sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

NASA

Nová směrnice NASA o urychlení vývoje jaderného reaktoru využitelného na Měsíci se setkala s pozitivní reakcí průmyslu, který plány považuje za agresivní, ale dosažitelné.

Intuitive Machines

Společnost Intuitive Machines se rozhodla přenést výrobu družic pro cislunární komunikační systém pod vlastní kontrolu, což jí dává větší kontrolu nad harmonogramem a možnost využít i další příležitosti v oblasti provozu družic.

Geespace

Čínský soukromý družicový operátor Geespace rozšiřuje konstelaci IoT o dalších 11 družic. Cílem je posílit konektivitu na klíčových rozvíjejících se trzích.

Jim Lovell

Agentura NASA zveřejnila zprávu o tom, že ve čtvrtek 7. srpna 2025 ve věku 97 roků zemřel legendární americký astronaut s českými předky Jim Lovell. Do vesmíru se během své kariéry vydal čtyřikrát a celkem v něm prožil 29 dnů a 19 hodin. James Lovell je jediným pozemšťanem, který letěl dvakrát k Měsíci, ale nepřistál na něm. Byl členem posádky Gemini 7 a 12 a dále pak misí Apollo 8 a 13.
Čest jeho památce.

Bluetooth Hubble Network

Startup Bluetooth Hubble Network, zabývající se vesmírným připojením, se stal hlavním zákazníkem pro družicovou platformu MuSat XL společnosti Muon Space, která je s hmotností 500 kilogramů dosud největším produktem tohoto výrobce malých družic.

Orbital Operations

Startup Orbital Operations získal počáteční financování pro práci na vysoce výkonném orbitálním transportním zařízení, které využívá kapalný vodík jako palivo a mohlo by na oběžné dráze zůstat roky.

CRADA

Národní laboratoř Lawrence Livermore (LLNL) a společnosti Starris: Optimax Space Systems podepsaly dohodu o společném výzkumu a vývoji (CRADA), která rozšiřuje výrobu technologie LLNL nové generace pro sledování vesmírných dat.

Lanyue

Čína dokončila integrované přistávací a výstupní testy svého lunárního modulu Lanyue, což představuje další milník v čínském programu přistání na Měsíci s posádkou.

ULA

Navzdory snížení své prognózy startů v letošním roce společnost United Launch Alliance stále očekává, že v roce 2026 a dále zvýší roční tempo startů na 20 až 25.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#22 Aktuality o Starship: improvizace SpaceX znovu v akci

Od posledního dílu našeho seriálu Aktuality o Starship nás nyní dělí již více než pět měsíců a v prvé řadě bych Vás chtěl poprosit o prominutí za takto dlouhou prodlevu mezi dvě díly. Příprava článku tohoto typu je časově poměrně náročnou záležitostí a bohužel shodou okolností byl můj čas velmi omezený. Každopádně se nám blíží desátý testovací let Super Heavy Starship a proto si myslím, že je nejvyšší čas se opět podívat na to nejzajímavější, co se na základně Starbase za poslední měsíce událo.

Super Heavy B14 se Starship S35 při devátém testovacím letu
Super Heavy B14 se Starship S35 při devátém testovacím letu
Zdroj: SpaceX

Jako první začněme devátým letovým testem, který se uskutečnil 28. května v 01:36 našeho času a Super Heavy B14 se pod tahem svých 33 motorů Raptor 2 spolu se Starship S35 vydala vstříc obloze. Let probíhal podle plánu a v čase dvě minuty a třicet devět sekund po startu došlo k separaci kosmické lodi Starship od prvního stupně, pro který byl toto již druhý let a poprvé jsme tak v akci viděli letem ověřenou Super Heavy. Ta se po separaci úspěšně (a poprvé kontrolovaně) otočila proti směru letu a zamířila zpět k pobřeží. SpaceX tentokrát neměla v plánu pokus o záchranu tohoto prototypu, jelikož vývoj v programu Super Heavy Starship postupuje takovým tempem, že i měsíc starý kus je v podstatě zastaralý, a proto se firma rozhodla místo opakování stejného scénáře jako při sedmém letu vyzkoušet agresivnější dráhu návratu, která zvýšila atmosferický odpor působící na raketu, což vedlo k nižším rychlostem před přistávacím manévrem. Díky tomu stačí následně k přistávacímu zážehu méně pohonných hmot.

