínštině. Politické vedení NASA se ve snaze vyvrátit rostoucí obavy ze zpoždění omezuje na vyjádření, že vítězství v novém závodě o Měsíc je nejdůležitější prioritou NASA, Artemis III poletí v roce 2027 a Spojené státy závod o Měsíc nad Čínou vyhrají. Není přitom ochotné veřejně uznat, že tento termín je nerealistický.

Artemis III

Po komentářích bývalých vedoucích představitelů NASA, které byly popsány v minulém dílu, nyní i Poradní bezpečnostní panel ASAP varuje, že lunární lander Starship pro Artemis III by mohl mít oproti plánovanému datu startu v polovině roku 2027 několikaleté zpoždění. Varování přišlo poté, co tři členové ASAP Paul Hill (bývalý letový ředitel v JSC), Kent Rominger a Charlie Precourt (oba bývalí astronauti) v srpnu navštívili základnu Starbase a setkali se s nejvyššími představiteli SpaceX. Podle jejich slov bylo primárním úkolem návštěvy posoudit připravenost landeru. Zjistili však, že šance na dodržení harmonogramu jeho vývoje jsou velmi pochybné.

Podle Hilla existují hrozby pro včasné dosažení spolehlivé letové demonstrace tankování kryogenních pohonných látek na oběžné dráze. Hill také upozornil na konkurenční priority SpaceX, spočívající v budování ziskové satelitní konstelace družic Starlink V3.

Společnost SpaceX mezitím připravuje na 14. října další suborbitální letový test nosné rakety Super Heavy a lodi Starship. Při testu s označením IFT-11 má Starship opět přistát v Indickém oceánu.

Další test IFT-12 je plánován z nové vzletové rampy OLP-2 na Starbase. Opět má jít o suborbitální let a datum se posunul na začátek roku 2026. Pokud bude test úspěšný, SpaceX podle Billa Gerstenmaiera pravděpodobně vyšle při testu IFT-13 další Starship na oběžnou dráhu Země.

Servisní modul Orionu pro Artemis III, 10. září 2025
Servisní modul Orionu pro Artemis III, 10. září 2025
Zdroj: https://www.esa.int/

Příprava Orionu a jeho nosné rakety SLS pro misi Artemis III postupuje stabilním tempem bez větších zádrhelů. Oba moduly Orionu jsou v budově O&C v Kennedyho vesmírném středisku zapnuté a probíhá postupné oživování a funkční testy jejich systémů. Postupně jsou zapínány řídicí systémy, komunikační a datové jednotky, boxy avioniky a probíhají kontroly komunikace a testy interpretace příkazů mezi počítači v Orionu a dalšími komponentami. Součástí testů je kontrola správnosti elektrických propojení, avioniky a softwaru.

Počáteční elektrické zapnutí modulu pro posádku proběhlo letos v dubnu, servisního modulu v srpnu. Od stejných milníků u Orionu pro Artemis II si oba moduly stále zachovávají tříletý odstup. Počáteční zapnutí modulu pro posádku určeného k misi Artemis II proběhlo v květnu 2022, servisního modulu v polovině roku 2022.

Testy modulu pro posádku mise Artemis III by snad mohly být dokončeny rychleji než u jeho předchůdce. Modul pro Artemis II totiž v průběhu testů čekal na instalaci a znovupoužití některých boxů avioniky z modulu, který se v prosinci 2022 vrátil z mise Artemis I. V každém případě by elektrické testy obou modulů měly probíhat minimálně do konce letošního roku i na začátku roku příštího.

Dlaždice před instalací na tepelný štít pro Artemis III, který je v pozadí, září 2025
Dlaždice před instalací na tepelný štít pro Artemis III, který je v pozadí, září 2025
Zdroj: https://www.nasa.gov

Lockheed Martin je ve svém zařízení v Titusville v procesu lepení nových 186 bloků, vyrobených z materiálu Avcoat, na základní strukturu tepelného štítu Orionu pro misi Artemis III. Nové bloky jsou propustnější než bloky na tepelných štítech pro Artemis I a Artemis II. Jednotlivé bloky jsou nejprve obroušeny pro minimalizaci mezer. Potom jsou nalepeny a mezery mezi nimi zaplněny. Po dokončení bude tepelný štít přepraven do budovy O&C k ověřovacím a validačním testům. Přeprava se předpokládá do konce roku 2025.

