sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

FCC

Federální komunikační komise ukončila vyšetřování společnosti EchoStar, která se chystá prodat spektrum společnostem SpaceX a AT&T v rámci obchodů v celkové hodnotě přesahující 40 miliard dolarů.

Apophis

Mise k asteroidu Apophis pod vedením Evropy probíhá podle plánu, přičemž v nadcházejících měsících budou v Evropě i Japonsku přijata klíčová rozhodnutí o financování.

EchoStar

Společnost EchoStar se vzdala svých plánů na vytvoření konstelace družic s přímým vysíláním na nízké oběžné dráze Země. Prodala spektrum společnosti SpaceX a zároveň zrušila zcela novou smlouvu se společností MDA Space.

GHGSat

Společnosti GHGSat a ExxonMobil Corp. 5. září oznámily partnerství za účelem monitorování a zmírňování emisí metanu pro pobřežní provozy v Severní Americe a Asii.

NASA

NASA očekává, že v rámci revidovaného přístupu agentury k přechodu z Mezinárodní vesmírné stanice vynaloží až 1,5 miliardy dolarů na podporu nejméně dvou společností, které budou demonstrovat použití vesmírné stanice s posádkou.

Americká armáda

Společnost Blue Origin a dodavatel obranných technologií Anduril Industries získali nové kontrakty, které pomohou americké armádě prozkoumat, zda lze komerční rakety použít k přepravě zásob po celém světě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragonfly hladce prochází klíčovými fázemi vývoje a testů

Americká mise Dragonfly překonala několik klíčových milníků z hlediska designu, vývoje i testování a stále se drží harmonogramu, který počítá s jejím startem v červenci 2028. Dragonfly bude vrtulový dron o velikosti osobního automobilu získávající elektřinu z jaderného zdroje. Návrh a stavbu této mise pro NASA zajišťuje Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) v marylandském Laurelu. Dragonfly bude po startu čekat šestiletá cesta meziplanetárním prostorem, než dorazí k Saturnu a jeho měsíci Titanu, který má studovat. Během nejméně tří let prozkoumá několik přistávacích lokalit na různých místech měsíce, jejichž povrchy se budou lišit. Na své palubě ponese komplexní soubor vědeckých přístrojů, které se budou snažit porozumět obyvatelnosti Titanu a mají hledat i základní stavební kameny života, jak jej známe.

Členové týmu zodpovědného za vývoj iontové pasti hmotnostního spektrometru přístroje DraMS kontrolují své zařízení v Goddardově středisku.
Členové týmu zodpovědného za vývoj iontové pasti hmotnostního spektrometru přístroje DraMS kontrolují své zařízení v Goddardově středisku.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov/

Hardware se již vyrábí, software se vyvíjí, testy se dokončují a analýzy potvrzují, že tým prochází vývojovou fází v souladu s časovým harmonogramem. „Dragonfly se už posunula daleko za pouhý koncept na obrazovkách počítačů. Komponenty tohoto rotory vybaveného zařízení se již staví a vědci spolu s inženýry transformují tuto odvážnou průzkumnou myšlenku do reality,“ říká Elizabeth “Zibi” Turtle, hlavní řešitelka mise z JPL a dodává: „Od čistých místností po větrné tunely provádíme kriticky důležité testy, které nám poskytují informace pro další kroky vývoje a ukazují, jak se Dragonfly bude chovat na povrchu Titanu a nad ním.

Nedávné zkoušky obsahovaly i aerodynamickou analýzu rotorů Dragonfly a vytrvalostní zkoušky pěnové vrstvy, která bude izolovat samotnou sondu od mrazivých teplot Titanu. Schází se i vědecké vybavení, jehož jednotlivé přístroje jsou doručovány na jedno místo a chystají se na dodatečné zkoušky. Probíhá hodnocení letových systémů a doručen byl i letový kus rádiové komunikační aparatury, který prošel testy.

Inženýři z APL a NASA zakončují měsíc trvající kampaň, která měla potvrdit parametry chování rotorů mise Dragonfly v podmínkách podobných Titanu. Testy probíhaly na Langley Research Center ve Virginii, konkrétně na tamním větrném tunelu Transonic Dynamics Tunnel. Ponoření senzory ověšeného modelu do proudu těžkých plynů simuluje hustou atmosféru Titanu, přičemž tým zodpovědný za testy sbíral data o aeromaechanickém chování systému rotorů. Experti sledovali třeba faktory jako je namáhání listů rotoru a vliv vibrací na lopatky a tělo přistávacího modulu – informace, které budou nakonec využity v letových plánech a navigačním softwaru Dragonfly.