Tepelné namáhání motorové sekce Super Heavy B14 při návratu
Tepelné namáhání motorové sekce Super Heavy B14 při návratu
Zdroj: SpaceX

Jak jsme mohli vidět v přímém přenosu, tepelné namáhání motorové sekce způsobené návratem do hustých vrstev atmosféry bylo při devátém letu opravdu extrémní a v tuto chvíli stále nemáme jasno, jestli právě to byl důvod, proč došlo jen okamžik po zážehu dvanácti motorů na přistávací zážeh k samovolné destrukci Super Heavy B14. Jednalo se však o jeden ze scénářů, se kterým SpaceX počítala, vzhledem k tomu, že byla raketa při návratu tlačena na hranu konstrukčních limitů a primárním úkolem bylo odhalit, co všechno si firma může se Super Heavy dovolit.

Co se týče kosmické lodi Starship S35, tak ta úspěšně zažehla svých šest motorů Raptor a pokračovala na plánovanou transatmosferickou dráhu. S35 byla již třetí exemplář Starship druhé generace, která čítá tisíce vylepšení na základě dat z letových testů Starship první generace. Předchozím dvoum prototypům, tedy Starship S33 a S34 se nepodařilo dokončit misi podle plánu, ba co víc, nedosáhli ani plánované dráhy kvůli problémům s úniky pohonných látek. První zmíněná loď kvůli harmonické odezvě utrpěla poškození přívodního potrubí pro atmosferický Raptor. To vedlo až k požáru v prostoru mezi dnem kyslíkové nádrže a tepelným štítem v motorové sekci, kde se nachází také důležitá avionika. Starship S34 během své mise pro změnu potkal problém s jedním z motorů Raptor, přičemž firma na svém webu uvádí, že kolem páté minuty a třiceti sekund byl v motorové sekci pozorován záblesk v blízkosti atmosférického Raptoru následovaný událostí, při níž došlo k nečekanému uvolnění energie a ztrátě motoru.

Zajímavý pohled na vypouštěcí PEZ mechanismus pro družice Starlink uvnitř Starship S35
Zajímavý pohled na vypouštěcí PEZ mechanismus pro družice Starlink uvnitř Starship S35
Zdroj: SpaceX

Jak se říká, do třetice všeho dobrého. Doufali jsme, že Starship S35 již překoná porodní bolesti, kterými druhá generace lodi trpí a dokončí tak misi podle plánu. Bohužel přišlo další zklamání, i když určitý pokrok S35 učinila – dosáhla cílové dráhy. Od dokončení zážehu se ovšem začali znovu postupně objevovat problémy. Starship přišla o manévrovací systém, tudíž i o možnost orientace v prostoru, kvůli čemuž se nebyla schopna správně natočit pro vstup do atmosféry, dále se zasekl otevírací mechanismus dveří nákladového prostoru, tedy neproběhla ani demonstrace vypuštění nákladu. Po projevení problémů následovalo zahájení zabezpečovacích procedur, jako je upuštění tlaku z hlavních nádrží. Kontakt s lodí byl ztracen přibližně ve 46 minutě letu, přičemž všechny trosky měly dopadnout do vyhrazené oblasti v Indickém oceánu. Konkrétní příčiny selhání prototypu S35 nám SpaceX zatím stále neposkytla, každopádně by se tak mohlo stát pár dní před startem Super Heavy B16 a Starship S37 na desátou testovací misi.

Pokud Vás zarazilo, že na následující misi nepoletí prototyp S36, ale S37, pak jste pravděpodobně nezaznamenali nehodu, která tento prototyp potkala. Tato nehoda je mimo jiné také důvodem, proč je nyní mezi devátým a desátým letem mnohem delší časový rozestup, než při předchozích letech. Každopádně abychom začali od začátku. Starship S36 úspěšně prošla 27. dubna v testovacím areálu Massey´s zkouškou s kryogenními látkami, načež se o dva dny později vrátila do výrobního areálu, kde ji čekala instalace motorů, zadních klapek, nebo dokončení tepelného štítu. 15. června byla znovu převezena na testování. Tentokrát byli v plánu dva statické zážehy. První z nich – se zážehem pouze jednoho Raptoru simulující deorbitační zážeh, se uskutečnil již 16. června. Tím S36 prošla bez problémů a tak měl o tři dny později proběhnout závěrečný test, tedy zážeh všech šesti motorů na standartní čas pěti až deseti sekund. Bohužel ještě během tankování, předtím než vůbec mohlo dojít k zážehu motorů, zmizela celá loď v během několika málo sekund v obrovské ohnivé kouli vznícené směsi kyslíku a metanu.

