Americká kosmická agentura oznámila výběr tří přístrojů, které poletí k Měsíci. Dva z nich se mají připojit na vozítko LTV (Lunar Terrain Vehicle) a jeden je určen pro oběžnou dráhu. LTV je součástí snah NASA o průzkum povrchu Měsíce v rámci programu Artemis. Bude to také po půl století první lunární dopravní prostředek řízený posádkou. LTV má pojmout dva astronauty, ale může být ovládáno i dálkově bez posádky. Umožní tak expertům z NASA získat více vědeckých dat a splnit více průzkumných cílů na větší ploše.
„Vozítka LTV z programu Artemis mají dopravit lidstvo na epickou cestu za vědeckým výzkumem a objevy dál než kdykoli předtím,“ uvedla Nicky Fox, přidružená administrátorka z ředitelství vědeckých misí NASA a dodala: „Vědecké přístroje vybrané pro LTV kombinují to nejlepší z lidského a robotického průzkumu a přinášejí objevy, které nás informují o nejbližším sousedovi Země a jsou přínosem pro zdraví a bezpečnost našich astronautů a kosmických lodí na Měsíci.“
Přístroj AIRES (Artemis Infrared Reflectance and Emission Spectrometer) má identifikovat, kvantifikovat a mapovat rozložení minerálů na Měsíci. Kromě klasických látek se zaměří i na ty těkavé, které se snadno vypařují (třeba voda, čpavek, nebo oxid uhličitý).Přístroj má zaznamenat spektrální data překrytá snímky pořízenými ve viditelném světle. Půjde nejen o specifické zajímavé útvary, ale i rozsáhlá panoramata, aby bylo možné zjistit rozložení minerálů a těkavých látek v jižní polární oblasti Měsíce. Tým přístroje AIRES vede Phil Christensen z Arizona State University v Tempe.
Přístroj L-MAPS (Lunar Microwave Active-Passive Spectrometer) pomůže určit, co se nachází pod povrchem Měsíce, a hledat možná místa výskytu ledu. Sada přístrojů, která obsahuje spektrometr a pozemní radar, bude měřit teplotu, hustotu a podpovrchové struktury v hloubce více než 40 metrů pod povrchem. Tým přístrojů L-MAPS vede Matthew Siegler z University of Hawaii v Manoa.
Spojení dat z těchto dvou přístrojů vykreslí obraz, na kterém vědci uvidí složení látek na povrchu Měsíce i pod ním. Hlavní důraz bude kladen na sloučeniny, které mohou podpořit pilotované mise, či odkrýt tajemství spojená s historií kamenných těles ve Sluneční soustavě. Přístroje také pomohou charakterizovat lunární zdroje včetně látek, ze kterých se Měsíc skládá. Důležitá bude i schopnost lokalizovat potenciální ložiska ledu, či zjistit, jak se Měsíc mění v průběhu času.

Zdroj: www.hou.usra.edu/
Kromě těchto dvou přístrojů, které jsou určeny k integraci na LTV, NASA vybrala také přístroj UCIS-Moon (Ultra-Compact Imaging Spectrometer for the Moon), který bude čekat na svou příležitost k letu na oběžnou dráhu Měsíce. Tento přístroj poskytne objevům z LTV regionální kontext. Z nadhledu bude UCIS-Moon mapovat lunární geologii a těkavé látky. Změří také, jak lidská aktivita ovlivňuje tyto těkavé látky. Spektrometr navíc pomůže identifikovat vědecky cenné oblasti, ze kterých by měli astronauti odebrat vzorky. Jeho snímky se širokým zorným polem poskytnou celkový kontext, který je podstatný při rozhodování, odkud budou vzorky odebrány. Přístroj UCIS-Moon poskytne údaje o povrchové vodě, minerálním složení a termofyzikálních vlastnostech Měsíce s nejvyšším prostorovým rozlišením. Tým přístroje UCIS-Moon vede Abigail Fraeman z Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii.
„Tyto tři vědecké přístroje dosáhnou společně významného posunu v hledání odpovědí na klíčové otázky spojené s přítomností minerálních a těkavých látek na povrchu Měsíce a pod ním,“ vysvětluje Joel Kearns, zástupce přidružené administrátorky z ředitelství vědeckých misí v ústředí NASA ve Washingtonu a dodal: „S těmito přístroji na LTV a na oběžné dráze, budeme schopni charakterizovat povrch nejen v místech, kde budou astronauti provádět průzkum, ale také v celé jižní polární oblasti Měsíce, což nám nabídne vzrušující možnosti vědeckého objevování a zkoumání v příštích letech.“
Před výběrem těchto přístrojů spolupracovala NASA se všemi třemi vybranými dodavateli lunárních terénních vozítek – firmami Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab – na dokončení předběžných revizí jejich návrhů. Tento přezkum ukazuje, že počáteční návrh každého komerčního lunárního vozítka splňuje všechny systémové požadavky NASA, a ukazuje, že byly vybrány správné možnosti návrhu, identifikována rozhraní a popsány metody ověřování. NASA vyhodnotí návrhy zadání obdržené od jednotlivých dodavatelů LTV a do konce roku 2025 rozhodne o výběru demonstrační mise.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/07/ltv-concept.png
https://www.hou.usra.edu/meetings/leag2022/eposter/5024.pdf
Vždycky, když vidím současné návrhy vozítek jako ty děravé buginy, tak mi hlavou proběhne parafráze: „Prach všude, kam se obrátíš“. Krom samozřejmě další myšlenky, že v tomto jsme se od Apolla moc neposunuli… (I když je mi jasné, že ano: v detailech, ve všech technologiích, dálkové ovládání atp.)
