sociální sítě

Přímé přenosy

Vulcan (USSF-106)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Orbital Operations

Startup Orbital Operations získal počáteční financování pro práci na vysoce výkonném orbitálním transportním zařízení, které využívá kapalný vodík jako palivo a mohlo by na oběžné dráze zůstat roky.

CRADA

Národní laboratoř Lawrence Livermore (LLNL) a společnosti Starris: Optimax Space Systems podepsaly dohodu o společném výzkumu a vývoji (CRADA), která rozšiřuje výrobu technologie LLNL nové generace pro sledování vesmírných dat.

Lanyue

Čína dokončila integrované přistávací a výstupní testy svého lunárního modulu Lanyue, což představuje další milník v čínském programu přistání na Měsíci s posádkou.

ULA

Navzdory snížení své prognózy startů v letošním roce společnost United Launch Alliance stále očekává, že v roce 2026 a dále zvýší roční tempo startů na 20 až 25.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Závod o návrat na Měsíc (srpen 2025)

Z dvanácti pozemšťanů, kteří na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let minulého století navštívili Měsíc, dnes žijí už pouze pilot lunárního modulu Apolla 11 Buzz Aldrin (nar. 1930), velitel Apolla 15 David Scott (nar. 1932), pilot lunárního modulu Apolla 16 Charles Duke (nar. 1935) a pilot lunárního modulu Apolla 17 Harrison Schmitt (nar. 1935). Po Měsíci se měl projít také pilot lunárního modulu Apolla 13 Fred Haise (nar. 1933), ale přistávací část mise byla po explozi kyslíkové nádrže v servisním modulu zrušena. Jeho velitel Jim Lovell zemřel 7. srpna 2025 ve věku 97 let. Výsledek v současnosti probíhajícího souboje dvou kosmických velmocí ukáže, jestli dalšími lidmi na Měsíci budou opět Američané, nebo Číňané. Další pilotovaný let na Měsíc nebude jen symbolickým gestem, ale akcí se strategickým významem. Nepůjde jen o průzkum, ale o demonstraci ekonomické síly, globálního vůdcovství a moci mimo Zemi.

Artemis III

Úřadující přidružená administrátorka ředitelství misí pro vývoj průzkumných systémů NASA Lori Glaze zveřejnila aktualizovaný přehled milníků pro misi Artemis III, který vede k současnému oficiálnímu termínu letu v polovině roku 2027. Na tento termín jsou navázány smlouvy s jednotlivými dodavateli. Je ale nutné podotknout, že připravenost k tomuto termínu nesplní ani jeden z programů (xEVAS, HLS, SLS, Orion).

Přehled milníků pro misi Artemis III z 9. července 2025. Žlutě orámované milníky mají termín realizace do 30.9.2025, hnědě orámované do 30.9.2026.
Přehled milníků pro misi Artemis III z 9. července 2025. Žlutě orámované milníky mají termín realizace do 30.9.2025, hnědě orámované do 30.9.2026.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

V přípravě lunárních skafandrů by do 30. září 2026 měl být dokončen primární systém podpory života, tlakový oděvní systém a výroba kvalifikačního exempláře skafandru určeného pro komunikační a vakuový test. Oba testy by byly dokončeny později. Harmonogram obou testů je přiznáním skluzu oproti předchozímu plánu, uvedenému v minulém dílu.

Neostrá, ale nejnovější fotografie Orionu pro Artemis III z 30. července 2025
Neostrá, ale nejnovější fotografie Orionu pro Artemis III z 30. července 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Vývoj lunárního landeru Starship předpokládá do 30. září 2026 provedení testu doplňování kryogenních pohonných látek na oběžné dráze Země mezi dvěma kosmickými loděmi, provedení dlouhodobého kosmického letu, dokončení startovní rampy v komplexu 39A a start demonstračního bezpilotního lunárního landeru.

Podle přehledu má být do konce letošního září dokončen dokovací modul Orionu a adaptér OSA. Do 30. září 2026 by ve výrobě Orionu mělo být dosaženo dokončení servisního modulu, dokončení modulu pro posádku a sešroubování obou modulů. Měla by také být dokončena výroba a otestování záchranné věžičky LAS.

K harmonogramu je vhodné poznamenat, že dokovací systém Orionu pro Artemis III byl již sestaven v Kennedyho vesmírném středisku a v červnu byl odeslán do zařízení Lockheedu v Denveru ke kvalifikačnímu testování.