Adaptér pro Starship při umisťování na startovní stůl
Adaptér pro Starship při umisťování na startovní stůl
Zdroj: Starship Gazer

Prototyp Starship s pořadovým číslem 36 tak byl kompletně zničen, což by samo o sobě nepředstavovalo tak významný problém, jelikož hned další ve velmi pokročilé fázi výroby čekal další prototyp – S37. Největší problém zde představovalo velmi rozsáhlé poškození testovacího stanoviště pro statické zážehy. Exploze poškodila palivovou farmu, záplavový systém, konstrukci s rychlospojkou pro tankování, která byla kompletně srovnána se zemí a další systémy nutné pro fungování Massey´s. Na poškození způsobené explozí se můžete podívat na videu níže. Obnovit poškozenou infrastrukturu pozemního vybavení je poměrně dlouhý proces, proto se začalo po nehodě spekulovat o několika měsíčním zpoždění desátého letu, dokud nebude znovu možné provádět statické zážehy lodí Starship. Ovšem ve SpaceX jak kdyby již někdo přemýšlel nad tímto scénářem dříve, protože to, co jsme začali pozorovat jen o pár dní později v mnoha lidech vzbuzovalo myšlenky ve stylu: „To snad nemohou myslet vážně“. K orbitálnímu stolu na rampě A byl dovezen prázdný transportní stůl, běžně využívaný na převozy Starship mezi startovní rampou a výrobním areálem. Na něm se dala do práce skupina zaměstnanců, kteří dříve transportní stůl přetvořili na adaptér, který je možné umístit na svorky startovního stolu. Druhý tým mezitím pracoval na dočasné konstrukci, na kterou bylo od rychlospojky pro tankování Super Heavy možné namontovat potrubí pro tankování Starship. výsledek?

Statický zážeh Starship S37 na orbitální rampě
Statický zážeh Starship S37 na orbitální rampě
Zdroj: SpaceX

S37, v tomto případě náhrada za S36, má absolvované po méně jak měsíci a půl dva statické zážehy na orbitální rampě A. Je tu tak další důkaz, že SpaceX je stále firma, která se nebojí improvizovat a každé zdržení se snaží minimalizovat jak to je jen možné. Každopádně jakkoli je toto úžasné, je tu stále otázka, proč skončil pokus o statický zážeh S36 explozí. Opět se začala objevovat řada teorií, ovšem většina lidí se nakonec na jedné konkrétní shodla a následně ji potvrdila i sama SpaceX. Při bližším pohledu lze jasně konstatovat, že exploze vycházela ze špičky a podle firmy i mnoha teorií je hlavním vinníkem celé nehody malá tlaková nádoba (COPV), která slouží ke skladování dusíku. Tyto nádrže si nevyrábí sama SpaceX, ale pro Starship si je nechává vyrábět firmou LUXFER Gas Cylinders. Otázkou tedy zůstává, jestli poškození nádrže bylo způsobeno špatnou manipulací během výroby S36, nebo firma LUXFER dodala vadný kus.

Sečteno podtrženo, druhé generaci Starship, která měla být významným skokem, vpřed se po třech startech stále nedaří a není se čemu divit, že začíná být vnímána jako krok špatným směrem. Můžeme jen doufat, že Starship S37 si již povede podle očekávání. V každém případě druhou generaci Starship nyní čekají maximálně dva další starty – S37 a S38. Prototyp s označením S39, který nyní vzniká ve Starfactory je již Starship V3. Ta bude moci startovat pouze z nové rampy OLM-B společně s novou generací Super Heavy.

Výroba špičky Starship S39 (třetí generace Starship) ve Starfactory
Výroba špičky Starship S39 (třetí generace Starship) ve Starfactory
Zdroj: Starship Gazer
Špička Super Heavy třetí generace s novou verzí konstrukce pro Hot-staguing
Špička Super Heavy třetí generace s novou verzí konstrukce pro Hot-staguing
Zdroj: SpaceX

O té jsme se dozvěděli pár nových informací v prezentaci Elona Muska, kterou pořádal pro zaměstnance SpaceX pár hodin po devátém letu. Potvrdil tak, že Super Heavy bude mít skutečně pouze tři roštová kormidla a také povyroste do výšky. Konkrétně bude měřit 72,3 metru. Zmínil také testování Raptoru 3 na základně McGregor. V té době, tedy kolem 28. května měla za sebou tato generace motoru mít více než 300 statických zážehů o celkové délce více než 16 000 sekund. Zbytek prezentace byl zaměřený především na dalekou budoucnost a plány kolonizace Marsu opět s naprosto nereálnými a nesplnitelnými termíny, jako vyslání prvního člověka k Marsu již v roce 2031. Ovšem asi nejzajímavější na celém záznamu byla „kulisa“, která byla umístěna vedle Muskova pódia – vrchní část Super Heavy s novým designem příhradové konstrukce umožňující Hot-staging. Mimo prezentaci ale SpaceX 9. července zveřejnila příspěvek s naprosto neuvěřitelnými fotkami, kde do prvního prototypu Super Heavy třetí generace právě probíhá instalace takzvaného downcomeru, tedy potrubí, které přivádí metan z horní nádrže k motorům Raptor. To je u nové generace kompletně přepracované a jeho rozměry jsou naprosto šílené. Jeho rozměry jsou nově srovnatelné s prvním stupněm Falconu 9! Tedy v průměru má více než 3 metry a na délku přibližně 40 metrů. A znovu musím zmínit, že se jedná pouze o potrubí pro přívod metanu k motorům Raptor.