Mozany Sosmath připravuje část pěnové izolace Dragonfly k testování v komoře simulující podmínky na Titanu v Johns Hopkins Applied Physics Lab.
Mozany Sosmath připravuje část pěnové izolace Dragonfly k testování v komoře simulující podmínky na Titanu v Johns Hopkins Applied Physics Lab.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov/

Vědci a inženýři z Goddardova střediska v marylandském Greenbeltu dokončili kriticky důležitou část hmotnostního spektrometru DraMS (Dragonfly Mass Spectrometer), který bude analyzovat chemické sloučeniny a procesy na Titanu včetně potenciálně biologicky relevantních látek. Srdcem systému DraMS bude hmotnostní spektrometr s iontovou pastí, který prošel přijímacím hodnotícím procesem. Nyní se již připravuje na zkoušky simulující kosmické prostředí a na integraci s dalšími komponenty přístroje DraMS.

Dragonfly využívá rádio Frontier vyvinuté na APL, což je univerzální telekomunikační zařízení, které je menší a vyžaduje méně energie než jiná rádia pro hluboký vesmír a může vysílat a přijímat signály v širokém frekvenčním rozsahu.
Dragonfly využívá rádio Frontier vyvinuté na APL, což je univerzální telekomunikační zařízení, které je menší a vyžaduje méně energie než jiná rádia pro hluboký vesmír a může vysílat a přijímat signály v širokém frekvenčním rozsahu.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov

Inženýři z APL dokončili strukturální a tepelné zkoušky pěnové izolace sondy Dragonfly. Ověřili tak, že si izolace zachová svůj tvar a ochrání sondu na Titanu, kde okolní teploty dosahují hodnot okolo – 185°C. Tělo sondy bude pokrytu 7,6 cm silnou vrstvou pěny na bázi Solimidu (typ polyimidové pěny původně navržené pro NASA). Tato vrstva pěny bude krýt i vědecké přístroje a další prvky exteriéru. Týmy testovaly izolaci ve velké komoře na APL, která simuluje podmínky na Titanu. Využili ale také větrný tunel na Laungleyho středisku.

Jejich kolegové z APL dokončili přípravu letového exempláře rádiové komunikační aparatury, která bude sloužit jako komunikační přijímač i vysílač během cesty sondy k Titanu i během její práce na místě. Rádiové aparatury Frontier vyvinuté v APL jsou univerzální telekomunikační zařízení, která se osvědčila při misích od Slunce po Pluto a dále. Jako softwarově definované rádio – kde se software používá k přizpůsobení rádia konkrétním požadavkům mise – je Frontier menší a potřebuje méně energie než jiná rádia pro hluboký vesmír a může vysílat a přijímat signály v širokém frekvenčním rozsahu.

Experti z Lockheed Martin v Denveru překonali první soubor velkých milníků při vývoji letového exempláře tzv. aeroshell, konstrukce, která bude sondu chránit při jejím vstupu do atmosféry. Jejím úkolem bude odolat extrémním tepelným i strukturálním namáháním balistického vstupu do atmosféry. To obnášelo výrobu, zrání a cyklické teplotní cyklování tepelného štítu i struktur tzv. backshell. Statická testovací kampaň a instalace tepelného ochranného systému bude dalším krokem.

Integrační fáze sondy Dragonfly spojená s jejími testy začne v lednu 2026. Mise má odstartovat v červenci 2028 na raketě Falcon Heavy z Kennedyho střediska na Floridě.

Inženýři společnosti Lockheed Martin dokončili výrobu, zrání a testování teplotních cyklů tepelného štítu aeroshellu (na obrázku) a tzv. backshell Dragonfly, čímž učinili velký krok k zajištění toho, aby kryt, který bude chránit rotorový stroj při příletu na Titan, odolal extrémním podmínkám vstupu do atmosféry.
Inženýři společnosti Lockheed Martin dokončili výrobu, zrání a testování teplotních cyklů tepelného štítu aeroshellu (na obrázku) a tzv. backshell Dragonfly, čímž učinili velký krok k zajištění toho, aby kryt, který bude chránit rotorový stroj při příletu na Titan, odolal extrémním podmínkám vstupu do atmosféry.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://science.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/WindTunnelSetup.tif
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/Goddard%20ITMS%20Test%20Team.jpg
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/DragonCam%20Insulation.png
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/Frontier%20Radio.jpg
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/DragonflyHeatShield.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 3

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
55 minut před

Mise by měla přistávat po 7 letech cesty. Některých informací, které dorazí na Zemi, bych se mohl dožít.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.