sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nadějné prvotní výsledky zkoušek evropského motoru

V rámci projektu FLPP (Future Launchers Preparatory Programme) evropské kosmické agentury proběhla ve Varšavě první fáze statických zážehů nového raketového motoru s měnitelným tahem. Motor samotný vyvinulo polské konsorcium, které zkoumá nové konstrukce ventilů a vstřikovačů pohonných látek, které mohou měnit tah raketových motorů poháněných udržitelnějšími a lépe skladovatelnými pohonnými hmotami. Takové motory mají velký potenciál pro použití v budoucích vesmírných misích, ale také v opakovaně použitelných raketách.

Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Zdroj: https://www.esa.int/

Nový motor má zatím označení TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator), přičemž po testech byl demontován a dochází k jeho inspekci. Experti hlavního kontraktora, Lukasiewicz-ILOT (Výzkumná síť Łukasiewicz  – Letecký institut), zatím přímo na místě analyzují ze zkoušek získaná data. S tímto úkolem jim pomáhají kolegové z firem Astronika a Jakusz SpaceTech. Analýza nasbíraných dat musí proběhnout, než začne další fáze testů.

Raketový motor s měnitelným tahem obsahuje nově navržený vstřikovač paliva a řídící ventily. S tahem 5 kN by takový motor mohl být vhodný k použití na horních stupních menších raket, na orbitálních zařízeních, jako „nakopávací“ motor, ale i pro kosmické průzkumné mise. Pro srovnání motor Vinci na horním stupni rakety Ariane 6 vyvine tah 180 kN. Ovšem schopnost TLPD měnit tah, z něj dělá velmi zajímavé zařízení pro přistávání kosmické techniky – nejen na Zemi, ale i na Měsíci a jinde

Nový raketový motor pohání skladovatelné pohonné látky – peroxid vodíku a etanol. Jedná se o bezpečnější a méně toxickou alternativu pohonných látek na bázi hydrazinu a oxidu dusičitého, které se dnes používají. Ve srovnání s kryogenními pohonnými látkami (třeba zkapalněným kyslíkem a vodíkem) tyto skladovatelné pohonné látky nevyžadují žádné aktivní chlazení a mezi následujícími zážehy jich neubude. Raketové motory na skladovatelné pohonné látky mohou v kosmickém prostoru fungovat velmi dlouho, jsou snadno a opakovaně použitelné. Kryogenní pohonné látky také k zahájení hoření vyžadují nějaký impuls. TLPD však sází na látky, které se vznítí hned při vzájemném kontaktu, což činí motor jednodušším a spolehlivějším.

Hlavním cílem aktuálního projektu je otestovat nově vyvinutý systém ventilů a pohyblivého vstřikovače typu pintle (typ vstřikovače pohonných látek používaný ve dvousložkových raketových motorech), které společně řídí elektronický systém.  Ventily zajišťují dostatečný tok pohonných látek do spalovací komory. Čím více jich sem proudí, tím větší je tah. Vstřikovač pohonných látek mísí obě složky (palivo – etanol a okysličovadlo – peroxid vodíku) během jejich vstřikování pod velkým tlakem do komory a zajišťuje stabilní hoření, i když se množství dodávaných látek díky práci ventilů mění. Dokonalá spolupráce všech prvků pak zajišťuje dosažení efektivního a řízeného spalovacího procesu.

Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Experimentální raketový motor TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) s měnitelným tahem.
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor TLPD byl navržen, aby se dal přiškrtit jen na 20 % nominálního tahu, ale zároveň mohl být zvýšen na 110 % nominálního tahu. Zmíněná schopnost výrazného přiškrcení je nezbytná třeba pro přistávání raket na Zemi, či sond na Měsíci a jiných tělesech. Statické zážehy provedené během Fáze A byly plánovány tak, aby otestovaly schopnost motoru poskytovat konstantní tah. Motor provedl 17 zážehů, které trvaly až deset sekund, během kterých se neměnilo množství přiváděného paliva a okysličovadla. Ovšem prvotní výsledky byly natolik nadějné, že se tým rozhodl přejít na další fázi testů, dynamické testování, dříve, než bylo plánováno. V tomto režimu byl motor zažehnut dvakrát a pokaždé hořel 15 sekund a jeho tah se měnil v rozmezí 20 až 80 % nominálního tahu.

Po analýze výsledků bude motor TLPD znovu namontován a budou zahájeny plánované dynamické testy v plném rozsahu, přičemž doba trvání zážehů bude ještě delší. Očekává se, že tento soubor zkoušek začne v říjnu a skutečně prověří schopnost motoru měnit svůj tah. Zástupci ESA z programu FLPP a společnost Lukasiewicz-ILOT nyní jednají o pokračování projektu na základě výsledků těchto testů a o návrhu celkového letového motoru s možností změny tahu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Engine_tests_for_new_variable_demonstrator_pillars.png
https://www.esa.int/…/26271341-1-eng-GB/Throttleable_Liquid_Propulsion_Demonstrator.png
https://www.esa.int/…/Test_stand_for_Throttleable_Liquid_Propulsion_Demonstrator.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2024/08/14/nadejne-prvotni-vysledky-zkousek-evropskeho-motoru/