Původní nepropustné bloky byly v průběhu letošního roku odstraněny ze základní struktury tepelného štítu poté, co vyšetřovací tým určil jejich složení za hlavní příčinu eroze tepelného štítu Orionu při návratu z nepilotované mise Artemis I. Nepropustné bloky tehdy neumožňovaly odvětrávání plynů, přirozeně vznikajících uvnitř Avcoatu při jeho pomalé degradaci z důvodu nedostatečného zahřátí během dlouhého manévru skip entry.

Pokud si montáž a testy obou modulů Orionu pro Artemis III zachovají svůj dosavadní tříletý časový odstup od stejných milníků předchozího Orionu, bude tepelný štít připojen pod modul pro posádku v květnu 2026. Akustickým testem DFAT by modul pro posádku prošel v červenci 2026, stejně jako servisní modul. Vzájemné spojení a sešroubování obou modulů by vycházelo na podzim 2026. NASA však nyní cílí už na polovinu roku 2026.

Vpravo kyslíková nádrž, vlevo vodíková nádrž centrálního stupně SLS pro Artemis III. Pohled na spodní kupole nádrží, 27. srpna 2025
Vpravo kyslíková nádrž, vlevo vodíková nádrž centrálního stupně SLS pro Artemis III. Pohled na spodní kupole nádrží, 27. srpna 2025.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

V továrně Michoud Assembly Facility v New Orleans pokračuje příprava na sestavení centrálního stupně pro nosnou raketu SLS pro Artemis III. Nádrž na kapalný kyslík byla 22. srpna 2025 vyjmuta z vertikální integrační buňky A v budově 110 a překlopena do horizontální polohy. Dne 27. srpna byla nádrž převezena do sekce 47 budovy 103, kde bude instalován vnitřní stožár senzorů hladiny kapalného kyslíku.

V případě kyslíkové nádrže pro Artemis II proběhl tento přesun v únoru 2021. To znamená, že mezi stejnými milníky je čtyřapůlletý odstup. V době svaření nádrže byl odstup téměř pětiletý (svařování kyslíkové nádrže pro Artemis II bylo dokončeno v únoru 2019, pro Artemis III v lednu 2024). Odstup se tedy zkrátil o pět měsíců.

Na fotografii vpravo (resp. nahoře v případě uživatelů mobilních telefonů) jsou zachyceny spodní konce obou nádrží. Vpravo v sekci 47 je kratší kyslíková nádrž. Dvě dočasné zátky na její spodní kupoli jsou v místech, odkud povedou dvě potrubí do intertanku. V konfiguraci centrálního stupně bude intertank pod kyslíkovou nádrží. V intertanku budou obě potrubí vyvedeny na opačné vnější strany stupně a podél vodíkové nádrže budou svedeny do motorové sekce. V ní se budou větvit do čtyř motorů RS-25.

Vlevo v sekci 48 je delší vodíková nádrž. Na zadní části vodíkové nádrže (vlevo) je uprostřed kupole, uvnitř „igelitového stanu“, vidět nainstalovaná sací část potrubí pro odvod kapalného vodíku ke čtyřem motorům RS-25. Na sacím potrubí nebyly v době pořízení fotografie ještě nainstalovány předřazené ventily.

Vlevo kyslíková nádrž, vpravo vodíková nádrž centrálního stupně SLS pro Artemis III. Pohled na horní kupole nádrží, 27. srpna 2025
Vlevo kyslíková nádrž, vpravo vodíková nádrž centrálního stupně SLS pro Artemis III. Pohled na horní kupole nádrží, 27. srpna 2025.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Funkční testy intertanku byly dokončeny. Podle fotografií z konce srpna už intertank opustil sekci 47 budovy 103 a brzy bude vložen do integrační buňky D v budově 110. Na něj bude usazena kyslíková nádrž a poté bude připojen přední lem. Všechny tři díly by měly být spojeny na konci letošního roku. Jejich spojením vznikne tzv. přední sestava centrálního stupně.

