sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#5 Aktuality o Starship: Znovu poničený prototyp B7 a přípravy na první orbitální let

Starship S24 při převozu na rampu k testování.

V minulém díle našeho seriálu Aktuality o Starship jsme Vás informovali o tom, že úřad FAA zveřejnil výsledky environmentální studie a došel k závěru, že starty raket Superheavy s kosmickými loděmi Starship nebudou mít na tamní faunu a floru zásadní dopad a SpaceX se tak o další krok přiblížila k získání startovní licence. Od doby oznámení výsledků studie se SpaceX usilovně věnuje testování prototypů Superheavy B7 a Starship S24, jelikož právě tato dvojce se má vydat na vůbec první orbitální let. Pokud náš seriál sledujete pravidelně, tak víte, že Superheavy B7 byla v dubnu při tlakovém testu poškozena a musela se vydat do výrobního areálu na opravy. Nyní ji ale potkal další problém při tzv. Spin Prime testu. V dnešním díle se tak podíváme na poškození Superheavy B7, testování Starship S24 a nebo jak pokračuje stavba rampy na Floridě.

Začneme u Superheavy B7. Ta po opravě poškozeného downcomeru (vede kapalný metan skrz kyslíkovou nádrž k motorové sekci) a dalších tlakových testech zamířila zpět do výrobního areálu, kde byla vybavena všemi třiatřiceti motory Raptor 2. 23. června po instalaci všech motorů se vydala na orbitální startovní rampu k testování.

Superheavy B7 při převozu na rampu k testování.
Superheavy B7 při převozu na rampu k testování.
https://twitter.com/
Superheavy B7 při převozu na rampu k testování. V pozadí můžeme vidět Superheavy B4.
Superheavy B7 při převozu na rampu k testování. V pozadí můžeme vidět Superheavy B4.
Zdroj: https://twitter.com/
Prototyp Superheavy B7 byl poprvé na rampu usazen pomocí Chopsticks.
Prototyp Superheavy B7 byl poprvé na rampu usazen pomocí Chopsticks.
Zdroj: https://twitter.com/

Zde jsme se při přesunu na orbitální startovní stůl dočkali překvapení a tím bylo to, že SpaceX se poprvé rozhodla umístit Superheavy na startovní stůl pomocí Chopsticks, což je jedno z označení pro obří ramena systému Mechazilla. Aktuálně je tento prototyp (jak jsem již napsal v úvodu) znovu poškozený. To se stalo při tzv. Spin Prime testu. Spin Prime test testuje náběhovou sekvenci motoru. Palivo i okysličovadlo je prohnáno skrz celý motor, akorát se směs nezapálí a pohonné látky tak projdou přes spalovací komoru ven z trysky. SpaceX se rozhodla otestovat všech třiatřicet motorů na Superheavy najednou a plyny, které při tomto testu vznikly pravděpodobně našly zdroj zapálení a vznítily se. Část lidí si po explozi myslelo, že šlo o statický zážeh, část lidí si myslela, že se někde stala chyba. Moc tomu nepomohl ani Elon Musk, který na Twitter napsal, že to bylo plánované, čímž zmátl ještě více lidí. Krátce na to ale svou zprávu smazal. Zde se můžete podívat na video z nevydařeného Spin Prime testu od NASA Space Flight.

Superheavy tak byla výbuchem poškozena a musela být převezena zpět do výrobního areálu, kde jsou z ní postupně odpojovány motory. K datu 20. července bylo ze Superheavy odstraněno třináct motorů. Podle informací od Elona Muska poškození na Superheavy není veliké, ale pro jistotu musejí zkontrolovat všechny motory, což nás vede k myšlence, že ze Superheavy budou odstraněny všechny motory.

Požár, který vypukl na startovní rampě u integrační věže po neúspěšném testu.
Požár, který vypukl na startovní rampě u integrační věže po neúspěšném testu.
Zdroj: https://twitter.com/

V tuto chvíli tak není jasné, kdy se Superheavy B7 vrátí na rampu k testování. Po explozi pod Superheavy B7 také začalo hořet vybavení na startovní rampě hned vedle integrační věže. Bohužel ale nevíme, co hořelo. Pokud by se ukázalo, že Superheavy B7 je vážně poškozená, na její místo bude moci nastoupit Superheavy B8, která je již dokončena. Zároveň by to ale znamenalo další zdržení, jelikož by se museli provést testy, které už má B7 dávno za sebou.

Teď se podíváme na Starship S24. Tento prototyp na rampu zamířil 5. července a SpaceX zveřejnila nádherné fotky z převozu, které jsme vložili do samostatného článku, který si můžete prohlédnout zde. Starship S24 se daří o poznání lépe, i když se jí také nevyhnuly problémy, o kterých jsme psali v minulých dílech.