Porovnáním s dobou přípravy Orionu pro Artemis II se zdá být spojení modulu pro posádku a servisního modulu Orionu pro Artemis III do 30.9.2026 realizovatelné. Servisní modul pro Artemis II byl přepraven do Kennedyho střediska 14.10.2021 a spojení s modulem pro posádku bylo provedeno po 24 měsících dne 19.10.2023. Servisní modul pro Artemis III byl přepraven do Kennedyho střediska 3.9.2024.

Kyslíková nádrž centrálního stupně SLS pro Artemis III v buňce A v MAF, 12. července 2025
Kyslíková nádrž centrálního stupně SLS pro Artemis III v buňce A v MAF, 12. července 2025
Zdroj: https://futuramic.com

Co se týká centrálního stupně pro nosnou raketu SLS, podle přehledu od Lori Glaze má být do konce letošního září dokončena vodíková nádrž. V období od 1. října 2025 do 30. září 2026 by výroba centrálního stupně měla pokračovat dokončením kyslíkové nádrže a sestavením centrálního stupně bez motorové sekce ve výrobním závodě MAF, dokončením motorové sekce a následným dokončením kompletního centrálního stupně v montážní hale VAB. Harmonogram dokonce počítá se zahájením sestavování vzletových stupňů SRB ve VAB do 30.9.2026.

V červenci NASA oznámila, že na nádrži na kapalný kyslík pro centrální stupeň rakety SLS byla v buňce N budovy 131 v MAF dokončena aplikace tepelně izolační pěny. Po převezení do budovy 110 dne 9. července byla nádrž 12. července otočena do vertikální polohy a umístěna do vertikální integrační buňky A. Vertikální poloha umožňuje technikům slaňovat dovnitř nádrže a instalovat na jejím dně jímku jako první část potrubí pro odvod kapalného kyslíku k motorům.

Pokud by další práce na kyslíkové nádrži trvaly stejnou dobu jako v případě kyslíkové nádrže pro Artemis II, pak by v polovině října 2025 mohla být nádrž vyjmuta z buňky A a převezena do budovy 103, kde bude ve vodorovné poloze instalován vnitřní stožár senzorů hladiny kapalného kyslíku, odvzdušňovací systém na horní kupoli a pěnové uzavření u jímky na spodní kupoli. V listopadu by byl do integrační buňky D v budově 110 vložen intertank a na konci prosince by k němu byla připojena kyslíková nádrž. V lednu 2026 by byl na nádrž připojen přední lem, čímž bude vytvořena tzv. přední sestava centrálního stupně.

Motorová sekce centrálního stupně SLS pro Artemis III v hlavní chodbě budovy VAB, 30. července 2025
Motorová sekce centrálního stupně SLS pro Artemis III v hlavní chodbě budovy VAB, 30. července 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Plánované dokončení výroby vodíkové nádrže do konce září 2025 z přehledu od Lori Glaze je vítanou informací. V nádrži už je nainstalován vnitřní stožár senzorů hladiny paliva, a tak zbývá jen několik drobných dokončovacích prací. Neprodleně po vyjmutí kyslíkové nádrže z vertikální buňky A v říjnu 2025 by tedy mohla být do buňky vložena vodíková nádrž a spojena se simulátorem motorové sekce. Pro spojení bude použit simulátor z neletového strukturálního testovacího exempláře vodíkové nádrže. Spojením vznikne tzv. zadní sestava centrálního stupně. Simulátor motorové sekce je potřebný pro umožnění připojení zadní části centrálního stupně na kolový transportér.

Následně budou obě sestavy horizontálně spojeny v budově 103. Centrální stupeň bude poté přepraven člunem Pegasus do Kennedyho vesmírného střediska. Aktuálním plánem NASA je jaro 2026. V montážní hale VAB bude simulátor motorové sekce odpojen.

Letová motorová sekce pro centrální stupeň byla už 29. července 2025 přesunuta v Kennedyho středisku z budovy SSPF do budovy VAB. Další práce na motorové sekci budou pokračovat po vložení do tamní vertikální integrační buňky CSVIC (Core Stage Vertical Integration Center). Právě v této buňce by k motorové sekci měl být v příštím roce připojen centrální stupeň.

Mengzhou/Lanyue

Test přistání přistávacího modulu Lanyue, 6. srpna 2025
Test přistání přistávacího modulu Lanyue, 6. srpna 2025
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Minulý díl byl zaměřen na dokumentaci úspěšného únikového letového testu lodi Mengzhou z nulové výšky a nulové počáteční rychlosti. Test byl proveden 17. června v kosmodromu Jiuquan v poušti Gobi zážehem únikového motoru záchranné věžičky a byl při něm simulován případ selhání nosné rakety na vzletové rampě.

