křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Haven-2

Společnost Vast Space odhalila návrh vesmírné stanice. Společnost nastínila své plány pro stanici Haven-2 při zahájení Mezinárodního astronautického kongresu. Záměrem společnosti je soutěžit o druhou fázi programu NASA Commercial Low Earth Orbit Destinations.

Artemis Accords

Estonsko podepsalo dohody Artemis Accords. Stala se tak 45. zemí, která dohody podepsala.

FAA vydala licenci pro IFT-5

Úřad FAA vydal v 18:40 našeho času modifikovanou startovní licenci pro pátý start systému Super Heavy Starship.

FAA povoluje návrat Falconů do služby

Federální letecký úřad (FAA) oznámil, že přezkoumal a schválil výsledky vyšetřování SpaceX zaměřené na chybu při deorbiančím zážehu druhého stupně Falconu 9 při misi Crew 9. Rakety Falcon se tak mohou vrátit do služby.

Tactical Surveillance, Reconnaissance and Tracking

Program Tactical Surveillance, Reconnaissance and Tracking (TacSRT) US Space Force poskytuje družicové snímky a analýzu dat na podporu nouzových operací na jihovýchodě Spojených států po hurikánu Helene.

Mise Emirates

Vesmírná agentura Spojených arabských emirátů (UAESA) oznámila 10. října, že vybrala společnost Mitsubishi Heavy Industries, aby v prvním čtvrtletí roku 2028 vynesla misi Emirates k pásu asteroidů (EMA) na raketě H3.

Federace komerčních vesmírných letů

Federace komerčních vesmírných letů (CSF) oznámila, že se jejím nejnovějším členem stala společnost Aetherflux. Společnost Aetherflux se připojuje k CSF, aby pomohla lépe komunikovat s Kongresem a výkonnými pobočkami.

Aetherflux

Společnost Aetherflux oznámila plány vyvinout a vynést konstelaci družic na LEO, které budou shromažďovat sluneční energii a přenášet ji na Zemi pomocí infračervených laserů. Společnost plánuje tuto technologii demonstrovat na malé družici roku 2026.

SpaceX

SpaceX obdržela 15denní zvláštní dočasné oprávnění (STA) k poskytování připojení zákazníkům T-Mobile na Floridě, kteří mohou přijít o mobilní služby kvůli hurikánu Milton. SpaceX povolila základní textové služby na telefonech T-Mobile.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sci-fi se stává realitou – shrnutí 5. letu Starship

13. říjen 2024 se navždy zapíše do kosmonautické historie. Opět se o to postarala firma SpaceX, která ve 14:25 našeho času spustila divadlo, které si mnozí z nás budou pamatovat po zbytek života. Od teď totiž platí, že největší raketa v historii lidstva nebude přistávat, ale bude se chytat pomocí obřích mechanických ramen. Přesně toto sci-fi se dnes stalo skutečností.

Nejenže pátá sestava Super Heavy Starship tvořená prototypy B12 a S30 znovu úspěšně odstartovala na první pokus bez sebemenšího problému, ale tentokrát i všechny motory Raptor pracovaly naprosto přesně po celou dobu mise a to jak na Super Heavy, tak na Starship. Zcela upřímně je těžké tuto misi v aktuální chvíli popsat. Každopádně to za mě nejlépe udělají fotky a videa, ke kterým se pokusím přidávat svůj komentář.

Start proběhl v 07:25 místního času, který byl z hlediska focení a natáčení naprosto dokonalý. Byl již dostatek světla, ale Slunce bylo stále schované za obzorem. Sestava se z rampy opět vznesla na první dobrou a s burácením všech třiatřiceti motorů Raptor zamířila vstříc naprosto čisté ranní obloze. Viditelnost pro dnešní let byla vskutku vynikající, ne-li nejlepší, jaká mohla být. I ostatní aspekty počasí byly naprosto perfektní a předpověď počasí před startem byla 100% GO, což se moc často nevidí.

Start Super Heavy Starship na pátý testovací let.
Start Super Heavy Starship na pátý testovací let.
Zdroj: Jack Beyer

Po zhruba dvou a půl minutách letu došlo k oddělení stupňů pomocí Hot-stagingu. Došlo tedy k vypnutí 30 motorů na Super Heavy, o pět sekund později se zažehává šest motorů na Starship a uvolňují se svorky, které drží oba stupně pohromadě.

O další tři sekundy později se postupně zažehává deset středových Raptorů na Super Heavy B12, která tak mění svůj směr letu zpět na startovní rampu. Po ukončení zpětného zážehu dostáváme potvrzení, že po vyhodnocení situace dal letový ředitel souhlas k návratu nad pevninu.

Super Heavy B12 při návratu směrem k pevnině.
Super Heavy B12 při návratu směrem k pevnině.
Zdroj: Max Evans

Po brilantně zvládnutém sestupu přišel na řadu finální přistávací zážeh, při kterém se úspěšně zažehlo všech 13 středových motorů a Super Heavy B12 s naprosto dokonalou precizností nižších desítek centimetrů úspěšně dosedla do ramen systému Mechazilla.

