sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

OneWeb de-orbit

Britská pobočka japonské společnosti Astroscale se připravuje na kritické přezkoumání návrhu mise OneWeb de-orbit, při které se pokusí odstranit širokopásmovou družici OneWeb z nízké oběžné dráhy Země v roce 2026.

Beidou

Čína oznámila strategický plán pro zdokonalení svého polohovacího a navigačního systému Beidou do roku 2035. Do roku 2025 je v plánu dokončit klíčový technologický výzkum pro systém Beidou nové generace a kolem roku 2027 vypustit tři testovací družice.

Lotos-S

Dnes by měla z kosmodromu Pleseck odstartovat raketa Sojuz 2.1b se zpravodajskou družicí Lotos-S. Zítra by pak z kosmodromu Vostocnyj měla odstartovat raketa Sojuz 2.1a s horním stupněm Fregat a družici Kondor-FKA pro pozorování Země.

Rušení GPS

Dochází k nárůstu cíleného rušení systému GPS. Rušení GPS provádí především armády a dále pak kriminální organizace. Nově si začínají pořizovat rušičky i běžní občané, hlavně v USA, protože se šíří obavy o soukromí a protivládní konspirační teorie.

Sentinel-1C

Společnost Arianespace oznámila 27. listopadu, že nadcházející start družice Sentinel-1C na raketě Vega-C bude odložen. Konečné datum startu bude oznámeno 29. listopadu. Zatím se předpokládá odklad o jeden den. Důvodem odkladu jsou technické problémy.

Zhuque 2

Z kosmodromu Ťiou-čchüan odstartovala raketa Zhuque 2. Jde o první start její vylepšené verze, zatím bez oficiálního označení. Na SSO dráhu vynesla družice Guangchuan 01 a 02. Ty by měly sloužit k ověření komunikačních technologií pro družicové sítě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

10 příkladů, jak družice Sentinel-1 ukazují náš svět

S tím, jak se blíží start evropské družice Sentinel-1C, je ideální čas ukázat si mnoho různých způsobů, kterými družice z řady Sentinel-1 už několik let pomáhají díky svému radaru sledovat naši planetu. Tyto družice dokážou provádět radarová měření za každého počasí, ve dne i v noci, nad pevninami i oceány po celém světě. Celá mise i data z ní podporují kriticky důležité obory, jako je správa životního prostředí, reakce na přírodní katastrofy či výzkum změn klimatu. Družice Sentinel-1 se podílejí na celé řadě služeb a aplikací programu Copernicus – od sledování polárních ledovců přes mapování námořních cest až po měření rychlosti pohybu ledovců. Tyto družice také hrají důležitou roli při dohledu nad mořskými ekosystémy – například při úniku ropy do oceánu, ale i při sledování pohybu lodí z hlediska jejich bezpečnosti či z pohledu nelegálního rybolovu.

Ukládání Sentinelu 1C do aerodynamického krytu rakety Vega-C.
Ukládání Sentinelu 1C do aerodynamického krytu rakety Vega-C.
Zdroj: https://www.esa.int/

Aby toho nebylo málo, data z těchto družic se využívají ke sledování deformací terénu způsobených poklesy půdy, zemětřeseními a sopečnou činností. Najdou však své uplatnění i při mapování lesů, vodních a půdních zdrojů. Tato mise má zásadní význam nejen pro vědecký výzkum, ale také pro podporu humanitární pomoci a rychlou reakci na krize po celém světě. Série Sentinel-1 začala vypuštěním družice Sentinel-1A v dubnu 2014, na niž navázal Sentinel-1B v roce 2016. Každá z těchto družic je vybavena radarem se syntetickou aperturou pracujícím v pásmu C, který může fungovat ve čtyřech režimech a poskytuje prostorové rozlišení až 5 metrů při šířce snímaného pruhu 410 km.