V případě Artemis II byl intertank vložen do buňky D v březnu 2021, kyslíková nádrž byla připojena v dubnu 2021 a přední lem v květnu 2021. Hrubý odhad pro Artemis II lze odvodit přičtením 4,5 roku.

Vodíková nádrž bude po dokončení přesunuta do vertikální buňky A v budově 110, v níž bude spojena s neletovým simulátorem motorové sekce. Jejich spojením vznikne tzv. zadní sestava centrálního stupně.

NASA očekává, že se časový odstup od výroby centrálního stupně pro Artemis II dále zkrátí. Práce na dokončení centrálního stupně pro Artemis II v Michoud Assembly Facility byly záměrně zpomalovány, protože měl časový předstih před přípravou Orionu. Dalším faktorem je očekávání NASA, že dokončovací práce na centrálním stupni pro Artemis III ve vertikální poloze v nové buňce CSVIC v budově VAB půjdou díky 360stupňovému přístupu o šest měsíců rychleji než práce ve vodorovné poloze, které byly v MAF prováděny na centrálních stupních pro Artemis I a Artemis II.

Mengzhou/Lanyue

Statický zážeh motorů zkráceného testovacího exempláře prvního stupně rakety CZ-10A dne 12. září 2025
Statický zážeh motorů zkráceného testovacího exempláře prvního stupně rakety CZ-10A dne 12. září 2025
Zdroj: https://substackcdn.com

Jen několik hodin po vydání minulého dílu byl na mobilní vypouštěcí plošině pro rakety řady CZ-10, nacházející se na vzletové rampě v komplexu 301 kosmodromu Wenchang, proveden druhý statický zážehový test zkráceného testovacího prototypu prvního stupně rakety CZ-10A.

Test byl zaměřen na schopnost opakovaných zážehů. Motory stupně byly během druhého testu zažehnuty celkem třikrát: test ověřil schopnosti vzletu se všemi sedmi motory YF-100K, zpětného zážehu se čtyřmi motory a vertikálního přistání s jedním motorem. Celková doba trvání všech fází testu byla 320 sekund. Tím byly upoutané zážehové testy tohoto testovacího exempláře dokončeny.

Dalším předpokládaným krokem by měly být letové ověřovací zkoušky nosné rakety CZ-10A v nízké výšce. O náplni letu se vedou spekulace. Podle některých názorů na Internetu by pro tento zkušební let mohl být použit stejný exemplář, který absolvoval statické zážehy. Pod plachtou na jeho horním konci jsou údajně upevňovací body pro další hardware.

V takovém případě nelze vyloučit, že by mohlo jít o test startu a vertikálního přistání. První stupeň nosné rakety CZ-10A by totiž měl být vícenásobně použitelným. Nosná raketa CZ-10 se dvěma bočními stupni o stejné velikosti jako první stupeň má být jednorázově použitelná.

V případě ohlášené ověřovací zkoušky nosné rakety CZ-10A by ale možná mohlo jít o únikový test záchranné věžičky lodi Mengzhou během letu nosné rakety, při maximálním dynamickém tlaku Max Q. Tento test je očekáván do konce letošního roku. Test má simulovat případ selhání nosné rakety během letu a ověřit únikovou trajektorii a schopnost řízení kosmické lodi. Nelze ale vyloučit, že pro test bude využita jiná nosná raketa.

Při prvním kosmickém letu rakety CZ-10A by v příštím roce mohla být na nízkou oběžnou dráhu Země vynesena loď Mengzhou. Při prvním letu rakety CZ-10 s bočními stupni by měl být v roce 2027 vynesen lander Lanyue, určený pro bezpilotní přistání na Měsíci.