Záchyt Super Heavy B12 pomocí Chopsticks.
Záchyt Super Heavy B12 pomocí Chopsticks.
Zdroj: SpaceX

Co se týče Starship S30, ta úspěšně dosáhla plánované transatmosférické dráhy a její primární cíl při tomto letu bylo otestovat, jak si v akci povede vylepšený tepelný štít. Ten si vedl podstatně lépe, než při minulém letu, ovšem pořád ne dost dobře. Znovu se prokázalo, že udělat tepelný štít v místě pantu klapek je velmi, velmi náročný úkol. I tentokrát si horké plazma našlo skulinku skrz něj a začala pomalu ale jistě tavit právě pant přední klapky. K tomu naštěstí došlo o něco později a v menší míře než minule, ale došlo. Zadní klapky tímto problémem naštěstí netrpí. Předpokládá se, že by tento problém mohl být vyřešen s příchodem Starship nové generace (V2), tedy prototypem S33, který má přední pár klapek umístěn víc na závětrné straně a o kousek výš. Zároveň celkové zpracování tepelného štítu je na ní opět o velký kus lepší, než na současných prototypech.

V levém horním rohu můžete vidět pohled na pravou přední klapku, která v místě pantu prohořívá skrz.
V levém horním rohu můžete vidět pohled na pravou přední klapku, která v místě pantu prohořívá skrz.
Zdroj: SpaceX

Po přežití průchodu atmosférou Starship úspěšně naprosto přesně kontrolovala svůj závěrečný sestup a na konec jsme se dočkali úspěšného přistávacího zážehu, z kterého bylo tentokrát díky nezašpiněným krycím sklům kamer vidět mnohem více. Ukázalo se také, že SpaceX měla v přistávací oblasti umístěné bojky s kamerami. Teoreticky bychom se tedy mohli dočkat podobných záběrů, jako při přistání Super Heavy B11.

No a jak na závěr misi IFT-5 shrnout? Jak jsem psal na začátku, dnešním dnem se firma SpaceX znovu zapisuje do historie a prokazuje svůj obrovský náskok před všemi společnostmi věnující se návrhu a stavbě raket. Super Heavy B12 předčila očekávání většiny lidí, když s naprostou přesností vůbec poprvé dosedla na přes třicet metrů dlouhá mechanická ramena zavěšená na sto čtyřicet metrů vysoké věži. Dnes jsme mohli živě sledovat mistrovské dílo inženýrů ze SpaceX, na němž usilovně pracovali několik let, aby se dostalo do provozu, a které dlouho nebude nikým jiným překonáno. Hranici si bude firma posouvat výš pouze sama.

Přistávací zážeh Super Heavy B12.
Přistávací zážeh Super Heavy B12.
Zdroj: John Kraus
Super Heavy B12 blížící se k Mechazille.
Super Heavy B12 blížící se k Mechazille.
Zdroj: John Kraus

Zdroje informací:
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GZxehtyXUBA6lBi?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/GZxaR_WW4AEo3sI?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GZxgCpAXsBE2wta?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GZyW78ObkAAQqgL?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1845210284270682178
https://pbs.twimg.com/media/GZx1oKlXEAcqwNw?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/GZxsDR6XIAEsj9o?format=jpg&name=large

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 15

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lubo
Lubo
6 hodin před

..parada.. tak snad vidime B12 znova coskoro v akcii

legionar
legionar
2 hodin před
Odpověď  Lubo

Pokial som to zachytil spravne, tak konkretne B12 uz nepoleti.
Posluzi na analyzu a potom, mozno, aj v nejakom muzeu.

Kamil
Kamil
6 hodin před

Zásadní otázka: kdy poletí příště? Už aby to bylo.

mikisocka
mikisocka
4 hodin před

co dodat, zijeme v buducnosti

Lossos
Lossos
4 hodin před

Dekuji redakci za skvelou podivanou s odbornym komentarem k tomu!!! Vime jakou vahu mel nosic B12 po zachyceni mechazillou?

Dušan Majer
Administrátor
1 hodina před
Odpověď  Lossos

Moc děkujeme za sledování a za pochvalu.
Oficiální údaje o hmotnosti SH po přistání nemáme. Objevily se sice neoficiální odhady okolo 600 tun, ale to je založeno na poměrně nepřesném odečítání podle úrovně námrazy na stěnách.

vilous
vilous
16 minut před
Odpověď  Lossos

Na wiki je suchá hmotnost 160 t. Ale je to údaj z 2021 a známe tvůrčí přístup SX ke změnám. Ale na několikanásobek to asi neulítlo.

Dušan Majer
Administrátor
9 minut před
Odpověď  vilous

Ano, to je suchá hmotnost. Pán se ptal na hmotnost po přistání, takže je nutné připočíst nějaký podíl pohonných látek, což je velká neznámá.