Ačkoliv byl Sentinel-1B v roce 2022 vyřazen z provozu kvůli závažné elektronické závadě, Sentinel-1A zůstává plně funkční a již překonal očekávanou sedmiletou životnost. Nadcházející start Sentinelu-1C vrátí programu plnou sílu v podobě dvou spolupracujících družic. Jakmile dosáhne oběžné dráhy, bude Sentinel-1C pokračovat v odkazu svých předchůdců. Bude poskytovat vysoce kvalitní radarové snímky povrchu naší planety, které podpoří jak vědecký výzkum, tak široké spektrum praktických aplikací. Sentinel-1C přinese také rozšířené možnosti monitorování námořní dopravy, čímž ještě více zvýší užitečnost mise. V dnešním článku si na konkrétních příkladech představíme rozmanité možnosti využití dat z družic Sentinel-1.

Změny vyvolané sérií zemětřesení, která v únoru 2023 zasáhla Turecko a Sýrii.
Změny vyvolané sérií zemětřesení, která v únoru 2023 zasáhla Turecko a Sýrii.
Zdroj: https://www.esa.int/

Interferometrická měření zemětřesení – Turecko/Sýrie
6. února 2023 zasáhla oblast Turecka a Sýrie série zemětřesení, která byla nejhorší v této lokalitě za posledních 20 let a vyžádala si 55 000 lidských životů. Přiložený interferogram z družic Sentinel-1 ukazuje koseismické posuny povrchu v oblasti poblíž města Gaziantep, které byly vytvořeny ze skenů Sentinelu-1 před zemětřesením i po něm. Kombinace dat z mise Sentinel-1, pořízených před zemětřesením a po něm, odhalila změny na zemském povrchu, k nimž došlo mezi oběma termíny snímkování. Výsledkem jsou barevné interferenční vzory na snímcích, známé jako „interferogramy“, které vědcům umožňují kvantifikovat pohyb země. Tyto interferogramy poskytují klíčové informace, díky nimž vědci mohou lépe porozumět povaze zemětřesení a odhadnout riziko dalších nebezpečí v budoucnosti.

Pohyb mořského ledu – Beringova úžina
Plovoucí led je jedním z nejdůležitějších fyzikálních prvků kontinentálního šelfu Beringova moře. Mimořádně nízká vrstva mořského ledu v severní části Beringova moře během zimy 2019 způsobila celou řadu navazujících účinků, které náhle změnily regionální mořský ekosystém. To ještě více ztížilo situaci komunitám, které jsou na tomto ekosystému závislé. Na snímku z družice Sentinel-1 je Beringova úžina v březnu 2019 prakticky bez ledu. Několik málo míst s mořským ledem je znázorněno světle modrou barvou. Data z družic Sentinel-1 jsou nezbytná pro službu CMEMS (Copernicus Marine Service), která umožňuje bezpečné proplouvání vodami s výskytem ledovců, obohacují klimatické modely a podporují vyhodnocování změn životního prostředí v polárních oblastech. Radarové snímky z družic Sentinel-1 jsou mimořádně účinné při tvorbě map ledovců s vysokým rozlišením, rozlišování mezi tenkým ledem prvního roku, který mohou lodě překonat, a silnějším víceletým ledem. Umožňují také sledování ledových ker a předpovídání stavu ledu ve stále rušnějších arktických vodách.

V březnu 2019 byla Beringova úžina téměř bez ledu - pozůstatky ledovců plujících na vodě, jsou vyznačeny světle modrou barvou.
V březnu 2019 byla Beringova úžina téměř bez ledu – pozůstatky ledovců plujících na vodě, jsou vyznačeny světle modrou barvou.
Zdroj: https://www.esa.int/
Radarové snímky zachycují vznikl ropné skvrny po havárii tankeru The Gulfstream u ostrova Tobago v únoru 2024.
Radarové snímky zachycují vznikl ropné skvrny po havárii tankeru The Gulfstream u ostrova Tobago v únoru 2024.
Zdroj: https://www.esa.int/