Zdroje informací:
https://www.esa.int/
https://www.nasa.gov/
https://images.nasa.gov/
https://spacepolicyonline.com/
https://mp.weixin.qq.com/
https://www.china-in-space.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G2IAythWkAAvtbd?format=jpg
https://www.esa.int/…/26870660-1-eng-GB/Keys_to_the_Moon_ESA_hands_over_third_European_Service_Module_pillars.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/09/diamond-i-am-artemis-preview.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20250827_CS3%20LOX%20Move_Area48%20-156~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20250827_CS3%20LOX%20Move_Area48%20-141~medium.jpg
https://substackcdn.com/…3685×2122.jpeg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 11

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
1 měsíc před

Název týmu ASAP jasně evokuje, jakým stylem by se mělo pracovat.Krásně je zmíněno, že se naráží na jiné priority SX. Kromě zmíněného Starlink (to nepotřebuje tankování na orbitě) bych zmínil cestu na Mars. SX si za státní peníze vyvíjí potřebnou marsovskou technologii a nějaký prestižní závod o Měsíc je mu celkem fuk.Něco veselejšího – na úvodní mne napadlo, že astronauti trénují stav, kdyby se na Měsíci objevilo trochu více vody.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by vilous
Miroslav Pospíšil
Editor
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Vývoj dopravního systému SpaceX Starship je financován z více zdrojů:

1) Soukromé investice – E.Musk, SpaceX, další soukromí investoři

2) Příjmy z provozu systemu Starlink

3) Příjem z vysoutěženého projektu NASA HLS s pevnou cenou a platebními milníky (btw, za testovací lety IFT (1-10) zatím nedostali ani 1$)

Vaše tvrzení, že je SpaceX projekt HLS v rámci programu Artemis „celkem fuk“, je totální nesmysl a vypovídá o vašem nízkém povědomí o tomto programu.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Miroslav Pospíšil
vilous
vilous
1 měsíc před

Musk počátkem roku vyhrožoval, že zastaví provoz Dragonů pro NASA. Bylo to sice jeho klasické předvádění, ale o jeho vlasteneckém nadšení to vypovídá mnohé.

Dnes nové info

https://www.hrot24.cz/clanek/spacex-usa-vladni-zakazky-cina-investice-narodni-bezpecnost-elon-musk-HhCrr

že akcie SX začíná napřímo vlastnit Čína.

No opravdu zapálený Američan.

Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Vážně netušíš jaké hovadiny tady neustále sypeš? Je to lepší než trapné šovinistické poznámky na adresu Christiny Kochové, ale opět se snažíš „zasvěceně“ vyjadřovat k něčemu o čem viditelně nemáš ani páru. Ze zdrojů typu hrot24 ten deficit nesrovnáš ;-D

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpověď  Radim Pretsch

V evropském prostoru je zvykem netykat lidem, které dobře neznám, tak nebudu kopírovat vaše hulvátství.V diskusích se na názory odpovídá slušně, nejlépe konkrétním protinázorem.Takže k dřívějším argumentům:Že SX nedostali za HLS ani dolar jasně vyvrátil autor článku. Takže si vymýšlí pan Pospíšil.Že Musk vyhrožoval odpojení NASA od Dragonů obletělo celý svět a jestli jste neměl zimní spánek, tak vás to nemohlo minoutMožný pochybný vstup investorů z Číny jsem uvedl pro čtivost z českého zdroje, když si do googlu dáte „spaceX shareholders china“, tak vám jich vyjede několik set od března dosud i z velmi solidních domén. Některé z nich dokonce odhadují obchod typu „dostanete pár akcií SX a nebude mi překážet s Teslou v Číně!. Nejde ani tak o vlastnická práva, ale SX pracuje na vojenských projektech, ke kterým by Čína dostala přístup.Takže ty věci, o kterých nemám ani páru, čerpám z jasných zdrojů.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by vilous
saboteur
saboteur
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Je pro mě nepochopitelné, jak mohou být propláceny milníky, když SpaceX v podstatě žádné nesplnila.

saboteur
saboteur
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

To jsem včera na X četl a stejně… nechápu. Připadá mi to, že určitá skupina v NASA se musí tvářit, že vše je v pohodě, jinak by je vyhodili

Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Individuím skrývajícím se za infantilními nicky se mi zpravidla vyjadřovat respekt nechce. Obzvlášť když se zde prezentují pubertálními sexistickými komentáři.

