Po více než měsíci Vám opět přinášíme aktuální zpravodajství ze základny Boca Chica v Texasu, kde bylo jako obvykle velmi rušno. SpaceX provedla několik statických zážehů a Spin Prime testů jak na Superheavy B7, tak na Starship S24. Dále pokračuje rozšiřování výrobního areálu, dostavba rampy a jak již bylo zmíněno – testování obou prototypů. Poprvé jsme se dočkali dvoumotorového statického zážehu na Superheavy, i když původně se mělo jednat o zážeh tří motorů. Dále se podíváme na šestimotorový zážeh Starship S24, který způsobil požár louky v okolí startovní rampy. A jak je zvykem, tak na závěr se podíváme na pokračování stavebních prací na Floridě.
Začneme prototypem Superheavy B7. Ten byl poté, co absolvoval na orbitální rampě řadu testů přesunut do výrobního areálu, kde bylo doinstalováno 13 středových motorů Raptor 2, které na Superheavy předtím chyběly. O deset dní později už prototyp znovu zamířil na startovní rampu, kde ho na startovní stůl usadily ramena systému Mechazilla, nebo jste se také mohli setkat s označením Chopsticks, neboli hůlky. Jen o dva dny později absolvoval prototyp dva Spin Prime testy v rozmezí 35 minut. V obou případech se testovaly tři motory, pravděpodobně vždy jeden z každého prstence – jeden středový, jeden v prostředním prstenci a jeden v krajním prstenci. Ze záběrů z kamer v okolí ale jde velmi těžko poznat, kde je motor umístěn a tak je toto pouze domněnka.
31. srpna přišel na řadu samotný statický zážeh. Ten poprvé provedly dva motory, i když se původně měly zapálit tři, což můžeme vidět na videích ze statického zážehu. U Raptorů 2 jsme zvyklí, že před zážehem motoru z trysky vyjde oblak plynů a následuje zážeh motoru. U jednoho ze tří motorů, které se měly zažehnout jsme viděli, jak z trysky vyšel oblak plynů, ale motor se již nezapálil. Po tomto zážehu také SpaceX vyměnila jeden z motorů Raptor Center. Nemůžeme ale s jistotou říci, jestli je to jeden z motorů testovaných při statickém zážehu, či nikoliv, ale víme, že se nejednalo o motor, který se nezažehl.
Další test, který prototyp Superheavy B7 absolvoval, byl Spin Prime test všech motorů současně! Pro ty co nevědí, tak Spin Prime test má za úkol ověřit náběh motoru. Palivo i okysličovadlo se proženou celým motorem, akorát se směs nezapálí. Tento Spin Prime test proběhl 8. září a 12. září následoval další. I tentokrát se testovalo všech 33 motorů. 16. září se opět rozběhla orbitální tanková farma a do Superheavy B7 začaly proudit pohonné látky a proběhl zatím poslední Spin Prime test neznámého počtu motorů.
Nyní se přesuneme k testování Starship S24. SpaceX začala využívat uzavírek silnic a začala provádět testování obou prototypů současně. Starship S24, stejně jako Superheavy B7, prošla řadou testů. Tato série byla završena statickým zážehem. Nyní se ale pojďme podívat na tyto testy samostatně. Nejdříve se Starship S24 25. srpna krátce po půlnoci našeho času měla pokusit pravděpodobně o statický zážeh. Tento pokus byl ale nakonec z neznámého důvodu přerušen. Do zážehu zbývalo při přerušení jen pár sekund, jelikož již byl aktivovaný ochranný systém rampy, který ji zaplaví vodou. Další pokus se ten den již neuskutečnil a na rampu se vrátili technici.
O den později, tedy 26. srpna, provedla Starship Spin Prime test neznámého počtu motorů. 31. srpna měla Starship opět provádět testování motorů, ale i tentokrát byl pokus přerušen. Je velmi pravděpodobné, že tento pokus byl přerušen kvůli motoru Raptor Vac, který byl o den později ze Starship odmontován a na jeho místo byl usazen motor nový. Ten má sériové číslo 115.
8. září provedla Starship prozatím poslední statický zážeh, při němž se zažehlo všech šest motorů. Měl ale nepříjemný konec, jelikož skončil požárem louky v okolí startovní rampy. Hasiči se ale nemohli vydat hasit požár, když byla Starship naplněná pohonnými látkami. Muselo se čekat na úplné odčerpání, což požáru stačilo, aby se značně rozšířil. Poté, co byl hasičům umožněn přístup k rampě, začali s kontrolovaným požárem, kdy zapálili louku v okolí požáru a vymezili tak hranice, kde mohl požár hořet.
Co se týče výroby dalších prototypů, tak nástupce Superheavy B7 je prototyp s označením B8, který je již nějakou dobu plně dokončen. Zatím mu ale chybějí motory Raptor 2, které ale pravděpodobně dostane až po sérii tlakových zkoušek na rampě. Nástupce Starship S24 je Starship S25, která je již téměř dokončena. Nyní zbývá jen spojit spodní část s nádržemi se špičkou a namontovat zadní klapky. Potom bude Starship S25 dokončena a bude moci začít s testováním na rampě. Další prototypy kosmické lodě Starship jsou ve velmi rané fázi výroby. Pro Starship S26 jsou pouze svařeny části nádrží, oproti tomu Superheavy B9 má již dokončenou metanovou nádrž, motorovou sekci a zbývá svařit jen nádrž kyslíková.