Ropné skvrny – Trinidad a Tobago
Přiložený obrázek ukazuje porovnání snímků ze Sentinelu-1 před a po rozsáhlém úniku ropy u pobřeží ostrovů Trinidad a Tobago v únoru 2024. K incidentu došlo poté, co tanker The Gulfstream najel na mělčinu u jižního pobřeží ostrova Tobago, kde uvízl. Z lodi začala do okolních vod unikat převážená ropa. Radar družic Sentinel-1 je vysoce účinný při monitorování ropných skvrn, protože dokáže zaznamenat i nenápadné změny na povrchu oceánů, které má na svědomí právě rozlévající se ropa. Ta způsobí především drobné ztlumení pohybu vln na hladině, což radar spolehlivě zachytí. Tyto stopy se na snímcích jeví jako tmavé šmouhy na světlejším pozadí. Jelikož radarová technologie měří strukturu povrchu, jsou ropné skvrny na snímcích snadno odhalitelné. Program Sentinel-1 je základním kamenem námořního dohledu, poskytuje radarové snímky s vysokým rozlišením a umožňuje sledování ropných skvrn, pohybu lodí i nelegálního rybolovu. Družice z řady Sentinel-1 jsou zvláště důležité pro síť CleanSeaNet Evropské agentury pro námořní bezpečnost (EMSA), která získává 80 % dat pro odhalování a vyhodnocování ropných skvrn právě z těchto družic. To umožňuje příslušným úřadům a institucím zajistit rychlou reakci na podobné incidenty a zvyšuje bezpečnost v evropských vodách.

Radarový snímek okolí města Valencia, které v říjnu 2024 zažilo rozsáhlé povodně, na obrázku znázorněné modře.
Radarový snímek okolí města Valencia, které v říjnu 2024 zažilo rozsáhlé povodně, na obrázku znázorněné modře.
Zdroj: https://www.esa.int/

Monitorování povodní – Valencie, Španělsko
V říjnu 2024 zažilo Španělsko jedny z nejhorších povodní za poslední desítky let poté, co východ provincie Valencie zasáhly přívalové deště. Bouře se koncentrovaly nad povodími řek Magro, Turia a Poyo, takže proudy bahnité vody proměnily ulice vesnic v divoké řeky, zničily řadu domů a odnesly mosty i auta. Přiložený radarový snímek využívá data získaná ve dvou termínech (19. a 31. října 2024), aby ukázal rozsáhlé povodně (modrá barva) v národním parku Albufera. Družice Sentinel-1 jsou ideální ke sledování záplav, protože vlny z jejich radaru se syntetickou aperturou dokážou proniknout skrz oblačnost a fungují i v noci. Poskytují proto spolehlivé snímkování i za extrémního počasí, při kterém mohou družicové optické systémy (kamery a fotoaparáty pracující ve videitlené části spektra) selhat. Data z programu Sentinel-1 se hojně využívají v projektu CEMS (Copernicus Emergency Management Service) za účelem plánování optimální reakce na přírodní katastrofy a také koordinace záchranných týmů přímo na místě akce.

Radarový snímek hurikánu Helene.
Radarový snímek hurikánu Helene.
Zdroj: https://www.esa.int/

Monitorování hurikánů – Hurikán Helene
Hurikán Helene byl devastující tropickou cyklónou, která vytvořila pás škod a ztrát na životech táhnoucí se od severozápadu Floridy, kde bouře 26. září 2024 vstoupila na pevninu, až ke státům Tennessee, Georgia a Severní Karolína. Hurikán Helene byl podrobně sledován pomocí radarových dat Sentinelu-1A, aby bylo možné vyhodnotit pohyb jeho vzdušných mas nad hladinou oceánu. Tato technologie hraje klíčovou roli při pochopení dynamiky bouří a předpovídání jejich dopadů. Družicové senzory, zejména ty pracující na mikrovlnných frekvencích, zachycují údaje o rychlosti a směru větru na povrchu oceánu za různých povětrnostních podmínek. Ocean Wind Field (OWI), odvozený z družic Sentinel-1, poskytl podrobné údaje o vektorech větru ve výšce 10 metrů nad hladinou oceánu v okolí běsnícího živlu. Tyto informace jsou pro meteorology zásadní pro analýzu intenzity a trajektorie bouře. V tomto případě mají měření z družic jednoznačný vliv na záchranu lidských životů.