Starship S24 při převozu na rampu k testování.
Starship S24 při převozu na rampu k testování.
Zdroj: https://twitter.com/
Starship S24 při převozu na rampu k testování. Jak je vidět, tak na S24 bylo přidáno logo SpaceX a také označení S24.
Starship S24 při převozu na rampu k testování. Jak je vidět, tak na S24 bylo přidáno logo SpaceX a také označení S24.
Zdroj: https://twitter.com/

Nyní je Starship S24 na suborbitální rampě, kde podstoupila tlakové testy s kapalným dusíkem a také Spin Prime testy. Ty na rozdíl od Superheavy B7 neskončily explozí a tak může pokračovat v testech. Po Spin Prime testech nejspíše přijde na řadu tzv. Preburner test (test předspalovacích komor) a následovat by mohl samotný statický zážeh motorů. Na testování obou prototypů je vidět, že SpaceX rozhodně nechce při přípravách na první orbitální let nic podcenit a všechny testy několikrát opakuje na obou prototypech. Co se týče výstavby Starship S25, tak její sestavování by mohlo začít již brzy.

Teď se přesuneme na Floridu, kde stavba probíhá neuvěřitelně rychlým tempem. SpaceX již začala v komplexu LC-39A skládat integrační věž a nedávno na ní byl přidán již čtvrtý z devíti segmentů! Toto šílené tempo výstavby rampy pro Superheavy Starship na Floridě ukazuje, že SpaceX chce soustředit většinu startů tohoto systému právě z Floridy a Boca Chica opravdu využívat jako vývojové a testovací místo.

Čtvrtý segment při integrační věže je umísťován na třetí segment.
Čtvrtý segment při integrační věže je umísťován na třetí segment.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Stavba segmentů věže na Floridě probíhá ve výrobním areálu u Roberts Road a trasa, po které se budou pravděpodobně převážet i rakety Superheavy a kosmické lodě Starship měří jedenáct kilometrů. SpaceX plánuje v nadcházejících týdnech přesunout zbývající segmenty věže na rampu 39A s cílem dokončit konstrukci věže co nejdříve. Poté týmy přesunou orbitální startovní stůl pro Super Heavy a ramena systému Mechazilla. Integrační věž se nachází zhruba 300 metrů východně od startovní rampy pro Falcony 9 a Falcony Heavy. Stejně jako v Texasu, ani zde SpaceX neplánuje žádný deflektor spalin.

Pohled na rozestavěný výrobní areál na Floridě.
Pohled na rozestavěný výrobní areál na Floridě.
Zdroj: https://twitter.com/
Pohled na rozestavěný výrobní areál na Floridě. Vpravo nahoře můžeme vidět základy pro High Bay.
Pohled na rozestavěný výrobní areál na Floridě. Vpravo nahoře můžeme vidět základy pro High Bay.
Zdroj: https://twitter.com/
Další dokončené i rozestavěné segmenty integrační věže.
Další dokončené i rozestavěné segmenty integrační věže.
Zdroj: https://twitter.com/
Díly pro systém Mechazilla. Na obrázku můžeme vidět dvě ramena, QD Arm pro Starship a nebo vozík, na který budou ramena usazena.
Díly pro systém Mechazilla. Na obrázku můžeme vidět dvě ramena, QD Arm pro Starship a nebo vozík, na který budou ramena usazena.
Zdroj: https://twitter.com/

Tímto bychom měli shrnuté dění kolem projektu Superheavy Starship za poslední měsíc a ještě před samotným závěrem bych Vás chtěl odkázat na web ElonX.cz, kde najdete ty nejnovější díly rozhovoru Elona Muska s Timem Doddem s českými titulky. Pokud jste tedy tento nový rozhovor kombinovaný s prohlídkou Starbase ještě neviděli, určitě ElonX navštivte.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBdUcAAXzfF?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FV98PrjUIAAtccC?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FV98QO2UIAAhtIV?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBEVsAAF58A?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FXABCBPVQAA59Ml?format=jpg&name=4096×4096
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/07/20220721segment4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FYMqhLGUYAYD24o?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FYMkocTUYAAAybO?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FYMkocQVUAEwmXD?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FYMqhLFUIAA8O52?format=jpg&name=4096×4096

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
v600
v600
2 let před

No, nádhera a fotky jsou skvělé.
Když si uvědomím, že to bude vyšší než naše radnice 2x na sobě a skoro stejně tlusté jak radnice…
Díky za informace.

PS:
„…plyny, které při tomto testu vznikly pravděpodobně našli zdroj zapálení a vznítili se…“
ty hrubky jsou hrozné > shoda podnětu s přísudkem, plyny jsou neživotné i když tak rády vybuchují 🙂

tonda
tonda
2 let před

Díky Matěji za skvělé shrnutí!Nevíš,proč měnili hydrauliku na Mechazille?Byla poškozená při zvednutí B7,nebo zjistili,že je slabá?

PetrV
PetrV
2 let před

Rampa na 39a bude větší nežli na Starbase. Spekuluje se, že postaví druhou pro přistání B+S.
Aby pripadně neznicili 39a.
Ta by mohla být nižší s hůlkama bez dodávky paliva atd.

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

Twitter. Jsou to dohady proč hůlky na KSC jsou menší přitom rampa je půdorysně větší.
https://sites.google.com/view/starship-facts/ksc?authuser=0
Skoč v menu na KSC, rampa je 13x13m, starbase 11.3×11.3
Navíc dílů pro 1 rampu je na KSC více.
Základy pro druhou pristávací rampu ale nejsou k vidění. Takže zatím jen spekulace.
A nebo není jen foto.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.