V té době již probíhala v testovacím polygonu v okrese Chuaj-laj v provincii Che-pej asi 100 kilometrů severozápadně od Pekingu několikaměsíční komplexní testovací kampaň pro ověření technologie přistání a vzletu dvoumístného lunárního přistávacího modulu Lanyue.

Testovací kampani předcházela montáž, elektrické testování a výrobní kontroly bezpilotního prototypu přistávacího modulu. Na prototypu pracoval vývojový tým z China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC).

Vzhledem k tomu, že gravitace na Měsíci je asi jedna šestina zemské gravitace, byl testovací polygon speciálně připraven tak, aby simuloval prostředí nízké gravitace na Měsíci. Polygon se skládal z věžové konstrukce, servosystému s pohybujícím se kruhovým příhradovým nosníkem a kabely, ze systému pro sledování dráhy letu přistávacího modulu a ze simulované plochy měsíčního terénu s krátery a svahy.

V přistávací zóně připomínající barvou a vzhledem povrch Měsíce byla aplikována speciální povrchová úprava, která zajistila, aby její odrazivost přesně odpovídala lunárnímu regolitu pro dosažení relevantního měření a pozorování.

Test přistání přistávacího modulu Lanyue, 6. srpna 2025
Test přistání přistávacího modulu Lanyue, 6. srpna 2025
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Během několikaměsíční kampaně bylo provedeno několik testů bez zážehu i se zážehy motorů přistávacího modulu. Série testů zahrnovala více než 10 zážehových testů v podmínkách simulujících normální let, nouzový let a vzlet ze svahů s různým sklonem. Testy plně ověřily schéma řízení přistání a vzletu přistávacího modulu, pohonné systémy, elektrické systémy a kompatibilitu rozhraní mezi systémy. Součástí kampaně byly také komunikační testy.

Testovací exemplář Lanyue v porovnání s lidskými postavami
Testovací exemplář Lanyue v porovnání s lidskými postavami
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Poslední letový test s pracujícími motory byl proveden 6. srpna a byli na něj pozváni čínští novináři. Krátce po sestupu se přistávací modul vznášel ve vzduchu pro ověření schopností autonomně identifikovat lunární terén a vyhnout se překážkám. Půda pod přistávacím modulem byla pokryta pískem, v některých místech byly umístěny kameny a některé oblasti byly nerovné. Byla tam pouze jedna plochá, bezpečná zóna, zbytek byl pokryt různými překážkami.

Důvodem byl test automatické identifikace překážek a autonomního výběru vhodného místa pro bezpečné přistání. Přistávací modul simuloval proces přistání na Měsíci s pomocí pokročilého vybavení, jako jsou systémy měření vzdálenosti a rychlosti, palubní řídicí počítač a motory s proměnným tahem. Během přerušení sestupu přistávací modul pořizoval snímky povrchu, prováděl výpočty v reálném čase a autonomně vyhledával vhodný terén pro přistání. Po potvrzení bezpečné zóny začal modul znovu pomalu klesat. Pak se jeho čtyři nohy hladce dotkly povrchu a motory se vypnuly.

Podle návrhu mohou být motory vypnuty, jakmile se dvě nohy modulu dotknou povrchu. Systém je vyvíjen tak, aby modul díky svým autonomním algoritmům pro vyhýbání se překážkám uměl v reálném čase detekovat měsíční krátery a skály a upravit sestupovou dráhu pro zajištění bezpečného přistání.

Úspěšným testováním byla ověřena správnost návrhu přistávacího a vzletového systému přistávacího modulu, postupy vypnutí motorů po kontaktu s povrchem Měsíce a kompatibilita rozhraní mezi subsystémy včetně navádění, navigačního řízení a pohonu. Byl tím vytvořen základ pro další fázi vývoje prototypu a pro realizaci misí na oběžné dráze.

Leták čínského velvyslanectví v USA oznamující záměr provést pilotované přistání na Měsíci nejpozději v roce 2029
Leták čínského velvyslanectví v USA oznamující záměr provést pilotované přistání na Měsíci nejpozději v roce 2029
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Lunární lander Lanyue se bude skládat z pohonného modulu a přistávacího modulu a bude použit k přepravě astronautů mezi oběžnou dráhou Měsíce a povrchem Měsíce. Během sestupu se pohonný modul oddělí a přistávací modul přistane na Měsíci. Může vézt dva astronauty spolu s lunárním vozítkem a vědeckým nákladem. Po přistání bude sloužit jako lunární pracoviště, energetické a datové centrum a bude podporovat pobyt a aktivity posádky na povrchu. Po dokončení mise na měsíčním povrchu celý přistávací modul vzlétne a na oběžné dráze Měsíce se opětovně spojí s kosmickou lodí Mengzhou.