Pohyb ledovce A-71 v roce 2021 na radarových snímcích.
Pohyb ledovce A-71 v roce 2021 na radarových snímcích.
Zdroj: https://www.esa.int/

Monitorování ledovců – Antarktida
V roce 2021 mohly družice Sentinel-1 sledovat oddělení ledovce A-74 od antarktického ledového šelfu Brunt. Radarové snímky poté ukázaly, že se ledovec o několik měsíců později otáčí kolem své osy a přitom putuje kolem západního cípu Bruntu. Lehce se o šelfový ledovec otře a pak pokračuje na jih. Družice Sentinel-1 jsou ideální pro sledování oblastí, jako je Antarktida, protože jejich radar se syntetickou aperturou vidí i přes mraky a déšť a nevadí mu ani tma. To zajišťuje nepřetržitý sběr dat v extrémních podmínkách ledového kontinentu. Tato schopnost umožňuje družicím Sentinel-1 sledovat pohyb ledovců, měřit úbytek ledu a monitorovat změny v ledovém příkrovu s pozoruhodnou přesností bez ohledu na přetrvávající oblačnost nebo tmu v polární noci.

Odlesňování – Mato Grosso, Brazílie
Snímek oblasti v brazilském státě Mato Grosso vznikl kombinací tří různých radarových měření z družic Sentinel-1, která byla pořízena s několikaletým rozestupem, aby vynikly změny v pokrytí povrchu rostlinami v průběhu času. Na rozdíl od snímků z družic s optickými přístroji se data získaná radarem interpretují na základě měření intenzity zpětně odraženého radarového signálu, která souvisí s vlastnostmi snímkovaného povrchu, například jeho hrubostí. Zatímco šedé barvy na obrázku značí, že mezi jednotlivými měřeními nedošlo k žádným změnám, plochy modré, zelené a červené barvy naznačují významné změny mezi roky 2015 a 2019. Jak ukazují tyto barevné obdélníkové tvary, velká část tropických lesů byla vykácena a využita pro zemědělství. Družice Sentinel-1 jsou neocenitelnými nástroji pro sledování odlesňování díky radaru se syntetickou aperturou, který umožňuje detekovat změny lesního porostu i v oblastech s hustou oblačností nebo v noci. Analýzou radarových dat v průběhu času může Sentinel-1 sledovat úbytek lesů a změny ve využívání půdy, což poskytuje zásadní informace pro ochranu životního prostředí.

Radarové snímky odhalují odlesňování v brazilském státě Mato Grosso.
Radarové snímky odhalují odlesňování v brazilském státě Mato Grosso.
Zdroj: https://www.esa.int/
Radarové snímky delty řeky Mekong, kde je bezpočet rýžových polí.
Radarové snímky delty řeky Mekong, kde je bezpočet rýžových polí.
Zdroj: https://www.esa.int/

Monitorování zemědělství – Rýžová pole, Vietnam
Vpravo od tohoto odstavce vložený obrázek z mise Sentinel-1 ukazuje část delty řeky Mekong, hlavní oblasti pro pěstování rýže v jihozápadním Vietnamu. Snímek kombinuje data ze tří měření, která byla pořízena s měsíčními rozestupy, aby byly zvýrazněny změny v plodinách a stavu povrchu v průběhu času. Jasnější barvy na snímku ukazují povrchové změny, ke kterým došlo mezi jednotlivými snímkováními. Kombinace radarových snímků z mise Sentinel-1 pomáhá monitorovat vývoj pěstování rýže. Radarové senzory jsou k tomuto účelu mimořádně užitečné díky své schopnosti detekovat zaplavené plochy, přičemž radarové vlny pronikají skrz mraky plné vlhkosti, které často pokrývají oblohu v asijských oblastech s intenzivním rýžovým zemědělstvím. Vodní plochy odrážejí dopadnuvší radarový signál pryč od družice, což na snímcích vypadá tmavě. Lodě na řece naopak vypadají jako jasné, vícebarevné tečky. Družice Sentinel-1 jsou vysoce účinné pro zemědělský monitoring, protože poskytují podrobné informace například o vlhkosti půdy, ale také o struktuře plodin, případně o způsobu jejich růstu, což je nezbytné pro vyhodnocení zdraví a produktivity celého zemědělství v dané oblasti.