Dojmy vydáváš za argumenty (princip orbitálního letu), bulvární výkřiky za fakta (konec Dragonů u ISS).

Soudný člověk by se zamyslel nad reakcemi na své příspěvky. Veskrze jen vyvracejí tvé bláboly.

O mezerách v češtině ani nemluvě.

zvejkal
zvejkal
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Vilous, tu je zase zvykom nespinit kazdu druhu diskusii uplnymi hovadinami a maskovat to za slovo “nazor”.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by zvejkal
Psychoslapek
Psychoslapek
1 měsíc před

Vzhledem ke skutečnosti, že Američané tam kdysi už osobně byli – mnohokrát, zvládnou to nyní zopakovat jistě mnohem rychleji než Číňané…

Footprints on the Moon: Apollo 11 (1969) https://www.youtube.com/watch?v=X4HvpJ3x2_8

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

2027 nemají šanci stihnout. Vliv Čínských investorů musí posoudit FBI nebo prostě právníci. HLS musí hlídat NASA, asi mají pořád binec ve smlouvách. Teď dělá největší problém binec v NASA způsobený Trumpem. A taky nevíme, jak daleko je SpaceX s vývojem kabiny. Snad to stihnou v roce 2028. Čína přistane v roce 2029.

saboteur
saboteur
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Myslím, že Trumpův binec nemá se stavem Starship HLS nic společného. SpaceX zatím zcela ignoruje milníky HLS. Místo toho vidíme přistávání na věž, testy tepelného štítu a vypouštění maket starlink.

Jistě tu bude někdo argumentovat tím, že bez tepelného štítu a přistávání nezvládnou natankovat HLS.

V tom případě by to ale znamenalo víru ve velmi dobrou znovupoužitelnost Starship v době Artemis III.

Do té doby zároveň musí být navržen tanker, depo a celá HLS.

Kolik štěstí by SpaceX musela mít, aby vše stihla. Pokud se nepletu, tak jen pro test HLS bez posádky to bude 10+ startů tankeru?

Pokud by celý test nedopadl kvůli technické závadě dobře, bude se vše opakovat.

První spojení s Orionem bude až na ostré misi s posádkou nebo je to v plánu v testu bez posádky?

Přijde mi neskutečné, že řada lidí si tu pořád neuvědomuje složitost té mise.

saboteur
saboteur
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Pod takovou misi bych se asi fakt nepodepsal. Prvni test az v ostrem provozu bych neschvalil.

Pokud by tankery nebyly znovupoužktelné, znamenalo by to vyhodit odhadem nejméně 15 tankerů. To ale znamená, že se musí vyrobit, otestovat. K tomu depo a 2 HLS. To tedy nevím nevím 🙂

Tak na příští díl se budu těšit.

Dušan Majer
Administrátor
1 měsíc před
Odpověď  saboteur

Pokud by tankery byly na jedno použití, mohly by přečerpat více pohonných látek. Nemuselo by jich tedy být potřeba tolik.

saboteur
saboteur
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

15 tankerů bylo myšleno na demo a ostrou misi.

prochzde
prochzde
1 měsíc před

Jen dotaz k těm skafandrům od Axiom Space.

Počítalo se s nějakými skafandry i pro ISS, protože ti mají od 1. května 2025 „zákaz vycházení – EVA“.

Nějak mi nevychází ani ta patnáctiletá lhůta konstrukční životnosti skafandrů z éry raketoplánů před padesáti lety.

Zároveň asi máme odpověď, že z muzea na misi Artemis 3 si skafandry nepůjčíme.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.