Jura
Jura
3 hodin před

Podle záběrů z místa přistání v Indickém oceánu bych spíše než na bojku (pasivní bóji plavoucí na místě) tipoval na dálkově řízený drone ship. Jednak pro bóji nebude jednoduché hledět konkrétním směrem (pokud nepoužijete široký objektiv). Hlavně mi ale přišlo, že se po přistání kamera k místu spočinutí StarShip blíží.
Předpokládám, že podobný prostředek byl připraven v místě vypočítaného přistání už při předchozí IFT-4, ale tehdy vinou poškození klapek StarShip předpokládané místo přistání minul.

vilous
vilous
24 minut před
Odpověď  Jura

Na jiném webu jsem četl, že těch bójek bylo několik. My Češi říkám sichr je sichr.

dn67
dn67
3 hodin před

Úžasný zážitek. Nepopsatelné.

Dotaz na větší odborníky. Nebyl start trochu „pomalejší“? Měl jsem pocit, že od zažehu motorů po chvíli, kdy se SH zvedla z rampy, byl delší než při předchozím pokusu. Ale ještě jsem neměl čas kouknout na předchozí starty.

Pozn – vím, že SH a SS jsou obrovské, těžké a start chvíli trvá…

legionar
legionar
2 hodin před
Odpověď  dn67

Ano, zdalo sa to dlho, lebo sme vsetci boli prilis napati. 🙂
V takych okamihoch je cas naozaj „relativny“ …

Dušan Majer
Administrátor
1 hodina před
Odpověď  dn67

Osobně mívám podobný pocit u všech startů SH/SS.

qmox
qmox
3 hodin před

no tak to vyzera ze FAA nepotrebuje nic investigovat tak snad uz len to bude na SpaceX kedy budu ready . Ze by este jeden let na vianoce? 🙂

NEWS: The FAA said today that „All flight events for both the Starship vehicle and the Super Heavy booster occurred within the scope of planned and authorized activities.” There will be no investigation.

The FAA has already approved Starship test flight 6’s mission profile, so unless SpaceX requests any modifications to the already approved Flight 6 scope of operations, they should be able to launch again very soon.

Jakuik
Jakuik
46 minut před
Odpověď  qmox

No otázka je, jestli bude SpaceX chtít opakovat to samé. Protože zatím když se jim něco povedlo alespoň jednou. Tak šli okamžitě o notný kus dále, tak pak uvidíme co na to FAA. Dokonce bych se odvážil tipnout, že tato generace SHS už nepoletí a rovnou přejdou na novou generaci, protože na této už tak nějak vlastně nemají co dalšího získat. Jedině snad orbitu a deorbitační zážeh, ale to mě přijde jako slabý cíl na vypouštění celé sestavy.

legionar
legionar
2 hodin před

Pri citani o tych „paliacich sa pantoch“ mi napadlo, ze by mali byt zakryte presahujucim pokracovanim dosticiek spodnej vrstvy s tym, ze tieto by boli zosilnene a tvarovane na odklon plazmy pozdlz klapky bocnym smerom. Ale to uz urcite napadlo aj ich … 🙂

mikisocka
mikisocka
1 hodina před
Odpověď  legionar

presne, ono v tomto momente by pre nich bolo najjednoduchsie pred tie panty nieco dat ako ochranu. vystupky, alebo vacsiu vrstvu dosticiek, aby boli panty skryte. lenze chcu to urcite spravit tak, aby nemuseli pridavat ziadne kilo navyse, tym padom mi pride ako najrozumnejsie posunut ich dozadu, ale ze fakt dozadu lode (oni uz vedia, ako sa tam pohybuju teploty vpredu lode a vzadu lode, kam to az mozu dat, kedze samotne klapky budu funkcne aj keby boli tesne pri chrbte lode).

pacil sa mi tiez pristup, ze spomalme lod vo vysokych vrstvach atmostery, kde to este nieje problem – a potom v nizkych vrstvach budeme mat uz omnoho mensiu rychlost – mensi ziar. davam tomu dva tri lety a pridu na to.

Petr Scheirich
56 minut před
Odpověď  legionar

Už od minulého (4.) letu, který se potýkal se stejným problémem, se ze SpaceX objevují neoficiální náznaky, že příští generace lodí bude mít klapky posunuté mírně nahoru (při pohledu na ležící Starship), neboli dozadu vůči směru letu při vstupu do atmosféry, aby jejich panty nebyly na nejširším místě průměru lodi, ale mírně schované až za ním (to, co píše mikisocka). Nicméně loď použitá v tomto 5. testu (S30) a také loď pro následující test (S31) jsou ještě z první generace lodí, takže mají zatím původní umístění klapek.

lablackpepper
lablackpepper
44 minut před

To bylo naprosto kulervoucí. Pouštím si to přistáni pořád dokola. Chci poděkovat Vám a Dušanovi za skvělý, profesionální komentář. Ramena…nemohli bychom říkat pacičky? 😉

Dušan Majer
Administrátor
10 minut před
Odpověď  lablackpepper

Moc děkujeme za sledování i za pochvalu. No … pacičky dlouhé 30 metrů 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.