Štítek ‘Florida’

ŽIVĚ A ČESKY: Terran 1 – do třetice všeho dobrého

Po opravdu dlouhé přestávce tu konečně máme další pokus o start rakety Terran 1. Její start byl již dvakrát odložen, a tak doufejme, že se start napotřetí podaří. Při posledním pokusu o start mělo startovní okno tři hodiny, a Relativity se během něj dvakrát pokusila o start ovšem neúspěšně. První pokus o start byl vzletu zatím nejblíže. Zažehlo se devět raketových motorů Aeon-1, ale start byl přerušen v čase T- 0,5 sekundy. Po tomto přerušení začala Relativity Space připravovat raketu na druhý pokus o start tentýž den. Při něm se ale odpočet zastavil v čase T- 45 sekund kvůli nižšímu tlaku v palivové nádrži druhého stupně. Zatímco všechny předchozí pokusy o start byly pro Středoevropany v příjemných večerních hodinách, tak tentokrát tomu tak opravdu nebude. Relativity Space start naplánovala na velmi nepříjemnou třetí hodinu ranní. Pokud tak máte chuť ponocovat, anebo třeba trpíte nespavostí, můžete sledovat náš česky komentovaný přenos.

ŽIVĚ A ČESKY: Druhý pokus Terranu

Po neúspěšném středečním pokusu o start rakety Terran-1 firmy Relativity Space dnes přichází na řadu druhý pokus. Ve středu byl problém s teplotou pohonných látek ve druhém stupni a kvůli tomu byl start odložen. Terran-1 je velmi zajímavá raketa, a to z mnoha důvodů. Asi tím nejzajímavějším je, že 85% rakety je vytištěno na 3D tiskárně. Další zajímavostí je, že jako pohonnou směs Terran-1 využívá kapalný metan a kapalný kyslík. Motory Aeon-1, které Terran-1 využívá, jsou motory s otevřeným pracovním cyklem. Na prvním stupni jich najdeme devět a každý z nich produkuje tah o síle 100 kN. Stejně jako ve středu je i tentokrát startovní okno otevřené od 19:00 do 22:00 našeho času.

ŽIVĚ A ČESKY: Premiéra Terranu-1

Společnost Relativity Space dnes čeká velký milník. Na sedmou hodinu večerní našeho času je naplánován start rakety Terran-1. Ta je velmi zajímavá například tím, že je z 85% vytisknutá na 3D tiskárně. Další zajímavostí je, že jako palivo využívá kapalný metan. Pokud se tedy start vydaří, bude Terran-1 první raketou poháněná kyslíkometanovým motorem, která dosáhla oběžné dráhy. Teď pár informací k raketě. Na výšku měří 35 metrů, při tomto prvním startu ale jen 33,5 metru, jelikož nenese žádný náklad, není potřeba aerodynamický kryt, a tak je Terran-1 vybaven pouze aerodynamickou špičkou. V průměru měří první i druhý stupeň shodně 2,3 metru a na oběžnou dráhu s výškou 185 kilometrů je schopen vynést až 1 250 kilogramů. První stupeň je poháněn devíti motory Aeon 1. Jde o motory s otevřeným pracovním cyklem a každý z nich produkuje tah až 100 kN. Jelikož se jedná o první misi, nebude chtít Relativity Space nic podcenit a je tak možné, že bude start odložen. Naštěstí má ale startovní okno tři hodiny.

#7 Aktuality o Starship: Požár v Boca Chica

Po více než měsíci Vám opět přinášíme aktuální zpravodajství ze základny Boca Chica v Texasu, kde bylo jako obvykle velmi rušno. SpaceX provedla několik statických zážehů a Spin Prime testů jak na Superheavy B7, tak na Starship S24. Dále pokračuje rozšiřování výrobního areálu, dostavba rampy a jak již bylo zmíněno – testování obou prototypů. Poprvé jsme se dočkali dvoumotorového statického zážehu na Superheavy, i když původně se mělo jednat o zážeh tří motorů. Dále se podíváme na šestimotorový zážeh Starship S24, který způsobil požár louky v okolí startovní rampy. A jak je zvykem, tak na závěr se podíváme na pokračování stavebních prací na Floridě.

#5 Aktuality o Starship: Znovu poničený prototyp B7 a přípravy na první orbitální let

Starship S24 při převozu na rampu k testování.

V minulém díle našeho seriálu Aktuality o Starship jsme Vás informovali o tom, že úřad FAA zveřejnil výsledky environmentální studie a došel k závěru, že starty raket Superheavy s kosmickými loděmi Starship nebudou mít na tamní faunu a floru zásadní dopad a SpaceX se tak o další krok přiblížila k získání startovní licence. Od doby oznámení výsledků studie se SpaceX usilovně věnuje testování prototypů Superheavy B7 a Starship S24, jelikož právě tato dvojce se má vydat na vůbec první orbitální let. Pokud náš seriál sledujete pravidelně, tak víte, že Superheavy B7 byla v dubnu při tlakovém testu poškozena a musela se vydat do výrobního areálu na opravy. Nyní ji ale potkal další problém při tzv. Spin Prime testu. V dnešním díle se tak podíváme na poškození Superheavy B7, testování Starship S24 a nebo jak pokračuje stavba rampy na Floridě.

#2 Aktuality o Starship: Superheavy B7 poškozená při testech

2. března vyšel článek s názvem Aktuality o Starship, kde jsme si shrnuli dění ve Starbase v Texasu a na Floridě a dnes na něj navážeme. Tímto bych Vás chtěl přivítat u nového nepravidelného seriálu, který bude rekapitulovat dění kolem programu Superheavy Starship jak na základně Boca Chica, tak na Floridě. Pokud jste třeba nový čtenáři našeho webu, nebo jste o projektu Superheavy Starship nikdy neslyšeli, doporučuji si přečíst tento článek na webu ElonX, kde se dozvíte základní informace, ale teď už pojďme na samotný článek. Začneme u prototypu Superheavy B7, který 31. března vyrazil z výrobního areálu na orbitální startovní rampu, kam ho usadil jeřáb a během testování ho potkaly vážné problémy. Dále se podíváme na stavbu prototypu Superheavy B8, dopravu motorů Raptor druhé generace do Starbase, proč SpaceX opustilo plány na rozšíření Starbase o druhou startovní rampu a na závěr také na stavbu Floridské rampy.