Co se týká dostavby výrobního areálu, tak zde probíhají práce na dokončování pevné výrobní haly, která má nahradit výrobní stany. Ta nyní vyrůstá severozápadně od stávajících výrobních stanů. Na to, kde se nachází pevná výrobní hala, se můžete podívat na obrázku níže. Podle informací od Elona Muska by se měla rozšiřovat a postupně by měla nahradit všechny výrobní stany. Kromě toho také probíhají práce na rampě, kde se například na startovním stole upravuje a vylepšuje systém zaplavení vodou.
Na Floridě pokračují stavební práce opět šíleným tempem a v době vydání článku byl před pár hodinami na integrační věž usazen poslední devátý segment. Věž má nyní konečnou výšku 144 metrů! Nejde ale jen o věž. Startovní stůl se také velmi rychle blíží dokončení a do komplexu LC-39A se dováží nádrže na kapalné pohonné látky. Ve vznikajícím výrobním areálu u ulice Roberts Road také pokračuje stavba pevné výrobní haly, která je velmi podobná té ve Starbase, akorát je o něco větší. Také se do areálu dováží věci pro stavbu High Bay. Ramena pro systém Mechazilla jsou dokončená a stejně tak vozík, na který budou ramena usazena. Odvedené práce je samozřejmě mnohem více, jen to nejsou úkony, které by se někomu povedlo zachytit na kameru.
Tímto bychom měli shrnuté dění kolem projektu Superheavy Starship od 13. srpna do 16. září a ještě před samotným závěrem bych Vás chtěl odkázat na web ElonX.cz, kde najdete ty nejnovější díly rozhovoru Elona Muska s Timem Doddem s českými titulky. Pokud jste tedy tento nový rozhovor kombinovaný s prohlídkou Starbase ještě neviděli, určitě ElonX navštivte
A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.
Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FcKwVIQacAA6xhU?format=jpg&name=4096×4096
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1012427728705835068/unknown.png
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1017483550108426250/unknown.png
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1015300740098576384/unknown.png
https://youtu.be/RY1g__BQxj4?t=665
https://pbs.twimg.com/media/FbSo8alakAAKFLN?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fb2LYl9WIAA74Ax?format=jpg&name=4096×4096
https://cdn.discordapp.com/attachments/870736230227259452/1020310440703705148/unknown.png
https://twitter.com/FarryFaz/status/1567921915385331715?s=20&t=EzA1YdaY71orHxV1L2FTYg
https://pbs.twimg.com/media/FcJeEwBXoAEC1FA?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FcKup1WakAEFRw4?format=jpg&name=4096×4096
Všeobjímající nadpis bych spíš viděl na „Ohně v Bocca Chica“.
Přeci jen ty jobovské nadpisy tu dodává jiný autor.
Souhrn pěkný a probouzí mimo zájem i naděje. Děkuji!
…..tak ne, spletl jsem se. Jste to Vy.
Proč zrovna “Ohně v Boca Chica”? V Boca Chica byl jen jeden požár.
Díky za pochvalu.
Asi takto: Všeobjímající „ohně“ by znamenalo, že by byly zahrnuté i tryskajíci ohnivé spaliny z motorů při testech S24 a B7.
Bylo by divné použít to v tomhle spojení.
Ach jo. Opět ty nešťastné vteřiny. Čas a úhel jsou odlišné veličiny! Nevím, proč mě to stále tak vytáčí.
Do zážehu zbývalo při přerušení jen pár vteřin, jelikož již byl aktivovaný ochranný systém rampy, který ji zaplaví vodou. Další pokus se ten den již neuskutečnil a na rampu se vrátili technici.
Ano máte pravdu, v článku to opravím. Léta jsem byl zvyklí používat vteřiny, dokud jsem se nedozvěděl, že je to špatně. Proto se v článku občas ty vteřiny objevit mohou, ale ne že bych to psal úmyslně. Jen dodám, že i když jsou vteřiny špatně, tak vzhledem ke kontextu stejně každý člověk pochopí, jak to bylo myšleno.
Díky za upozornění. 😉
Řečeno Vašimi slovy, taky nevím, proč Vás vteřiny stále tak vytáčí. Nás ve škole učili v 70. a 80. letech pouze výraz vteřiny a ač ve svých článcích používám výhradně sekundy, tak podle tohoto zdroje je v populárně-naučném stylu výraz vteřina naprosto v pořádku a není sebemenší důvod se jej vzdávat.
https://www.ascestinaru.cz/poradna-asc-vterina-versus-sekunda/
Navíc se v Čechách říká vteřinová ručička hodinek, sekundová na Slovensku.
Spousta lidí tyhle dva výrazy používá jako synonyma, byť je to špatně. Ale je to v lidech silně zakořeněno – důkazem budiž třeba pořad Branky, body, vteřiny.
Ale to jen u vás mladších Dušane, my starší pamatujeme ještě Branky, body, sekundy 😉
Název Branky, body, sekundy byl jen v letech 1980 – 1993. Relace je vysílána od roku 1956.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Branky,_body,_vteřiny
Jo už jsem taky zjistil. Já to sledoval v pozdějších osmdesátkách, tak mne nenapadlo, že se to jmenovalo jinak 🙂 Sypu se 🙂