Zvláštní pozornost je věnována zajištění bezpečnosti astronautů s důrazem na podmínku měkkého přistání a odpružení čtyř přistávacích nohou. Motory Lanyue jsou uspořádány v redundantní konfiguraci pro vzájemné zálohování. V případě selhání jakéhokoli motoru mohou zbývající motory bezpečně dopravit modul s astronauty zpět na oběžnou dráhu Měsíce, což jim umožní spojit se s Mengzhou.

Projekt průzkumu Měsíce s lidskou posádkou je v Číně prezentován jako významný národní vědecký a technologický projekt, který splní velký sen o přistání Číňanů na Měsíci.

Vizualizace montážních budov a vzletových ramp na kosmodromu Wenchang. Montážní budovy a vzletová rampa pro lunární rakety CZ-10 jsou vpravo.
Vizualizace montážních budov a vzletových ramp na kosmodromu Wenchang. Montážní budovy a vzletová rampa pro lunární rakety CZ-10 jsou vpravo.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com
Na fotografii z vývozu nosné rakety CZ-7 s nákladní kosmickou lodí Tianzhou 9 z 12. července 2025 je v pozadí vidět stavba dvou montážních budov pro rakety rodiny CZ-10. Schéma pilotovaného letu na Měsíc využívá dvou startů raket CZ-10: s lunárním landerem Lanyue a s kosmickou lodí Mengzhou.
Na fotografii z vývozu nosné rakety CZ-7 s nákladní kosmickou lodí Tianzhou 9 z 12. července 2025 je v pozadí vidět stavba dvou montážních budov pro rakety rodiny CZ-10. Schéma pilotovaného letu na Měsíc využívá dvou startů raket CZ-10: s lunárním landerem Lanyue a s kosmickou lodí Mengzhou.
Mobilní vypouštěcí plošina na startovním komplexu pro rakety rodiny CZ-10 dne 9. července 2025
Mobilní vypouštěcí plošina na startovním komplexu pro rakety rodiny CZ-10 dne 9. července 2025
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Na fotografii z 28. července 2025 je na mobilní vypouštěcí plošině pro rakety CZ-10 vidět bílý válec. Mohlo by jít o testovací exemplář imitující CZ-10. Vlevo od plošiny je vzletová rampa se servisní věží.
Na fotografii z 28. července 2025 je na mobilní vypouštěcí plošině pro rakety CZ-10 vidět bílý válec. Mohlo by jít o testovací exemplář imitující CZ-10. Vlevo od plošiny je vzletová rampa se servisní věží.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://x.com/
https://x.com/
https://futuramic.com/
https://mp.weixin.qq.com/
https://weibo.com/
http://www.news.cn/
https://x.com/
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GxRYbZiW4AE79NU?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/GwtnEQlW4AAwxjU?format=jpg&name=4096×4096
https://images-assets.nasa.gov/image/NHQ202507300011/NHQ202507300011~medium.jpg
https://futuramic.com/wp-content/uploads/2025/07/MAF_20250712_CS3_LOX_BO-to-CellA_024large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250730-PH-RB01_0020/KSC-20250730-PH-RB01_0020~medium.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=23919.0;attach=2404310;image
https://pbs.twimg.com/media/Gx7LoZBasAEmOGT?format=jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=23919.0;attach=2404589;image
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=23919.0;attach=2404876;image
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=23919.0;attach=2336575;image
https://pbs.twimg.com/media/GvaKVsmXcAALghf?format=jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=6524.0;attach=2400814;image

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 1

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
4 minut před

Děkuji za perfektní popis čínské verze. Pro našince to dosud bylo trochu tajemné. Je vidět, že jdou klasickou cestou, jen lunární modul není dělený. Trochu mne zaráží snaha o automatický výběr přistávacího místa. Havárie více sond poslední dobou ukázala, že toto člověk zvládá lépe.
U US verze nevěřím, že svoji včas zvládne SX. Lander sice nemusí mít problémový tepelný štít, ale lodě pro jeho doplnění palivem ano, pokud nemají zůstat na orbitě jako smetí.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.