Radaová měření z mise Sentinel-1 ukazují, jak rychle klesá desetimilionová metropole Jakarta.
Radaová měření z mise Sentinel-1 ukazují, jak rychle klesá desetimilionová metropole Jakarta.
Zdroj: https://www.esa.int/

Monitorování změny povrchu – Jakarta, Indonésie
Hlavní město Indonésie, Jakarta, je domovem deseti milionů lidí a zároveň jedno z nejrychleji klesajících měst na světě. Výzkumníci předpokládají, že do roku 2050 by mohlo být kompletně pod vodou! S využitím velkého množství radarových snímků, pořízených během dvouletého období, lze přesně vypočítat sesedání terénu. Přiložený snímek ukazuje průměrnou rychlost posunu půdy na základě radarových dat z družic Sentinel-1 mezi roky 2017 a 2018. Červeně vyznačené oblasti vykazují výrazné posuny v průběhu času, přičemž některé oblasti zaznamenaly lokální poklesy dosahující přibližně 12 cm za rok! Porovnáním radarových snímků v průběhu času lze data z družic Sentinel-1 použít k vytvoření podrobných map posunů, které jsou nezbytné pro sledování poklesu půdy, sesuvů, sopečné činnosti a stability infrastruktury.

Námořní dopravní zácpa – Suezský kanál, Egypt
V březnu 2021 se pozornost celého světa obrátila na Suezský kanál, kde se jedna z největších kontejnerových lodí světa, Ever Given, vzpříčila mezi břehy této klíčové dopravní tepny. Plavidlo blokovalo průplav v obou směrech po dobu šesti dní, což způsobilo značné narušení globálního obchodu. Snímky z družice Sentinel-1A ukazují dopad této blokády. V levé části snímku vidíme rutinní provoz před zácpou, zatímco vpravo je 400 metrů dlouhá loď blokující průjezd. Program Sentinel-1 je užitečným nástrojem pro sledování pohybu dopravních lodí. Jeho radar detekuje mořskou hladinu, která odráží vlny pryč od družice, a na snímcích vypadá černě. Kovové objekty, jako jsou lodě, se naopak jeví jako jasné tečky na tmavém podkladu, což usnadňuje jejich identifikaci a sledování.

Srovnání radarových snímků okolí Suezského průplavu za normálního stavu (vlevo) a poté, co se v něm vzpříčila loď Ever Given (vpravo).
Srovnání radarových snímků okolí Suezského průplavu za normálního stavu (vlevo) a poté, co se v něm vzpříčila loď Ever Given (vpravo).
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/esa_multimedia/videos/2014/01/sentinel-1/13494339-1-eng-GB/Sentinel-1_large.jpg
https://www.esa.int/…/26468941-1-eng-GB/Sentinel-1C_ready_for_encapsulation_in_Vega-C_s_fairing.jpg
https://www.esa.int/…/02/tuerkiye_syria_interferogram/24711636-4-eng-GB/Tuerkiye_Syria_interferogram.jpg
https://www.esa.int/…/2019/03/bering_in_dire_straits/19297885-1-eng-GB/Bering_in_dire_straits.jpg
https://www.esa.int/…/images/2024/02/tobago_oil_spill/25487947-1-eng-GB/Tobago_oil_spill.gif
https://www.esa.int/…/26410796-1-eng-GB/Flooded_areas_around_Valencia_captured_by_Sentinel-1.jpg
https://www.esa.int/…/images/2024/11/hurricane_helene/26468634-1-eng-GB/Hurricane_Helene.jpg
https://www.esa.int/…/23433087-1-eng-GB/A-74_iceberg_near_collision_with_Brunt_Ice_Shelf.gif
https://www.esa.int/…/images/2019/12/mato_grosso_brazil/21499786-1-eng-GB/Mato_Grosso_Brazil.jpg
https://www.esa.int/…/images/2020/03/rice_fields_vietnam/21898315-1-eng-GB/Rice_fields_Vietnam.jpg
https://www.esa.int/…/26468681-1-eng-GB/Ground_motion_over_Jakarta_Indonesia.jpg
https://www.esa.int/…/23228007-1-eng-GB/Suez_Canal_traffic_jam_seen_from_space.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.