Doufám, že dojde na původní plány, bude dostatek misí Artemis, pochlapí se SpaceX s lunární Starship (aby se dal dopravovat větší náklad) a dojde tak i na kryté vozidlo .
Ano, dodání hermetizovaného vozítka má na starosti Japonsko.
To si pamatuju, že jsem loni četl. Ale nevěděl jsem, že to znamená _pouze_ Japonsko, tj. že vývoj toho vlastního NASA zastavila?
Myslím, že tento stav platí už několik let, tedy že NASA neměla dělat hermetizovaný, ale pouze nehermetizovaný rover.
Mě mate, že v tom mnou odkazovaném článku píší o spolupráci NASA a JAXA a přitom testovali v poušti americký rover. A to je z prosince 2022.
Naopak na stránkách toho japonského Lunar Cruiser píší o zapojení do programu Artemis a spolupráci s JAXA, to ano, ale že v jejich roveru budou jezdit jen a pouze japonští astronauti. Takže pokud se má v něčem projet i někdo z Američanů, a ne jen na zaprášené bugině, tak buď musí pokračovat i v tom americkém nebo se domluvit s JAXA, že až se Japonci nabaží, tak pustí projet i Američany 😀 😀 To byl samozřejmě vtip, ale je založený na reálném základu v tom smyslu, že mě fascinovalo, když jsem viděl plány Toyoty a JAXA, jakou má mít ten jejich rover výdrž – plánují v počtu _let_ a tisíců najetých km! To opravdu není na 14 dní jako Apollo a až to bude zase někdo srovnávat, tak toto je další (z mnoha) dílků skládačky, na čem ukázat ten rozdíl…
Předpokládám, že to s Japonci vyzkoušeli a dohodli se, že na americkém hermetizovaném roveru pokračovat nebudou a dají to někomu, kdo umí vyrobit vůz rychlejší než 1 km/h.
Ten experimentální vehikl NASA je už přes 20 let starý a nejspíš i zbytečně složitý. Navíc dostat ho do stavu pro provoz na Měsíci (respektive vyrobit jeho reálnou měsíční verzi), by nebylo snadné. Nějaké technologie z něj Japonci určitě použijí, toho bych se nebál.
Testovací exemplář amerického hermetizovaného roveru byl vyroben v rámci programu Constellation. Konec programu byl i koncem financování vývoje amerického lunárního hermetizovaného roveru.
Japonský testovací exemplář měl svoji první jízdu až letos v květnu. Zajímavější část videa je až od cca 14. minuty:
https://www.youtube.com/watch?v=KCJmEOQsGH0
Děkuji, také jsem to video našel. Je hodně zajímavé tím, jak je opravdu japonské. Ta kultura je hodně zajímavá.
Ukazují podrobně současný stav, to je pěkné a zajímavé. Pak je ještě druhé video, kde ukazují, co vystavují na EXPO Ósaka. Ale to mě tolik nenadchlo, je to víc o jednoduchém zážitku než o informacích. Chápu to, ale mně osobně to pak neláká platit si letenku do Ósaky 🙂
Ani jedno video mi nepomohlo s rozpletením té časové posloupnosti, ale z různých střípků, co jsem poskládal, to vypadá, že v tom roce 2022 Američané pozvali Japonce, aby jim v Arizoně předvedli svůj bývalý rover na předání znalostí a i ukázání a vysvětlení zadání pro ten jejich. Dál už Japonci začali vyvíjet u sebe: Toyota a její různí partneři.
Také podle toho, co jsem našel, tak jejich rover není na kritické cestě z pohledu Artemis: zpoždění a současné odhady Artemis VII jsou dál než za jak dlouho plánují japonské firmy dotáhnout to vozidlo. Tak držme palce, hlavně aby Artemis VII vůbec byla…
Něco málo o časové posloupnosti z té doby jsem napsal tady:
https://kosmonautix.cz/2023/12/22/vize-prvni-mezinarodni-posadky-na-mesici-oziva/
Jinak mě na tom zajímaly různé detaily jako jak bude řešený přechod astronautů ven a dovnitř. Rover z Constellation to měl vyřešené hodně zajímavě, jestli pamatujete…
Jenže Japonci zatím nejsou ještě tak daleko, tak si na jejich řešení musíme ještě počkat. To, co mají na modelech apod., jsou zatím jen odhady.
Hermetizovane vozidlo od Toyoty pohanene, krom jineho, vodikem ma byt hotove nejdrive v roce 2031, v prekladu znamena, ze budeme radi kdyz bude hotove po roce 2035…
Zase tolik to nevadi, USA stejne do te doby moc misi nestihne, bude rada, kdyz se ji povede prvni pristani v ramci Artemis na Mesici do roku 2030.
https://www.hybrid.cz/vodikova-toyota-lunar-cruiser-se-pripoji-k-lunarni-misi-nasa/