Instalace downcommeru do první Super Heavy V3
Instalace downcomeru do první Super Heavy V3
Zdroj: SpaceX

Nyní se každopádně pojďme podívat, jak se vyvíjí nejen raketa, ale Starbase samotná. Začněme ve výrobním areálu, kde zanikla ikonická montážní hala (High Bay), na jejímž místě se nyní buduje nová, mnohem větší. Její označení je Giga Bay a se svými rozměry 130 na délku a 110 metrů na šířku by měla poskytnout prostor až pro 28 pracovních pozic. Pro porovnání, aktuální Mega Bay, které jsou ve Starbase dvě, mají každá pět pracovních pozic.

Co se týče nové startovní rampy, tak zde se začíná pomalu ale jistě práce chýlit ke svému konci. K uvedení do provozu jí sice stále chybí několik měsíců, ovšem její stav můžete posoudit sami. Můžeme vidět, že startovní stůl se již nachází na svém místě, včetně všech 20 svorek, které drží Super Heavy před startem. Na místo byl usazen pomocí dvou jeřábů a jeho obrovská hmotnost, která při přesunu z výrobního areálu na startovní rampu činila pravděpodobně více jak tisíc sto tun, značně komplikovala jeho přepravu. Aktuálně probíhá montáž dvou rychlospojek pro tankování, dokončování záplavového systému, příkopu pro odvod spalin, betonového povrchu v okolí nebo napojování všech potrubí a systémů od palivové farmy. Jedna ze zásadních operací nás každopádně ještě čeká, a to instalace ramene pro Starship na integrační věž. Toho bychom se mohli dočkat v průběhu následujících týdnů.

Stav nové startovní rampy k začátku srpna 2025
Stav nové startovní rampy k začátku srpna 2025
Zdroj: RGV Aerial Photography

Co se týče aktuálních informací o nadcházejícím letu, podle výstrahy vydané pobřežní stráží je aktuálně start v plánu nejdříve 23. srpna v 01:30 našeho času, přičemž záložní možnosti jsou celý týden, tedy od 23. do 29. srpna v rozmezí 01:30 až 03:34 našeho času. S největší pravděpodobností se dá počítat s opakováním stejného scénáře jako při minulém letu, tedy návrat Super Heavy na rampu se konat nebude a místo toho bude dráha návratu znovu přizpůsobena tak, aby vystavila B16 co největšímu namáhání. Starship S37, pokud vše dobře půjde, se pokusí o simulované přistání v Indickém oceánu.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec tohoto velmi zdlouhavého článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Zdroje informací: 
https://x.com/SpaceX
https://www.spacex.com/
https://x.com/elonmusk
https://x.com/StarshipGazer
https://x.com/RGVaerialphotos
https://x.com/NASASpaceflight
https://www.youtube.com/@RGVAerialPhotography
https://x.com/RyanHansenSpace
Discord RGV Aerial Photography

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GxdE5VnagAA7P24?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GsAXstrXcAA8LnB?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1927507084679229901
https://x.com/SpaceX/status/1927507084679229901
https://pbs.twimg.com/media/GwJnl9LXQAADs9j?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GxTho4wagAAc7j-?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GxMUBtNWsAMd1Oj?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1928185351933239641
https://pbs.twimg.com/media/GvbVSBaXIAEHmwT?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GxxHNgZbsAAeOdm?format=jpg&name=large

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim Pretsch
4 hodin před

Článek dlouhý, ale v žádném případě zdlouhavý. Natož velmi 😉 Nabitý informacemi se čte jedním dechem. Díky za něj i za Vaši práci.

Komentář k rozměrům downcomeru mě totálně dostal. Narozdíl od násobku školních autobusů dává jasnou představu o jeho velikosti. Vybavila se mi úvodní scéna z jednoho z filmových Star Treků, odehrávající se na pozadí stavby nové lodi flotily. Tehdy jsem si říkal, kdy se takové mega konstrukce začnou stavět v reálu? Tak teď už to vím 😉

vilous
vilous
4 hodin před

Děkuji za krásné fotky. Jestli jsem správně pochopil poslední z nich, tak se staví nízká rampa s deflektorem. Ale trvalo to.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.